Tips på literhoj för 40-70 tkr o försäkring i medelklass.

he he he he du kunde ju ha stålmannen som avatar jag blir fortfarande inte imponerad
Kolla hans avatar innan du säger för mkt...
Kan man göra knäskrap med motard så kan man garanterat köra bättre än om man kan slanga med en z1000...

det e alltid woligt att dra igång en diskussion ta det inte så hårt ha en skön 2012 mc sommar på er.

Ja den glömde jag med rekomendera, även om folk tjatat om den, SPEED TRIPPLEN, rolig hoj och man får ligga som Tom Cruise (Mission Impossible).

Vill du vara ännu unikare å köra gammelhoj som en annan kan jag rekomendera ett par 80-talssnurror som antagligen är mer än nog för gemene man.
Vill jag ligga som Tom Cruise skulle jag nog satsa på en Kawazaki GPZ 900 (Top Gun)! Förlåt för lite OT!

40-70 loppor är ju ett ganska stort prisspann tycker jag. Kolla på vad du gillar utseendemässigt och stick iväg och torrgasa lite nu under vintern när det inte går att provköra. Det lär sortera lite hojar du inte vill ha. :)

En KTM 990 SMR kan man offorad försäkra för mindre än 5000:- helförsökrad, en Z1000 nyare kostar mig ca 9000:-, en VTR Firestorm ca 7000:-, en super duke ca 7000:-.

En VTR kommer antagligen stabilisera sig kring 20 000 :- vad gällande värde, tror inte du sjunker lägre än så, så andra handsvärdet är ju bättre än en nyare hoj.

SMR-modellen var ju dyr att köpa in dock.

SMR-modellen var ju dyr att köpa in dock.

1. Du har lika kul på en "vanlig" SM

2. En äldre hoj måste gå att få till bra pris. Kollar du ni finns ju ingen direkt marknad så det är ju svårt att få en ärlig bild.

:tummenupp

Tyvärr sägs det ju att det var en GPZ 750 R som var med i filmen, inte en GPZ 900 R ;) hehe

Nope. Det är en gpz900r.

Många i Europa trodde det var en gpz750r då färgen inte stämde med dom gpz900r som fanns i europa utan bättre matchade gpz750r, men i usa såldes den gpz900r med den färgen medans gpz750r inte ens såldes där.

Hur är det att "toura" med en superduke eller 990 SMR / 950 SMR, förutom det uppenbara att det är lite mer vinddrag, jämför nu med t.ex Z1000. En vanlig ktm 660 hade jag inte tagit 4-5 mil på raken gärna.

Hur är det att "toura" med en superduke eller 990 SMR / 950 SMR, förutom det uppenbara att det är lite mer vinddrag, jämför nu med t.ex Z1000. En vanlig ktm 660 hade jag inte tagit 4-5 mil på raken gärna.

Twin, lite mer vibrationer, men annars tror jag inte det skiljer så mycket, ungefär samma körställning

Så länge du inte håller 160-170 på motorväg så går det aldelles utmärkt,efter detta kan det uplevas litte jobbig med fartvinden.Synd att du bor så långt borta,annars kunde du gärna komma och prova min Z1000 som är till salu,vet inte hur gammal du är men jag är 36 och betala 4800 hel/hel i försäkring.

Det beror på lite hur långt du ska toura. Men jag tycker iaf att sadeln på Super Duke är lika komfortabel som en tvåtumfyra (fast jag vet att det finns de här på forumet som inte delar den åsikten). Hur de andra hojarna du räknar upp är rent komfortmässigt vet jag inte.

Jag har haft både 950SM och 990SD.

SM har sämre vindskydd och mer upprätt körställning vilken gör vinden betydligt mer kännbar. SDn ligger man ledigt 120-140 med på motorväg mil efter mil, SM börjar man lida lite över 120..

Båda funkar dock kanon om man kör aktivt.

SM är busigare, men inte lika ban-vänlig som SD.

SD har lite mer bekväm körställning om man inte prompt vill sätta rätt upp. SM är trots allt en motard, men chassie och motor ger inga problem.

Z1000 är nog bästa touringalternativet.. Men så är den minst kul också.

Jag har haft både 950SM och 990SD.

SM har sämre vindskydd och mer upprätt körställning vilken gör vinden betydligt mer kännbar. SDn ligger man ledigt 120-140 med på motorväg mil efter mil, SM börjar man lida lite över 120..

Båda funkar dock kanon om man kör aktivt.

SM är busigare, men inte lika ban-vänlig som SD.

SD har lite mer bekväm körställning om man inte prompt vill sätta rätt upp. SM är trots allt en motard, men chassie och motor ger inga problem.

Z1000 är nog bästa touringalternativet.. Men så är den minst kul också.

Misstänkte att det var ungefär så, märker man mkt skillnad på motorerna? det är samma cylindervolym men skiljer ju 10-15hk enligt ktms hemsida.

Misstänkte att det var ungefär så, märker man mkt skillnad på motorerna? det är samma cylindervolym men skiljer ju 10-15hk enligt ktms hemsida.

Jag upplevde SDn som "trött" i början. Anledningen är att SMn chassie är mkt mer oförlåtande, så 100hk i den gör den till en best, medan 120 i SDn gör den "roligt snabb".

Jämfört med Z1000 ligger båda naturligtvis efter, men upplevelsen av effekt från en twin blir annorlunda så det KÄNNS liksom snabbare iaf. Även om min räser nu av flera skäl är snabbare, så känns den inte alls lika rolig som SDn gjorde, och långt ifrån så brutal som SMn. Har både med utväxling och viktfördelning att göra...

Ska du ha en allrouond-hoj att busa med, åka lite långturer, åka lite bana, busa i stan, pendla lite och skjutsa ibland.. Då är SuperDuken i mina ögon världens bästa hoj. Övervägande bus, gå mot SM eller Hymo. Övervägande touring, gå mot Z1000 eller FZ1 etc.

Har lite att tänka på. Vet inte hur jag har det i sommar, eventuellt så blir det att åka lite längre bitarnågon gång i veckan, eventuellt inte.

Har lite att tänka på. Vet inte hur jag har det i sommar, eventuellt så blir det att åka lite längre bitarnågon gång i veckan, eventuellt inte.

Jag körde typ bara "lördagsturer", ca 15-30 mil per dag i inspirerat tempo. Helt perfekt för sånt. 30 mil transportsträcka däremot är ingen dröm, men det tycker jag å andra sidan om nån hoj, och jag vet andra som åkt på Norgesemester med Dukken och tyckte att det funkade perfekt.

DU måste testa testa testa och känna vad DU vill ha.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!