Ber om ursäkt till Micke som inte gillar siffror.
26 dagar tog det innan Garmin tyckte jag var 100% värmeacklimatiserad och själv tycker jag inte att jag är det ännu.
Jag känner mig fortfarande svag och pulsen går inte upp på samma sätt som i Sverige.
Jag har en teori om att jag just nu begränsas av lungorna och den lägre densiteten på luften. Medans det i Sverige är hjärtat som är begränsningen och därför blir pulsen högre i Sverige.
Direkt jag kommer till Sverige brukar jag alltid springa snabbare trots mer kläder vid 0-10 minusgrader. Alltså bara pga högre syrehalt i luften.
Nu förstördes nog lite av aklimatiseringen av att jag var fyra dagar i Kina utan träning och frös med alldeles för kalla kläder för vädret.
Drar man bort de fyra dagarna så är det alltså 22 dagar.
Den som är målmedveten och vet exakt hur man ska träna för aklimatiseringen skulle antagligen göra det betydligt snabbare.
14 dagar tror jag är uppnåeligt men tiden behöver nog göra sitt också även för den som är mer vältränad än mig.
Varför flera dagar saknas vet jag inte försvarar även icke träningsdagar brukar jag få en siffra på acklimatiseringen som då ofta går neråt. Dessutom har jag inte så där många vilodagar.
View attachment 525312