Trasig motor tar stopp vid TDC

cykelbud

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2026
Hoj
Kawazaki KX250
Hej min cross kawasaki kx250 från 2022 gick sönder första körningen efter vinteruppehållet. Först varmkörde jag den i runt 5 min, sen iväg till banan. Vid start igen så lät det direkt från motorn när den tände igång, från höger sida som att två kugghjul gick emot varandra eller som att ett lager var dåligt.
Nu har jag försökt felsöka och testat att dra runt svänghjulet, det går att dra runt åt båda hållen, men kommer inte förbi toppläget. Det är stumt, tvärstopp.
Har öppnat kamaxellocket och bägge kamaxlarna ligger rätt så vitt jag kan se, kamkedjan är sträckt.

Så min fråga är vilka andra sätt jag bör fortsätta min felsökning med?

Som sagt är det nog lika bra att riva av toppen. Gör en topp-service när du ändå håller på.

Har du ett bore-scope så du kan kika in i cylindern? Annars kan du prova att släppa på kamaxlarna så ser du om det är ventilerna som tar emot. Ovanligt, men inte omöjligt att kedjan hoppat någon kugg. Särskilt om du inte servat den på ett tag.

Lycka till.

Skuren kamaxel börjar gå trögt, därav hoppar kamkedjan på dreven. Ett kugg brukar bara göra att hojen går dåligt, när den hoppar ytterligare ett kugg så krockar kolven med avgasventilerna och mer saker går sönder.

Men det är dyrt haveri redan när kamaxeln skär för den är lagrad direkt i toppen så man kan inte byta lager.

Lyft av överfallen till kamaxeln så ska du se att lagerytan inte är så slät och fin där.

Jag har köpt upp och skrotat ner många såna hojar för det lönar sig sällan att laga en skuren fyrtaktare.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd