Träningstråden

@uncletom

Det är den här sortens hårda dagar som gör att du inte hittar in till rutinerna med regelbunden träning.

Nu kommer du antagligen inte vilja tvinga ut din kropp på träning igen på ett längre tag.
Och du kanske rent av tycker att du förtjänar lång tids vila.

Det är betydligt viktigare att bygga upp rutiner som möjliggör många träningstimmar per vecka än att pressa sig någon enstaka hård dag ibland.
Tackar för tips. Alltså jag ändrar ju livsstil varannan månad och testar lite olika saker, även äta mig sjuk (som nu i vintras). Jag kan nog ta en del last ibland, t ex ben kör jag ganska hårt, många reps blir det i knäböjen men det är för att dom där stockarna är ganska lätta. Hade jag haft skivstång hade jag lagt på mer vikt men kört färre reps, kanske lite dödlyft också. Det enda jag saknar på dessa utegym är lösa vikter som hantlar och en skivstång med eventuell vinkelbar bänk.

Som inspiration till både kondis och styrke träning har jag faktiskt mc-åkningen, tänker mig själv lite som 'hojstålmannen' med röd mantel och blå hjälm med en vit stjärna på ;) Nästa gång jag och min 'terränghandledare' åker ut i Sörmlands labyrinter igen ska jag ta med mig en ryggsäck med .. en fotboll, en tennisboll, och kanske två paddelrack. Jag har upptäckt ett perfekt ställe att spela paddel helt gratis. Det blir en skön paus med lite pitching, passningsträning och så kanske lite paddel. Egentligen har jag lite svårt att se tjusningen med paddel, typ fattigmanstennis för dom med riktigt låg ambition.

Sen har jag ju mina gym-rundor runt stockholm där jag kör till dom olika utegymmen och provar. Måttligt lustigt, lite som ett spel.

Men .. nu undrar jag; hur gör folk här? Hittills ingen mer som hört av sig i tråden så jag antar att vi mest är sommarpigga ätande små hojgrisar .. 😁

Ska se om jag hittar några bra klipp på youtube på "how to keep in shape for regular riding" - det vore nåt.

Sökte på "how to keep in shape for motorcycle riding", och fick följande:

"To keep in shape for motorcycle riding, focus on building core strength, lower body endurance, and cardio stamina to manage bike weight and reduce fatigue. Key exercises include planks, squats, lunges, pull-ups, and grip training, supplemented by cycling or running for cardio. A well-rounded routine, practiced 2-3 times a week, enhances control and reduces fatigue.

Core Strengthening (Crucial for stability)
  • Planks: 30-60 second holds, 3 times to build abdominal and back strength.
  • Russian Twists: Increases oblique strength for better maneuvering.
  • Supermans/Back Extensions: Protects your lower back, especially on long rides.
    Peak Moto +4
This video demonstrates core strengthening exercises, such as dead bugs, to help improve your stability while riding:

och del 2

.. ok, vanlig styrke / motions / rörelse träning.

Last edited:
Känn efter blir väl det enkla svaret…. Personligen tränar jag relativt hårt året runt och justerar nivån av tilläggsträning efter hur mycket återhämtning kroppen kräver.

Som exempel, de senaste två månaderna har jag tävlat varje vecka - då finns det inte tillräckligt med återhämtningstid för ytterligare träning. Nu svänger det över till tävling på lägre nivå och då kan jag skruva upp tex gymandet allt eftersom kroppen klarar av den ökade lasten.

Så börja du lugnt och skruva upp nivån tills kroppen ber om vila.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage