Tips på hoj för student?

• Thread starter Thread starter R&B
  • Start date Start date

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Sommaren är i antågande och det börjar klia i fingrarna!

Är student och letar hoj men skulle behöva lite tips på rekommenderade modeller eller saker att se upp med.

Eftersom man är fattig som en kyrkråtta som student så är det bara hojar som går att försäkra med veteranförsäkring som är intressanta så inget nyare än 1991 med andra ord. (Finns det goda anledningar till att ta en nyare hoj som dock fortfarande ligger inom budget så går det nog att ordna.)

Smärtgränsen för budgeten ligger vid 20 000.

Med tanke på kraven jag har så är jag fullt medveten om att det inte är tal om varken ett fartmonster eller en skönhet. Det jag är ute efter är en hoj som fungerar, helst så lite mek som möjligt då jag inte har tillgång till verktyg eller dylikt.

Tackar för tipsen!

Tror inte jag är intresserad av en plastracer, har gärna nåt lite mer avskalat!

Borde kanske sagt det, bor i Helsingborg och har inte tillgång till bil eller skjuts så det är väl egentligen bara annonser inom Skåne som är intressanta.
1000cc tycker jag känns lite stort säg 750 som max.

Vad tros om denna?
http://www.blocket.se/lund/Suzuki_GS500E_32952271.htm?ca=23_3&w=1
Hur är den ur pålitlighetssynpunkt?

6 mycket förståndiga alternativ.... trots att jag fn åker Honda så skulle jag vilja slå ett slag för den första (suzuki 750f) en välvårdad GSX måste vara bland det tryggaste man kan äga om man inte vill ha en massa överraskningar.

Tackar för tipsen!

Borde kanske sagt det, bor i Helsingborg och har inte tillgång till bil eller skjuts så det är väl egentligen bara annonser inom Skåne som är intressanta.

Vad tros om denna?

I see, jag länkade mest det jag hittade som verkade vettigt. Japsarna brukar inte strula, den ser fräsch ut men 500 är enligt mig lite väl klent. Isf skulle jag nog satsa på en 750 av något slag.

Tackar för tipsen!

Vad tros om denna?

Jag har haft en GS500E -98, bortsett från årgång så var den identisk med den du länka till. Jag upplevde den som en tråkig hoj, hade kört 125a innan och det var mkt roligare.
GS tuffar på så ok till pendling korta sträckor men inte mer. Ingen kraft, tråkigt chassie o byggd för kortväxta. Överlag funkar motorerna ok, brukar dock låta/rassla en del om ventilerna vilket kan vara lite tråkigt.

Jag har haft en GS500E -98, bortsett från årgång så var den identisk med den du länka till. Jag upplevde den som en tråkig hoj, hade kört 125a innan och det var mkt roligare.
GS tuffar på så ok till pendling korta sträckor men inte mer. Ingen kraft, tråkigt chassie o byggd för kortväxta. Överlag funkar motorerna ok, brukar dock låta/rassla en del om ventilerna vilket kan vara lite tråkigt.

Då blir det nog att titta på något annat då, hade en Bandit 600 förut som jag var nöjd med och helst skulle jag väl ha nåt jämvärdigt.

Vad som helst som är över 20 år gammalt går att helförsäkra för under 1700 kr per helår, bara ett tips:tummenupp Finns mycket roligt att hitta bland årsmodeller upp till 91:)

Sitter i samma sits som TS, student och utan hoj. Smärtgränsen går vid 15 000 i inköp för min del. Kikar en hel del på gamla CB750 och CB900 - inga vrålsporthojar, men det kommer nog duga för mig tills jag är färdipluggad.

Sitter i samma sits som TS, student och utan hoj. Smärtgränsen går vid 15 000 i inköp för min del. Kikar en hel del på gamla CB750 och CB900 - inga vrålsporthojar, men det kommer nog duga för mig tills jag är färdipluggad.

Inte en gammal gsxr 750 då?

Överväg de hojarna jag länkade tidigare, speciellt den första eller möjligen en fzr. Bra hojar med bra fart i. För övrigt är jag också student och känner igen eran sits, enda sättet att finansiera sitt hojåka är att arbeta mycket de gånger man är ledig :)

Jag är också student.. Nu hade jag förmånen att ha jobbat några år innan så det mesta är betalt och jag hade lite balubas med mig in på fattighuset. Men..

Har bl.a en CBR600 f3 -97a som köptes (vid 3400 mil) för <20.000, och som kostar mig lite drygt 2000/år att halvförsäkra, med avställningsbar förs. Så nettopengen för förs är ca 1000 pix / år beroende på hur lång säsongen är.

Nu kräver en sån hoj lite kärlek, men inte mer än en -91 med 5000+ mil på mätaren.

Stötdämpare och fjädrar som är i kärleksbehov, annars var det egentligen inget fel på den.

Så jag skulle nog hålla ögonen öppna efter roligare/nyare saker för den budgeten om jag var TS.

Har suttit och kollat runt lite och ser ut som att jag kommer gå emot mig själv vid val av hoj :P

Kanske blir en plastmaskin.

Har spanat in dessa tre:
http://www.blocket.se/simrishamn/Kawasaki_Zx_600_D_32824041.htm?ca=23_3&w=2
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_CBR_600_F_32806230.htm?ca=23_3&w=2
http://www.blocket.se/ystad/Kawasaki_gpz_600r_32941103.htm?ca=23_3&w=2

Bu eller bä?

Det enda ja vet om Kawa e att de finns vissa som haft problem med den vattenkylda motorn i gpz... Vet tyvärr inte vilka år eller motorvolymer de gäller men de kan säkert nån fylla i... Problemet är iaf generalras me stakar genom block osv...

det finns en hel del roliga cyklar som är nyare än -91 men som ändå är lösbara i försäkring.
titta mer på vad du kan få för din budget i inköp...

bara som ett exempel har jag själv en thundercat som ligger på 420kr/mån halvf.
jag = 25 år inget mc-kort.
thundercaten i sig sticker ju en bit över 20' men försäkringen är enl mig överkomlig.

så bara för att det är en plasthoj så behöver inte försäkringen ligga på 30'/år

lycka till

Magkänslan säger att det är svårt att hitta en sporthoj i sådant skick att det håller sig med verkstadskostnader för en student i längden om den är så gammal?

Det fanns en drös fina gamla gixxrar i vintras runt 15lök, men nu såg det lite tomt ut på blocket.

Får slå ett slag för Yamaha Fz750. Hur kul som helst, min -88 har gått 8300 mil nu, bara man sköter sevicarna så bara går den. Är oxå student och har haft den nu i 4 år. Aldrig några problem

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden