Trimmartråden

Aj... 25 kg rygsäck. Har du beställt tid för menisk och höftledsoperation? Det är inte att rekommendera, på allvar. Dra hellre ett par bildäck efter dig eller använd promenadstavar. Var rädd om dina ben och leder!

Ikväll blev det min E6300 som blev uppdragen i 3500 MHz stabilt med Orthos/Prime95 och kör SuperPi på 15.9 sekunder. Slå det du med dina slöa gamla häck till e6600!

Trimma datorer är på nätterna. Just för tillfället dagtid håller jag på och raceportar och plastar en 15 hästars 4-takts utombordare! En stolle i Öregrund som gett mig jobbet. Grabben hans tävlar tydligen i nån slags mini-klass för båtar.

Operationstid ej bokad, detta är endast under en kort tid för att vänja kroppen/benen/ryggen vid X-tra kilona... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=145054
Idag skiter jag i den , blir bara en "vanlig" promenad (kallt)... :gnissla

SuperPi på 15,9...Hmm, just där jag sitter nu känns det faktiskt som om jag får känna mig slagen..(inte för att jag trodde annat)
Nöjer mig nu men min SLÖA :näsblod e6600... Duger än så länge till daglig användning, tycker faktiskt den går hyfsat, men allt är ju relativt.

Lycka till med utombordarn, coolt med en race-båt med "Fast by Brink" på sidan...:D
Tänk bara på torrdräkten när du provkör den i 200-literstunnan...:rofl

Plana IHS'en (kylytan) på CPU är ett måste, dvs garantin åt fanders - men går datorn 10 grader svalare är det värt det. Det är gjort på alla mina CPU'er. Haha!

Eh, allvarligt? Det låter helt osannolikt för mig att fabrikerna i .... (Malaysia?) lyckas få ihop en modern processor men inte göra en platt plåtskiva.
Är du helt säker på att tempratursäkningen kommer ifrån slipningen?

Ännu hellre 500x7 med 1:1 på sina 800MHz minnen. :D

Corsairs XMS2 verkar tåla nästan vad som helst. har varit uppe i 520 på FSB med 1:1 på minnena men sen börjat det blir lite väl skakigt - minnen eller CPU vet jag inte.

Med rätt moderkort räcker det med en e4300 för att maxa cpu-kärnan.

Personliga favoriten är Asus P5B Deluxe.

För samma temperatur på prollen har man i snarlika prestanda på en E6300 som en E6700. Det enda som skiljer är cachen - men alla i c2d e6xx familjen kan klockas med en bra luftkylare upp till ca 3600 MHz och gå stabilt.

Last edited:
Ännu hellre 500x7 med 1:1 på sina 800MHz minnen. :D

Corsairs XMS2 verkar tåla nästan vad som helst. har varit uppe i 520 på FSB med 1:1 på minnena men sen börjat det blir lite väl skakigt - minnen eller CPU vet jag inte.

Med rätt moderkort räcker det med en e4300 för att maxa cpu-kärnan.

Personliga favoriten är Asus P5B Deluxe.

För samma temperatur på prollen har man i snarlika prestanda på en E6300 som en E6700. Det enda som skiljer är cachen - men alla i c2d e6xx familjen kan klockas med en bra luftkylare upp till ca 3600 MHz och gå stabilt.

Tänker mer på att om jag skaffar en e6600 så vill jag inte att minnena ska vara den begränsande faktorn så valet av denna processor är onödigt att välja. Men det går du att klocka e6600 med 800mhz minnen?

Tänker mer på att om jag skaffar en e6600 så vill jag inte att minnena ska vara den begränsande faktorn så valet av denna processor är onödigt att välja. Men det går du att klocka e6600 med 800mhz minnen?
Ja, höjer du FSBn till 333 så har du klockat (9 x 333Mhz) till 2997Mhz.
Och då kör du inte minnen fortare 667Mhz. Kör du minnena 1:1 och använder 800Mhz minnen så kör du processorn i 3.6Ghz (9 x 400).
Och där någonstans verkar gränsen liggar för de flesta luftkylda burkar idag.

Testade nyss att dra upp FSB:n i mitt core center till 220, givetvis hängde sig datorn :gnissla

Ska man inte kunna dra upp den bra mycket högre?
Hade ju varit skoj om man hade fått ut en 2.5 ghz istället för 2.2 som jag har nu.

Mitt system är:
Amd 64 3500+ winchester
Msi k8n neo2 platinum
Corsair value select 2x512 mb

Testade nyss att dra upp FSB:n i mitt core center till 220, givetvis hängde sig datorn :gnissla

Ska man inte kunna dra upp den bra mycket högre?
Hade ju varit skoj om man hade fått ut en 2.5 ghz istället för 2.2 som jag har nu.

Mitt system är:
Amd 64 3500+ winchester
Msi k8n neo2 platinum
Corsair value select 2x512 mb

Som jag brukar svara i forumen på sweclockers.com, läs Athlon 64 klockningstråden så går det lättare - för oss båda, dvs att få din prolle att klocka.

Din CPU går att dra upp till 2700 MHz med originalkylaren med max 1.50 volt på CPU'n. Du lär höja spänningen på NB ett snäpp och se till att HTT ligger mellan 800 - 1000 MHz genom att ändra multiplarna för HT.

Back