Träningstråden

Jag förstår. Tackar 2-stroke. Egentligen hela kroppen, det känns som att hojåkning i sin helhet jobbar med hela kroppen.

Man skulle kunna markera eventuella muskelgrupper genom att vila 1 månad, och sen köra en lång hård enduro, och sedan känna efter var träningsverken hamnar ;) .. eller hur?

Du får nog inte träningsvärk i bålen när du kör men en stabil bål är fundamentet i de flesta sporter.

De muskler jag har mest hjälp av är magmusklerna så man slipper hänga på styret. Häst/tornerridningen tränade upp en massa bra muskler som gör att man slipper träningsvärk efter en längre stint.
Fallträning från häst har jag inte utvärderat på MC......

De muskler jag har mest hjälp av är magmusklerna så man slipper hänga på styret. Häst/tornerridningen tränade upp en massa bra muskler som gör att man slipper träningsvärk efter en längre stint.

Hästsport har gjort mycket för mitt hojåkande. Kanske är dags för ett nytt samarbete mellan sporthoj och bukefalos??

Jag gillar verkligen hästar, dom är som hojar; många olika varianter och typer, fascinerande djur helt enkelt. Jag förstår att hästar kräver mycket mer av mig än hoj, dom måste ha mat, husrum och veterinär, mm. Vad som egentligen håller mig ifrån hästsporten är väl att jag inte har ett eget komplex med stall, stora ägor där jag spontant kan rida när jag vill, och det nog viktigaste att ha bostad på platsen så att jag slipper "åka till stallet".

Du får nog inte träningsvärk i bålen när du kör men en stabil bål är fundamentet i de flesta sporter.
Jodå, det går utmärkt att ha träningsvärk i bålen. Bålen är ju bara en sektion på kroppen bestående av flera muskelgrupper; ribs, abs, pecs (övre och undre) på framsidan, och lats, traps, bakre delts mfl, som du kan isolera och lära känna. Om du bara vilar en längre tid och sedan shockar igång kroppen med ett bestämt rörelsemönster / ansträngning, sedan måste du också känna efter "var känns det", dvs vilka muskler har arbetat. Men det förutsätter att du totalt återställer dig och inte småtränar eller jobbar med kroppen på ett ansträngande sätt under tiden. Det tar tid att lära känna kroppen och hur den arbetar. Jag har experimenterat en hel del med det.

Jag gillar verkligen hästar, dom är som hojar; många olika varianter och typer, fascinerande djur helt enkelt. Jag förstår att hästar kräver mycket mer av mig än hoj, dom måste ha mat, husrum och veterinär, mm. Vad som egentligen håller mig ifrån hästsporten är väl att jag inte har ett eget komplex med stall, stora ägor där jag spontant kan rida när jag vill, och det nog viktigaste att ha bostad på platsen så att jag slipper "åka till stallet".

Jodå, det går utmärkt att ha träningsvärk i bålen. Bålen är ju bara en sektion på kroppen bestående av flera muskelgrupper; ribs, abs, pecs (övre och undre) på framsidan, och lats, traps, bakre delts mfl, som du kan isolera och lära känna. Om du bara vilar en längre tid och sedan shockar igång kroppen med ett bestämt rörelsemönster / ansträngning, sedan måste du också känna efter "var känns det", dvs vilka muskler har arbetat. Men det förutsätter att du totalt återställer dig och inte småtränar eller jobbar med kroppen på ett ansträngande sätt under tiden. Det tar tid att lära känna kroppen och hur den arbetar. Jag har experimenterat en hel del med det.

Läs vad jag skriver istället för att besvara nåt annat så sparar du både din egen tid och andras.

Jag skrev aldrig att man inte kan få träningsvärk i bålen för det kan man få ordentligt.

Jag skrev att du knappast får träningsvärken i bålen av att köra och syftade då på cross/enduro.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back