kajlyl
Tillbaka!
Jag tränar gym 3gånger i veckan och simmar/springer två... bara för att få lite form till våren 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyteknik skrev:Som oFFkeFF skriver är det skillnad på 125/250 och gathojar...
Strandelin skrev:Hur tänker du nu?![]()
En 1000-hoj får upp högre hastighet 250-mopparna, dvs det är mer fart som ska bromsas ner innan du går in i sväng. Hur kan det vara hårdare att bromsa ner en 250?
Moppen har med rätt förare högre kurvhastighet men tar detta hårdare på föraren? Blir det så mycket extra g-krafter att ni måste jobba med mage/lår för att hålla kvar blodet i skallen eller vad är det som är "hårdare"?
Förklara gärna för en som inte riktigt förstår.
![]()
oFFkeFF skrev:...250'n retarderar snabbare än 1000cc-maskinen...
oFFkeFF skrev:...jag upplever att jag får hålla mot som fanken för att inte tryckas ner i tanken, skillnaden i grepp mot 600'an jag hade innan är enorm..
oscar skrev:Jag blir trött i armarna... BARA! Fast du har nog rätt i det du säger...![]()
Strandelin skrev:Ja, den momentana kraften blir större för dig på en 250 men en 1000cc får bromsa ner från en högre hastighet, låt vara under en längre tid, och då blir det i min värld jobbigare för föraren på en 1000cc
Fel körteknik, använd benen istället för armarna som "stöd" när du kör.![]()
Hmm, känner verkligen att jag är rätt person att göra inlägget ovan.![]()
Strandelin skrev:Ja, den momentana kraften blir större för dig på en 250 men en 1000cc får bromsa ner från en högre hastighet, låt vara under en längre tid, och då blir det i min värld jobbigare för föraren på en 1000cc
Nordgren skrev:Gör ett test gå...
McFille skrev:Verkar som de flesta här inne blir tröttast i armarna när de kör, är jag den enda som blir absolut tröttast i benen???![]()
yonsson skrev:Jag gjorde 35 armhävningar om dagen i ett halvår och det gjorde stor skillnad
Nu tränar jag kickboxning istället och det funkar nog oxå fint för kroppen tror jag.
Jag kom knappt i mitt ställ förra sommaren så målet inför nästa säsång är att få på mig det lätt![]()
Strandelin skrev:Spelar ingen roll vilket test vi gör, det är mer rörelseenergi som 1000cc-föraren får ta upp i och med att han har en högre fart innan inbromsning, att sen oFFkEFF upplever det som jobbigare med inbromsningar på sin 250 än på 600 är en annan femma.
![]()
oFFkeFF skrev:Öhh, hörrö.. Ja, 1000cc's bromsar får ta upp en större rörelseenergi. Men för föraren fysiskt, tar inte han upp hojens vikt, utan föraren tar bara upp sin vikt, och iom att retardationen är mindre blir vikten på förarens armar/rygg mindre..
Men ja, du får bromsa under längre perioder, men samtidigt utsätts du inte för större krafter, utan mindre..
oscar skrev:Nu lyfter vi denna tills Strandelin svarat att han nu förstår!
Fast tänk på piloten i en 747 vilken krallig jäkel han måste vara. Ok för att de har lång bromssträcka, men kärran väger ju ett par hundra ton så det blir mycket att hålla emot...![]()
oFFkeFF skrev:Öhh, hörrö.. Ja, 1000cc's bromsar får ta upp en större rörelseenergi. Men för föraren fysiskt, tar inte han upp hojens vikt...
Strandelin skrev:Vad i ovan är fel? Rätta mig gärna för jag kan ändra på mig om jag har fel.
![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden