Tips på literhoj med bra bottendrag.

Men vikt har ju inte med muskler att göra... Lätt hoj = lättare att baxa omkring på kurviga vägar och sjukt mycket roligare på bandagar då du kan få mer fart in och mer fart ut ur kurvorna.

En Bandit är väl knappast nån grejt banhoj, fick inte intrycket att det var vad han var ute efter heller. Han ville däremot ha en billig (naken)hoj med mycket botten och det är en B12 definitivt. Busiga så in i h-e med små medel. Nej, de väger inte sporthojskilon men de är fan inte tunga på långa väger heller. Det är knappast vikten som kommer sätta gränserna på kurviga vägar. De är jäkligt lätta att kasta omkring. Styvare gaffelfjädrar rekommenderas dock.
 
En Bandit är väl knappast nån grejt banhoj, fick inte intrycket att det var vad han var ute efter heller. Han ville däremot ha en billig (naken)hoj med mycket botten och det är en B12 definitivt. Busiga så in i h-e med små medel. Nej, de väger inte sporthojskilon men de är fan inte tunga på långa väger heller. Det är knappast vikten som kommer sätta gränserna på kurviga vägar. De är jäkligt lätta att kasta omkring. Styvare gaffelfjädrar rekommenderas dock.

Mja , Kompisens Fd Bandit vägde ca 230-240 kg fulltankad en av de tyngsta i klassen ..Nu snackar vi inte några kilo hit eller dit utan mer 40-50 kg mer det märks som attans när du ska slanga och busa i överhuvudtaget ..

Å inte hade den nån botten att tala om heller om man jämför med en SD .. kanske på pappret men inte i praktiken ..

Visst ska man finåka och toura så duger en bandit fint . men ska man :yoparty :banana så finns så mkt bättre .
 
Oj, denna tråd tog mycket fart!
Försökte provköra en SD -07 idag, men batteriet var dött hos yamma i stan.
Ska dit imorgon och provköra så får vi se!
Finns ju även Buell 1200, är det inge bra hoj?

Billig bandit 1200 sen custom-modda är kanske inte helt fel heller...
 
Mja , Kompisens Fd Bandit vägde ca 230-240 kg fulltankad en av de tyngsta i klassen ..Nu snackar vi inte några kilo hit eller dit utan mer 40-50 kg mer det märks som attans när du ska slanga och busa i överhuvudtaget ..

Å inte hade den nån botten att tala om heller om man jämför med en SD .. kanske på pappret men inte i praktiken ..

Visst ska man finåka och toura så duger en bandit fint . men ska man :yoparty :banana så finns så mkt bättre .

Tycker inte han ska köpa din kompis bandit då, de blir vad man gör dem till.
bandit1200.jpg
 
Sjha vet if.n om det det är bättre vrid i twin. Min gamla kittade Tuono 2010 behövde minst 4000rpm. Hade zx9r 94 som drog bra från 3000rpm. Men min 550 drar bra som s...n. Svårar grejor detta med bra vrid mm:va:confused:
Aprilia V4r tar vi inte upp i detta ämne:hihi
 
Tycker inte han ska köpa din kompis bandit då, de blir vad man gör dem till.
View attachment 357638

Går alltid att få en mc att se snygg ut men den du visar bild så är bara modifieringarna mer än TS budget :D

Detta med att få folk att rekommendera motorcyklar på en site som sporthoj är nog som att fråga en sponsrad moto gp förare vilket märke som är bäst...alla tycker sin är bäst utan tvekan!

Återkom då du testat superduken och fega inte på gasen då den kräver en aktiv förare! tveka inte att skicka ett pm om du har frågor om ktms maskiner, är ingen expert på något sätt men är inne på min tredje.
 
Last edited:
Går alltid att få en mc att se snygg ut men den du visar bild så är bara modifieringarna mer än TS budget :D

Detta med att få folk att rekommendera motorcyklar på en site som sporthoj är nog som att fråga en sponsrad moto gp förare vilket märke som är bäst...alla tycker sin är bäst utan tvekan!

Återkom då du testat superduken och fega inte på gasen då den kräver en aktiv förare! tveka inte att skicka ett pm om du har frågor om ktms maskiner, är ingen expert på något sätt men är inne på min tredje.

Nej, tycker inte att det finns nån "bäst". Den på bilden är bara ett exempel, kan ge hundra andra. Poängen är att precis som jag sagt tidigare att de är billiga, snygga, skottsäkra och jävligt roliga hojar som har mycket mos om man bara låter dem andas rätt. Simple as that. Killen får dessutom en tredjedel av sin budget över även efter lite väss och modifieringar.
 
Billig bandit 1200 sen custom-modda är kanske inte helt fel heller...

Precis poängen, vilken en del andra verkat missa. Billigare att köpa, äga och försäkra än alla KTM osv som har rekommenderats, har aldrig påstått att det är en "bättre" hoj på nåt sätt men tror den passar jäkligt bra på det du söker. Finns massor med trim, delar och styling till dem för en relativt liten peng. Du får dessutom en rejäl slant över på din budget.
 
Min SP1:a är till salu.
Kittad o lättad för banåka. Massor med extra kåpor, extra bakfälg, lull-lull mm.
Ett jäkla drag o mycket charm, helt inom din budget! :)
Ingen hoj man ställer ut på mässa, men en fantastiskt trevlig brukshoj.

Kom o tjööp :tummenupp
 
Några fler förslag?
Prisklass 0 - 60.000kr
Det får inte vara riktiga sporthojar så som r1 pga för dyr försäkring helt enkelt.
Triumph Sprint RS
vald just för rimlig försäkring.
Och halvkåpan skyddar mot fartvinden.
Suzuki SV1000 lite dyrare
 
Återkommer med kommentar efter provkörningen i eftermiddag, kommer inte fega på gasen :)
J-Bone, ser bra ut!
 
Triumph Sprint ST eller Ducati ST3 :)

Båda bekväma men ändå inte speciellt klumpiga sporttourers. Brett vridmomentregister utan att vara speciellt trötta på topp. Sansad försäkringspremie också.

Ut och provkör!
 
En Bandit är väl knappast nån grejt banhoj, fick inte intrycket att det var vad han var ute efter heller. Han ville däremot ha en billig (naken)hoj med mycket botten och det är en B12 definitivt. Busiga så in i h-e med små medel. Nej, de väger inte sporthojskilon men de är fan inte tunga på långa väger heller. Det är knappast vikten som kommer sätta gränserna på kurviga vägar. De är jäkligt lätta att kasta omkring. Styvare gaffelfjädrar rekommenderas dock.

Det är ok, bandit är säkert ett riktigt bra alternativ för trådskaparen - utan tvivel.

Men sorry, du är ute och cyklar när det gäller vikten. Visst fan är det vikten som gör en stor skillnad. Lite vikt = du behöver inte ha lika stor motor = du kan bygga ett tightare chassi = mindre massa i rörelse = bromsarna blirinte överhettade lika fort.

En Volvo 740 med raggartrim (stor turbo) kan verka skitcool på M5boards videos på youtube, men den är fortfarande BARA en Volvo 740 när du skall köra fort i kurvor.

50kg's skillnad när man pratar om vikt på ekipage med förare på 300kg är 20% (!) skillnad.

Allting är relativt...
 
Det är ok, bandit är säkert ett riktigt bra alternativ för trådskaparen - utan tvivel.

Men sorry, du är ute och cyklar när det gäller vikten. Visst fan är det vikten som gör en stor skillnad. Lite vikt = du behöver inte ha lika stor motor = du kan bygga ett tightare chassi = mindre massa i rörelse = bromsarna blirinte överhettade lika fort.

En Volvo 740 med raggartrim (stor turbo) kan verka skitcool på M5boards videos på youtube, men den är fortfarande BARA en Volvo 740 när du skall köra fort i kurvor.

50kg's skillnad när man pratar om vikt på ekipage med förare på 300kg är 20% (!) skillnad.

Allting är relativt...

Suck... orka snöa in. Du sammanfattar det i din första mening, det va det som tråden handlade om.
B12 är mitt tips utefter vad han frågade efter, du har nåt annat tips. So what...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top