Trimmartråden

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2623424 Nån som klår min snikdator i PCMARK05? Totalpris < 10k.

Om 2 veckor får jag min nya Intel Core Duo E6600 som skall ev. skall klockas( beror ju på hur den presterar i detta testet org..), att den jobbar mot 3GB DDR2 1033Mhz minnen gör ju inte saken sämre heller
Då ska det kickas butt...:D
Totalpris inkl 23" wide TFT Philips >> 10K

Take your bets!!
 

Dr.Bike

Guest
Jistanes vilken nostalgi!
Trodde överklockning var ett minne blott! :lol
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
:D

Såg att jag låg sexa totalt av alla system totalt (oberoende av CPU och hastighet) som använder sig av en sniken Nvidia 7600GS, yeehaa!
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Dr.Bike skrev:
2623632 Hehe!
Kul å se gamle Tom´s Hardware!
DEN sidan har man haft mycket nytta av genom åren! :tummenupp

Finns sweclockers kvar? Eller hette den overclockers? Hm... nu får man trimma dator igen!

Kylning? Kolla in Kryotech eller hur det stavas!

www.sweclockers.com


Men tänkte kolla med er en grej. Om brorsan ska köpa Intel Core Duo processor. Finns det några moderkort som stöder denna processor men som också stöder AGP?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
crossniklas skrev:
2623843 www.sweclockers.com


Men tänkte kolla med er en grej. Om brorsan ska köpa Intel Core Duo processor. Finns det några moderkort som stöder denna processor men som också stöder AGP?

Nej. Det finns visserligen m-atx brädor som kör s775 och har agp, men de har inte stöd för core2duo.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fan... nu ligger en E6600, Asus Pb5 Deluxe och ett X1900XT i Dustins varukorg, ska man trycka på "köp nu" ?

Nån som sett om det går att köpa några RD600-baserade kort ännu?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2627401 GÖRT!! :tummenupp Sen kan vi ju köra ett dragrace...:D

Jag tryckte på "BESTÄLL" igår, ca 3 timmar efter det att mitt AM2 moderkort gick sönder. Om det var överklockning eller bios-flashningen som sumpade det - ingen aning. Jag köpte ny propp, rimpa och gaffe idag... men icke då, det är moderkortet som är torsk. ARGH! Så fick man köpa sig en SATA-kontroller för att kunna komma åt mina viktigaste data och fallbacka till min 3G P4 surdeg.

Förmodligen torskade även 4600+, PCIX gaffen och 2 Gb Corsair. YES! :mad:
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2628823 ca 3 timmar efter det att mitt AM2 moderkort gick sönder. Förmodligen torskade även 4600+, PCIX gaffen och 2 Gb Corsair. YES! :mad:

Någon om du Anders borde veta att säkerhetsmarginalen mot haveri sänks drastiskt när man trimmar dat(mot)orer :D :D
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Tjenare, ja fixade ett överklockarprogramm till min telefon, den ligger orginal på 180mhz enligt programmet och 195/200 enligt tillverkaren, hur långt vågar man gå?
Hittils har ja vart uppe på 264mhz
 

FreddaGädda

Guest
Dr.Bike skrev:
2623612 Jistanes vilken nostalgi!
Trodde överklockning var ett minne blott! :lol

Pfff.. Den är större nu än nånsin. Core2Duo klockar som gudar.
Kör min E6300 i 400 FSB, 7x multiplier, 1:1 minnesfrekvens. Dvs 2,8Ghz CPU och 800Mhz RAM.
En dryg Ghz över original. Har även kört den i 3,15Ghz mot 900Mhz RAM.
Med ett P5B deluxe och PC6400-minnen á 2x512mb.

Om Silverryggen ska kunna utnyttja sina obesa minnen i ett läge som inte är osynkat behöver han köra sin E6600 i 4,7Ghz med originalmultipliern som ligger på 9x. Det är en FSB på 533 Mhz. Lycka till.
Eftersom det är en "märkesdator" så kommer multipliern inte vara möjlig att ändra.
Då är frågan om dom från fabrik kör minnena i osynk och full hastighet i en ratio på 2:1, eller om dom bara stuvar i minnena och kör dom i originala 533Mhz, och skryter om vilka fantastiska minnen det är.
Gissar på det första alternativet.


Silver: Kör CPU-Z när du fått datorn och påssta resultatet så vi(eller jag) får lite att gå efter.

(Ja, jag har för mycket fritid)


andersbrink skrev:
2628823
Förmodligen torskade även 4600+, PCIX gaffen och 2 Gb Corsair. YES! :mad:

Det lär du inte gjort så länge du inte pissade i datorn när den var igång.
Det gjorde du väll inte? :gnissla
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min vardagsklockade burk med allt påslaget, dvs Q-Fan etc. Satans nöjd! Förrutom gaffet... ett X1950Pro 256 Mb som inte alls var vad jag tänkte mig. Blir nog ett 8800 var det lider.
 

Bifogat

  • c2d-1.jpg
    c2d-1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 61
  • c2d-2.jpg
    c2d-2.jpg
    19.8 KB · Visningar: 40
  • c2d-3.jpg
    c2d-3.jpg
    20.8 KB · Visningar: 26
  • c2d-4.jpg
    c2d-4.jpg
    92 KB · Visningar: 42

FreddaGädda

Guest
Tänkte överglänsa brinken, brassa processorn och dra helvet. Men istället fick jag sitta och nolla BIOS med jumpern ett par gånger och återgå till mina gamla inställningar :D .

Kommer inte över 3,15 Ghz, i varje fall inte med originalvolt på RAM:et.
Må fan ta datorbutiken.com som skickar sämre minnen än dom annonserar ut :mad:
Plus att mitt nätaggregat är det billigaste som går att hitta, kanske ännu billigare. Kostar 300 kr.

Edit: Jag ligger dock på 45 grader full load.
Och brinken: Du kan skänka ditt graffe till mig. Jag sitter och tjör med X1650pro 256mb :gråta
Se det som en julklapp till ett behövande barn. Tack på förhand, fabror Anders :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Å jag som trodde att Brinken kunde skicka sitt gamla kort till mig! :lol
Jahadu Fredda, überklocenmeister det klockas alltså än!
Kul. Själv kör jag bara sura snikdatorer i hemmet.
S.k "surfåchattmaskiner"
Inte mycket att överklocka.'Känns snarare som att nån underklockat dem!!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har ofta undrat vad det är som driver folk att överklocka sina datorer. Är det för att kunna köra MotoGP 3 i enormt hög upplösning med bibehållen framerate eller är själva överklockandet det enda roliga lixom?

Själv har jag kommit fram till att jag inte behöver nåt värre än en väldigt business-betonad AMD Sempron-bestyckad laptop. GP 500 snurrar riktigt bra på den, och då är jag nöjd. :)
 

FreddaGädda

Guest
PacMan skrev:
2672904 Jag har ofta undrat vad det är som driver folk att överklocka sina datorer. Är det för att kunna köra MotoGP 3 i enormt hög upplösning med bibehållen framerate eller är själva överklockandet det enda roliga lixom?

Själv har jag kommit fram till att jag inte behöver nåt värre än en väldigt business-betonad AMD Sempron-bestyckad laptop. GP 500 snurrar riktigt bra på den, och då är jag nöjd. :)

Tja.. Med några ändringar i BIOS kan du får en processor á 1700 kr att prestera likvärdigt med en processor som kostar 9500 kr.
Jo högre Mhz, desto mer arbete hinner den göra under valfri tidsenhet. När man kan menya till sig en Ghz extra utan extra kostnad så är man oklok att inte utnyttja möjligheten. Inte åker du omkring med strypningar i hojen när du kan köra full effekt?
Gäller att veta vad man gör dock. Tar inte så lång tid att sätta sig in i.

Förr i tiden, eller när Intel använde Netburst-arkitekturen över huvud taget, så gav inte överklockning alls samma prestandaökning per Mhz som den ger idag. Dom slog huvudet på spiken när dom kom upp med Core2Duo. Äter allt AMD har att komma med på alla sätt. Även i pris.

Dr.Bike skrev:
2672880 Å jag som trodde att Brinken kunde skicka sitt gamla kort till mig! :lol
Jahadu Fredda, überklocenmeister det klockas alltså än!
Kul. Själv kör jag bara sura snikdatorer i hemmet.
S.k "surfåchattmaskiner"
Inte mycket att överklocka.'Känns snarare som att nån underklockat dem!!

Visst klockas det än, på hög nivå. Minns min första dator som var klockad från 75 till 90 Mhz :hihi
Min senaste dator var underklockad. En AMD Duron 1,6 Ghz som vägrade att ens starta om man körde över 1,2 Ghz.
Katten pissade senare i den, så den fick vad den förtjänade. :tummenupp
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
FreddaGädda skrev:
2672944 Tja.. Med några ändringar i BIOS kan du får en processor á 1700 kr att prestera likvärdigt med en processor som kostar 9500 kr.
Gäller att veta vad man gör dock. Tar inte så lång tid att sätta sig in i.

Förr i tiden, eller när Intel använde Netburst-arkitekturen över huvud taget, så gav inte överklockning alls samma prestandaökning per Mhz som den ger idag. Dom slog huvudet på spiken när dom kom upp med Core2Duo. Äter allt AMD har att komma med på alla sätt. Även i pris.

Det har du ju rätt i. Jag tänkte inte på att det fanns en ekonomisk vinst med det. Antar att det finns två kategorier av "överklockare" då, dom som köper nåt billigt och vill få det att prestera som nåt dyrt, och dom som köper det dyraste och vill få det att gå så fort som möjligt.

EDIT: Finns det nåt man kan göra för att få lite bättre snurr på sin budget-laptop också, eller får man problem med kylning och så då?

EDIT2:Jag har just gjort en tenta i datorarkitektur idag, så jag har för tillfället jäkligt bra koll på olika cache-konfigurationer hur man optimerar sin assembler-kod men ändå känner jag mig som ett blåbär när jag måste fråga om det går att trimma min dator. :rolleyes: Känns lite jobbigt.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top