Tjejer med MC kort

Hej Ronja, Jag håller oxå på att ta mitt Mc kort, och jag kommer aldrig ångra mig, jag har kört en del privat, och har hållit på med mc från o till sen mitten av 70 talet, det är en livsstil, och jag ångrar ingenting, jag bara älskar hojar och vissa gillar dom andra inte, men lycka till, ska gå in på den där Fb sidan o kolla, jag vill oxå ha lite tips..:smasha:smasha

Vilken viljestyrka, envishet & målmedvetenhet att hållit på & ta MC-kort sedan mitten av sjuttiotalet utan att ge upp - Respekt!

Jag är kille men rätt söt. Jag tog MC-kort för att impa på tjejer, men när jag drar på mig skinnstället är det mest 40 + damer som jagar mig - så i det hänseendet ångrar jag mig. Räddningen blev ett textil ställ från Jula så nu är det bara 70 + senior tanter som är påflugna men dem kan jag freda mig mot.
Men du klarar dig säkert bättre med tanke på din bild du ser tuff ut.

Hej tjejen!
Jag är tjej, tog körkort för exakt ett år sedan. Har aldrig kört moppe eller ens åkt bakpå någon på mc. Var sjukt rädd men har en dröm att köra en snabb hoj på Nürburgring... avfärd på fredag... (FIFAAN vad jag är nervös, men det är ju OT). Ångra att ta kortet och börja köra hoj? He he... näe! Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det många många år tidigare! Så många vägar, så många kurvor, så många livsnjutarstunder som jag missat chansen till... aahhh...

Sen är det klart jag var så rackarns nervös fösta körlektionen och när körläraren bad mig hoppa upp på hojen så fick jag säga "ehh... hur då, jag har aldrig gjort det". Var rädd att den skulle välta (stod på centralstödet) och sen har det här året varit en helt galen livserfarenhet som tillfört mer än något annat i livet (och ja jag har två barn, men det här är helt fantastiskt och nästan bara njutningsfullt). Det är i alla fall väldigt massa egentid.

Har bloggat om mitt "projekt" att ta körkort och ta mig till Ringen i Tyskland. Fått dela bloggen i tre delar för tekniken här på forumet gör att bloggarna blir sega efter ett tag. Sen får man läsa bakifrån dvs börja med del 1 och inlägget längst ned. Lite muppigt mot andra bloggsiter men så funkar det här. Kör du FB kan du också hitta mig på min sida där. Har du frågor så hjälper jag gärna till och svarar så gott jag kan, bara o skicka ett pm.

Lycka till nu! Och lite nervös är bra, mycket nervös är onödigt då det gör dig stel och kör därmed sämre. Det bästa råd jag fick av en hojkompis när jag höll på med kortet var "tänk inte så mycket, kör bara och ha kul när du gör det, det är det hojkörning handlar om, njuta och ha kul" så NJUT och ha KUL!

http://www.sporthoj.com/blogg/?rockmorsan_del1
http://www.sporthoj.com/blogg/?rockmorsan_del2
http://www.sporthoj.com/blogg/?rockmorsan (nuvarande uppdateringar)

Jag är inte flicka utan pojke och luktar lite manligt ibland pga min after shave men jag önskar dig ändå välkommen på SH.Hoppas du kommer att trivas på forumet och kan ta de små skämten som dyker upp av andra könet.Själv har jag lärt mig detta som ensam man på en utesutande kvinnlig arbetsplats där skämten om män många gånger är långt grövre än vad många män ens skulle vågat yttra ensamma i ett rum.Tro mig och välkommen som sagt var.

Att köra hoj sitter antingen som en berusande känsla i ryggmärgen för livet eller så infinner den sig aldrig.Somliga av oss flår fram längs vägarna en stor del av säsongen medans andra nöjer sig med att oftast putsa på hojen i garaget istället.Vi möts ibland på vägarna och det behövs bara en kort blick för att förstå att vi delar på något som inte går att sätta ord på föränn det upplevts och kanske blivit ett nöje för livet.Som sagt var, hoppas du finner din egen hållning till detta och lycka till.

Hade du varit man hade det inte blivit mer än ett ord ... välkommen.LOL. :crash

Kul med lite fruntimmer oxå ;) ska du bara köra på körskolan eller har du nån o köra med privat oxå? :slicka

Hej Ronja och välkommen hit.

Mitt mc-intresse kom från min pappa som smålurade mig hela tiden när jag växte upp. Vi gick och kolla motorcyklar i affärer samt pappa snacka ofta under min uppväxt om att köpa mc som jag senare kunde ta över när man fyllde rätt ålder. Blev dock aldrig så att han köpte en mc av olika anledningar.

Under gymnasietiden så var det en tjej som fick betalat bil/mc körkort av sina föräldrar samt de köpte mc till henne. Fy** vad avis jag var när hon gled in på gymnasiet på sin mc. En suzuki 400.
Dock sluta det tragiskt med att hon tog sitt liv med sömnpiller året efter då vi gått ur gymnasiet.
Det påverkade mig rätt starkt och lärde mig verkligen att det är viktigt att ta vara på livets goda stunder.

Så när man fick jobb och tjäna egna slantar så var det första jag tog mc-kortet. B kortet var inte lika viktigt men det kom året senare.

Jag har aldrig ångrat att jag tagit mc-körkort. Det är en otrolig frihet. Man träffar alla möjliga människor som kör hoj från brandmän till bankmän. Alla möjliga verkligen. Det som skiljer hojfolk från vanligt folk är att det ofta är lätt att snacka med varandra. Spelar ingen roll villken ålder eller vad man jobbar med är man hojåkare så är det en isbrytare som sagt.

Sen att man träffa sin sambo/far till vår son med samma intresse tack vare sporthoj.com är bara en bonus (Ett stort tack till swedie som grejat med den här sidan i alla år) Utan den här sidan skulle man inte funnit sin partner.

Det som är jobbigast att inse är att man inte har lika mycket tid att utöva sin hobby nu när man har barn. Heltidsjobb och ett barn på 2,5 år tar all tid.
Dock ska det bli ändring på det vid ett senare tillfälle. Så just nu är man hojlös.

Något som man inte ska vara rädd för att pröva är banåkning. I början är det göraläskigt men ju mer man kör så blir det till slut skitkul och när man börjar köra om killar . Ja då börjar man tänka att en ren banhoj vore inte dumt. he he.:hihi

Det är klart att det är större risk att skada sig när man kör hoj man sitter ju sårbart utsatt på en hoj. Dock så länge man kör med insidan av huvudet och alltid ALLTID tänker att alla bilister ser mig inte för jag är totalt helt osynlig. Samt så är alla bilister som älgar helt oförutsägbara. Så det gäller att tänka före hela tiden vad ska den och den och den bilisten ska hitta på!!! Och försök att alltid ha en nödplan ifall det blir panikbromns och undanmanöver så tänk var du kan placera din hoj så du klarar dig bäst ifall den bilisten gör si och så , var före med att ha en plan hela tiden så när det väl händer något får man ingen panik då är man lugn för du har redan räknat ut vad bilisten skulle hitta på. Smarta hojåkare klarar sig oftast.

lycka till trådstartare och alla ni andra.

GixxerTina

Hej och välkommen!

Nu är jag inte tjej så jag kan inte svara på din fråga. Men jag önskar dig all lycka till och tror inte du kommer ångra dig! :tummenupp

Sen vore det ju fint om du tog kortet så du kan brassa ifrån alla mygg mtp. din bostadsort. :hihi

/J

Hej och välkommen in i hojvärlden. :)

Tog mitt kort för snart fem år sedan efter att ha funderat på det många år.

Har aldrig ångrat att jag tog kortet. Har träffat så många nya vänner och gemenskapen som finns i hojvärlden går inte att ta miste på. Det är inget som liknar det. :)

Och som skrivet tidigare i tråden. Testa att köra bana. Det är väldigt kul och extremt lärorikt.

Tack snälla alla för era svar! Superkul att så många engagerar sig :-) Jag kommer börja med att köra på skolan... Sitter väl lite i panikens panik då dem höjer åldern nästa år till 24 och jag har två år dit :/ Men ska ge mig fan på att klara det och vara envis som jag alltid är så tror jag nog det ska gå vägen! :-)

Ska du hinna ta det i år så får du lägga på ett kol, jag hoppas att du har fått körkortstillståndet annars går det nog nån månad där. :brinnerup

Tack snälla alla för era svar! Superkul att så många engagerar sig :-) Jag kommer börja med att köra på skolan... Sitter väl lite i panikens panik då dem höjer åldern nästa år till 24 och jag har två år dit :/ Men ska ge mig fan på att klara det och vara envis som jag alltid är så tror jag nog det ska gå vägen! :-)

Det går nog alldeles utmärkt, men vill du slippa tävla om alla andra sena och hugade spekulanter på körkortet så är nog en intensivkurs en inte helt dum idé. Jag tog kortet för ett par år sen sent på året och då blev det genast strid på kniven om tidsbokningarna för körlektion, det lär ju inte vara mindre sånt i år med tanke på det där med att det blir 24 år nästa år. Å andra sidan är det inte helt överjävla illa att köra på 35kw hojar heller.

Det ÄR inte roligare att köpa annat för pengarna!

(Tänker inte på: Mascara, damtidningar, femtiotolv kjolar eller 111 par skor (för då hade jag varit en sån mansgris) )

Du kommer gilla det, har man kommit så långt att man bestämt sig är man redan säker! :)
:fyllisar

Som "puck tvåa" får ni nog skynda er bra med körskolan! Sen ni tjejer som kör hoj, finns få kläder/"ting" som klär en snygg tjej som ett räjsatäll och en sporthoj!

Just de! Det är rätt kul att köra med:krama

Tack snälla alla för era svar! Superkul att så många engagerar sig :-) Jag kommer börja med att köra på skolan... Sitter väl lite i panik
ens panik då dem höjer åldern nästa år till 24 och jag har två år dit :/ Men ska ge mig fan på att klara det och vara envis som jag alltid är så tror jag nog det ska gå vägen! :-)

Har du pengarna så fixar du lätt kortet i år :) Tyvärr så har det blivit svindyrt att ta kortet :( Så det är en stor fördel om man har möjlighet att köra privat. Jag har alltid varit kass på geografi, går till om med vilse i mitt egna bostadsområde :huvet Men tärnsjö låter som om de ligger nära gbg och isf så hade du kunnat få övningköra med mig :D Förresten du har inte kört moppe el nåt liknade? Underlättar mycket

Haha ja jag tycker redan det vart roligare att spendera på hjälm, ställ osv. Så det känns som pengarna kommer gå till något jag verkligen kommer gilla :-) Tyvärr så ligger tärnsjö utanför uppsala så det är en bit från gbg men tack så vänligt för erbjudandet :-) Jag har kört vespa och fyrhjuling men det var ju ett bra tag sen... Jag hoppas det kommer gå bra ändå och det inte kommer ta en hel vecka bara o lära sig växla :/ Första dagen skulle vi köra 6 tim på en trafikövningsplats så jag börjar redan tycka synd om mina små händer :-)

Det enda jag ångrar är att jag väntade så länge! (Till 2004). Jag försökte i det längsta hitta undanflykter, att det är dyrt, att jag inte har tid med ytterligare hobby o.s.v... men till slut gick det inte att stå emot längre.
Det var min barndomsdröm med "snygg sporthoj". Kusinen hade en, som jag fick provsitta när jag var 5 år gammal. Efter det var saken klar. Ingen annan i familjen kör MC. Fordonsintresse har dock varit ett genomgående tema.

Haha ja jag tycker redan det vart roligare att spendera på hjälm, ställ osv. Så det känns som pengarna kommer gå till något jag verkligen kommer gilla :-) Tyvärr så ligger tärnsjö utanför uppsala så det är en bit från gbg men tack så vänligt för erbjudandet :-) Jag har kört vespa och fyrhjuling men det var ju ett bra tag sen... Jag hoppas det kommer gå bra ändå och det inte kommer ta en hel vecka bara o lära sig växla :/ Första dagen skulle vi köra 6 tim på en trafikövningsplats så jag börjar redan tycka synd om mina små händer :-)

Det är nte alls svårt att spendera hur mycket som helst på hojar. :död
Och 6 timmar första dagen, då lär det nog mer vara dina handleder och axlar som är trötta. :) Och blir du trött i handlederna/händerna sitter du fel. :tummenupp

hahaha ja hela jag kommer nog vara väldigt väldigt trött men samtidigt ska det bli riktigt kul! :-)

Det är riktigt kul. Den där känslan när man klarat uppkörningen och bara ska hem och gränsla egna hojen är fan underbar. JAg ringde chefen och sa att jag tog ledigt resten av dagen med när jag fick kortet. :D Körde tills solen gick ner.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien