Träningstråden

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag är vaken! :banana

Kör lite lugnare nu ett tag, dock regelbundet, men ska "ta tag" i det igen under vintern tänkte jag. :fyllisar

Asså jag vet inte med dig Peter! Antingen så står du dig jävligt bra när du inte tränar, eller så tjuvtränar du och påstår att du inte tränar. Jag tror på det senare alternativet. :hihi
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Asså jag vet inte med dig Peter! Antingen så står du dig jävligt bra när du inte tränar, eller så tjuvtränar du och påstår att du inte tränar. Jag tror på det senare alternativet. :hihi

Han säger typ varje dag att han ska o träna så jag kan inte annat än att hålla med dig i detta påstående. :)

Har du fått förslitningsskador av alla vibrerande maskiner du använt i arbetet?

Då jag inte använder några vibrerande maskiner i arbetet så måste svaret bli nej.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Haft mina specialgjorda skitdyra skoinlägg och hårda förhållningsorder från podiatrikern med 3 stretchpass, 2 massera boll under fot pass samt 30 min med fot på fryst ärtpåse i en månad. Alltså alla övningar har jag inte alls lyckats med varje dag, det erkänner jag. Men inläggen... mi gods, de är värda precis allt. Jag kan nämligen gå igen :tummenupp

Instant relif när jag fick dom. Sen har jag sakta sakta ökat från att gå mellan sängen och toaletten till att gå 4 km rundor varannan dag, och förra helgen drog jag en 7 km promenad. Ja ont gör det men det är en annan smärta på något vis, mer att rygg, höft, lår, knän, vader och fotmuskler arbetar helt annorlunda så jag har liksom lärt mig gå på nytt. Så mycket träningsvärk i små fjollmuskler. Köpte också för en månad sedan en crosstrainer för det fick jag gå i sa sjukgymnasten. 3 minuter per dag. Skitjobbigt ... men nu har jag ökat till 6 minuter. Låren har fått jobba i alla fall även om det är pinsamt korta pass än så länge :näsblod

Jag vet inte om det hör hemma i träningstråden direkt men att få en utsliten kropp i skick att kunna fungera igen är ju träning det med. Jag tränar ju varje dag... flera gånger om dagen. Önskar bara man kunde träna på riktigt. Men en dag så... en dag...
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Fanns det inte en tråd om löpning en gång i tiden?

Är det någon som springer på löpband istället för i naturen nu på vintern? Det var så jäfla kallt ikväll att jag funderar på att börja spring på löpbanden på gymmet istället.
 

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia Shiver-11
länge sedan man skrev här, men men
Fan vad tungt det går psykiskt nu, har tappat allt motivation till att gå till gymmet.
Har dock lyckats masa mig dit 3ggr i veckan under denna period.
Men hur har ni andra gjort då ni hamnat i denna mentala svacka?
Står iallafall still så musklerna har inte brytits ner ännu av latheten. :tungan
har dock lyckats med mitt lilla mål i benpressen iallafall, klara 4 set med minst 4 reps i varje på en vikt över 400kg
viktmagasin på 370kg grundvikt på maskin 47kg =417kg om jag nu får räkna det så ;-)
tränar ensam så tyvärr inget riktigt bevis.

IMG_0919.JPG
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Fanns det inte en tråd om löpning en gång i tiden?

Är det någon som springer på löpband istället för i naturen nu på vintern? Det var så jäfla kallt ikväll att jag funderar på att börja spring på löpbanden på gymmet istället.
Köp vinterkläder istället. Löpband är sjuuuuuuuuuuuuuuuukt tråkigt. :näsblod
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
:tummenupp till föregående inlägg. Springer (eller rullskidor/cykel) hellre i +1 och hällregn än på löpband.

Fodrade löptights, bra underställströja, vindjacka, tunna vantar, tunn luva. Funkar utan vidare ner till -15.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kutar fortfarande..... Visst, det är ju lite kallt, men inte när man väl kommit igång att springa.
Funderar själv på en roddmaskin. Känns lite mer allsidigt än löpband...

Fanns det inte en tråd om löpning en gång i tiden?

Är det någon som springer på löpband istället för i naturen nu på vintern? Det var så jäfla kallt ikväll att jag funderar på att börja spring på löpbanden på gymmet istället.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
5+ imorse när jag sprang och trots att jag inte var direkt påpälsad höll jag konstigt nog värmen med nya billiga löpartröjan från H&M.

Fanns det inte en tråd om löpning en gång i tiden?

Är det någon som springer på löpband istället för i naturen nu på vintern? Det var så jäfla kallt ikväll att jag funderar på att börja spring på löpbanden på gymmet istället.

Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder :)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Begår härmed premiär i träningstråden och delar några av mina erfarenheter, hoppas kunna peppa andra som ligger hemma i soffan och väntar på inspiration att börja träna!

I somras visade vågen plötsligt 103 kg. Tresiffrigt, helvete! 10 år av småbarnsliv, mer eller mindre lyckad karriär och dåliga prioriteringar hade kommit ikapp. Det kändes fan inte ok att vara 180 cm och väga så mycket, här behövdes en seriös plan för att komma i skinnstället 2015.

Den 8e september började jag ett långsiktigt viktminsknings/motionsprogram på itrim. Käkade VLCD (600 kcl/dygn) och tränade 3 ggr/veckan. Svalt och tömde kroppen totalt på glykogen. Efter 3 dar kickade ketonerna in, shiiit vilket uppåttjack!

Tre veckor senare ökade jag energiintaget till 800 kcl/dygn och orkade träna lite hårdare. Mådde hur bra som helst både fysiskt och mentalt. Tappade 200-400 gram varje dag!

Imorse, efter fokuserad kost och motion under knappt 8 veckor, visade vågen 83 kg - jag har alltså gått ner 20 kg! Jag har fått tillbaka klippet i löpsteget och pallar springa 10 km för första gången på ett decennium, orkar göra burpees igen och både jämfota upphopp och vanliga utfall går hur lätt som helst. Skinnstället som var tajt i somras är riktigt slappt runt magen nu! Har fått köpa två storlekar mindre jeans och nya mindre skärp!

Nästa fas att fokusera på ett balanserat kostprogram som gör att jag orkar öka intensitet och belastning i träningen. Planen är att testa ett periodiserat program och jag undrar om det finns fler på SH som kör det och kan dela sina erfarenheter?

Första perioden så länge det går att löpträna utomhus kör jag aerob uthållighet (eller "stamina" som det kallas i bibeln Motorsport Fitness) genom att träna löpning. Helt enkelt gammal hederlig konditionsträning:
Dag 1 medelhård träning (5 km stavgång + 5 km teränglöpning sub 30 min)
Dag 2 hård träning (intervaller, backe, cross fit)
Dag 3 lätt träning (10 km stavgång)
Dag 4 vila

Det är en otrolig lättnad (aha ha) att ha normalt BMI och sån lyx att kunna träna ordentligt igen. Motivationen stiger i takt med att kilona försvinner. Vill inte påstå att det varit särskilt enkelt men det underlättar om man är tävlingsmänniska... sen har jag ju en ganska tydlig målbild som motiverar mej när det känns tungt: rejsa i Speedster Cup 2015!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nästa fas att fokusera på ett balanserat kostprogram som gör att jag orkar öka intensitet och belastning i träningen. Planen är att testa ett periodiserat program och jag undrar om det finns fler på SH som kör det och kan dela sina erfarenheter?

Första perioden så länge det går att löpträna utomhus kör jag aerob uthållighet (eller "stamina" som det kallas i bibeln Motorsport Fitness) genom att träna löpning. Helt enkelt gammal hederlig konditionsträning:
Dag 1 medelhård träning (5 km stavgång + 5 km teränglöpning sub 30 min)
Dag 2 hård träning (intervaller, backe, cross fit)
Dag 3 lätt träning (10 km stavgång)
Dag 4 vila

Jag bytte till ett periodiserat träningsprogram med start i februari i år, och har kört det i princip dagligen. Det går ut på ungefär följande (jag lyfter istället för springer då):

Vecka 1 lätta högreps
Vecka 2 tunga lågreps
Vecka 3 ännu tyngre ettor
Vecka 4 superlättvikt / aktiv vila

Det har hittills resulterat i tillfredsställande ökning i styrka. Visuellt så händer det inte så mycket, men det är inte mitt mål heller.

Jag tycker det är kul med periodiserat program för det blir inte så enformigt då.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det tar sig. Älskar crosstrainern jag köpte hem. Öka sakta sa sjukgymnasten och läkaren och podiatrikern... det gjorde jag. Första veckorna har jag kört 3 minuter, 4 minuter och några pass på 6 minuter.

Sen tröttnade jag på långsamt plus att jag hittade väldens bästa motivationsfaktor så igår rev jag av 20 minuter, toppade med några funktionella styrkeövningar och stretch. Idag var låren som en deg men plocka fram motivationsfaktorn igen och vips repade jag samma program idag. Blev imma på fönstren i vardagsrummet.

Äntligen är det kul att träna igen. Älskar den där crosstrainern, då kan jag träna när jag vill och kan, slipper folk och inga andra ursäkter finns kvar. Känns som jag hittat min grej!

... hoppas jag kan hålla igen i morgon och ta en vilodag, mina ben lär behöva det i alla fall :crash

30-40 kg kvar till någon form av målvikt så jag hoppas den här maskinen kan vara del av lösningen. Nu blir det kålsoppa :hej
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jag bytte till ett periodiserat träningsprogram med start i februari i år, och har kört det i princip dagligen. Det går ut på ungefär följande (jag lyfter istället för springer då):

Vecka 1 lätta högreps
Vecka 2 tunga lågreps
Vecka 3 ännu tyngre ettor
Vecka 4 superlättvikt / aktiv vila

Det har hittills resulterat i tillfredsställande ökning i styrka. Visuellt så händer det inte så mycket, men det är inte mitt mål heller.

Jag tycker det är kul med periodiserat program för det blir inte så enformigt då.

Intressant! Håller verkligen med om att träning blir mycket roligare med varierat program! Vad betyder "ännu tyngre ettor"?

Du kör enbart periodiserad styrketräning? Jag tänkte experimentera med att även periodisera aerob uthållighet (alltså kondition), styrka (primärt core), anareob (alltså mjölksyra), "snabbhet" (vet inte hur riktigt än), rörlighet & spänst och slutligen teknik för att teoretiskt peaka formen till racesäsongen. Även lägga in lite olika tester, mest för att det triggar mej som är tävlingsmänniska att se resultat och förbättringar.

Visst är det i högsta grad teori men jag har märkt att det motiverar mej att ha en tydlig plan, så why not liksom. Om man orkar/har tid kan man googla och fördjupa sig hur mycket som helst i teorin men nåt måste man ju ha att göra på vilodagen också! Hittar inte så mycket motorsport-specifikt men lite finns i alla fall!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Intressant! Håller verkligen med om att träning blir mycket roligare med varierat program! Vad betyder "ännu tyngre ettor"?

Du kör enbart periodiserad styrketräning? Jag tänkte experimentera med att även periodisera aerob uthållighet (alltså kondition), styrka (primärt core), anareob (alltså mjölksyra), "snabbhet" (vet inte hur riktigt än), rörlighet & spänst och slutligen teknik för att teoretiskt peaka formen till racesäsongen. Även lägga in lite olika tester, mest för att det triggar mej som är tävlingsmänniska att se resultat och förbättringar.

Visst är det i högsta grad teori men jag har märkt att det motiverar mej att ha en tydlig plan, så why not liksom. Om man orkar/har tid kan man googla och fördjupa sig hur mycket som helst i teorin men nåt måste man ju ha att göra på vilodagen också! Hittar inte så mycket motorsport-specifikt men lite finns i alla fall!

"Ännu tyngre ettor" syftar i princip till att göra ett lyft så tungt man kan. Träningen går rakt av ut på att bli starkare. Jag har tidigare varvat med mycket löpning, men sedan augusti har jag lagt ner det. Då sprang jag 5km på 22:11 om jag minns rätt. Det kändes som att det var dags att lägga ner det för att satsa helhjärtat på styrkelyft. Jag tror absolut det går att kombinera dock. :)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
"Ännu tyngre ettor" syftar i princip till att göra ett lyft så tungt man kan. Träningen går rakt av ut på att bli starkare. Jag har tidigare varvat med mycket löpning, men sedan augusti har jag lagt ner det. Då sprang jag 5km på 22:11 om jag minns rätt. Det kändes som att det var dags att lägga ner det för att satsa helhjärtat på styrkelyft. Jag tror absolut det går att kombinera dock. :)

Ah, då fattar jag! 5 km på 22:11 är riktigt starkt. Mitt PB på 10 km terräng är 39 blankt. Men det var ju några år sen om man så säger... :gnissla
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Begår härmed premiär i träningstråden och delar några av mina erfarenheter, hoppas kunna peppa andra som ligger hemma i soffan och väntar på inspiration att börja träna!

I somras visade vågen plötsligt 103 kg. Tresiffrigt, helvete! 10 år av småbarnsliv, mer eller mindre lyckad karriär och dåliga prioriteringar hade kommit ikapp. Det kändes fan inte ok att vara 180 cm och väga så mycket, här behövdes en seriös plan för att komma i skinnstället 2015.

Den 8e september började jag ett långsiktigt viktminsknings/motionsprogram på itrim. Käkade VLCD (600 kcl/dygn) och tränade 3 ggr/veckan. Svalt och tömde kroppen totalt på glykogen. Efter 3 dar kickade ketonerna in, shiiit vilket uppåttjack!

Tre veckor senare ökade jag energiintaget till 800 kcl/dygn och orkade träna lite hårdare. Mådde hur bra som helst både fysiskt och mentalt. Tappade 200-400 gram varje dag!

Imorse, efter fokuserad kost och motion under knappt 8 veckor, visade vågen 83 kg - jag har alltså gått ner 20 kg! Jag har fått tillbaka klippet i löpsteget och pallar springa 10 km för första gången på ett decennium, orkar göra burpees igen och både jämfota upphopp och vanliga utfall går hur lätt som helst. Skinnstället som var tajt i somras är riktigt slappt runt magen nu! Har fått köpa två storlekar mindre jeans och nya mindre skärp!

Nästa fas att fokusera på ett balanserat kostprogram som gör att jag orkar öka intensitet och belastning i träningen. Planen är att testa ett periodiserat program och jag undrar om det finns fler på SH som kör det och kan dela sina erfarenheter?

Första perioden så länge det går att löpträna utomhus kör jag aerob uthållighet (eller "stamina" som det kallas i bibeln Motorsport Fitness) genom att träna löpning. Helt enkelt gammal hederlig konditionsträning:
Dag 1 medelhård träning (5 km stavgång + 5 km teränglöpning sub 30 min)
Dag 2 hård träning (intervaller, backe, cross fit)
Dag 3 lätt träning (10 km stavgång)
Dag 4 vila

Det är en otrolig lättnad (aha ha) att ha normalt BMI och sån lyx att kunna träna ordentligt igen. Motivationen stiger i takt med att kilona försvinner. Vill inte påstå att det varit särskilt enkelt men det underlättar om man är tävlingsmänniska... sen har jag ju en ganska tydlig målbild som motiverar mej när det känns tungt: rejsa i Speedster Cup 2015!

Snyggt jobbat! Hur kan du överleva på 600 kcal?????
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top