Första hoj med ABS, 2000+?

Jag känner mig själv som ett bra fall för abs diskussionen. Har tagit en luft tur över styret efter att jag låst bromsarna. Jag har kört mycket hoj sen dess men känner mig inte helt 100 på min bromsteknik.

Alltså nu när jag skall köpa min nya hoj vill jag ha abs. Orsaken är att jag kör mycket i stan och bland övrig rusningstrafik. Håller med Hund om att jag egentligen borde träna upp min bromsteknik ordentligt. Men det är en trygghet att veta att jag kan nypa till ordentligt utan att det går åt helvete när jag missbedömt en situation. Den kan bespara mig mycket ont. Kan även säga att kör en bil ut framför mig vilket har hänt nyper jag bara och hoppas på det bästa.

Jag tycker att du ska öva upp din bromsteknik och framnförallt förståelse OCH köpa en hoj med ABS :mattias

Trots att alla verkar vilja redigera bort det när jag citeras så är jag absolut inte emor ABS. MEN, som du säger så vill du kunna "nypa till" om panikkänslan sätter in. Kommer du göra annorlunda för att vägen svänger lite?

Jag har inte sett några tester på det, men kan tänka mig att det inte krävs särskilt mkt till kurva innan det är kört även med ABS.

Ps. Lider med dig som erfarit sånt faktiskt. Jag har varir larvigt nära men haft marginaler, tur och tur på min sida.

Kommer bli spännande sen när alla jag-måste-ha-abs sätter sig på en vanlig hoj..och glömmer/vet ej hur en standardbroms funkar.
Inte för jag tycker Abs är dåligt, men man har kört utan sen 1800talet, och det har ju funkat rätt bra.

Nja, det står utryckligen "avrostningskurs" i SMC's regi... Jag tror inte en "broms och kurvkurs" räknas som avrostning :(

Nja tillbaka.
Så här står det:
Försäkringen gäller inte vid körning på inhägnat tävlingsom- råde. Dock gäller försäkringen vid anordnad s.k. avrostningskurs eller trafikkurs arrangerad av SMC, Honda märkesklubb, den svenska generalagenten för Honda MC eller försäkringsgivaren.

Jag tolkar det som att den gäller för SMC´s bankörningar då de är fortbildningskurser och inte rena racingkurser.
Jag kan ha fel men det är så jag tolkar det...

Sen finns det info på länken nedan från SMC som även det styrker att den gäller.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6981

Satsa på en Kawa ER6-F ....

Helkåpat, bra försäkring (5000k hel/hel?), någorlunda upprätt sittställning, sportig look, och den går utmärkt att piska bana med om man bara vågar hänga i och stanna kvar på rullen!! :tummenupp

utmärkt "nybörjar" hoj :)

Kommer bli spännande sen när alla jag-måste-ha-abs sätter sig på en vanlig hoj..och glömmer/vet ej hur en standardbroms funkar.
Inte för jag tycker Abs är dåligt, men man har kört utan sen 1800talet, och det har ju funkat rätt bra.

Amen det var ett rätt lamt argument. Du menar att man per automatik bromsar omkull sig om man går från ABS till icke-ABS.

Det känns som om motståndarrna är de som inte har en hoj med ABS. Varför kan man ju undra?
Den gamla hederliga svenska......sjukan.
Det talas mot bättre vetande av princip alla ABS.skeptiker.

Varför klagas det inte på slirkoppling? Tänk när man sätter sig på en hoj utan detta. Man kommer gå om kull DireCkt.
Jag tror att acceptansen för de systemen är att du används av mångas förebilder inom racing, medan ABS förknippas med NTF som inte är lika sexigt.

Nja tillbaka.
Så här står det:

Jag tolkar det som att den gäller för SMC´s bankörningar då de är fortbildningskurser och inte rena racingkurser.
Jag kan ha fel men det är så jag tolkar det...

Sen finns det info på länken nedan från SMC som även det styrker att den gäller.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6981

Produktbladet, IF BMW märkesförsäkring 2010-02-01
"Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör
för s.k. avrostningskurs på inhägnat tävlingsområde
så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar
på sådan bana."

Villkor, samma försäkring:
Gäller inte om "fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde"

En tråd i försäkringsforumet säger att det gällde fram till 2004 på IF, men inte efter det...

En annan tråd på forumet diskuterar försäkringar och alla har fått olika svar av IF.

Tills någon krashar sin hoj på årets kurv och bromskurs _OCH_ får ersättning från IF så är jag väldigt skeptisk till det (inte för att jag vill att nån ska krasha!)... alternativt skriftligt brev som utryckligen säger att de är ok...

SMC's försäkringsmatris tror jag inte på efter att ha läst villkoren för flera försäkringar, och det finns ingen info när den sidan senast uppdaterades

Det känns som om motståndarrna är de som inte har en hoj med ABS. Varför kan man ju undra?

Är väl rätt logiskt att folk som inte vill ha ABS inte har ABS ? :va

Jag har låst framhjulet med 2 av tre hojar, då släpper man bromsen.
Är det på en raksträcka så är det lugnt, svänger det så skiter det sig, vare sig man har ABS eller inte.

rätta mig om jag har fel men Kawas ER-6 har väll ABS? bra försäkring kul att köra(säger dem som äger eller har kört en)

Produktbladet, IF BMW märkesförsäkring 2010-02-01
"Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör
för s.k. avrostningskurs på inhägnat tävlingsområde
så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar
på sådan bana."

Villkor, samma försäkring:
Gäller inte om "fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde"

En tråd i försäkringsforumet säger att det gällde fram till 2004 på IF, men inte efter det...

En annan tråd på forumet diskuterar försäkringar och alla har fått olika svar av IF.

Tills någon krashar sin hoj på årets kurv och bromskurs _OCH_ får ersättning från IF så är jag väldigt skeptisk till det (inte för att jag vill att nån ska krasha!)... alternativt skriftligt brev som utryckligen säger att de är ok...

SMC's försäkringsmatris tror jag inte på efter att ha läst villkoren för flera försäkringar, och det finns ingen info när den sidan senast uppdaterades

SMC har bara kurser, inte bankörning som i träning inför tävling eller dylikt.

Anyway, du gör som du vill.

Nej, sant.. men det står även övningskörning... träna svängar = övningskörning?

Mailade Dan Falconer på If och frågade... får se vad han säger. Förhoppningsvis får man något skriftligt :)

Lamt argument..?! För det första, ja. Om du åker på tex grus, och enbart kört abs, så tror jag det kan bli läskigt att köra ''gamla bromsar'' och nämnde jag ''per automatik någon gång??
Haha du menar att vi som vill tex kunna låsa upp bakdäcket i en sladd är avundsjuka på en ägare av en abs försedd mc..nja tror inte det va :D
Amen det var ett rätt lamt argument. Du menar att man per automatik bromsar omkull sig om man går från ABS till icke-ABS.

Det talas mot bättre vetande av princip alla ABS.skeptiker.

Varför klagas det inte på slirkoppling? Tänk när man sätter sig på en hoj utan detta. Man kommer gå om kull DireCkt.
Jag tror att acceptansen för de systemen är att du används av mångas förebilder inom racing, medan ABS förknippas med NTF som inte är lika sexigt.

Lamt argument..?! För det första, ja. Om du åker på tex grus, och enbart kört abs, så tror jag det kan bli läskigt att köra ''gamla bromsar'' och nämnde jag ''per automatik någon gång??
Haha du menar att vi som vill tex kunna låsa upp bakdäcket i en sladd är avundsjuka på en ägare av en abs försedd mc..nja tror inte det va :D

ABS handlar mycket om den svenska avundsjukan, jag är så himla avundsjuk på alla som ABS för att jag själv inte har råd? Jorden e platt?

Slirkoppling är väl en förenkling av att man annars gjorde det automatiskt med kopplingen. nu sköter slirmekanismer i kopplingen det. Du får ha ganska stabil runkhand om du skall göra det samma med bromsen.

Jag skulle aldrig köpa ABS för att jag skall få mer tillit till bromsen.

Om TDM har abs är det en relativt bra första "sporthoj", en ovan förare kör nog fortare med en sån på bana än med en räser..

Nu kanske mina källor är fel, men de filmer jag har sett på abs vs ingen abs så har abs alltid haft kortare bromsträcka. Rätt stor skillnad till och med har jag för mig. Och då var det rakt fram med en duktig förare, bra asfalt osv. Sett något tv-inslag eller liknande tror jag. Även en artikel i bike för ett tag sedan handlade just om att abs gasv kortade bromsträcka även rakt fram på fin asfalt, med en professionell förare på en modern sporthoj. :gnissla

Last edited:
Jag vet att jag sett en film där de använde en honda med stödhjul och visade skillnaden mellan ABS och utan på asfalt med lite rullgrus.. Jag lovar att ingen av dom som får kräks i munnen av ABS har sett den filmen..

sen finns det folk som hävdar att det är farligare att använda bälte än att vara utan för att man kan strypas eller fastna i bältet.. dom brukar hävda att dom vet någon kompis som har en fd jobbarkompis som läst i en tidning om en som hade en kusin som hört talas om en som överlevde för att han inte hade bälte..

Last edited:
Jag tycker att du ska öva upp din bromsteknik och framnförallt förståelse OCH köpa en hoj med ABS :mattias

Trots att alla verkar vilja redigera bort det när jag citeras så är jag absolut inte emor ABS. MEN, som du säger så vill du kunna "nypa till" om panikkänslan sätter in. Kommer du göra annorlunda för att vägen svänger lite?

Jag har inte sett några tester på det, men kan tänka mig att det inte krävs särskilt mkt till kurva innan det är kört även med ABS.

Ps. Lider med dig som erfarit sånt faktiskt. Jag har varir larvigt nära men haft marginaler, tur och tur på min sida.

Det blir en F800s så snart som möjligt och sen upp till rörken och träna. Är inte ett dugg synd om mig tönt vurpor dock sätter det sig i huvudet. Ser det som en trygghet även om inbillad samt en rätt billig försäkring. Tror det är rätt väg att gå och köpa en fireblade när jag kan utnyttja den.

//Dafe

Låter ju inte ens som ett svårt val..VFR 800 såklart!!
Jätte trevlig hoj för såväl långturer som snabba repor till närmsta korvmoj. Inte snygg framifrån?? Visst det är väl en smak sak men dina kompisar kommer ju bara se....:arsele på den :tummenupp

Vet inte om den kommer med ABS, men en hoj som imponerade på mig är Kawa Versys, rekommenderas!

Har lånat ett par ggr vid service, och är riktigt rolig. Visst att den är motorsvag, men du har inte råd att försäkra nåt annat så det är bättre (vilket du verkar ha insett) att foka på andra egenskaper. Och kan du svänga kör du ifrån de flesta iaf.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden