Nordgren
Team ägare, fd racerförare
- Gick med
- 12 Mar 2003
- Hoj
- Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Strandelin skrev:Någon av oss är ute och cyklar, jag är visserligen en ingenjör som flyttar ettor å nollor fram och tillbaka men tror ändå att jag tänker rätt för kan inte resonemanget nedan stämma?
Glöm hojjens vikt, anta istället att det sitter två lika tunga personer på varsin hoj, 250 resp 1000cc. När du kör får inte bara hojjen utan även förarens kropp rörelseenergi som är fartberoende (massan * farten i kvadrat/2) och då förarna väger lika är det farten som är intressant. Pga denna rörelseenergi måste föraren hålla emot när man börjar bromsa för att inte fortsätta framåt förbi hojjen, dvs rörelseenergin måste minska. Eftersom rörelseenergin är fartberoende så innebär högre fart (1000cc har högre fart på långa rakor) att det är mer energi som föraren måste ta upp i armar/ben eller hur man nu håller emot. 250 föraren kommer visserligen att få kortare tid på sig att minska rörelseenergin och om detta upplevs som jobbigare må så vara, fakta för mig är att 1000cc föraren pga högre fart måste trolla bort mer energi.
Vad i ovan är fel? Rätta mig gärna för jag kan ändra på mig om jag har fel.
![]()
Jag är ingentingör men flyttar inga nollor och ettor.
Du har fattat rätt med rörelseenergi. Men vad jag försökte enkelt förklara med mitt exempel är att det blir högre effekt på den som bromsor upp samma energi på kortare sträcka.
Effekt är energi per tidsenhet
Energi mäts i J, joule
Effekt mäts i W, watt som är J/s
Nu på vintern kan man ju inte testa på hojen, men ta bilen. Kör tex 110km/h och bromsa på en viss sträcka kör sedan 100 km/h och bromsa på ca 75% av sträckan.
Du har bara 82.6% så mycket rörelseenergi i fall två som i ett men högre effekt