Träningstips?

Madhonda skrev:
Jag skulle gissa att man behöver springa milen för att få orken att hålla ett helt race. Alltså minst 2-3 ggr per vecka.

Nää.. o jag skojar inte. :)

Då min kondis varit nerkörd i botten, så har jag börjat ganska lågt.
Du springer iofs sällan milen på maxpuls, och när du kör race ligger du nästan på maxpuls. Men uthållighet är alltid bra, men man behöver inte vara någon maratonlöpare.

Det du behöver mest är kondis, alltså syreupptagning. I andra hand kommer styrka. Dålig kondis gör sig alltid påmind i slutet av ett 20-minuterspass. Att känna hur kroppen kroknar under körning är irriterande, man vill men kroppen svarar inte lika snabbt och starkt. Jag tror att detta är en av den valigaste orsaken till onödiga vurpor. Vad gäller styrkan är min kropp konstruerad så att körningen är mest krävande för ländryggen, i andra hand lårens framsida och i tredje hand ljumskarna.

Bifogat

• rygg.jpg
    rygg.jpg
    7.3 KB · Visningar: 87
abstruse skrev:
Sparras i depån i sommar? :)

Hur länge har du tränat?

Hmm, tja, Judo i 3 år, karate i 6-7 år, thai och kickboxning 2 år.
Aning rostig eftersom jag inte tränat sen 94, frågan är vilken nivå man är på idag..

Goodstuff skrev:
Så här när säsongen närmar sig så funderar jag om det finns några bra träningstips inför tävlingskörandet. Tänker mest på ren muskeluppbyggnad. Möjlighet att köra cross har jag inte och inte tid att springa på gym hela dagarna så det ska vara enkla men praktiska hemmatricks som förbättrar styrkan där man behöver den. Konditionsträning löser jag även om löpning är sjuukt tråkigt.

*ska jag vara ärlig har jag inte sprungit ännu, promenerar bara 45 minuter varje dag - men jag ska springa snart...*
Man kan fixa ett bra hemmagym med ganska enkla medel:

Skruva upp ett chinsräcke (stång) i taket, tränar rygg och i viss mån armar mycket bra.

Två parallella räcken/stänger (stabila stolar funkar!) för dips, tränar triceps/axlar/bröst förträffligt, man styr vart det ska ta mest genom lutningen på kroppen.

Har du en skivstång kan du med fördel köra frivändningar, tränar hela kroppen! Skivstången kan även användas för utfall och raka marklyft (tränar baksida ben), bicepscurl et cetera.

Mage körs "som vanligt", sätt inte fast benen!

Framsida ben är lite knepigt utan redskap, men djupa knäböjningar kan vara nog så jobbiga utan vikter.

Vanliga armhävningar, bred respektive smal handisättning, ska heller inte föraktas.

Kör Försvarets gamla hederliga BRAK som man har utsatt värnpliktiga för i alla tider. Den gör män av möss kan du tro!

B=Bröst
R=Rygg
A=Armar
K=Knän (fast byt ut detta mot mage i stället)

:arsele

Goodstuff skrev:
Så här när säsongen närmar sig så funderar jag om det finns några bra träningstips inför tävlingskörandet. Tänker mest på ren muskeluppbyggnad. Möjlighet att köra cross har jag inte och inte tid att springa på gym hela dagarna så det ska vara enkla men praktiska hemmatricks som förbättrar styrkan där man behöver den. Konditionsträning löser jag även om löpning är sjuukt tråkigt.

*ska jag vara ärlig har jag inte sprungit ännu, promenerar bara 45 minuter varje dag - men jag ska springa snart...*

I det militära finns det något som heter B-R-A-K.
Buk Rygg Armar Knän :huvet

Bra om man inte tränar alls. För den som tränar mycket ger den varken mer eller mindre...

XENOMORF skrev:
Kör Försvarets gamla hederliga BRAK som man har utsatt värnpliktiga för i alla tider. Den gör män av möss kan du tro!

B=Bröst
R=Rygg
A=Armar
K=Knän (fast byt ut detta mot mage i stället)

:arsele

B står för BUK! :kocko

*skoja* :fyllisar

valmers skrev:
Man kan fixa ett bra hemmagym med ganska enkla medel:

Skruva upp ett chinsräcke (stång) i taket, tränar rygg och i viss mån armar mycket bra.
...
Började träna lite smått hemma för ett tag sen (har inte rört mig sen jag knäckte nyckelbenet) o satte upp en stång. Tänkte inte på hur lite man orkar o hur tung man faktiskt är när man är helt otränad :4skrika 3 * 3 reps får jag vara nöjd om jag fixar...men, men, det är på väg åt rätt håll iaf...

stavgren skrev:
Började träna lite smått hemma för ett tag sen (har inte rört mig sen jag knäckte nyckelbenet) o satte upp en stång. Tänkte inte på hur lite man orkar o hur tung man faktiskt är när man är helt otränad :4skrika 3 * 3 reps får jag vara nöjd om jag fixar...men, men, det är på väg åt rätt håll iaf...
Stämmer, det är inte lätt att köra chins (handlovarna mot sig) när man inte tränat så mycket. Tag hjälp av någon som håller dig i fötterna och hjälper till när du inte orkar fler reps själv; cirka 10 reps/set är lagom.

R1bjorn skrev:
Ett par maratonpass i sängen per vecka varvat med intervallträning de andra dagarna låter väl bra. Vi par har det bra... :hihi

Vem har sagt att man skulle knulla mindre bara för att man är singel? :kocko Skillnaden när man är singel är bara att det inte är samma fitta varje gång :7peta :tungan :D

Annars håller jag med, sex ska inte föraktas som konditionsträning, men jag ser det mer som ett komplement :)

Är man lite atletisk och fantasifull kan man lätt hitta på en hel del jävligt jobbiga ställningar med :tummenupp :banana

oscar skrev:
Slutet!?!? :va

Några tips för oss där den gör sig påmind efter 5 minuter...!?

Ja, löpning, simning, rodd, all sorts konditionsträning alltså. Intervallträning är bra för syreupptagningsförmågan och för att återhämta sig fort.
Inte intervaller med flera veckor mellan träningspassen dock :tummenupp

oscar skrev:
Månader offknuff, jag pratar MÅNADER!
:D
Tog mitt första löppass på ett halvår igår. Det var ungefär som vanligt; andnöd, bröstsmärtor, yrsel och kramp. Visst är det härligt att träna.

stavgren skrev:
Tog mitt första löppass på ett halvår igår. Det var ungefär som vanligt; andnöd, bröstsmärtor, yrsel och kramp. Visst är det härligt att träna.

Jag ser det framför mig! :rofl

stavgren skrev:

Tog mitt andra löppass på ett halvår, jag fick fortfarande andnöd, bröstsmärtor, yrsel och kramp. När fan ska man börja må bra av träning.

gladh

gladh skrev:
Tog mitt andra löppass på ett halvår, jag fick fortfarande andnöd, bröstsmärtor, yrsel och kramp. När fan ska man börja må bra av träning.

gladh

När träningspassen återkommer lite oftare än halvårsvis, någon/några gånger i veckan.. Det kommer fortare än man tror då :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman