Träningstråden

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Hej på er så här i höst mörkret. Har lite tappat den där extra träningslusten alltså jag har inga problem att gå till gymmet men svårt att ge det där extra.... Ingen här som har sats kort och tränar inne i stan och kan tänka sig träningskompis typ funktionellträning cross fit inspirerat?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Hej på er så här i höst mörkret. Har lite tappat den där extra träningslusten alltså jag har inga problem att gå till gymmet men svårt att ge det där extra.... Ingen här som har sats kort och tränar inne i stan och kan tänka sig träningskompis typ funktionellträning cross fit inspirerat?

Sats? Det är på nya Friskis Skanstull det händer!
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Hej träningsfantaster. Jag var borta från min träning i nästan 1½ år på grund av lite problem med sjukdom och problem med nacke/rygg. Men med lite besök hos naprapat så är jag nu återställd. Jag la dock på mig en hel del vikt under denna perioden, 10kg, då jag inte hade någon motivation alls till att hålla någon kost utan bara åt vad jag kände för att äta. Hade ingen större motivation till att träna heller. Under ett par månader kunde jag inte träna alls pågrund av nacke/rygg.

Hade några sparodiska lättare träningspass ändå under 1½ år så kroppen fick hålla igång. Men har nu under 2½ månad börjat köra på riktigt igen och är lite förvånad över att de gått hyfsat bra att komma tillbaka. Jag vill tro att detta beror på att jag hade en hyfsad grund att börja på i alla fall. Men det jag lurar lite på dock är att den vikt jag la på mig, jag är rätt "fläskig" om man säger så. I alla fall i mitt eget tycke, men samtidigt vill jag bygga muskler. Bör jag låta mig själv vara lite fläskig och bygga muskler av det och sen köra en deff till våren eller bör jag kanske redan nu kanske försöka fundera på lite fettförbränning?

Hur skulle ni göra? Har aldrig riktigt haft det här "problemet" tidigare så har lite svårt att avgöra hur jag ska gå tillväga.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Hej träningsfantaster. Jag var borta från min träning i nästan 1½ år på grund av lite problem med sjukdom och problem med nacke/rygg. Men med lite besök hos naprapat så är jag nu återställd. Jag la dock på mig en hel del vikt under denna perioden, 10kg, då jag inte hade någon motivation alls till att hålla någon kost utan bara åt vad jag kände för att äta. Hade ingen större motivation till att träna heller. Under ett par månader kunde jag inte träna alls pågrund av nacke/rygg.

Hade några sparodiska lättare träningspass ändå under 1½ år så kroppen fick hålla igång. Men har nu under 2½ månad börjat köra på riktigt igen och är lite förvånad över att de gått hyfsat bra att komma tillbaka. Jag vill tro att detta beror på att jag hade en hyfsad grund att börja på i alla fall. Men det jag lurar lite på dock är att den vikt jag la på mig, jag är rätt "fläskig" om man säger så. I alla fall i mitt eget tycke, men samtidigt vill jag bygga muskler. Bör jag låta mig själv vara lite fläskig och bygga muskler av det och sen köra en deff till våren eller bör jag kanske redan nu kanske försöka fundera på lite fettförbränning?

Hur skulle ni göra? Har aldrig riktigt haft det här "problemet" tidigare så har lite svårt att avgöra hur jag ska gå tillväga.

Jag skulle träna sånt jag tycker är kul. Kanske städa upp käket lite så vikten fixar sig.

Tråkigt svar på din fråga kanske, men du frågade ju. :D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men har nu under 2½ månad börjat köra på riktigt igen och är lite förvånad över att de gått hyfsat bra att komma tillbaka. Jag vill tro att detta beror på att jag hade en hyfsad grund att börja på i alla fall.

Sådär är det för mig med.. Jag slackar rätt ordentligt under sommaren då typ 90% av mina intressen utöver gymet kräver sommar och bra väder, så jag prioriterar dem framför träning de få månader "bra" väder vi har.
Går dock alltid relativt fort att komma tillbaka när man väl sätter igång på hösten.

Men det jag lurar lite på dock är att den vikt jag la på mig, jag är rätt "fläskig" om man säger så. I alla fall i mitt eget tycke, men samtidigt vill jag bygga muskler. Bör jag låta mig själv vara lite fläskig och bygga muskler av det och sen köra en deff till våren eller bör jag kanske redan nu kanske försöka fundera på lite fettförbränning?

Hur skulle ni göra? Har aldrig riktigt haft det här "problemet" tidigare så har lite svårt att avgöra hur jag ska gå tillväga.

Kan bara du själv svara på. Vad vill du åstakomma?
Nu är jag iofs ganska smal av mig naturligt sett, så jag ligger nog inte i riskzonen att bli fet "på riktigt".
Men skulle absolut kunna bli av med lite underhudsfett och bli betydligt mer "rippad" än vad jag är.
Personligen känner jag bara att det inte är värt det. Någon kanske tycker att det är snyggare, men so what? tänker jag.

Kör som du vill, och så länge du själv är nöjd så spelar det väl ingen roll om du är lite fläskig som du själv uttrycker det.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tips på ersättning till marklyft? Mitt knä vill inte alls böja på det sättet än...
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Sådär är det för mig med.. Jag slackar rätt ordentligt under sommaren då typ 90% av mina intressen utöver gymet kräver sommar och bra väder, så jag prioriterar dem framför träning de få månader "bra" väder vi har.
Går dock alltid relativt fort att komma tillbaka när man väl sätter igång på hösten.



Kan bara du själv svara på. Vad vill du åstakomma?
Nu är jag iofs ganska smal av mig naturligt sett, så jag ligger nog inte i riskzonen att bli fet "på riktigt".
Men skulle absolut kunna bli av med lite underhudsfett och bli betydligt mer "rippad" än vad jag är.
Personligen känner jag bara att det inte är värt det. Någon kanske tycker att det är snyggare, men so what? tänker jag.

Kör som du vill, och så länge du själv är nöjd så spelar det väl ingen roll om du är lite fläskig som du själv uttrycker det.

Rätt många tjockisar i familjen så finns väl en risk att man blir tjock... är väl genetiskt sånt där. Jag låter nog det vara ett tag för att se ifall man kan bygga muskler av det istället. Håller väl mig till februari/mars nån gång och kör en deff sen. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Under den senaste 1 mån och 10 dagar har jag provat en grej som jag gör ibland.

Sista gången jag rakade skallen var den 19 okt...

Det är ganska intressant hur folk beter sig på gymmet när man har hår mot när man är rakad.

Under dom senaste 2-3 veckorna så har det liksom byggt upp och idag var tydligen dagen då det kommer fram en okänd kille och vill prata.
Han är ju inte otrevlig eller något sånt. Men det är ganska intressant hur folk agerar som sagt.

Så nu tar vi bort hårbollen och återgår till att träna för mig själv igen. :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Under den senaste 1 mån och 10 dagar har jag provat en grej som jag gör ibland.

Sista gången jag rakade skallen var den 19 okt...

Det är ganska intressant hur folk beter sig på gymmet när man har hår mot när man är rakad.

Under dom senaste 2-3 veckorna så har det liksom byggt upp och idag var tydligen dagen då det kommer fram en okänd kille och vill prata.
Han är ju inte otrevlig eller något sånt. Men det är ganska intressant hur folk agerar som sagt.

Så nu tar vi bort hårbollen och återgår till att träna för mig själv igen. :)

image.jpg
 
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Hej träningsfantaster. Jag var borta från min träning i nästan 1½ år på grund av lite problem med sjukdom och problem med nacke/rygg. Men med lite besök hos naprapat så är jag nu återställd. Jag la dock på mig en hel del vikt under denna perioden, 10kg, då jag inte hade någon motivation alls till att hålla någon kost utan bara åt vad jag kände för att äta. Hade ingen större motivation till att träna heller. Under ett par månader kunde jag inte träna alls pågrund av nacke/rygg.

Hade några sparodiska lättare träningspass ändå under 1½ år så kroppen fick hålla igång. Men har nu under 2½ månad börjat köra på riktigt igen och är lite förvånad över att de gått hyfsat bra att komma tillbaka. Jag vill tro att detta beror på att jag hade en hyfsad grund att börja på i alla fall. Men det jag lurar lite på dock är att den vikt jag la på mig, jag är rätt "fläskig" om man säger så. I alla fall i mitt eget tycke, men samtidigt vill jag bygga muskler. Bör jag låta mig själv vara lite fläskig och bygga muskler av det och sen köra en deff till våren eller bör jag kanske redan nu kanske försöka fundera på lite fettförbränning?

Hur skulle ni göra? Har aldrig riktigt haft det här "problemet" tidigare så har lite svårt att avgöra hur jag ska gå tillväga.

Bara du kan avgöra hur du vill göra, men du kommer inte magiskt bygga mer muskler för att du bär runt på fett eller för att du "unnar" dig mer än vanligt. En sund kost och hård träning är vägen till resultat. Bulka är de latas ursäkt att bli fet och sedan tappa den (om ens möjliga) lilla extra mängd muskler på en lång och utdragen diet.
Då du bara kört i 2.5 månader skulle jag styra upp kosten hyfsat och bara köra på.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Menar du "grisbulk" nu som i att äta mycket skräp? Men att äta mer vettig mat måste väl ändå ge bättre förutsättningar än att konstant ligga på plus minus noll? Varför är de annars så utbrett?

Jag har inte haft problem med att jag går upp i vikt och blir fet, förra november-december bulkade jag rätt ordentligt med större portioner och gainer istället för protein i smakerna och trök i mig 5000 kalorier+ 300g protein om dagen samtidigt som jag träna 5 dagar i veckan, gick upp 4kg från 86 till 90 på mina 192 cm dvs blev knappast fet i vilket fall men jag gjorde bra mycket större framsteg än när jag käka mer normalt (2500-3000 kalorier 250g protein) och träna lika mycket vad tror du det berodde på?
Till saken hör att jag bara har tränat i 3 år och väldigt periodvis, vägde 79 kg när jag började träna så har mest gått från tanig till smal har egentligen aldrig varit speciellt vältränad på grund av alla uppehåll

Attag frågar är för att jag krascha hojen och blev sängliggande i två månader och åt knappt heller så jag rasa ner till 76 kg och tappa all styrkas

Nu efter nästan 3 månader i sjukgymnastik/träning 3ggr i veckan är ja fortfarande löjligt svag mot innan, inte bara i benen där jag bara kan rehaba knät som jag krossa. Utan även överkroppen har tappat så jag fått halvera vikterna?!

Hur kan jag tappa så mycket på två månader? Och varför kommer de inte tillbaka snabbare? Borde de inte gå snabbare att få tillbaka efter såpass kort tid än de tog att bygga upp?
Är de för att jag inte jobbar? Gör alla vardagslyft verkligen så mycket?
Borde inte jag göra sjuka framsteg inom muskelminne och allt folk pratar om?

För första gången lägger jag på mig mer fet än muskler känns de som, min vikt pendlar mellan 82-85 från dag till dag. Jag försöker sköta kosten men de blir lätt två stora mål om dagen, kan de verkligen spela så stor roll på den här nivån? Är de värt att slaviskt köra 20g protein var tredje timme?

Mycket konstiga frågor och funderingar men skulle betyda mycket för mig om någon har lust att hjälpa mig med dem!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Menar du "grisbulk" nu som i att äta mycket skräp? Men att äta mer vettig mat måste väl ändå ge bättre förutsättningar än att konstant ligga på plus minus noll? Varför är de annars så utbrett?

Jag har inte haft problem med att jag går upp i vikt och blir fet, förra november-december bulkade jag rätt ordentligt med större portioner och gainer istället för protein i smakerna och trök i mig 5000 kalorier+ 300g protein om dagen samtidigt som jag träna 5 dagar i veckan, gick upp 4kg från 86 till 90 på mina 192 cm dvs blev knappast fet i vilket fall men jag gjorde bra mycket större framsteg än när jag käka mer normalt (2500-3000 kalorier 250g protein) och träna lika mycket vad tror du det berodde på?
Till saken hör att jag bara har tränat i 3 år och väldigt periodvis, vägde 79 kg när jag började träna så har mest gått från tanig till smal har egentligen aldrig varit speciellt vältränad på grund av alla uppehåll

Attag frågar är för att jag krascha hojen och blev sängliggande i två månader och åt knappt heller så jag rasa ner till 76 kg och tappa all styrkas

Nu efter nästan 3 månader i sjukgymnastik/träning 3ggr i veckan är ja fortfarande löjligt svag mot innan, inte bara i benen där jag bara kan rehaba knät som jag krossa. Utan även överkroppen har tappat så jag fått halvera vikterna?!

Hur kan jag tappa så mycket på två månader? Och varför kommer de inte tillbaka snabbare? Borde de inte gå snabbare att få tillbaka efter såpass kort tid än de tog att bygga upp?
Är de för att jag inte jobbar? Gör alla vardagslyft verkligen så mycket?
Borde inte jag göra sjuka framsteg inom muskelminne och allt folk pratar om?

För första gången lägger jag på mig mer fet än muskler känns de som, min vikt pendlar mellan 82-85 från dag till dag. Jag försöker sköta kosten men de blir lätt två stora mål om dagen, kan de verkligen spela så stor roll på den här nivån? Är de värt att slaviskt köra 20g protein var tredje timme?

Mycket konstiga frågor och funderingar men skulle betyda mycket för mig om någon har lust att hjälpa mig med dem!

Enligt min erfarenhet så har det tagit ungefär lika lång tid att bygga upp muskulatur som det tagit för den att förtvina. Jag hade problem med en hjärnskada i 3 månader tidigare och blev väldigt klen under den tiden. Efter tre månaders träning var jag tillbaka där jag slutade. Har varit ungefär sammalika andra gånger jag inte kunnat träna. Sen har jag ju inte den blekaste hur det funkar för andra. :p

Utan att vara kostvetare tycker jag förresten ditt proteinintag ser rätt överdrivet ut? 250-300 g / dag? :3freak
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Hej träningstråden. Skrev här tidigare om hur jag lyckades gå ner 20 kg och började träna hårt igen.

Nu har jag avslutat utomhussäsongen med ett Cooper test, 2.626 meter VO2max 47,4. För en man i min ålder gav det resultatet "mycket bra". Grymt stolt över mej själv faktiskt med tanke på att jag inte ens orkade springa 2 km i somras!

Startat upp inomhussäsongen nu med fokus på styrka och balans. Kör cirkelträning ben - bål - armar - axlar med egna kroppen som vikt och balansövningar med pilatesboll. Nyttigare & jobbigare än man tror, får jobba med små jäkla korrigeringar hela tiden med muskler man inte visste man hade!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Svarar lite snabbt så jag ber om ursäkt om det ser mer flummigt ut än vanligt.

Ja grisbulka jämfört med att ha ett mindre överskott. Kommer förbi många som använder "äh, ja bulkar så det är ok" som något försvar till varför de går runt feta halva året, för att sedan klaga som fan under hela dieten tillbaka till en normal form....
Du gick ju upp i vikt, alltså fett och då kunde du lyfta mer. Däremot kan det också varit så att 2500kcal var för lite för din aktivitetsnivå för att kunna växa.

Anledning att du tappat så mycket beror nog till största del på att du i princip inte kan göra något just nu. Ditt CNS (centrala nervsystem) har nog också fått sig en bäng och det tar ett tag till allt hittar tillbaka, det enda du kan göra är att kämpa på. Och jo, vägen tillbaka till "normalitet" blir snabbare om du försöker hålla dig aktiv på dagarna än att bara sitta still.

Att sköta kosten, vara aktiv på dagarna (i den mån du kan såklart) samt att köra på med all rehab och träning du kan är den enda vägen tillbaka. Gärna mer rehab än vad sjukgymnasten säger då dom alltid verkar säga på tok för lite.

Hoppas svaren hjälpte lite iaf.

Menar du "grisbulk" nu som i att äta mycket skräp? Men att äta mer vettig mat måste väl ändå ge bättre förutsättningar än att konstant ligga på plus minus noll? Varför är de annars så utbrett?

Jag har inte haft problem med att jag går upp i vikt och blir fet, förra november-december bulkade jag rätt ordentligt med större portioner och gainer istället för protein i smakerna och trök i mig 5000 kalorier+ 300g protein om dagen samtidigt som jag träna 5 dagar i veckan, gick upp 4kg från 86 till 90 på mina 192 cm dvs blev knappast fet i vilket fall men jag gjorde bra mycket större framsteg än när jag käka mer normalt (2500-3000 kalorier 250g protein) och träna lika mycket vad tror du det berodde på?
Till saken hör att jag bara har tränat i 3 år och väldigt periodvis, vägde 79 kg när jag började träna så har mest gått från tanig till smal har egentligen aldrig varit speciellt vältränad på grund av alla uppehåll

Attag frågar är för att jag krascha hojen och blev sängliggande i två månader och åt knappt heller så jag rasa ner till 76 kg och tappa all styrkas

Nu efter nästan 3 månader i sjukgymnastik/träning 3ggr i veckan är ja fortfarande löjligt svag mot innan, inte bara i benen där jag bara kan rehaba knät som jag krossa. Utan även överkroppen har tappat så jag fått halvera vikterna?!

Hur kan jag tappa så mycket på två månader? Och varför kommer de inte tillbaka snabbare? Borde de inte gå snabbare att få tillbaka efter såpass kort tid än de tog att bygga upp?
Är de för att jag inte jobbar? Gör alla vardagslyft verkligen så mycket?
Borde inte jag göra sjuka framsteg inom muskelminne och allt folk pratar om?

För första gången lägger jag på mig mer fet än muskler känns de som, min vikt pendlar mellan 82-85 från dag till dag. Jag försöker sköta kosten men de blir lätt två stora mål om dagen, kan de verkligen spela så stor roll på den här nivån? Är de värt att slaviskt köra 20g protein var tredje timme?

Mycket konstiga frågor och funderingar men skulle betyda mycket för mig om någon har lust att hjälpa mig med dem!
 

Pirre P

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Yamaha YZ
Självklart är vanlig mat grundläggande men kosttillskott kan vara ett bra komplement till den vanliga kosten. Speciellt om man tränar riktigt hårt så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med proteiner, kolhydrater etc från den vanliga maten man äter. :banana
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top