Tips på literhoj för 40-70 tkr o försäkring i medelklass.

Barnsjukdomarna försvann redan på -06 om alla recalls är gjorde. Väldigt många -06or såldes inte förrän -07 och då gjordes (om saker skett rätt) alla recalls redan innan leverans = inga barnsjukdomar. Annars rätt :tummenupp

Z1000 är säkert jättesnabb rakt fram och Kawa är säkert kanon att ha att göra med. KTM-handlarna har tyvärr väldigt varierande "kvalitet" så det valet hänger nog på var i sverige man bor.

Z1000s chassie som du säger kan få ha 300 hk, det skulle ändå va en tråkig hoj i mina ögon. Touring-körställning och segt chassie. Då finns det många hojar som är roligare.. Men det beror ju på hur man vill köra också!

Tack för rättningen!
Var det 07 som den större tanken kom? Dvs, "Faceliftet" ?

Hur som, har kört bägge och kan inte annat än hålla med ovan. KTM:en är det roligare valet, sen om det är rätt för dig är något du måste ta ställning till. Nu har du ju fått höra av alla orakel här på SH så nu är det bara provköra som gäller.

Tack för rättningen!
Var det 07 som den större tanken kom? Dvs, "Faceliftet" ?

Yup, faceliftet kom -07 och sen dess har ju inte mkt hänt.

SDn har ju sina nackdelar, några har nämnts i tråden redan. Men i "bang 4 the buck" räknat så är det ett sjukt bra köp. Jag sålde min -06 för 55´ i somras och då hade den gått <1500 mil och var kanonfin. Skulle jag köpa gathoj igen med budget 40-70´ skulle det tveklöst bli en till SD. Om jag inte kunde behålla banhojen också då, i så fall hade jag nog satsat på Ducce Hymo eller KTM 990 SMR/SMT. Lite busigare, lite bättre på långtur.

Det tråkiga med Z1000 är att den är aningens klumpig (läs: tung) och att sadeln är en träbit. (Min R1:a är bekvämare) I övrigt är det en kul hoj med bra motor och chassi. Ingen "herrejösses-känsla" men lirar alltid och Kawa är bra att ha och göra med.

Super Duke är betydligt smidigare och har ett mer racefokus. Den är bekväm som en betongsugga men grymt rolig att köra. Köp den som är efter 07 om du ska ha en då alla barnsjukdomar trollades bort. KTM tenderar till att ta lite mer betalt för allt jämfört med Kawa.

Z1000 = Kul, Bra & Pålitlig
Super Duke = Elak, Smidig & Lekfull

Håller med om dina tre beskrivande ord till dessa två hojar. Kör själv zx10r men vill nu efter 5 år på sporthoj leta efter nått annat. Just z1000 och superduke är de två som ligger närmast till för mig.
Jag var till beviks och provkörde dessa två hojar. Z1000 var av 2010 års modell, hur snygg som helst och var mjuk å fin att köra. Dock rätt tam och nästan lite tråkigt att köra. Beror väl på vad man är vad vid, men för mig känndes den lite tung och det blev aldrig så där roligt när man drog på. Duken passar MIG bättre. Tight chassi, motor med vrid, härligt ljud. Hade verkligen skit kul på den hojen. Synd att den inte är lika fin som z1000 -10.

/ Robin

Om du verkligen känner för att gå din egen väg så är ett tips en Cagiva V-Raptor 1000. Använder sig av Suzukis TL1000S motor så service delar är inga problem. Men du har ett jäkligt rått och unikt utseende på hojen. Älskar min :)

Det först du måste inse är att ALLA hojar är en kompromiss mellan olika faktorer, det finns inte EN perfekt hoj för alla ändamål, därför har jag 7 st och då har jag fortfarande inte täckt i sporttouring/supersport/glidare/motorcross segmentet ännu, så vill du ha hojar för alla ändamål behöver du iaf 4-5 st.

MEN, hojar som är en bra kompromiss utifrån ditt tänkta användningsområde bör vara:

Honda VTR Firestorm: V-twin, 1000 cc, vridstark, runt 120 hästar, bra chassie/bromsar. pris 25-40k

Suzuki TL 1000 S: Suzukis VTR, lite barnsjukdomar i början som hindraden den att nå samma popularitet som VTR:en. Pris 25-35k

Super Duke/Super Motard: V-twin, 1000cc (?) runt 110-120 hästar, 100 nm?, inte testat en men är nog en kul gat hoj om man inte ska köra landet runt på en dag.

Eventuellt kan man ju göra som många andra å köpa en random rad-fyre nakenhoj som ser spejsad ut med ljuddämpare som trattkantareller. Sen betala 15 papp för ett helsystem, K&N luftfilter å Power Comander för att få en effektökning som de aldrig kommer utnyttja.

Jag skulle letat upp en VTR för max 30 papp, sen sparat resten av pengarna till en andra hoj senare fram i år.

Mycket att ta hänsyn till! Kul att folk är hjälpsamma och delar med sig. Ska prova Z1000 och Super Duke'en i första hand så får vi se.

Eventuellt kan man ju göra som många andra å köpa en random rad-fyre nakenhoj som ser spejsad ut med ljuddämpare som trattkantareller. Sen betala 15 papp för ett helsystem, K&N luftfilter å Power Comander för att få en effektökning som de aldrig kommer utnyttja.

:rofl:rofl:rofl

Mycket att ta hänsyn till! Kul att folk är hjälpsamma och delar med sig. Ska prova Z1000 och Super Duke'en i första hand så får vi se.

2 bra alternativ beroende på vad du vill ha. Kolla även Triumph och Aprilia Touno (jag vet inget om prillan, men den verkar ju älskad iaf av de som kört den).

Ducce 696? Snällare och inte lika vass eller motorstark som de ovan, men en "bra hoj".

åker du omkring på en super duke så e det bara mopedgrabbarna som glor på dig när du kommer.
åker du på en kittad lime grön Z1000 så är det brudarna som glor på dig .
he he he he en liten parameter att ta med i valet av mc.

åker du omkring på en super duke så e det bara mopedgrabbarna som glor på dig när du kommer.
åker du på en kittad lime grön Z1000 så är det brudarna som glor på dig .
he he he he en liten parameter att ta med i valet av mc.

Om man bryr sig om vilka som tittar på en, då kanske Z1000 är helt rätt val!

2 bra alternativ beroende på vad du vill ha. Kolla även Triumph och Aprilia Touno (jag vet inget om prillan, men den verkar ju älskad iaf av de som kört den).

Ducce 696? Snällare och inte lika vass eller motorstark som de ovan, men en "bra hoj".

Ja den glömde jag med rekomendera, även om folk tjatat om den, SPEED TRIPPLEN, rolig hoj och man får ligga som Tom Cruise (Mission Impossible).

Vill du vara ännu unikare å köra gammelhoj som en annan kan jag rekomendera ett par 80-talssnurror som antagligen är mer än nog för gemene man.

Vill man ligga och få folk att titta på en köper man en frän skjorta och går ut på krogen.

Hoj kör man för att det är kul!

Jag dragit några repor med FZ1 och det där med R1 motor är ett säljargument...
Tillförlitlig ja!

Markfrigången är värdelös, fjädringen likaså samt att bakhjulet inte direkt kommer upp av sig själv(om du inte är ganska duktig)!

Men det är ju ändå en r1 motor, men dom har ju gjort den snällare. Antar du menar framhjulet och jag håller helt med. Den är väldigt odramatisk och svår att få upp på bakhjulet men det är väll knappast bättre med en z1000?

Men det är ju ändå en r1 motor, men dom har ju gjort den snällare. Antar du menar framhjulet och jag håller helt med. Den är väldigt odramatisk och svår att få upp på bakhjulet men det är väll knappast bättre med en z1000?

hmmm jag gissar på att du ofta får felkod 40 när du kör mc eller.

Framhjulet så klart...my bad
Det är fint att kalla den R1 motor men det är lite som att säga folköl nästan är starköl...

Kawwan har jag inte kört men det som framgått i tester och de lite mer objektiva svaren i tråden så nej!

Du har ju å andra sidan den kanske roligaste FZ1 i detta landet! Måste få kolla den i action i sommar då jag kommer flytta hem till dalarna snart!

En KTM 990 SMR kan man offorad försäkra för mindre än 5000:- helförsökrad, en Z1000 nyare kostar mig ca 9000:-, en VTR Firestorm ca 7000:-, en super duke ca 7000:-.

En VTR kommer antagligen stabilisera sig kring 20 000 :- vad gällande värde, tror inte du sjunker lägre än så, så andra handsvärdet är ju bättre än en nyare hoj.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla