Träningstips?

Nyteknik skrev:
Som oFFkeFF skriver är det skillnad på 125/250 och gathojar...

Vill påstå precis tvärtom att det är lika, varken moppe eller supersporthojjar kräver extraordinära muskler för att köra men oavsett hojtyp behöver du musklerna den dag du glider iväg mot sandfållan. En tränad kropp tål eventuella smällar bättre och dessutom återhämtar man sig snabbare om du tagit emot lite stryk innan fikapausen bland lecakulorna.

:tomten

Strandelin skrev:
Hur tänker du nu? :confused:

En 1000-hoj får upp högre hastighet 250-mopparna, dvs det är mer fart som ska bromsas ner innan du går in i sväng. Hur kan det vara hårdare att bromsa ner en 250?

Moppen har med rätt förare högre kurvhastighet men tar detta hårdare på föraren? Blir det så mycket extra g-krafter att ni måste jobba med mage/lår för att hålla kvar blodet i skallen eller vad är det som är "hårdare"?

Förklara gärna för en som inte riktigt förstår.

Det skiljer rejält i bromsstäcka, 250'n retarderar snabbare än 1000cc-maskinen. Vilket blir en kraft som du som förare får ta upp.
Vi kan ju lägga oss jämsides nerför sviestadrakan i samma fart ~240km/h och sen se om du vill bromsa samtidigt som mig ;) de 70-100kg extra du bär med dig gör att du får rätt mycket längre bromssträcka..
Vad gäller kraftåtgången i kurvorna, det beror ju lite på hur den ser ut, men jag upplever att jag får hålla mot som fanken för att inte tryckas ner i tanken, skillnaden i grepp mot 600'an jag hade innan är enorm..

oFFkeFF skrev:
...250'n retarderar snabbare än 1000cc-maskinen...

Ja, den momentana kraften blir större för dig på en 250 men en 1000cc får bromsa ner från en högre hastighet, låt vara under en längre tid, och då blir det i min värld jobbigare för föraren på en 1000cc

oFFkeFF skrev:
...jag upplever att jag får hålla mot som fanken för att inte tryckas ner i tanken, skillnaden i grepp mot 600'an jag hade innan är enorm..

Fel körteknik, använd benen istället för armarna som "stöd" när du kör. :tungan

Hmm, känner verkligen att jag är rätt person att göra inlägget ovan. :3freak

oscar skrev:
Jag blir trött i armarna... BARA! Fast du har nog rätt i det du säger... :död

det kommer inte hjälpa så mycket att träna underarmarna, problemet är att du inte slappnar av. du kramar handtagen för hårt, det bästa sättet att bli av med detta problem är att köra mycket och inte ha uppehåll för länge. sen när det gäller motocross så är kroppspositionen väldigt viktig, du måste lära dig att avlasta kropsvikten på benen istället för på armarna.

sen när det gäller konition så är längdskidåkning bland det bästa + att det är roligt också...

Bra tråd det här! :tummenupp
Verkar som de flesta här inne blir tröttast i armarna när de kör, är jag den enda som blir absolut tröttast i benen??? :va
Känner inte mycket i armarna, men mina ben är riktigt trötta efter ett långt pass, speciellt knäna.

Har alltid haft starka ben, så jag blev lite paff själv när jag kände spagettikänslan i dem... :rolleyes:

Ang. träning så ligger det just nu på 3 ggr gym och 2 ggr löpning i veckan för min del...lite mer över jullovet hoppas jag dock! :banana

Strandelin skrev:
Ja, den momentana kraften blir större för dig på en 250 men en 1000cc får bromsa ner från en högre hastighet, låt vara under en längre tid, och då blir det i min värld jobbigare för föraren på en 1000cc

Fel körteknik, använd benen istället för armarna som "stöd" när du kör. :tungan

Hmm, känner verkligen att jag är rätt person att göra inlägget ovan. :3freak

Jo, vi tycker att 1000cc åker runt och bromsar lite mycket :D
De kortare och hårdare bromsningarna tar hårdare på mig iaf, jag tycker iaf att det känns betydligt mer på 250'in än när jag körde 600'a.
Jag trodde att 20 varv skulle vara ganska lätt, men efter sjukdomar och skador jag hade 2000-2001, var både styrka och kondis väldigt dåligt, och fortfarande inte tillräckligt, jag brukar bli rätt mör, så pass att jag fått sänka tempot på exempelvis knutstorp, för att jag helt enkelt inte haft styrka/uthållighet. Finns anledning till att jag pumpat på gymmet, kört roddmaskin, cyklat och sprungit en del.

Någon som tror att jag tränade jättemycket och seriöst efter trådens tillkomst? :hihi

Har bättrat mig i höst men det kan bli ännu bättre....

Strandelin skrev:

Gör ett test gå till gymmet ta en 100kg skivstång håll den i 3 sek och jämför med att hålla en 125kg i 2.5 sek istället. Om du inte har tillgång till gym, så gör en armhävning håll med lite böjda armar i 3 sek ta sen en full soppadunk lägg på ryggen och gör om i 2.5 sek.När man tar in hur mycket mer en racerhoj berättar om banan, kan upplevs som vibrationer, så kanske man borde göra armhävningsövningen på en vibrationsmaskin.Har inte självtestat med den kanske kan visa på skillnaden. Nu har jag bara uppskattat tider och vikter självklart kan man räkna på det. Kan ju ta det från någon som har datalogging. Det är ju lätt om man har hastigheten tids eller längd upplöst. Intressant att jämföra.

För min del så är problemet dålig allmänkondition så jag har börjat med löpning 3-4 ggr/vecka samt ett styrketräningspass/vecka där jag kör rygg, axlar, mage. Sen så har jag gått ner 4 kg hittills också. :banana Ska försöka fortsätta med detta schema tills säsongen börjar.

Jag gjorde 35 armhävningar om dagen i ett halvår och det gjorde stor skillnad :tummenupp
Nu tränar jag kickboxning istället och det funkar nog oxå fint för kroppen tror jag.
Jag kom knappt i mitt ställ förra sommaren så målet inför nästa säsång är att få på mig det lätt :)

Nordgren skrev:
Gör ett test gå...

Spelar ingen roll vilket test vi gör, det är mer rörelseenergi som 1000cc-föraren får ta upp i och med att han har en högre fart innan inbromsning, att sen oFFkEFF upplever det som jobbigare med inbromsningar på sin 250 än på 600 är en annan femma.

McFille skrev:
Verkar som de flesta här inne blir tröttast i armarna när de kör, är jag den enda som blir absolut tröttast i benen??? :va

Efter första turerna på bana för säsongen är jag stendöd i lårmusklerna trots att jag oftast laddat upp med ganska mycket telemarksåkning innan, inbillar mig att det borde vara samma muskler men det hjälper inte i mitt fall.

yonsson skrev:
Jag gjorde 35 armhävningar om dagen i ett halvår och det gjorde stor skillnad :tummenupp
Nu tränar jag kickboxning istället och det funkar nog oxå fint för kroppen tror jag.
Jag kom knappt i mitt ställ förra sommaren så målet inför nästa säsång är att få på mig det lätt :)

Jag har fan tänkt på det länge.
Att göra armhävningar och sit ups.

De borde ju hjälpa eller?

Måste man ligga och lida med 500 sit ups som Brittan gör då eller?

RQ

Strandelin skrev:
Spelar ingen roll vilket test vi gör, det är mer rörelseenergi som 1000cc-föraren får ta upp i och med att han har en högre fart innan inbromsning, att sen oFFkEFF upplever det som jobbigare med inbromsningar på sin 250 än på 600 är en annan femma.

Öhh, hörrö.. Ja, 1000cc's bromsar får ta upp en större rörelseenergi. Men för föraren fysiskt, tar inte han upp hojens vikt, utan föraren tar bara upp sin vikt, och iom att retardationen är mindre blir vikten på förarens armar/rygg mindre..
Men ja, du får bromsa under längre perioder, men samtidigt utsätts du inte för större krafter, utan mindre..

oFFkeFF skrev:
Öhh, hörrö.. Ja, 1000cc's bromsar får ta upp en större rörelseenergi. Men för föraren fysiskt, tar inte han upp hojens vikt, utan föraren tar bara upp sin vikt, och iom att retardationen är mindre blir vikten på förarens armar/rygg mindre..
Men ja, du får bromsa under längre perioder, men samtidigt utsätts du inte för större krafter, utan mindre..

Nu lyfter vi denna tills Strandelin svarat att han nu förstår! :D

Fast tänk på piloten i en 747 vilken krallig jäkel han måste vara. Ok för att de har lång bromssträcka, men kärran väger ju ett par hundra ton så det blir mycket att hålla emot... :rolleyes:

Last edited:
oscar skrev:
Nu lyfter vi denna tills Strandelin svarat att han nu förstår! :D

Fast tänk på piloten i en 747 vilken krallig jäkel han måste vara. Ok för att de har lång bromssträcka, men kärran väger ju ett par hundra ton så det blir mycket att hålla emot... :rolleyes:

Eller så menar bara strandelin att de flesta 1000cc-förarna är feta ;)

oFFkeFF skrev:
Öhh, hörrö.. Ja, 1000cc's bromsar får ta upp en större rörelseenergi. Men för föraren fysiskt, tar inte han upp hojens vikt...

Någon av oss är ute och cyklar, jag är visserligen en ingenjör som flyttar ettor å nollor fram och tillbaka men tror ändå att jag tänker rätt för kan inte resonemanget nedan stämma?

Glöm hojjens vikt, anta istället att det sitter två lika tunga personer på varsin hoj, 250 resp 1000cc. När du kör får inte bara hojjen utan även förarens kropp rörelseenergi som är fartberoende (massan * farten i kvadrat/2) och då förarna väger lika är det farten som är intressant. Pga denna rörelseenergi måste föraren hålla emot när man börjar bromsa för att inte fortsätta framåt förbi hojjen, dvs rörelseenergin måste minska. Eftersom rörelseenergin är fartberoende så innebär högre fart (1000cc har högre fart på långa rakor) att det är mer energi som föraren måste ta upp i armar/ben eller hur man nu håller emot. 250 föraren kommer visserligen att få kortare tid på sig att minska rörelseenergin och om detta upplevs som jobbigare må så vara, fakta för mig är att 1000cc föraren pga högre fart måste trolla bort mer energi.

Vad i ovan är fel? Rätta mig gärna för jag kan ändra på mig om jag har fel.

Strandelin skrev:
Vad i ovan är fel? Rätta mig gärna för jag kan ändra på mig om jag har fel.

Förställ dig något annat än just mc fast med samma princip. Vad tror du är mest påfrestande för kroppen, att bromsa en F1 från 250km/h eller en Volvo från 300km/h? F1an har lägre fart, men gör det under mycket kortare tid...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT