Träningstips?

Strandelin skrev:
Någon av oss är ute och cyklar, jag är visserligen en ingenjör som flyttar ettor å nollor fram och tillbaka men tror ändå att jag tänker rätt för kan inte resonemanget nedan stämma?

Glöm hojjens vikt, anta istället att det sitter två lika tunga personer på varsin hoj, 250 resp 1000cc. När du kör får inte bara hojjen utan även förarens kropp rörelseenergi som är fartberoende (massan * farten i kvadrat/2) och då förarna väger lika är det farten som är intressant. Pga denna rörelseenergi måste föraren hålla emot när man börjar bromsa för att inte fortsätta framåt förbi hojjen, dvs rörelseenergin måste minska. Eftersom rörelseenergin är fartberoende så innebär högre fart (1000cc har högre fart på långa rakor) att det är mer energi som föraren måste ta upp i armar/ben eller hur man nu håller emot. 250 föraren kommer visserligen att få kortare tid på sig att minska rörelseenergin och om detta upplevs som jobbigare må så vara, fakta för mig är att 1000cc föraren pga högre fart måste trolla bort mer energi.

Vad i ovan är fel? Rätta mig gärna för jag kan ändra på mig om jag har fel.

:tomten

Jag är ingentingör men flyttar inga nollor och ettor.
Du har fattat rätt med rörelseenergi. Men vad jag försökte enkelt förklara med mitt exempel är att det blir högre effekt på den som bromsor upp samma energi på kortare sträcka.
Effekt är energi per tidsenhet
Energi mäts i J, joule
Effekt mäts i W, watt som är J/s

Nu på vintern kan man ju inte testa på hojen, men ta bilen. Kör tex 110km/h och bromsa på en viss sträcka kör sedan 100 km/h och bromsa på ca 75% av sträckan.
Du har bara 82.6% så mycket rörelseenergi i fall två som i ett men högre effekt

Strandelin skrev:
Någon av oss är ute och cyklar, jag är visserligen en ingenjör som flyttar ettor å nollor fram och tillbaka men tror ändå att jag tänker rätt för kan inte resonemanget nedan stämma?

Glöm hojjens vikt, anta istället att det sitter två lika tunga personer på varsin hoj, 250 resp 1000cc. När du kör får inte bara hojjen utan även förarens kropp rörelseenergi som är fartberoende (massan * farten i kvadrat/2) och då förarna väger lika är det farten som är intressant. Pga denna rörelseenergi måste föraren hålla emot när man börjar bromsa för att inte fortsätta framåt förbi hojjen, dvs rörelseenergin måste minska. Eftersom rörelseenergin är fartberoende så innebär högre fart (1000cc har högre fart på långa rakor) att det är mer energi som föraren måste ta upp i armar/ben eller hur man nu håller emot. 250 föraren kommer visserligen att få kortare tid på sig att minska rörelseenergin och om detta upplevs som jobbigare må så vara, fakta för mig är att 1000cc föraren pga högre fart måste trolla bort mer energi.

Låter rätt. Men det är som att i det ena fallet lyfta, låt säga, 75% av vad man maximalt klarar av i bänkpress två gånger, och i det andra fallet lyfta 100%g en gång. De flesta upplever nog det enda, tyngre lyftet som mycket mer betungande trots att det går åt 50% mer energi i de lättare lyften.

oscar skrev:
...tror du är mest påfrestande för kroppen, att bromsa en F1 från 250km/h eller en Volvo från 300km/h? F1an har lägre fart, men gör det under mycket kortare tid...

Kruxet med hela den här diskussionen är att vi pratar om olika saker, jag pratar om rörelseenergi och den är fartberoende. Det du pratar om håller jag med om, se inlägg #65.

Snälla du, svara nu på min fråga, vad är galet i mitt resonemang i föregående inlägg? :pannkyss

Strandelin skrev:

Det är retardationen som är intressant.. Inte rörelseenergin. D.v.s 200->0km/h på 100m är fler G än 200->0km/h på 150m.

Goodstuff skrev:
Så här när säsongen närmar sig så funderar jag om det finns några bra träningstips inför tävlingskörandet. Tänker mest på ren muskeluppbyggnad. Möjlighet att köra cross har jag inte och inte tid att springa på gym hela dagarna så det ska vara enkla men praktiska hemmatricks som förbättrar styrkan där man behöver den. Konditionsträning löser jag även om löpning är sjuukt tråkigt.

*ska jag vara ärlig har jag inte sprungit ännu, promenerar bara 45 minuter varje dag - men jag ska springa snart...*

Prova brottningsträning !!! jag skojar inte... du klättrar som en apa på hojen och lika bra kondis som en mus på hjul !!!! man blir grymt smidig

Krachkungen 1 skrev:
Prova brottningsträning !!! jag skojar inte... du klättrar som en apa på hojen och lika bra kondis som en mus på hjul !!!! man blir grymt smidig

Finns det nån brottningsklubb med mycket tjejer (obs! ej butchflator) så kan det kanske vara intressant. Men att torrgöka män känns väl sådär, hur smidig man än blir.

Homofob, that's me!

Krachkungen 1 skrev:

Som jag skriver i inlägget du citerade så har jag inte tid att vara borta så mycket och brottningsträning är ju på tider på annan ort. Säkert svinbra träning men jag hinner inte utan vill ha tips för att kunna köra här hemma eller utomhus.

Goodstuff skrev:
Som jag skriver i inlägget du citerade så har jag inte tid att vara borta så mycket och brottningsträning är ju på tider på annan ort. Säkert svinbra träning men jag hinner inte utan vill ha tips för att kunna köra här hemma eller utomhus.
Köp hem lite begagnade styrketräningsgrejer (en bänk med ställning, en stång, ett par hantlar). Går lös på femtonhundra-tvåtusen spänn. Det kommer du långt med. Sen kör du tungt, med relativt få repetitioner. Risken för att du skall bli för stor är inte så stor... Om man säger. Du kommer att bli betydligt starkare och uthålligare. Styrketräning ger bra konditionsträning, inte optimalt men bra.

Komplettera med löpning. Spring på tid (ta gärna mellantider) och registrera tiderna. Det är kul att se utvecklingen, skapa diagram och hålla på. Man blir inte snabbare eller få bättre kondis av det, men det blir roligare.

Köp prylar ibland. Ett par nya skor, något funktionsplagg, ett par extra hantlar, en pulsmätare osv. De gör dig heller inte snabbare eller uthålligare men det blir roligare då.

Det har funkat för mig ivf.

oscar skrev:
Vad skiljer ett bra hopprep från ett dåligt? :va

Utan att förklara allt för ingående, jag tror inte det behövs, så är det skillnad på ett hopprep du köper i en leksaksaffär gentemot ett du köper i exempelvis ett gym/sportbutik.

Vidare finns det givetvis olika typer beroende på typ av hoppning, egenskaper man vill förbättra. Själv föredrar jag de vi har på klubben med rejäla trähandtag och en tjock plastslang. De är lite tyngre och man får jobba mer med handlederna. På klubben i Götet har de såväl dessa som de lite tunnare, vilka är snabbare och då ger lite bättre fotarbete, exempelvis.

abstruse skrev:
Utan att förklara allt för ingående, jag tror inte det behövs, så är det skillnad på ett hopprep du köper i en leksaksaffär gentemot ett du köper i exempelvis ett gym/sportbutik.

Vidare finns det givetvis olika typer beroende på typ av hoppning, egenskaper man vill förbättra. Själv föredrar jag de vi har på klubben med rejäla trähandtag och en tjock plastslang. De är lite tyngre och man får jobba mer med handlederna. På klubben i Götet har de såväl dessa som de lite tunnare, vilka är snabbare och då ger lite bättre fotarbete, exempelvis.
Hopprep är för flickor.

Klättring är schysst träning. Krävs att man behåller koncentrationen även när det börjar svida i musklerna..... Ungefär som hojåkningen...... :tummenupp

Torkel skrev:
Åsså lite threadlifting för att bättra på mucklerna! :D
Jag kan rekommendera PowerBall för att träna underarmarna, lika jobbigt som det är kul (läs svårt...)
Jag köpte basicmodellen från Teknikmagasinet för 139 kr
Gå till www.teknikmagasinet.se och sök på powerball
Det finns en värre modell med varvräknare och den borde man ju ha egentligen, mest för att se hur man ligger till i jämförelse med rekordhållaren som har fått upp bolluschlingen i 14975 rpm... :kocko
660185.jpg
OS i trådlyft.

Var iväg o köpte mig en powerball förut, givetvis modellen med varvräknare :tungan Tog ett tag att få snurr på den men till slut så.
Riktigt jobbigt att hålla på, 10 minuter så börjar underarmar o fingrar stumna. Men det är kul! Har fått upp min i 8300rpm....världsrekordet ligger nu på 15027 :gnissla

stavgren skrev:
OS i trådlyft.

Var iväg o köpte mig en powerball förut, givetvis modellen med varvräknare :tungan Tog ett tag att få snurr på den men till slut så.
Riktigt jobbigt att hålla på, 10 minuter så börjar underarmar o fingrar stumna. Men det är kul! Har fått upp min i 8300rpm....världsrekordet ligger nu på 15027 :gnissla
12022 som sagt! :D

stavgren skrev:
OS i trådlyft.

"PowerBall LED har inbyggd varvräknare kan du och dina kompisar testa hur bra ni EGENTLIGEN är! Upp till 13 000 varv per minut är det möjligt att uppnå."

:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...