Touring i sommar?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Ska du toura i år?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har snackat med olika polare om att ta en europatur 5 år i sträck nu, men det blir aldrig av. Tyvärr ser inte min plånbok ut att räcka till mer än en minder tur i sommar heller. Vad ska man satsa på tro? Norge eller Finland kanske?

Vad har ni för turer planerade?

t-rex skrev:
Norge är dyyyyyyyyrt.

Baltstaterna kanske? Bra bang for the buck där gissar jag!
Japp, Norge är dyrt men jag har lite bekanta där som man kan slagga hos. Dessutom är bommarna och färjorna i princip gratis för hoj.

Baltstaterna är helt klart intressant, fast då ska man nog inte ge sig iväg själv.

Någon MC tidning (Allt om MC tror jag) körde igenom Finland 2003, eller 2002 och sa att det fanns supergoa MC vägar där!
Man ska leta upp 3 siffriga vägar, de är bäst ... :)

Hade jag bott i Norrland ( :hihi ) så hade jag ju lätt åkt över en eller två veckor. :)
Men att först köra 60 mil på Svenska polisstats vägar för att komma dit? Nej tack :tummenner

Resa

berggren_martin skrev:
Har snackat med olika polare om att ta en europatur 5 år i sträck nu, men det blir aldrig av. Tyvärr ser inte min plånbok ut att räcka till mer än en minder tur i sommar heller. Vad ska man satsa på tro? Norge eller Finland kanske?

Ett par st från ö-sund som ska till trollstigen runt midsommar. sen blir det väl lite småträffar. Delta träffen ev lelles och naturligtvis en ev tur till tyskland.
Intresserad av att följa me.

rrp skrev:
Ett par st från ö-sund som ska till trollstigen runt midsommar. sen blir det väl lite småträffar. Delta träffen ev lelles och naturligtvis en ev tur till tyskland.
Intresserad av att följa me.
Fan vad gött! Trollstigen har jag länge velat åka med hoj, har bara vart där med bil innan. Ska fundera på saken :)

PutteLiten skrev:
Någon MC tidning (Allt om MC tror jag) körde igenom Finland 2003, eller 2002 och sa att det fanns supergoa MC vägar där!
Man ska leta upp 3 siffriga vägar, de är bäst ... :)

Hade jag bott i Norrland ( :hihi ) så hade jag ju lätt åkt över en eller två veckor. :)
Men att först köra 60 mil på Svenska polisstats vägar för att komma dit? Nej tack :tummenner
I så fall blir det Finland via fastlandet för min del. För dig skulle det ta mer än 100 mil bara för att komma hit. Sen är det ytterligare 75 mil till Haparanda.

Angående vägar och poliser, så tror jag dom är 100 ggr hårdare både i Finland och Norge.

berggren_martin skrev:
I så fall blir det Finland via fastlandet för min del. För dig skulle det ta mer än 100 mil bara för att komma hit. Sen är det ytterligare 75 mil till Haparanda.

Angående vägar och poliser, så tror jag dom är 100 ggr hårdare både i Finland och Norge.

Jag kan tänka mig att dra till Finland. Men jag har inte råd med något dyrare än tälttouring. Förra året drog jag omkring med världens minsta tält (min hoj tål inte mer vikt, om den ska gå fortare än en standardmoppe). Kan det vara något?

Macho Woman skrev:
Jag kan tänka mig att dra till Finland. Men jag har inte råd med något dyrare än tälttouring. Förra året drog jag omkring med världens minsta tält (min hoj tål inte mer vikt, om den ska gå fortare än en standardmoppe). Kan det vara något?
Tältning är mer sport. Säg till om du ramlar över fler som är sugna på nåt liknande :)

Pengarna kommer vara stora flaskhalsen för mig med, tyvärr :huvet

Norge vecka 22 med Old Gixxer Crew :yoparty Telemark, Bergen, Sognefjord & Trollstigen, hoppas att det inte snöar igen...

GSXR1100R skrev:
Norge vecka 22 med Old Gixxer Crew :yoparty Telemark, Bergen, Sognefjord & Trollstigen, hoppas att det inte snöar igen...
Nu blir man avundsjuk, Norge har grymmaste hojvägarna helt enkelt :Bugar

berggren_martin skrev:
Häng med då, du har ju en gammelgixxer, vi är 4 stycken gammelgixxers som ska köra.

GSXR1100R skrev:
Häng med då, du har ju en gammelgixxer, vi är 4 stycken gammelgixxers som ska köra.
Det vore inte helt fel... Nu blev det många bud :)

Jag får helt enkelt se vad kosingen räcker till.

berggren_martin skrev:
Baltstaterna är helt klart intressant, fast då ska man nog inte ge sig iväg själv.

Det är inte farligt att åka där ensam, dock finns det inget som heter vägskyltar och inte finns det någon täckning på mobil när du kommer ut på landet. Vägarna är heller inte något vidare på landet. Om du åker över till riga så får du säga till så kan jag hyra en mc och hänga med en bit in i lettland :)

Therudeboy skrev:
Det är inte farligt att åka där ensam, dock finns det inget som heter vägskyltar och inte finns det någon täckning på mobil när du kommer ut på landet. Vägarna är heller inte något vidare på landet. Om du åker över till riga så får du säga till så kan jag hyra en mc och hänga med en bit in i lettland :)
Mobil? Nä, sånt klarar jag mig utan. Desto mer spännande utan vägskyltar, då kan man slå tärning istället om det blir svåra vägval :hjälm

berggren_martin skrev:
Mobil? Nä, sånt klarar jag mig utan. Desto mer spännande utan vägskyltar, då kan man slå tärning istället om det blir svåra vägval :hjälm

Du ska se vissa vägar där, men har man karta så fixar sig allt typ. Många i Estland och Lettland kan engelska, men i litauen är det sämre. Ska själv åka från riga till ryska gränsen iår, iofs så åker man det på några timmar så det är väl inte så roligt :(

Therudeboy skrev:
Du ska se vissa vägar där, men har man karta så fixar sig allt typ. Många i Estland och Lettland kan engelska, men i litauen är det sämre. Ska själv åka från riga till ryska gränsen iår, iofs så åker man det på några timmar så det är väl inte så roligt :(
Tufft! Mkt grus på dom där vägarna? Gärna små vägar för min del, men olja är trist att åka på i längden.

berggren_martin skrev:

Eftersom du bor i Östersund så har du ju perfekta möjligheter för en weekend-touring i Norge, det behöver ju inte bli så dyrt.

PutteLiten skrev:
Men att först köra 60 mil på Svenska polisstats vägar för att komma dit? Nej tack
Du har nog fått det om bakfoten. I Finland betalar man dagsböter på fortkörning, så de böter du kan få i Finland om det vill sig illa får svenska fortkörningsböter att framstå som kaffepengar. I Norge är det inte heller kul att åka fast för fortkörning, har man otur hamnar man i fängelset, läste om en MC-kille som fick någon månads fängelse för fortkörning, men den fick han avtjäna med fotboja i Sverige :).

Så "Svenska polisstats vägar", är nonsens om man jämför.

På vissa vägar är det ju mycket grus, men dom duger till mc åkning. Sen finns det hur mycket små vägar som helst. Allt handlar bara om att hitta på dom utan dom fina vägskyltarna.

berggren_martin skrev:

som i klass med alperna då, lagom goa vägar där oxå :tuttar samt att man har gratis boende där.... håller oxå på o klurar på en resa i sommar..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8