Touring i sommar?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Ska du toura i år?

• Antal röstningar
    0
Jepp, någon touringrunda ska det bli. Men inget är planerat än så länge :)

berggren_martin skrev:
Skulle gå att kombinera med en whiskyresa genom skottland :yoparty

Tack för tipsen, ska kolla upp.

Skulle kunna tänka mig en whiskyresa, men skippar Isle of man.

Drog en sväng genom finland 2001 solo, och tittade runt lite. Passade på att hälsa på lite bekanta. Började med att ta nattfärjan över till Åbo och körde ungefär 20 mil i ösregn till bekanta i trakten av Tammerfors. Stannade några dagar och drack lapin och käkade korv. De är duktiga på grillad korv finnarna. Därefter ner mot ryska gränsen men fegade ur eftersom jag var ensam och ville behålla hojen så jag stannade i Parikalla. Därefter upp till Savonlinna/Nyslott väldig trevlig natur men dyrt och svårt att få tag i boende. Fortsatte uppåt och i en båge mot Uleåborg stannade på vandrarhem i Sotkamo sen upp via Haparanda och stannade till hos bekanta i Kalix. Och vidare hem till stockholm. Kanske bra att veta är att svenska inte funkar så där bra annat än i kusttrakten, utan det fick bli engelska och nästan bara yngre generationer dvs under 45 klarar det.
Mackarna i Finland funkar lite annorlunda än här hemma. Standard var rakt fram bensinmack, till vänster kafeteria ibland med lagad mat och till höger ölavdelning. Polisen kan vara lite sisådär mest tror jag det beror på dagsformen precis som här. Kommer man rejält för fort blir de också griniga.

Har tourat till Paris med tält också, men i år blir det nog inget. Börjar bli bekväm och de tar inte emot hojar på alla campingplatser neråt kontinenten.

Så här såg våran resa ut säsongen 2002! :tummenupp

Bifogat

• europa.jpg
    europa.jpg
    41.6 KB · Visningar: 101
Anders R skrev:
Har tourat till Paris med tält också, men i år blir det nog inget. Börjar bli bekväm och de tar inte emot hojar på alla campingplatser neråt kontinenten.
Var det svårt att hitta sovplatser neråt kontinenten? Åtminstone i norra delarna av Sverige/Norge/Finland kan man ju slå upp sitt tält nästan var som helst. Antar att det uppkommer andra problem när det blir mer tättbebyggt och befolkat nerigenom.

berggren_martin skrev:
Åtminstone i norra delarna av Sverige/Norge/Finland kan man ju slå upp sitt tält nästan var som helst.

Fråga alltid om lov iaf, så undviker man irritation.
Ofta kan man också få tips om var det är bra att
tälta om man pratar med markägaren.

gthyni skrev:
Fråga alltid om lov iaf, så undviker man irritation.
Ofta kan man också få tips om var det är bra att
tälta om man pratar med markägaren.
Jo, grannländerna har ju andra regler för sånt än vi i Sverige. Men ofta finns även fina rastplatser som funkar utmärkt.

Det ni pratar om är allemansrätten och den finns nästan bara i Sverige. Tyskarna och fransoserna blir alldeles till sig i trasorna om man slår upp ett tält utanför campingplatser. Jag lyckades snylta in mig på en camping utanför Paris med en svensk familj med husvagn samt att jag lovade på heder och samvete att inte köra in och ut efter klockan 8 på kvällen. Småcampingplatser utanför storstäder är lättare att komma in på med hoj. Ett förslag i Tyskland är ta in på "kneipe" lokal pub utanför storstäder. Lite dyrare men himla trevligt med kort avstånd till öltappen på kvällen. Det finns en bok som jag tror berättar lite om det och heter typ "rechts und links am autobahn", egentligen för bilister men duger bra för hoj också.

Anders R skrev:
Det ni pratar om är allemansrätten och den finns nästan bara i Sverige. Tyskarna och fransoserna blir alldeles till sig i trasorna om man slår upp ett tält utanför campingplatser. Jag lyckades snylta in mig på en camping utanför Paris med en svensk familj med husvagn samt att jag lovade på heder och samvete att inte köra in och ut efter klockan 8 på kvällen. Småcampingplatser utanför storstäder är lättare att komma in på med hoj. Ett förslag i Tyskland är ta in på "kneipe" lokal pub utanför storstäder. Lite dyrare men himla trevligt med kort avstånd till öltappen på kvällen. Det finns en bok som jag tror berättar lite om det och heter typ "rechts und links am autobahn", egentligen för bilister men duger bra för hoj också.
Jo, precis det jag tänkte på. Är det inte lätt hänt att pengarna drar iväg på en sån tur? Hur mycket måste man va beredd att lägga på campingplatser, motellövernattningar och liknade idag tror du?

