Träningstråden

@uncletom

Det är den här sortens hårda dagar som gör att du inte hittar in till rutinerna med regelbunden träning.

Nu kommer du antagligen inte vilja tvinga ut din kropp på träning igen på ett längre tag.
Och du kanske rent av tycker att du förtjänar lång tids vila.

Det är betydligt viktigare att bygga upp rutiner som möjliggör många träningstimmar per vecka än att pressa sig någon enstaka hård dag ibland.
Tackar för tips. Alltså jag ändrar ju livsstil varannan månad och testar lite olika saker, även äta mig sjuk (som nu i vintras). Jag kan nog ta en del last ibland, t ex ben kör jag ganska hårt, många reps blir det i knäböjen men det är för att dom där stockarna är ganska lätta. Hade jag haft skivstång hade jag lagt på mer vikt men kört färre reps, kanske lite dödlyft också. Det enda jag saknar på dessa utegym är lösa vikter som hantlar och en skivstång med eventuell vinkelbar bänk.

Som inspiration till både kondis och styrke träning har jag faktiskt mc-åkningen, tänker mig själv lite som 'hojstålmannen' med röd mantel och blå hjälm med en vit stjärna på ;) Nästa gång jag och min 'terränghandledare' åker ut i Sörmlands labyrinter igen ska jag ta med mig en ryggsäck med .. en fotboll, en tennisboll, och kanske två paddelrack. Jag har upptäckt ett perfekt ställe att spela paddel helt gratis. Det blir en skön paus med lite pitching, passningsträning och så kanske lite paddel. Egentligen har jag lite svårt att se tjusningen med paddel, typ fattigmanstennis för dom med riktigt låg ambition.

Sen har jag ju mina gym-rundor runt stockholm där jag kör till dom olika utegymmen och provar. Måttligt lustigt, lite som ett spel.

Men .. nu undrar jag; hur gör folk här? Hittills ingen mer som hört av sig i tråden så jag antar att vi mest är sommarpigga ätande små hojgrisar .. 😁

Ska se om jag hittar några bra klipp på youtube på "how to keep in shape for regular riding" - det vore nåt.

Sökte på "how to keep in shape for motorcycle riding", och fick följande:

"To keep in shape for motorcycle riding, focus on building core strength, lower body endurance, and cardio stamina to manage bike weight and reduce fatigue. Key exercises include planks, squats, lunges, pull-ups, and grip training, supplemented by cycling or running for cardio. A well-rounded routine, practiced 2-3 times a week, enhances control and reduces fatigue.

Core Strengthening (Crucial for stability)
  • Planks: 30-60 second holds, 3 times to build abdominal and back strength.
  • Russian Twists: Increases oblique strength for better maneuvering.
  • Supermans/Back Extensions: Protects your lower back, especially on long rides.
    Peak Moto +4
This video demonstrates core strengthening exercises, such as dead bugs, to help improve your stability while riding:

och del 2

.. ok, vanlig styrke / motions / rörelse träning.

Last edited:
Känn efter blir väl det enkla svaret…. Personligen tränar jag relativt hårt året runt och justerar nivån av tilläggsträning efter hur mycket återhämtning kroppen kräver.

Som exempel, de senaste två månaderna har jag tävlat varje vecka - då finns det inte tillräckligt med återhämtningstid för ytterligare träning. Nu svänger det över till tävling på lägre nivå och då kan jag skruva upp tex gymandet allt eftersom kroppen klarar av den ökade lasten.

Så börja du lugnt och skruva upp nivån tills kroppen ber om vila.

Känn efter blir väl det enkla svaret…. Personligen tränar jag relativt hårt året runt och justerar nivån av tilläggsträning efter hur mycket återhämtning kroppen kräver.

Som exempel, de senaste två månaderna har jag tävlat varje vecka - då finns det inte tillräckligt med återhämtningstid för ytterligare träning. Nu svänger det över till tävling på lägre nivå och då kan jag skruva upp tex gymandet allt eftersom kroppen klarar av den ökade lasten.

Så börja du lugnt och skruva upp nivån tills kroppen ber om vila.
Tackar för tipset Lugn. Men då är du lite utanför den 'typiska motorcyklisten' om du tävlar och tränar relativt hårt utöver det. Vad jag försöker fånga upp är väl medelmåttan av hojintresserade som insett vikten av att 'hålla vikten' och fysiken för ett långvarigt hojliv.

Kanske borde skapat en egen tråd som kallades "Fysik för ett bättre hojliv" eller nåt. "Träningstråden" har en möjligtvis repellerande inverkan på folk som skyr allt från att själva lyfta kaffekoppen, till att hålla en boll.

Sökte på "how to keep in shape for motorcycle riding", och fick följande:

"To keep in shape for motorcycle riding, focus on building core strength, lower body endurance, and cardio stamina to manage bike weight and reduce fatigue. Key exercises include planks, squats, lunges, pull-ups, and grip training, supplemented by cycling or running for cardio. A well-rounded routine, practiced 2-3 times a week, enhances control and reduces fatigue.

Core Strengthening (Crucial for stability)
  • Planks: 30-60 second holds, 3 times to build abdominal and back strength.
  • Russian Twists: Increases oblique strength for better maneuvering.
  • Supermans/Back Extensions: Protects your lower back, especially on long rides.
    Peak Moto +4
This video demonstrates core strengthening exercises, such as dead bugs, to help improve your stability while riding:

och del 2

.. ok, vanlig styrke / motions / rörelse träning.
- Baksida lår, alltså hamstrings.
Viktigaste muskelgrupperna - magmuskulaturen och hamstrings - för att stabilisera bäckenlutningen och alltså avlasta "svanken".

Jag tycker vi har tillräckligt med träningstrådar.
Absolut, och ingen av dom träffar riktigt rätt. Kanske är det just ordet "träning" som är den obehagliga faktorn? Varför "träna" när du kan *leka*?

Kom igen nu TwoStroke. Det kan ju inte vara värre än en 4-timmars enduro i höstregn, eller hur. Jag lämnar över bollen till dig nu, du får välja den rosa om du gillar den, och passa vidare bollen åt det håll du känner bäst för.

Jag läser i tråden och funderar över vad som driver folk att träna. Mitt liv har jag försökt fylla med saker jag tycker är roliga att göra. Träning hör inte dit. Jag har crosstrainer, roddmaskin, hantlar och en apparat med en bunt wirar som är kopplade till olika handtag och vikter.
Jag brukar påstå att jag har sprungit en gång i livet. Det var för att avbryta vad jag uppfattade som en misshandel på andra sidan Fyrisån.

För några år sen försökte jag mig på att köra enduro. Lärdomen av det var att jag har astma så nu förstår jag varför jag kan gå i rask takt ett par mil, men ökar jag tempot över det storknar jag direkt.

Kommer jag dö tidigare av det? Kanske, men det troliga är att jag fick en bunt gener som styr det redan för 56 år sen när mixen sattes.

Jag är lite likadan, jag har i ungdomen sysslat lite med olika idrotter, men det var alltid för att haka på någon annan, dvs det var umgänget och inte skidåkningen eller orienteringen i sig som lockade
Samma sak i lumpen, då "gymmade" jag flera dagar i veckan för att en kompis gjorde det, jag gymmade aldrig innan eller efter lumpen.

Ett tag cyklade jag jävligt mycket, men aldrig för att träna, det var ren transport för mig, ÅAS tog jag cykeln en 4 mils omväg för att hälsa på folk efter jobbet utan att blinka.

Jag tror det är lite samma sak med data/tv spel, jag harvar inte runt såna heller, och av dom jag känner som lägger mycket tid på sånt så stämmer det nästan till100% att dom ägnar sig åt att träna någonting också.

Jag tror helt enkelt inte att min hjärna är kopplad så att den står ut med en mängd repetitioner av samma sak, varesig det är att spela CoD eller springa på löpband.

Andeknot: Jag växte upp med en granne som skulle bli "hockeyproffs" på samma sätt som alla andra ungar skulle bli brandman eller fotbollsproffs när dom växte upp, han ägnade all sin lediga tid till att slå puckar mot garageporten hemma, typ en timme på morgonen innan skolan, och tre timmar efter skolan, pappan som hade spelat hockey i någon lokal korp-liga uppmuntrade det hela och byggde en ljuddämpande skiva med ett mål på att slå puckerna mot efter att ha fått byta garageporten.

Killen sattes givetvis i hockeyskola också, men han var totalt värdelös på att åka skridskor (jag tror att han hade något medfött fel på ena benet) så det blev aldrig någon hit, men han fortsatte att slå puckar mot väggen.

När jag var i 35 års åldern snackade jag med en snubbe som bodde lite utanför stan, och han beklagade sig över sin granne som inte hade någon annat jävla liv än att slå puckar mot garageväggen klockan 8 på lördagsmorgonen när han själv ville bakis-sova...
Så jag sa "Jaha, bor du granne med Patrik" på skoj.... Det var han....

Han hade ägnat 30 år av sitt liv till att slå hockeypuckar mot en garagevägg, flera timmar om dagen, tydligen är det kul?

Han hade ägnat 30 år av sitt liv till att slå hockeypuckar mot en garagevägg, flera timmar om dagen, tydligen är det kul?
- Det ÄR kul. Jag stod o skottade seniorpuck mot pappas trägarageport som 12-åring för att få till det perfekta slagskottet.
Jättekul faktiskt...tills pappa tyckte det var o-kul att porten vanhelgades av märken och sprickor.

- Det ÄR kul. Jag stod o skottade seniorpuck mot pappas trägarageport som 12-åring för att få till det perfekta slagskottet.
Jättekul faktiskt...tills pappa tyckte det var o-kul att porten vanhelgades av märken och sprickor.
Vi kastade yxa på lekstugedörren. Vi tyckte att det var roligare än pappa verkade tycka.

Tackar för tipset Lugn. Men då är du lite utanför den 'typiska motorcyklisten' om du tävlar och tränar relativt hårt utöver det. Vad jag försöker fånga upp är väl medelmåttan av hojintresserade som insett vikten av att 'hålla vikten' och fysiken för ett långvarigt hojliv.

Jag tävlar inom en annan sport, så jämförelsen var egentligen att du siktar på att träna utanför din sport (hojandet) för att bli en bättre motorcyklist. Motiveringen har du alltså redan funnit, så nu handlar det om att finna rätt träning och rätt mängd.

Personligen tycker jag starkare rygg / mage och underarmar hjälpt mig minska utmattningen vid grusåkandet, men det beror säkert på hur grundfysiken ser ut.

Bål och ben skulle jag vilja säga, sen får man lära sig att styra hojen med benen och slappna av i armarna så mycket som möjligt.
Bra inställd fjädring är nästan ett krav för att kunna köra så, särskilt gaffeln.

Och massor av konditionsträning som man kan skaffa sig på många olika sätt, jogga, cykla, simma, skidor, roller blades osv...

Men just jogging tar ganska hårt på knän och ben så vill man komma upp i stort antal träningstimmar skulle jag stryka jogging.
Och andra sidan är det kanske den tidseffektivaste konditionsträningen.

Eller om man nu inte siktar på SM-titlar så bara hitta någon träningsform som roar dig. Eller den minst tråkiga om du nu hatar träning. Den bästa träningen är ju trots allt den som blir utförd.

MTB borde ju de flesta motorcyklister se ett visst nöje i kan jag tycka.

Avskräcckkande exempel

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back