SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Säg det till en trafikpolis!Ja, sen vetefan om man kan säga att 1 promille är drastiskt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Säg det till en trafikpolis!Ja, sen vetefan om man kan säga att 1 promille är drastiskt.
Bäst ordförråd hade finska barn och jag vet inte om finskan är så jättelätt att begripa.Kan det bero på att danska är så svårt att begripa ?
I varje fall för mig svensk.
I kritiska situationer med danskar, talar vi engelska.
Det är ju naturligt (?) med basen 10 för oss som börjat med att räkna på fingrarna.Fast vi säger inte 90+2
Tyskarna däremot säger ju zvei und ....
Då skulle ju vi säga ""nittio och två" och engelsmännen säga "ninety and two"
Danskarna däremot kan ta sina jävla halvfjärsar och dra åt helfjärs
Hur mycket flukturerar sockerkonsumptionen över tid i USA till att börja med? en promille lär väl kunna vara inom normala upp och nergångar i konsumption.
Det är ju lika naturligt att räkna till 12 på fingrarna. 144 om man använder båda händerna.Det är ju naturligt (?) med basen 10 för oss som börjat med att räkna på fingrarna.
Men för dom som också kommit på att räkna på tårna så blir ju basen lätt 20, tjog.
Men man kan ju också tänka sig räkna på 5 kroppsdelar, (vilka välj själv) eller
4 kroppsdelar t.ex. arm, arm, ben, ben.
Alla sättten finns på jorden. Vi får gratulera oss till det blev 10 i Sverige. Hade inte Dalmasarna ränt efter Gustav Vasa när han var på flykt mot Norge hade vi nog haft tjogräkning som danskarna !
Jag sätter ett finger på första äpplet, nästa finger på 2:a äpplet och när jag använt 10 fingrar har jag markerat 10 äpplen.Det är ju lika naturligt att räkna till 12 på fingrarna. 144 om man använder båda händerna.
Använd tummen som index, och räkna lederna på fingrarna, och för att räkna till 144 på två händer så kan du räkna ental på höger hand, och antal fulla högerhänder på vänsterhanden.Jag sätter ett finger på första äpplet, nästa finger på 2:a äpplet och när jag använt 10 fingrar har jag markerat 10 äpplen.
Om jag inte minns fel förekommer polydactyli lite drygt runt 1 promille i snitt i världen vid födsel. Att ha två extra och fullt fungerande fingrar är mycket mer ovanligt, och borde väl röra sig om ppm istället, men det finns några familjer som har en genvariant där det stabilt förekommer i deras avkommor.Har du tolv fingrar ? Hur ovanligt är det ?
När det gäller räkna verkar 85 % av jordens befolkning ha valt 10 eller 10 + 20 eller 20 som grundsystem. Från länken ovan.Använd tummen som index, och räkna lederna på fingrarna, och för att räkna till 144 på två händer så kan du räkna ental på höger hand, och antal fulla högerhänder på vänsterhanden.
Om jag inte minns fel förekommer polydactyli lite drygt runt 1 promille i snitt i världen vid födsel. Att ha två extra och fullt fungerande fingrar är mycket mer ovanligt, och borde väl röra sig om ppm istället, men det finns några familjer som har en genvariant där det stabilt förekommer i deras avkommor.

Nu tar du och räknar från ett till trettioett på danska här i tråden !...vad hände med de stötande skämten...?
Ser ju gärna diskussionen om sockerkonsumtion, barns ordkunskap, räknelära osv någon annanstans!
Lite fel tråd kan jag tycka...
//Kränkt
Det är ju lika naturligt att räkna till 12 på fingrarna. 144 om man använder båda händerna.
523,40 öre kWh spotpris i elområde 4 imorgon....vad hände med de stötande skämten...?
Ser ju gärna diskussionen om sockerkonsumtion, barns ordkunskap, räknelära osv någon annanstans!
Lite fel tråd kan jag tycka...
//Kränkt
Eller iaf 0-1023.Jag tycker nog inte så fall att det är mer naturligt att räkna till 1024 på fingrarna.
Stötande - absolut!523,40 öre kWh spotpris i elområde 4 imorgon.

6:58 i område 3 mellan 08:15 och 08:45 imorgon. Sen börjar det antagligen blåsa...523,40 öre kWh spotpris i elområde 4 imorgon.
Vilken inställning.
Elvira Öberg var med och tog silver i stafetten.
Samtidigt är skidskyttestjärnan rejält irriterad över att det inte är några prispengar i OS.
– Man åker hit och blir utnyttjad, säger Elvira Öberg
Det är ju bara vara Glad !Stötande - absolut!
Skämt vetefan om jag håller med om....
![]()
www.instagram.com
|
|
HJC stärker kundrelationen
Pressrelease från HJC Helme... |
|
|
Sportsterbygge i nästa nummer
I Allt om MC nummer 8 komme... |
|