Tips på literhoj med bra bottendrag.

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Sitter och tittar runt lite efter ny mc i år (igen).
Har tidigare haft en bandit 600 och en er6n.

Vill ha något som har bra bottendrag, så man slipper ligga på maxvarv.
Även något med bra tryck i.

Banditen gick fint på höga varv.
ER6an gick fint på låga, men inte mycket kraft i höga farter.

Har då listat ut att v-twin 1000cc borde vara det bästa för att få båda världarna.
Därav funderade på en KTM Superduke, ska provaköra en idag och se hur den känns.
Vad finns det för mer alternativ? Har haft mina ögon på Kawa Z1000 också.

Några fler förslag?
Prisklass 0 - 60.000kr
Det får inte vara riktiga sporthojar så som r1 pga för dyr försäkring helt enkelt.

Tacksam för tips!
Ha en trevlig helg på er :)

Håller med Micke, Kawan är död i botten jämfört med SD:n.
Twin skareva annars fåreva :mattias

Honda VTR SP1!!! Dock så är jag väldigt partiskt... :tungan
V-twin är rätt väg att gå iaf om du gillar bra botten..!

Triumph speed triple borde väl också va något att testa då?

Har inte kört den själv men det är väl en trippel i den så borde va något mellanting mellan twin och rad4a?

Gillar inte utseendet på Speed Trippeln, det är väl en sån design man gillar eller hatar :)
Fler v-twinnare som är schyssta då?

<----- Partisk. Haft twin innan men FZ1-n har bra drag genom hela registret om man drevar ner den fram. Du hittar för ca 60k-70k

Gillar inte utseendet på Speed Trippeln, det är väl en sån design man gillar eller hatar :)
Fler v-twinnare som är schyssta då?

Samma motor sitter i Sprint ST (fast mappad till fler hk). Möter ditt krav på kraft i alla register utmärkt.

sv1000s, rsv mille, vtr, där har du ju frontkåpa och lite mer sportigare körställning än SD och z1000

Jag är extremt partisk nu då jag är inne på min 3e KTM. Men jag har kört 1000cc sporthoj och kommer aldrig att göra det igen då twin har en mycket roligare karaktär (så klart min åsikt). SuperDuke har jag kört cirka 2000mil på och det är skitroligt på alla sätt. Smidig, aggressiv och snabb som fan om man kan hantera den. Att köra just twin och framför allt KTM så krävs det att man faktiskt kör annars kommer den upplevas som ryckig. Köpte en 950SuperMoto förra säsongen och föll handlöst för den motorcykeln. Roligare på två hjul får man inte....tills jag sålde den och köpte en SuperMoto R -11. Skulle jag varit du så hade jag testat en 950SM alternativt en SMR -09 för rimligt pris!

Ok, varför SMR ist för superduke? Skiljer det något i karaktär eller är det mer en designfråga?

Det skiljer sig ganska mycket i karaktär men frågan är hur djupt vi skall gå. Motorerna är i princip densamma (med undantag från 950SM som är förgasare). Designen är uppenbar om man jämför. Jag var riktigt nöjd med SuperDuken då den egenligen hade allt jag ville ha just då. SuperDuken är väl KTMs "gathoj" och SuperMoto är väl vad namet säger dvs supermotard on drugs. Du sitter lite lägre på superduken än supermoton. Jag är 179 och når inte med hela fotsulan på supermoton vilket säger en del om höjden. SuperMoton är mycket smidigare än Duken och bjuder upp till mer lek. Allt beror iofs på vad du vill ha är du mer ute efter gathoj->bus så är duken perfekt är du ute efter bus->gathoj så är supermoton perfekt. Skulle vilja säga att superduken är strået vassare på banan också då den är mer kompakt men det skall dock sägas att jag EJ testat min nuvarande på bana!

BMW R1100S är annars en trevlig hoj med bottendrag.....
Vill man ha utan kåpa få finns ju även R1150R (Rockster)

En sak att ta i beaktning är att Superduke inte är särskillt billig att försäkra :(. Eller åtminstonde inte för mig på dom bolag jag kollat på :S.
Tror det beror på att den typ klassas som sport. Någon får rätta mig om jag har fel.

En sak att ta i beaktning är att Superduke inte är särskillt billig att försäkra :(. Eller åtminstonde inte för mig på dom bolag jag kollat på :S.
Tror det beror på att den typ klassas som sport. Någon får rätta mig om jag har fel.

I sådana fall har dom ändrat, jag hade min som touring hos bilsport & mc

Bandit 12a, billiga i inköp, drift och försäkring. Massor med attityd, sköna att köra, finns ingen hejd på hur mycket mos du kan klämma ur dem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT