Triumph Daytona T595 turboprojekt

Jag har laddat 1,2 bar på gsxr1000 i bänk med lite drygt 9,3 i komp på vanlig 98 oktan.
Kamkedjan var så spänd på den maskinen så sträckaren behövdes egentligen inte, på grund av att toppen var höjd.
Ska du ner till 8,5 i komp så ska du lägga till minst 2,6 mm spacer som du säger. Det är väldigt tjock spacer.. Jag kan inte triumph så bra men jag misstänker att kamkedjan kan bli för kort om du höjer så mycket.
Det går ju även att sätta i längre kamkedja men den blir ju 2 länk extra och då kan det vara bra att hooka upp slaksidans kamkedjeguide för att det ska lira men det märker du..


1 bar bör räcka att ladda!

Det är som du säger, lösa cylinderfoder nerstuckna i blocket, så shimset måste vara vid topplockspackningen.

Hur är komp.-förhållandet på din turbohoj?

Jag tänkte 8,5:1 i min... det ska jag enligt mina beräkningar få till om jag har ett shims på 1,8 mm och med två topplockspackningar(en på var sida om shimset).

Fast jag kanske ska nöja mig med ett shims på 1,5 mm... då får jag 8,86:1 i komp.-förhållande
(med två packningar då).
En packning är 1,1 mm tjock, så det skulle bli 2,6 mm extra höjd.

Hmm...

- - - Updated - - -



..
 
Jag får svarva mig några distanser som motsvarar den totala tilltänkta tjockleken på packningar och shims, lägga på toppen och kolla om kamkedjan räcker till...
 
Har testmonterat toppen med mina dummy-distanser för att simulera packningar + shims. Sen i med kammar och kamkedja för att kontrollera att kedjan räcker till... Det gjorde den!

Sträckaren hoppade ut 2 hack, det kan nog bli ett tredje också när motorn körs på riktigt och kedjan blir lite längre av värmen.
Så det lär ju funka.

Bara att fortsätta enligt planen!
 
4 år nu sedan inköpet, blir den någonsin klar:tungan ska själv iväg å kika på en speed triple i helgen -01, är det något speciellt jag bör kika lite extra på? Du bör ha rätt koll på denna maskin vid det här laget jocke:)
 
4 år nu sedan inköpet, blir den någonsin klar:tungan ska själv iväg å kika på en speed triple i helgen -01, är det något speciellt jag bör kika lite extra på? Du bör ha rätt koll på denna maskin vid det här laget jocke:)

Ja, det har dragit ut på tiden. Iaf minst 1,5 år pga att första motorn havererade. Ett vevlager som gav sig, troligtvis pga för lite oljetillförsel. Turbon slukade nog för mycket av det som oljepumpen gav... ska va fixat med nya motorn!

-02 kom en större uppdatering av motorn, nytt insprutningssystem bl.a.
Gav en mer sofistikerad gång på motorn än -01:an.

Har själv haft en -01:a, en nuclear red, eller som vanligt folk skulle kalla cerise... Gillade faktiskt den färgen, inte så att den försvann i mängden direkt.
Lät få den mappad i bänk med en Powercommander.
Blev ganska stor skillnad på motorgången, även om den inte var så illa innan. Mycket bättre vrid blev det.

Annars så vet jag inte om några modell-specifika problem som dom dragits med.

Jag upplever att Triumph har haft mycket bättre avstämda insprutningssystem än andra, vad det gäller on/off ryckighet vid avslag och påslag på gasen.
 
Ja, det har dragit ut på tiden. Iaf minst 1,5 år pga att första motorn havererade. Ett vevlager som gav sig, troligtvis pga för lite oljetillförsel. Turbon slukade nog för mycket av det som oljepumpen gav... ska va fixat med nya motorn!

-02 kom en större uppdatering av motorn, nytt insprutningssystem bl.a.
Gav en mer sofistikerad gång på motorn än -01:an.

Har själv haft en -01:a, en nuclear red, eller som vanligt folk skulle kalla cerise... Gillade faktiskt den färgen, inte så att den försvann i mängden direkt.
Lät få den mappad i bänk med en Powercommander.
Blev ganska stor skillnad på motorgången, även om den inte var så illa innan. Mycket bättre vrid blev det.

Annars så vet jag inte om några modell-specifika problem som dom dragits med.

Jag upplever att Triumph har haft mycket bättre avstämda insprutningssystem än andra, vad det gäller on/off ryckighet vid avslag och påslag på gasen.

ok tack!

tyvärr så är inte blocket söndergödslat med speed triple, känns som att man får ta det som bjuds bland de äldre, finns en 01:a för tillfället och en 02:a med avståndsproblem för min del:gnissla

edit: 02:an är såld
 
Last edited:
Har nu börjat få ihop intercooler/plenumet igen efter lite modifikation för att passa S3 motorn från -04.
Det är väl "bara" det kvar... å i med mustigare spridare, bränslepump, power commander, ny dumpventil, på med den ställbara bränsletrycksregulatorn, kylfläktar... å säkerligen något mer jag inte kommer ihåg nu!

Har varit en lång paus från skojmeckandet.
Blivit flytt till hus och då garaget inte va riktigt enligt mina önskemål så har jag pysslat med det en bra stund.
Ny börjar det bli något så när, så man kan ta sig an detta igen.
 
Nu är IC/plenumet klart... igen. 3:e versionen.

IMG_20191226_130544.jpg

IMG_20191226_133455.jpg
Så korta "halsar" på spjällhuset.
Klämmor till drivknutsdamasker funkar bra istället för vanliga slangklämmor.

IMG_20200105_205007.jpg
"frankenburk" undersida

IMG_20200105_205045.jpg
"frankenburk" ovansida
 
IMG_20200119_162151_1.jpg
Lite fläktar till IC'n...

IMG_20200121_184708.jpg
Ett hus till tomgångsmotorn tillverkat...
förhoppningsvis det sista som behövde tillverkas!

IMG_20200121_191201.jpg

IMG_20200121_191220.jpg

Bara att börja skruva ihop grejerna.
 
Igår startade jag hojen med nya motorn, turbo å hela köret inkopplat!
Den startade å gick :banana
Behöver få den mappad igen bara...
Mappen som ligger i PC-3:an är ju gjord utifrån den gamla motorn
med helt annan ECU och standard-spridare än nuvarande applikation.
 
så snyggt som vanligt nu måste den gå fint när den är mappad.
 
Ny framände på gång

På väg mot att montera en R1-gaffel med tillhörande 6-kolvs bromsok.
Måste "bara" tillverka mig nya styrkronor...

IMG_20200426_202308.jpg IMG_20200426_202718.jpg

IMG_20200502_194605.jpg IMG_20200502_194552.jpg
 
Igår startade jag hojen med nya motorn, turbo å hela köret inkopplat!
Den startade å gick :banana
Behöver få den mappad igen bara...
Mappen som ligger i PC-3:an är ju gjord utifrån den gamla motorn
med helt annan ECU och standard-spridare än nuvarande applikation.

Bara du inte slår mitt rekord i bänken :yoparty
 
Vad har du för rekord där?
...och med vilken hoj?

Färdigjusterad bromsade jag min Blackbird till 300 whp vid 1,1 bar
Första repan hade wasteklocka hängt sig och den laddade 1,5 (400whp+) men det resulterade mest i spinn på rullen och gummihög på golvet.
Det var precis innan verkstaden brann ner, hälsa om du ska dit.

M
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top