Grundregeln är uppskatta hur mycket pengar det skall gå åt(ta i när du gör det) och lägg på 60 % till. Så du har rätt det går alltid mer pengar än man tänkt. Camping varierar betydligt då vissa tar klumpsumma per tältplats och vissa per tält person dusch osv. Men om jag kommer ihåg rätt låg det på 10 - 20 euro för camping och ca 40 - 50 euro för kneipe/hotell men då kan middag frukost ingå men det varierar också.

berggren_martin skrev:
Dyra maskiner... en sån där skulle man inte ha råd att köra skiten ur på ryska vischan.

Skilnaden mellan en GS och en Gixxer är kanske att GSen faktiskt tål den ryska vischan eller? :7peta

Jag skulle inte banga ryssland en sekund om nån som snackar språket hyfsat hänger på! (liiite klurigt att hitta väg/mat/boende när du inte ens kan gissa vad som står på skyltarna och ingen hajjar ett ord engelska)

Touring Nurnburg ring

Tjena jag var nere i tyskland å hoja förra året på min gamla zx10 passade då på att dra några laps på Ringen,rekomenderas varmt.
Området runt ringen heter Eifel väldigt vackert landskap mysiga små byar som man kunde flyta runt emellan på dan då Porsche o Bmws fabriksförare hade ringen för sig själva.
På aftonkvisten åkte man till ringen å kolla när fabriksförararna drog sina sista varv sen var det friåkning ala 140 spänn per varv,låter mycket men ett varv e ca 2.2 mil.
En otroligt häftig kuperad vacker bana å att få sträcka ut det japanska stålet till max var också kul.
Man blev iofs lite skraj när man hann upp en gammal sierra med takräcken å fyra entusiastiska tyskar.
Åker definitivt ner i år igen......

I augusti bär det iväg. Har en budget på runt 5 papp bensin, så med billiga övernattningar och snålkäk ska man nog lyckas hitta på nåt. Tanken är att börja åka norrut och sedan svänga av, antingen mot Nordnorge och Lofoten, eller mot Finland via Haparanda. Blir det senare alternativet kör jag nog längst med kusten och färjar tillbaka via Åland. Blir det Lofotenalternativet kör jag hela kusten norrifrån och ända ner till Oslo, och fortsätter sen över svenska kusten ner mot Göteborg. Hade även tänkt snurra ner i skåneland och hälsa på lite polare.

Mål för resan:

*Hitta igen några gamla spöken till bekanta och se vad det blivit av dom i livet

*Leta upp nya ekosofiska platser

*Grilla och snutta whisky fina sommarkvällar ylandes åt månen

*Träffa nytt skoj folk

Inget spikat än men ev. blir det en tur ner till Spanien (på motarden, no less!!). Polaren ska flytta ner till sin flickvän i Córdoba och vill så klart ha med hojen ner till de underbara hojvägarna i Andalucia (södra Spanien, Sierra Nevada o allt det där) så jag funderar på att hänga med. Största nackdelen är väl 15 mils aktionsradie på harven jag har. Annars kan man faktiskt köra ganska långt med den utan att bli jättetrött. Om jag inte pallar hela vägen så har jag en kompis i München jag kan hälsa på. Det är trots allt drygt 350 mil till Cordóba om man håller sig ifrån de stora motorvägarna vilket blir 3500 bara för bensin tur o retur...

Nån med mer touringaktig hoj som vill byta i två-tre veckor och pröva på den fruktansvärda kraften i en CCM R30? :)

Sticker imorgon(ensam) ner till Helsingfors, över med färjan till Tallinn. Några dagar i Estland, vidare söderut för att slutligen hamna i Krakow(Polen). Vad jag gör sen får jag se. Eventuellt ska jag spedera några dagar i bergsområdet mellan Polen och Slovakien(ska visst vara fina hojvägar där). Sen blåser jag väl hem genom Tjeckien och Tyskland. Sån är planen ...

Undra om det är smart att ha en stor svensk flagga på hojen och en skylt på det lokala språket som säger: JAG HAR MYCKET PENGAR PÅ MIG? :)

LameViffer skrev:
Sticker imorgon(ensam) ner till Helsingfors, över med färjan till Tallinn. Några dagar i Estland, vidare söderut för att slutligen hamna i Krakow(Polen). Vad jag gör sen får jag se. Eventuellt ska jag spedera några dagar i bergsområdet mellan Polen och Slovakien(ska visst vara fina hojvägar där). Sen blåser jag väl hem genom Tjeckien och Tyskland. Sån är planen ...

Undra om det är smart att ha en stor svensk flagga på hojen och en skylt på det lokala språket som säger: JAG HAR MYCKET PENGAR PÅ MIG? :)
Låter som en grym tur :tummenupp

LameViffer skrev:

krótka piłka z mojej strony, robisz pałę czy nie? Skriv det när du närmar dig polen :D

Therudeboy skrev:
Japp. Sugen på kaffe på fredag-lördag så finns jag i centrala Riga. :tummenupp

Tänkte kanske åka på denna hojträff: Bikerfest at Pöltsamaa

Det verkar(kan inte estniska) bli demo av Ural-hojar, det är ju lite halvcoolt.

EDIT: är det någon här som kan estniska och kan göra en snabböversättning av länken ovan?

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...