Träningstråden

Vilka fantastiska bilder!

Du kanske hade någon infektion, hade du feber eller kände dig förkyld, eller nåt under dessa dagar?
Brukar få min vilopuls att gå upp, maxpuls kommer fortare och återhämtning går långsamt.

Tack!

Jag var jetlaggad och sov inte kanonbra, så eventuellt kan det ha haft en påverkan.

Du borde nog googla på överträning istället för att fråga oss amatörmotionärer men jag kan väl ändå skriva det jag lärt mig om saken.

Den direkta effekten av allt för stor mängd av högintensiv träning blir ju att kroppen behöver mer tid för återhämtning och mängden träningstimmar din kropp tål per månad minskar.

Fast det var väl egentligen inte frågan. Jag förstår att du menar vad som sker ifall du pressar dig igenom träningarna ändå trots att kroppen behöver återhämtning. Det går ett tag, sen börjar symptomen på överträning förr eller senare komma.
Det är ju sånt som lätt gör att motionärer blir periodare istället för regelbundet tränande motionärer. Idrottare på högre nivå som jag tror att du är kan antagligen fortsätta tvinga dig till träningarna och hamna i en ännu sämre sits till slut.

Brink skrev ju här på forumet om hur han mådde som övertränad ett annat exempel var ju Per Elofsson, han kom ju aldrig mer tillbaka. Han verkade ju inte ens orka vardagsträna efteråt utan pluffsade ju till sig ordentligt.

Det är ju här mängdträningen med många timmar lågintensiv träning kommer in i bilden, vanligtvis när det inte är säsong för din specialidrott. Dessa leder inte till överträning på samma sätt men skapar en grund för intensivare träning.

Tycker det brukar finnas gott om väl genomtänkta råd här, men googlar givetvis också. Sen använde jag nog inte rätt ord…

Det blir ”viloperiod” nu några månader, så då är tanken att köra längre pass med lägre intensitet. Som du säger så är det nog ett bra sätt att låta kroppen återhämta sig samtidigt som man håller träningen igång. En tävling inlagd andra veckan i November (Mexico) - då vet vi om denna planen fungerar.

Det tar emot, men får nog försöka lägga in lite löpning/cykling också…

Från diskussionen i endurotråden kom en länk som visar Björgrens träningstimmar. Det är den undre grafen jag tycker är det intressanta för oss motionärer.
Notera hur liten del av varje års träningstimmar som utgörs av träning med hög intensitet, och hur stora mängder lågintensiv träning.

Tolka det inte som att vi motionärer ska kopiera det där, för tränar man sällan och vilar mycket så tål ju kroppen att man tränar hårdare när man väl tränar. Jag vill mest visa på att den stora mängden av träning för en elitidrottare utgörs alltså av lågintensiv träning.

zW2REvu.png

Ber om ursäkt till Micke som inte gillar siffror.
26 dagar tog det innan Garmin tyckte jag var 100% värmeacklimatiserad och själv tycker jag inte att jag är det ännu.
Jag känner mig fortfarande svag och pulsen går inte upp på samma sätt som i Sverige.
Jag har en teori om att jag just nu begränsas av lungorna och den lägre densiteten på luften. Medans det i Sverige är hjärtat som är begränsningen och därför blir pulsen högre i Sverige.
Direkt jag kommer till Sverige brukar jag alltid springa snabbare trots mer kläder vid 0-10 minusgrader. Alltså bara pga högre syrehalt i luften.

Nu förstördes nog lite av aklimatiseringen av att jag var fyra dagar i Kina utan träning och frös med alldeles för kalla kläder för vädret.
Drar man bort de fyra dagarna så är det alltså 22 dagar.
Den som är målmedveten och vet exakt hur man ska träna för aklimatiseringen skulle antagligen göra det betydligt snabbare.
14 dagar tror jag är uppnåeligt men tiden behöver nog göra sitt också även för den som är mer vältränad än mig.

Varför flera dagar saknas vet jag inte försvarar även icke träningsdagar brukar jag få en siffra på acklimatiseringen som då ofta går neråt. Dessutom har jag inte så där många vilodagar.

1000042645.jpg

Ber om ursäkt till Micke som inte gillar siffror.
26 dagar tog det innan Garmin tyckte jag var 100% värmeacklimatiserad och själv tycker jag inte att jag är det ännu.
Jag känner mig fortfarande svag och pulsen går inte upp på samma sätt som i Sverige.
Jag har en teori om att jag just nu begränsas av lungorna och den lägre densiteten på luften. Medans det i Sverige är hjärtat som är begränsningen och därför blir pulsen högre i Sverige.
Direkt jag kommer till Sverige brukar jag alltid springa snabbare trots mer kläder vid 0-10 minusgrader. Alltså bara pga högre syrehalt i luften.

Nu förstördes nog lite av aklimatiseringen av att jag var fyra dagar i Kina utan träning och frös med alldeles för kalla kläder för vädret.
Drar man bort de fyra dagarna så är det alltså 22 dagar.
Den som är målmedveten och vet exakt hur man ska träna för aklimatiseringen skulle antagligen göra det betydligt snabbare.
14 dagar tror jag är uppnåeligt men tiden behöver nog göra sitt också även för den som är mer vältränad än mig.

Varför flera dagar saknas vet jag inte försvarar även icke träningsdagar brukar jag få en siffra på acklimatiseringen som då ofta går neråt. Dessutom har jag inte så där många vilodagar.

View attachment 525312
- Siffror är inte så dumma ibland sålänge man inte stirrar sig blind på dem utan att känna efter hur kroppen egentligen mår av träningsdos/metod.
Så den där grafen där är ju cool på sitt sätt...hur farao mättes det? Enbart på puls?

- Siffror är inte så dumma ibland sålänge man inte stirrar sig blind på dem utan att känna efter hur kroppen egentligen mår av träningsdos/metod.
Så den där grafen där är ju cool på sitt sätt...hur farao mättes det? Enbart på puls?

Jag vet inte vad garmin baserar det på men jag gissar snarare den tyngsta faktorn handlar om hastigheten vid en given puls, plus troligen en rad andra saker också.

Och troligen empirisk data som säger att har du tränat x minuter vid en given temperatur och intensitet så motsvara det X % aklimatisering.

Det är alltså antagligen effektivare att tränat runt lunch när solen står i topp än som jag tidigt på morgonen.

Så eftersom jag är 100% aklimatiserad borde jag alltså ha fått tillbaka min ursprungliga VO2max? Nej, det stämde ju tydligen inte heller...

Fast VO2max brukar dessutom variera för mig mellan olika säsongsaktiviteter. Garmin verkar värdera löpning högt och allt annat är mindre värt när den beräknar VO2MAX.

Dessutom är det dom snabba löppassen som får VO2max att hoppa i i garmins app.
Kör man många längre långsammare löppass än sina ordinarie så brukar garmin säga att jag fått lägre VO2max trots att jag känner mig starkare.

1000042649.jpg

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back