Träningstips?

R1bjorn skrev:
Ett par maratonpass i sängen per vecka varvat med intervallträning de andra dagarna låter väl bra. Vi par har det bra... :hihi

Jo det ska jag inte sticka under stol med (men får två ggr/vecka? jag e glad om jag får 2 ggr/månad :hihi ). Men jag menade 7 pass löpning, 3 pass styrketräning och så skulle muppen börja cykla också... Jamen tjena vakna upp. Sist jag kollade så hade veckan 7 dagar och dygnet 24 h. Man kan köra dubbelt men till vilken nytta om du inte är/tänkt att bli elitidrottsman???
Som fd tävlingcyklist har jag hört helt för många som lever genom ett uppsatt mål (som aldrig nås). Mycke snack o lite hockey som det heter...

Har du provat Friskis? Tycker att du får en bra blandning
av kondition, styrka och smidighet. Brukar finnas spinning,
skivstångsgympa (Bodypump), vanlig gympa med olika
intensitet m.m. så man kan säkert hitta något som är kul.
Själv tycker jag det är döden att spinga, men att röra sig till
musik är faktiskt riktigt kul.
Det är också bra att sätta fasta tider tex. må, onsd, fred.
så att man kommer iväg... fast det är väl mest så när man
har familj och det har du ju nu :tummenupp

Ett tips för de äldre är att göra som GSXR1100R. Han går på seniorvattengympa två gånger i veckan.

Ett tips är att köra senap upp i röva, då blir du snabb som en hankatt

Träningstips i mängder finns på webben. En kompakt men matnyttig databas med träningstips är forumet kolozzeum. Där finns b.la ett "best-of"-forum där de bästa av forumets artiklar är sticky. Ett par utdrag är: "Hållning och styrketräning", "Kost - Pizza", "Programförslag - Råd till nybörjare del 2" och "Grundträning, business och hälsa - Råd till nybörjare del 1". Likt att detta Sporthoj.com inte endast är för Cralle & Co utan även för RR-motionärerna är kolozzeum inte bara för de där stereotypa kroppsbyggare utan även för motionärer och beachfolk.

"Best-of" och kolozzeum.

Åsså lite threadlifting för att bättra på mucklerna! :D
Jag kan rekommendera PowerBall för att träna underarmarna, lika jobbigt som det är kul (läs svårt...)
Jag köpte basicmodellen från Teknikmagasinet för 139 kr
Gå till www.teknikmagasinet.se och sök på powerball
Det finns en värre modell med varvräknare och den borde man ju ha egentligen, mest för att se hur man ligger till i jämförelse med rekordhållaren som har fått upp bolluschlingen i 14975 rpm... :kocko
660185.jpg

Last edited:
Torkel skrev:
Åsså lite threadlifting för att bättra på mucklerna! :D
Jag kan rekommendera PowerBall för att träna underarmarna, lika jobbigt som det är kul (läs svårt...)
Jag köpte basicmodellen från Teknikmagasinet för 139 kr
Gå till www.trafikmagasinet.se och sök på powerball
Det finns en värre modell med varvräknare och den borde man ju ha egentligen, mest för att se hur man ligger till i jämförelse med rekordhållaren som har fått upp bolluschlingen i 14975 rpm... :kocko
660185.jpg

Ska man verkligen gå till www.TRAFIKmagasinet.se?? :va

Hur som helst så ska jag knalla iväg dit idag och börja träningen omedelbums. Om jag sen tränar flitigt så kanske jag kan hålla farten uppe i 6 varv istället för 5... :)

Last edited:
Till alla er som ska börja träna och inte har erfarenheten. TA DET LUNGT I BÖRJAN. Jag har små tränat lite till å från i ett par år, gym, mtb, fotboll , hockey osv. Varje gång jag varit på topp så slutar jag alltid :va Hur som helst, varje gång jag tar upp träningen igen så tror jag att jag är lika grym som innan.. Men nej, jag gör det bara inte, orkar lika mycket alltså. Dessutom blir jag alltid sjuk pga att jag tar i för mycket i början. Blir man sjuk så tar det en jävla tid innan man är igång igen och vips så är säsongen igång och du har inte tränat ett skit. Alltså tat lungt.

Sen så är min personliga åsikt om lämplig träning för RR absolut MTB. Tänker man efter så jobbar man fan likadant som på en rr hoj. Åtminstone om du kör i skogen. Ok det e vinter nu, men i stockholm finns det fan ingen snö.. Dubbdäck är också en bra grej.. Sen måste man träna ben, det är ju fan halva kroppen...

Jag vill bara höja ett varingens finger för att överträna underarmen. Till säsongen 2002 satsade jag järnet nere i gymet och övertränade underarmarna vilket resulterade i en ej diagnostiserad skada trots läkarbesök, troligtvis ådrog jag mig en inflamation i en eller flera senskidor vid handbasen. Förutom det onödiga övertränandet av underarmarna beror skadan troligtvis på genetisk disposition (förträngningar i senskidor och i övrigt klen som en räka:-), men även högst sannolikt också på en helt annan övning som utfördes fel (dips). Problemen kan jag fortfarande känna av idag lite från och till. Inflamationer är seglivade. Träna med måtta!

Ja sen ser dom ju ut som kokt spaghetti, knappt ens överkokt :D Nämen skämt åsido. Man behöver ju inte vara en biff för att köra, Rossi och många fler med han bevisar ju det. Komditionen är nog A & O för att köra fort länge. Sen borde jag ju inte skriva det här för då kommer du säkert fuska, men du kör ju moppe nästa år, krävs nog inte så mycket muskler för att bryta över från vänster till höger o vice versa.. :gnissla

oscar skrev:
Jag blir trött i armarna... BARA! Fast du har nog rätt i det du säger... :död

don_tomazo skrev:
Som styrketräningsinstruktör och arbetande på ett gym föreslår jag att man kontaktar en personlig tränare/instruktör för råd om hur man ska träna för att nå just sina specifika mål. Det är det värt!

Frågan är ju bara om en person med mindre än 2 veckors utbildning verkligen är kompetent att ge bättre hjälp än många tränande individer här på SH?

Mitt eget träningsråd till RR-förare är att styrketräna hela kroppen regelbundet året runt. Man man inte bara träna tex armar och axlar och sedan tro att kroppen mår bra av det i längden. Som komplement till styrketräningen kör man en högintensiv aktivitet som man själv gillar. Vad som helst fungerar även om det är en klar fördel med sporter där träningen liknar intervallträning lite. Tex innebandy. Det genererar mest kondition med minst tidsinsats.
Mer avancerat än så behöver det inte vara.

Vill han köra hojrelaterad träning så är Enduro oslagbart som konditionsträning.
Dessutom är det riktigt kul och fokus försvinner från själva fysträningen och det blir en roligare upplevelse jämfört med att löpträna intervaller i snöslask på en parkering, dock minst lika jobbigt :)

Last edited:
Mrlind skrev:
Ja sen ser dom ju ut som kokt spaghetti, knappt ens överkokt :D Nämen skämt åsido. Man behöver ju inte vara en biff för att köra, Rossi och många fler med han bevisar ju det. Komditionen är nog A & O för att köra fort länge. Sen borde jag ju inte skriva det här för då kommer du säkert fuska, men du kör ju moppe nästa år, krävs nog inte så mycket muskler för att bryta över från vänster till höger o vice versa.. :gnissla

Mindre kraft för att bryta höger/vänster än med 600/1000-sofforna, men bromsningarna och krafterna i svängarna tar dock hårdare på en.

Det är förstås aldrig fel att vara i bra form. Men min egen upplevelse av att köra 250 är att det fordrar mer kondition/seghet än styrka. Själv spelar jag squash 30-45 minuter 1-2 gånger i veckan och upplever det som perfekt träning för RR. Som oFFkeFF skriver är det skillnad på 125/250 och gathojar.

Tja det är väll inte så svårt. Bra mat är nyckeln.

Frukost: Fralla som steks med smör och sedan fet ost på (gjärna smällt)
Lunch: Självklart Hamburgare.Dock ej Mcdo dom är alldeles för klena.Ta ett par cola med.
Middag: 4 Billyspanpizza samt ett bar bira.
Kvällen: 3-5 grogg spar inte på spriten det är genvägen till natt mackan.
Natt: En rejäl macka med röbetsallad och köttbullar. Ta gjärn en bira till, bra för morgonen.

ecce skrev:
Tja det är väll inte så svårt. Bra mat är nyckeln.

Frukost: Fralla som steks med smör och sedan fet ost på (gjärna smällt)
Lunch: Självklart Hamburgare.Dock ej Mcdo dom är alldeles för klena.Ta ett par cola med.
Middag: 4 Billyspanpizza samt ett bar bira.
Kvällen: 3-5 grogg spar inte på spriten det är genvägen till natt mackan.
Natt: En rejäl macka med röbetsallad och köttbullar. Ta gjärn en bira till, bra för morgonen.

Du missar det viktigaste - mellanmålen! Väldigt lätt att man faller dit o tar sig en frukt eller annat när det börjar kurra i magen o vips dyker kolesterolvärdet ner ett par snäpp. Dubbelnougat, ballerinakex, jordnötter eller varför inte ett paket margarin så ser man till att hålla skinnet spänt o blodvärdena på topp.

Strandelin skrev:

Jag kör ganska mycket spinning, tycker det funkar kanon. Det finns även styrke-spinning som är 45min spinning och 45min styrke träning, då får man lite av varje. Kör vanlig spinning 1-2 dagar och styrke-spinning 1-2dagra i veckan så är man nog fit for fight till RR säsongen.

oFFkeFF skrev:
Mindre kraft för att bryta höger/vänster än med 600/1000-sofforna, men bromsningarna och krafterna i svängarna tar dock hårdare på en.

Hur tänker du nu? :confused:

En 1000-hoj får upp högre hastighet 250-mopparna, dvs det är mer fart som ska bromsas ner innan du går in i sväng. Hur kan det vara hårdare att bromsa ner en 250?

Moppen har med rätt förare högre kurvhastighet men tar detta hårdare på föraren? Blir det så mycket extra g-krafter att ni måste jobba med mage/lår för att hålla kvar blodet i skallen eller vad är det som är "hårdare"?

Förklara gärna för en som inte riktigt förstår.

:tomten

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...