Jag känner mig själv som ett bra fall för abs diskussionen. Har tagit en luft tur över styret efter att jag låst bromsarna. Jag har kört mycket hoj sen dess men känner mig inte helt 100 på min bromsteknik.
Alltså nu när jag skall köpa min nya hoj vill jag ha abs. Orsaken är att jag kör mycket i stan och bland övrig rusningstrafik. Håller med Hund om att jag egentligen borde träna upp min bromsteknik ordentligt. Men det är en trygghet att veta att jag kan nypa till ordentligt utan att det går åt helvete när jag missbedömt en situation. Den kan bespara mig mycket ont. Kan även säga att kör en bil ut framför mig vilket har hänt nyper jag bara och hoppas på det bästa.
Jag tycker att du ska öva upp din bromsteknik och framnförallt förståelse OCH köpa en hoj med ABS

Trots att alla verkar vilja redigera bort det när jag citeras så är jag absolut inte emor ABS. MEN, som du säger så vill du kunna "nypa till" om panikkänslan sätter in. Kommer du göra annorlunda för att vägen svänger lite?
Jag har inte sett några tester på det, men kan tänka mig att det inte krävs särskilt mkt till kurva innan det är kört även med ABS.
Ps. Lider med dig som erfarit sånt faktiskt. Jag har varir larvigt nära men haft marginaler, tur och tur på min sida.