Trimmartråden

FreddaGädda

Guest
PacMan skrev:
2672969 Det har du ju rätt i. Jag tänkte inte på att det fanns en ekonomisk vinst med det. Antar att det finns två kategorier av "överklockare" då, dom som köper nåt billigt och vill få det att prestera som nåt dyrt, och dom som köper det dyraste och vill få det att gå så fort som möjligt.
Så äre. Tjöper man "top of the line"-modellen i en processorserie så klockar den dock inte lika bra procentuellt. Säg att man får ut 200% ur den långsammaste modellen. Med snabbaste modellen kanske man bara får ut 140%. Den har ju dock andra fördelar, som att ha en högre grundfrekvens och större cache. Man kan i princip nå ungefär lika hög frekvens med alla i samma serie, det är stabiliteten man betalar för i överklocksynvinkel.

Det intressanta är att man fått ut högre hastigheter ur en E6300 än en E6400. När den sistnämnda har 300Mhz högre grundfrekvens, med samma typ av kärna och lika stor cache. Någonting i 6400ans arkitektur sätter stopp snabbare än i 6300an. Trots att den kostar mer. Intel utgår ju främst från att köparen inte tänker överklocka, eftersom det är så få som gör det. Men dom lämnar möjligheterna öppna för god klockning. Vilket ju är mycket trevligt eftersom dom inte borde ha några problem att låsa ett frekvenstak.

PacMan skrev:
EDIT: Finns det nåt man kan göra för att få lite bättre snurr på sin budget-laptop också, eller får man problem med kylning och så då?

Märkesdatorer går i regel inte att klocka, än mindre laptops. Utrymmet i förhållande till värmeutveckling är redan optimerat så pass att det är precis under gränsen.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
FreddaGädda skrev:
2673003
Märkesdatorer går i regel inte att klocka, än mindre laptops. Utrymmet i förhållande till värmeutveckling är redan optimerat så pass att det är precis under gränsen.

OK, misstänkte det. Fattar knappt hur det kan funka som det gör med så mycket värmealstrande prylar i ett så kompakt paket.
 

FreddaGädda

Guest
PacMan skrev:
2673045 OK, misstänkte det. Fattar knappt hur det kan funka som det gör med så mycket värmealstrande prylar i ett så kompakt paket.

Det är det ingen som varken gör eller behöver. Det fungerar ändå ;)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
ni som har grejer som ni inte trivs med, det är bara att skicka dem till trelleborg :D min nuvarande setup är för pinsam för att nämnas men jag kan ju säg att graffet är på ofantliga 64mb :skrämd:

nä men det blir kanske en quadcore när de kommer ner i pris :) skippar core2duo helt om jag inte köper en laptop under julrean
 

FreddaGädda

Guest
-Rosen- skrev:
2673895 ni som har grejer som ni inte trivs med, det är bara att skicka dem till trelleborg :D min nuvarande setup är för pinsam för att nämnas men jag kan ju säg att graffet är på ofantliga 64mb :skrämd:

nä men det blir kanske en quadcore när de kommer ner i pris :) skippar core2duo helt om jag inte köper en laptop under julrean

Annars ger quadcore ingen direkt ökning i hastighet. Skillnaden mellan den och dualcore är att den kan hantera fler trådar samtidigt. Dvs köra fler program samtidigt. Alla spel och de flesta program idag är enkeltrådare. Ska du inte ha datorn som nån slags videostudio kastar du i princip dina pengar i sjön. Tycker jag, i alla fall.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
FreddaGädda skrev:
2674190 Annars ger quadcore ingen direkt ökning i hastighet. Skillnaden mellan den och dualcore är att den kan hantera fler trådar samtidigt. Dvs köra fler program samtidigt. Alla spel och de flesta program idag är enkeltrådare. Ska du inte ha datorn som nån slags videostudio kastar du i princip dina pengar i sjön. Tycker jag, i alla fall.
det jag menar är att istället för att köpa en dualcore idag så köper jag en quadcore när de kommer ner i samma prisklas som dualcoresen är idag (eller kanske lite högre, orkar inte vänta ;))
 

FreddaGädda

Guest
-Rosen- skrev:
2674458 det jag menar är att istället för att köpa en dualcore idag så köper jag en quadcore när de kommer ner i samma prisklas som dualcoresen är idag (eller kanske lite högre, orkar inte vänta ;))

Dvs hösten 2009 då? ;)
 

FreddaGädda

Guest
-Rosen- skrev:
2675308 mja antagligen ;) fast jag tänkte mer typ sommarlovet :) då bör de ha kommit ner en bit, antagligen i slutet då man får lönen ;)

Räkna inte med att de kommit ner så pass i pris redan då. Det finns knappt några moderkort som stödjer dom än. Asus P5B Deluxe och det motsvarande kortet med 975-chipset istället för 965 stödjer själva quadcoreprocessorerna, men inte busshastigheten. Max 1066Mhz. Oklockat, då. Det är lägre än Kentsfield-prollarna kommer vilja köra med i original. Tänk på att Core2Duo lanserades i våras det här året. Dom gamla häckarna i Netburst-baserade Smithfield 800-serien säljs fortfarande för runt tusenlappen. Och de är pinsamt dåliga jämfört med Core2. Och högst onya.

Det finns en nerskalad version släppt redan dock. Men om man tar nyckelordet nerskalad och lägger ihop det med prislappen på 9250 kr.
Detta är i princip en Core2Duo, med samma arkitektur och busshastighet. Fast med dubbelt så många kärnor.

Fastän man har en überprolle så kan datorn gå långsamt.
Mitt system jag har nu är egentligen oacceptabelt.
En endaste gammal SATA-disk på 120 gig som tuffar på i IDE-läge.
Trots en Core2 på 2,8 Ghz kan datorn vara långsam som vad som känns som en gammal 486:a. En riktig flaskhals i systemet.
Man skulle ha två bra diskar i SATA-läge och Raidade så att det blir som en disk, vilket snabbar upp läs- och skrivrelaterade grejer med 100%. Där skulle man ha windows och program, sen skulle man ha en annan disk till lagring.
Det hade varit nåt.
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
FreddaGädda skrev:
2675412 Räkna inte med att de kommit ner så pass i pris redan då. Det finns knappt några moderkort som stödjer dom än. Asus P5B Deluxe och det motsvarande kortet med 975-chipset istället för 965 stödjer själva quadcoreprocessorerna, men inte busshastigheten. Max 1066Mhz. Oklockat, då. Det är lägre än Kentsfield-prollarna kommer vilja köra med i original. Tänk på att Core2Duo lanserades i våras det här året. Dom gamla häckarna i Netburst-baserade Smithfield 800-serien säljs fortfarande för runt tusenlappen. Och de är pinsamt dåliga jämfört med Core2. Och högst onya.

Det finns en nerskalad version släppt redan dock. Men om man tar nyckelordet nerskalad och lägger ihop det med prislappen på 9250 kr.
Detta är i princip en Core2Duo, med samma arkitektur och busshastighet. Fast med dubbelt så många kärnor.

Fastän man har en überprolle så kan datorn gå långsamt.
Mitt system jag har nu är egentligen oacceptabelt.
En endaste gammal SATA-disk på 120 gig som tuffar på i IDE-läge.
Trots en Core2 på 2,8 Ghz kan datorn vara långsam som vad som känns som en gammal 486:a. En riktig flaskhals i systemet.
Man skulle ha två bra diskar i SATA-läge och Raidade så att det blir som en disk, vilket snabbar upp läs- och skrivrelaterade grejer med 100%. Där skulle man ha windows och program, sen skulle man ha en annan disk till lagring.
Det hade varit nåt.
självklarft kommer de inte att ha kommit ner i samma prisklass här i sverige, dock kommer det att finnas flera alternativ och fler försäljare komemr att ta in dem så priset kommer att pressas en del iaf. jo självklart är e bra HDD ett krav. iaf för OS:et
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
FreddaGädda skrev:
2672696Kommer inte över 3,15 Ghz, i varje fall inte med originalvolt på RAM:et.

Om du har PC2-5300 (333MHz) kan du ställa CPU/divider till 266 MHz men ställ upp CAS, tRAS, tRC etc som om de kördes som 333. Då kan du klocka vidare uppåt utan att bekymra dig om minnena. Genom att sänka FSB från 400 till 356 men öka CPU-muliplikatorn från 8 till 9 blev CPU'n 10 grader kallare! Jag kör med ICH8, North, South, FSB-term etc på mittenlägena av sina spänningsområden.
 

FreddaGädda

Guest
andersbrink skrev:
2676186 Om du har PC2-5300 (333MHz) kan du ställa CPU/divider till 266 MHz men ställ upp CAS, tRAS, tRC etc som om de kördes som 333. Då kan du klocka vidare uppåt utan att bekymra dig om minnena. Genom att sänka FSB från 400 till 356 men öka CPU-muliplikatorn från 8 till 9 blev CPU'n 10 grader kallare! Jag kör med ICH8, North, South, FSB-term etc på mittenlägena av sina spänningsområden.

Hatar att säga så, men.. Jag vet. Känns mer äkta att köra med originalmultiplier så allt ökar med originalsynk, då hög CPU-frekvens inte är allt.
Mina stabilitetsproblem beror sannolikt på nätaggregatet.
Byter när jag har råd. Främst för att det här varvar så förfärligt med dom här komponterna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
FreddaGädda skrev:
2676260 Hatar att säga så, men.. Jag vet.

Man behöver inte köpa grymgrejor för att klocka brutalt!

En snik Sempron 2500+ för typ en korv med bröd på 1.6 GHz går stabilt i 2.4 GHz på en AsRock K8NF6G-VSTA med en snikkylare http://www.kjell.com/?item=38054

...på original vCore som är inställd på 1.40 volt - som iofs moderkortet bössar upp lite med överklockningen, justerbar vCore finns inte valbart med fixerad multiplier. Undras vad den kan göra med vCore på 1.55 som är max för den CPUn?
 

Bifogat

  • sempron2500+1.6GHz@2.4GHz.jpg
    sempron2500+1.6GHz@2.4GHz.jpg
    93 KB · Visningar: 36

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
andersbrink skrev:
2672579 Min vardagsklockade burk med allt påslaget, dvs Q-Fan etc. Satans nöjd! Förrutom gaffet... ett X1950Pro 256 Mb som inte alls var vad jag tänkte mig. Blir nog ett 8800 var det lider.

SuperPI:n var ju sjuk! Är det typisk dualcore som får ner 1M-beräkningen så långt eller? Jag satt i dagar för att få ner min i 33 sekunder - förihelvete. :mad:

EDIT: 246x11, minnesdivider 14, 2.5-3-3-7 1T
 

Bifogat

  • best.gif
    best.gif
    42.2 KB · Visningar: 42
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
imaster skrev:
2685791 SuperPI:n var ju sjuk! Är det typisk dualcore som får ner 1M-beräkningen så långt eller? Jag satt i dagar för att få ner min i 33 sekunder - förihelvete. :mad:

EDIT: 246x11, minnesdivider 14, 2.5-3-3-7 1T

Det är L1 och L2 cachen som gör det.

Min 4600+ i 235x12 2820MHz fick jag ned till 30.3xx sekunder, gick fan inte att få den under 30, iaf inte med luftkylare.

Min Sempron 2500+ 1.6 GHz (klockad till 2.4 GHz) får... 42.953 sekunder på 1M SuperPi, TADA! Rackarns bra för en CPU som kostat knappt en näve grus.

En av brorsans grabbar fick en Athlon 3500+ av mig i julklapp, på ett M2N-E flashat med M2N-Sli Deluxe bios gick den att klocka till 250x11, 2750 MHz. vCore 1.4875 och vMem 2.25 volt.
 

Bifogat

  • sempron2500+1.6GHz@2.4GHz-superpi.jpg
    sempron2500+1.6GHz@2.4GHz-superpi.jpg
    99.2 KB · Visningar: 41
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Blir duktigt trött på mitt moderkort, ASUS A7V600. Den sätter stopp för mig att klocka CPU:n. Jag kan inte ens synka minnena med FSB:n. Kan inte höja FSB mer än 171 (std 166). Minnena är DDR400.. Ska ju kunna höjja till samma hastighet som en 3200+! Pratar förövrigt om min Barton 2500+. Grafikkortet är ett 9800pro klockad 11%.

Poäng i 3DMark05 är 3018 :tungan
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
andersbrink skrev:
2686270 Det är L1 och L2 cachen som gör det.

Min 4600+ i 235x12 2820MHz fick jag ned till 30.3xx sekunder, gick fan inte att få den under 30, iaf inte med luftkylare.

Min Sempron 2500+ 1.6 GHz (klockad till 2.4 GHz) får... 42.953 sekunder på 1M SuperPi, TADA! Rackarns bra för en CPU som kostat knappt en näve grus.

En av brorsans grabbar fick en Athlon 3500+ av mig i julklapp, på ett M2N-E flashat med M2N-Sli Deluxe bios gick den att klocka till 250x11, 2750 MHz. vCore 1.4875 och vMem 2.25 volt.
Höhö, jag får samma resultat i super pi med min 3500+. Jag måste nog klocka lite :hihi
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top