Tjejer med MC kort

Fyyyyyy! jag blir verkligen tok ivrig...men det är väl som dem säger, den som väntar på något gott...och nu har jag väntat alldeles för länge :-) kan tänka mig att känslan måste vara underbar!

Vet ej ännu! Har kikat lite på en kawaz750 då jag hört att den ska vara lättkörd och en bra nybörjar hoj :-) Men jag kanske är helt fel ute så som sagt, de visar sig! :-)

Vet ej ännu! Har kikat lite på en kawaz750 då jag hört att den ska vara lättkörd och en bra nybörjar hoj :-) Men jag kanske är helt fel ute så som sagt, de visar sig! :-)

Nu kommer du få ett par sidor med folk som föreslår just den hojen DE kör som nybörjarhoj, samt att en diskussion om huruvida det är okej eller inte att börja på en literklubba. :rofl

hahaha antar att det alltid kommer vara så...folk har alltid egna åsikter och tycker olika :-) lättast är att provköra sen när jag fått mitt kort för att se vad som passar mig bäst :-)

Hej hej, har förstås inte hållit på att ta Mc kortet så länge, men hållit på med Mc...Dvs, höll på 2 år att utbilda mig till Mc mekaniker ( blev inte klar) kom man o barn emellan, har alltid hållit på med mc på ett eller annat sätt sen mitten av 70 talet, först nu jag på allvar ska ta kortet, men kul att läsa era inlägg, och tack för ditt svar, men fullt så illa som hålla på med kortet så länge har jag ju inte, hoppas få det efter sommaren, min passion är just motorcyklar, motorsport mm, :smasha

Här är ännu en tjej med hojkort. :hej
Jag har väl alltid med eller mindre varit intresserad av motorcyklar. Farsan körde en del när jag var yngre och jag fick åka med en hel del.
Först hade jag inte tänkt skaffa något kort. "Jag kan ju alltid sitta bakpå."
En sommar satt jag bakpå. Sedan var suget fruktansvärt efter egen hoj. Hehe.
Jag väntade ändå ytterligare två år, tills jag var 21 och fick ta tungviktskort meddetsamma.
Förra sommaren hade jag åldern inne och skrev in mig på körskola.
I juni inhandlades motorcykel (ducce) och i juli hade jag kortet i handen.

Jag har aldrig ångrat mig. Det är skitkul med motorcykel, och roligt att kunna dela intresset med maken. :)

Hej! Jag håller oxå på att ta kortet! Hade aldrig varit i närheten av motorcyklar när jag blev kär i en kille som hade 3! Så vi flyttade ihop, han och jag och 3 motorcyklar och en häst. :lol

Blev helt såld på att åka hoj första gången jag fick följa med på bönpallen. Älskar att sitta bak, om det är rätt kille som kör. :kär Vi kom överens om att jag skulle ta kortet ganska snabbt, annars skulle jag ju inte kunna komma ut på en hoj, efter att vi fått barn. Så jag började övningsköra, men graviditet kom ivägen. :gnissla

Saknades fruktansvärt mycket att inte kunna följa med på hojen under de år barnen var små. (Hade aldrig tillgång till barnvakt.) Var väldigt avundsjuk på min man som kunde åka. Sedan kom nästa problem. Barnen vill oxå följa med på hojen. Lösning var att jag tar kortet, så att vi kan ta varsitt barn.

Jag övningskör på trafikskola, och privat. Har avverkat risk2an och teorin. Privat har jag väl avverkat drygt 100 mil, och jag älskar det! Men fortfarande tycker jag att det är kul att hoppa upp på bönpallen ibland.

Val av hoj? För en del tjejer kan valet begränsas av att de ska nå ner ordentligt. Det problemet har inte jag. :) Jag ville ha en stor sporthoj, maken tyckte jag skulle ha något litet och lättkört. Det blev kompromiss. Älskar min 'literklubba', även om den bara har 100 hk. :D Och ska jag vara ärlig, (även om jag inte bangar för någon häst oavsett storlek) så vågar jag inte köra makens sporthoj med 175 hk. Inte än. :D

Så mitt råd till tjejer är: tveka inte! Se till att fixa kortet innan annat, som t.ex. barn, kommer i mellan. Känslan att dra iväg, och lägga ner hojen i kurvorna på landsvägen är precis lika häftigt som en häst som galopperar för fullt. :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien