Touring i sommar?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Ska du toura i år?

• Antal röstningar
    0
berggren_martin skrev:
Tack för den :fatta! ;)

Nu snackar vi äventyrsåkande och inte banracing. Vet förresten inte om bmw har nån lämplig modell, skulle hellre föredra en dominator eller nåt åt det hållet.

Inte? kolla tråden här

r12gs_side.jpg

eller en lättare:

bilde.asp

bilde.asp

Dakar

berggren_martin skrev:
Mobil? Nä, sånt klarar jag mig utan. Desto mer spännande utan vägskyltar, då kan man slå tärning istället om det blir svåra vägval :hjälm

Man har mobil när man kör mc.
Det är något av en säkerhet ifall nånting skulle hända dig eller nån annan.

I varje olycka jag varit inblandad i har jag alltid fått använda min mobil och i de olyckorna jag fått hjälpa till har jag oxå fått använda min mobil.

Man har mobil, sen vilken det är kvittar, men får jag rekommendera T68an om du ska gasa båge.... liten&smidig.

Mavve skrev:
Man har mobil när man kör mc.
Det är något av en säkerhet ifall nånting skulle hända dig eller nån annan.

I varje olycka jag varit inblandad i har jag alltid fått använda min mobil och i de olyckorna jag fått hjälpa till har jag oxå fått använda min mobil.

Man har mobil, sen vilken det är kvittar, men får jag rekommendera T68an om du ska gasa båge.... liten&smidig.
Äger som bekant ingen mobil eftersom jag tycker den är som en fotboja. Vill inte bli jagad på det sättet vart man än är. Man kan planera saker i förväg istället så behövs inte 1000 meningslösa telefonsamtal fram och tillbaka innan nånting kommer till skott. Och vill folk ha tag i mig när jag är ute får de vänta tills jag kommer hem, det är extremt sällan mer bråttom än så för den delen heller.

Särskilt när man är ute och åker vill man vara fri, så mobil går bort direkt.

berggren_martin skrev:

Du och Hållundan e ute o kramar giftet ur era hårda bågar.... tempot ökar o ökar och kurvorna blir baar svrare o svårare att ta. Det e kul som fan och du måste visa honom att du har mer kubik o gasar på ännu mer.... Hållundan vill inte bli omkörd av världens tyngsta hoj och vrider om rullen i en lägre växel.

SATAN.
Rullgrus gör att han åker av vägen o voltar med hojen och bryter sitt ben och ligger nu o skriker i diket, fast under hojen.
Det är mitt ute i ingenstans och ni har inga mobiler.

Ska ni vänta på att det kör nån förbi som KANSKE oxå har mobil eller ska du stifta iväg till närmaste hus o hoppas att nån e hemma och låter dig låna telefonen för Hållundan måste verkligen till sjukhuset.

Du hade dött av ångest av att du saknar mobil.

Som tur e händer inte detta allt för ofta, men varför har man försäkring då?
Mobilen är en försäkring Martin.

Mavve skrev:
Jag kör ganska klokt och försiktigt numera ute på vägarna. Ska man ut värre strapatser är det väl bra om nån i gänget har mobil (vilket det alltid är nån som har).

berggren_martin skrev:
Tack för den :fatta! ;)

Nu snackar vi äventyrsåkande och inte banracing. Vet förresten inte om bmw har nån lämplig modell, skulle hellre föredra en dominator eller nåt åt det hållet.

Hmm, det var ju vällvilligt menat. :)
Den nya R1200GS är ju grym som satan för just sådant här!!

Personligen skulle jag valt en Suzuki DL1000, men jag är ju lite jävig när det kommer till "TL" motorn. :)

PutteLiten skrev:
Hmm, det var ju vällvilligt menat. :)
Den nya R1200GS är ju grym som satan för just sådant här!!

Personligen skulle jag valt en Suzuki DL1000, men jag är ju lite jävig när det kommer till "TL" motorn. :)
Sorry, man är så van vid att folk använder bmw som ett skällsord här inne.
DL1000 är fin :tummenupp

berggren_martin skrev:
Äger som bekant ingen mobil eftersom jag tycker den är som en fotboja. Vill inte bli jagad på det sättet vart man än är. Man kan planera saker i förväg istället så behövs inte 1000 meningslösa telefonsamtal fram och tillbaka innan nånting kommer till skott. Och vill folk ha tag i mig när jag är ute får de vänta tills jag kommer hem, det är extremt sällan mer bråttom än så för den delen heller.

:va :confused:

Jag kör ALDRIG utan att ha med mobilen. En olycka händer alltför lätt, och bensinstopp kan ju oxå inträffa (lätt hänt på en XR...)

Och, jag känner eller här aldrig att min telefon ringer när jag är ute och kör. Twin och thumper skakar och väsnas tillräckligt för att det ska vara mobilsäkert... :hihi
Inte för att jag skulle svarat ändå...
Man MÅSTE faktiskt inte svara alltid, eller så kan man ju stänga av den om man så vill.

Jag anser att det är en säkerhets detalj att ha med mobilen.
Men, som du sa att om man kör i stora gäng så finns det ju alltid någon som har. Dock så är det ju listigt om i alla fall 2-3 st har, för lite taskigt om den enda som har telefonen kör av och då kan man kanske inte ringa för han kanske är medvetslös... :(
(om telefonen är avstängd och kräver pin kod)

Nu handlade inte den här tråden inte om mobiltelefonspreferenser. Visst finns det vissa fördelar med att ha en sån där manick vid touring som jag också skrev tidigare. Men jag är definitivt inte den som skulle dra mig för att toura på områden utan täckning.

:squid

berggren_martin skrev:
Nu handlade inte den här tråden inte om mobiltelefonspreferenser. Visst finns det vissa fördelar med att ha en sån där manick vid touring som jag också skrev tidigare. Men jag är definitivt inte den som skulle dra mig för att toura på områden utan täckning.

:squid

Asch, sooory, menade inte att hacka eller så. :)

Skulle inte heller vara rädd för at troura på "täckningslöst" område. Jag trodde du menade vid vanlig körning i grupp, då kör ju inte alla helt *host host* lagligt hela tiden... :)

:hej

Någon som har koll på trevliga områden att åka hoj på, platser att besöka m.m. i norra och mellersta Finland? Ös på med tips :)

ISLE OF MAN SÅ KLART! :) Be there, or be....

Edit: Inte finland visserligen.. men varför åka dit? :D

berggren_martin skrev:
Någon som har koll på trevliga områden att åka hoj på, platser att besöka m.m. i norra och mellersta Finland? Ös på med tips :)

Seinäjoki - känt för tangomarknaden i juli
Oulo (Uleåborg) - större stad (120') med bra nöjesliv
Rovaniemi - Lapplands pärla - bra uteliv - vacker plats vid Kemi älv

Last edited:
pageer skrev:
ISLE OF MAN SÅ KLART! :) Be there, or be....
Skulle gå att kombinera med en whiskyresa genom skottland :yoparty
gthyni skrev:
Seinäjoki - känt för tanomarknaden i juli
Oulo (Uleåborg) - större stad (120') med bra nöjesliv
Rovaniemi - Lapplands pärla - bra uteliv - vacker plats vid Kemi älv
Tack för tipsen, ska kolla upp.

Mavve skrev:
Du och Hållundan e ute o kramar giftet ur era hårda bågar.... tempot ökar o ökar och kurvorna blir baar svrare o svårare att ta. Det e kul som fan och du måste visa honom att du har mer kubik o gasar på ännu mer.... Hållundan vill inte bli omkörd av världens tyngsta hoj och vrider om rullen i en lägre växel.

SATAN.
Rullgrus gör att han åker av vägen o voltar med hojen och bryter sitt ben och ligger nu o skriker i diket, fast under hojen.
Det är mitt ute i ingenstans och ni har inga mobiler.

Ska ni vänta på att det kör nån förbi som KANSKE oxå har mobil eller ska du stifta iväg till närmaste hus o hoppas att nån e hemma och låter dig låna telefonen för Hållundan måste verkligen till sjukhuset.

Som tur e händer inte detta allt för ofta, men varför har man försäkring då?
Mobilen är en försäkring Martin.

Vaffan har jag med detta att göra :va

Aja, du har rätt mavve. När jag vurpade va det oxå gött att ha mobil. Iofs va vi 20 pers, och alla hade väl mobajler. Nu va det Serrsjanten som ringde plingplongtaxin :bow... Men om man kör själv...

Mobil är bra. Grejen är väl den bara, om man kör på ryska höglandet, troligvis har man väl itne allt för bra täckning där. En satellitlur är väl att föredra då. Men dom är STORA.

:hej

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...