Första hoj med ABS, 2000+?

Kawasaki Er-6f.
Där har du en grymt bra första hoj. Bra pris, billig försäkring via MC Bilsport, ABS, ser lite sportig ut. Så sportig att den till och med heter Ninja i USA :tummenupp

Det finns även väskor så du kan lasta på en del. Kan varmt rekomendera den med ovanstående fördelar. 72 hk räcker längre än man tror.
 
Varför envisas vissa med att ifrågasätta ABS på motorcyklar? Har ni inte ABS på bilen?

ABS > Inte ABS. Så ÄR det.
 
Jag kan rekommendera en Buell XB9R.
Min är en 03, jag är 35 år har haft kortet sedan i höstas och betalar ca 6500 kr i hel/hel trafikzon 1.

Trevlig cykel med gott bottendrag, dock ingen ABS.
Rövmassage får man på köpet...

Ducati 750/900 SS borde nog klara dina krav. Dock osäker på ABS.

Kan en Kawasaki ER6-F vara något? Billig i försäkring och finns med ABS.
 
Last edited:
Inte för att säga emot ABS, men man få ju lära sig att bromsa! :tummenupp

Jo. det är ju sant. En skicklig förare kan ju under kontrollerade omständigheter bromsa på kortare sträcka utan ABS än med ABS.

dock är det så att det ute i trafiken aldrig är kontrollerade omständigheter. Ibland ligger det grus på vägbanan eller det är hala fläckar av en eller annan anledning. Dessutom är det ohyggligt få MC-förare som klarar av att bromsa optimalt när det dyker upp något och dom reflexmässigt ska panikbromsa. det är alldeles för lätt att bromsa omkull sig för att inte ABS ska vara en stor fördel.

En förare på en hoj med ABS kommer att bromsa bättre än en förare på hoj utan ABS i 10 fall av 10 under verkliga förhållanden.

Nu har ju iofs inte jag ABS så jag kanske inte borde argumentera för det eftersom jag då argumenterar för att man nog borde ha något som jag inte har men i alla fall.
ABS systemen på hojarna idag är dessutom så snälla att under normal körning märker man ju inget av dom. Det är ju först när man bromsar så att man skulle bromsat omkull sig som man märker av dom och då är dom ju bra. Tilläggas bör ju att man inte är idiotsäker för att man har ABS. Klipper man fullt på bromsarna under nedlägg i kurva så kommer man att lägga även en hoj med ABS. Det finns inget ABS-system som grejar en sådan manöver tillförlitligt.
 
Jo.... den är så satans snygg att det kan vara värt 16000 om året (eller 12000 om den är äldre än 4 år? om jag tolkar IF's lilla pdf fil rätt).. trafikzon 2.

Några fler alternativ?

Jag misstänker nästan att den är bättre som andra hoj... vill överleva ett tag också... (inte för att jag är den som gasar på som en galning, men ....)



ABS är ett krav för att jag helt enkelt är lite feg och nybörjare på det här :)

Intalat mig att det är bättre att ha ABS om man skulle panikbromsa (och göra fel) än att inte ha ABS...

Pratat en hel del med de som håller i riskutbildning steg2 här i Karlskrona och de säger att de provade utan ABS och det funkade knappt, men med ABS så var det inga problem.... så... säkerhet, inbillad eller inte :)

Att inte ABS'en låser tar inte bort problemen. Personligen tror jag det är bättre att lära sig hur motorcykeln fungerar utan ABS, t ex hur mycket man kan pressa bromsar osv.

ABS'en hjälper dig väl endast i upprätt linje fullt ut. Skulle du bromsa i en kurva eller liknande är väl risken nästan lika stor att du ligger i diket. Hojen rätar upp och man panikbromsar och går omkull.

Har provat hojar med både ABS och utan. Upplever inte skillnaden så stor som du. Kanske bara är jag.
 
Att inte ABS'en låser tar inte bort problemen. Personligen tror jag det är bättre att lära sig hur motorcykeln fungerar utan ABS, t ex hur mycket man kan pressa bromsar osv.

ABS'en hjälper dig väl endast i upprätt linje fullt ut. Skulle du bromsa i en kurva eller liknande är väl risken nästan lika stor att du ligger i diket. Hojen rätar upp och man panikbromsar och går omkull.

Har provat hojar med både ABS och utan. Upplever inte skillnaden så stor som du. Kanske bara är jag.

Om jag inte totalt missförstått så är det ju när du låser bromsarna som det märks nån skillnad. Annars känner du ingen skillnad. Motorrad testade ju med en av deras testförare och han kunde inte slå resultaten med abs med en hoj utan så det är nog en bråkdel som kan det.
 
Varför envisas vissa med att ifrågasätta ABS på motorcyklar? Har ni inte ABS på bilen?

ABS > Inte ABS. Så ÄR det.

Många hojåkare är nog bland de mest konservativa människorna.
Rädda för allt vad förändring heter och allt nytt suger..

Minns snacket som gick när det uppdagades att bmw skulle göra en sporthoj t ex.
 
Jo. det är ju sant. En skicklig förare kan ju under kontrollerade omständigheter bromsa på kortare sträcka utan ABS än med ABS.

dock är det så att det ute i trafiken aldrig är kontrollerade omständigheter. Ibland ligger det grus på vägbanan eller det är hala fläckar av en eller annan anledning. Dessutom är det ohyggligt få MC-förare som klarar av att bromsa optimalt när det dyker upp något och dom reflexmässigt ska panikbromsa. det är alldeles för lätt att bromsa omkull sig för att inte ABS ska vara en stor fördel.

En förare på en hoj med ABS kommer att bromsa bättre än en förare på hoj utan ABS i 10 fall av 10 under verkliga förhållanden.

Nu har ju iofs inte jag ABS så jag kanske inte borde argumentera för det eftersom jag då argumenterar för att man nog borde ha något som jag inte har men i alla fall.
ABS systemen på hojarna idag är dessutom så snälla att under normal körning märker man ju inget av dom. Det är ju först när man bromsar så att man skulle bromsat omkull sig som man märker av dom och då är dom ju bra. Tilläggas bör ju att man inte är idiotsäker för att man har ABS. Klipper man fullt på bromsarna under nedlägg i kurva så kommer man att lägga även en hoj med ABS. Det finns inget ABS-system som grejar en sådan manöver tillförlitligt.

Flera sanningar här. (Och jag ska hålla med (vilkenraceputtedetnuvar) nån från förra sidan också.)

ABS skapar förtroende, det i sin tur skapar mod att prova vilket leder till bättre medvetenhet om begränsningarna. Hur många släpp får en medelåkare per år? Jag fick typ 5 i fjol varav 1 på bana och 4 under provocerande bromsövningar.

Vidare är det som sagt aldrig kontrollerade förhållanden på väg, man planerar inte en maximal inbromsning, man råkar ut för den. En jäkla skillnad mot banåka ex.

På race däremot tycker jag att det är fusk :tungan

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Tillbaka till försäkringar.

Alla som kastar ur sig premier här, tar ni hänsyn till att TS ifråga inte ens har kortet än. Det är en väldig skillnad på att ha 2 gentemot 0 körkortsår när man pratar premier.

Och TS, har du FRÅGAT FB, eller har du läst tabeller?
 
Tillbaka till försäkringar.

Alla som kastar ur sig premier här, tar ni hänsyn till att TS ifråga inte ens har kortet än. Det är en väldig skillnad på att ha 2 gentemot 0 körkortsår när man pratar premier.

Och TS, har du FRÅGAT FB, eller har du läst tabeller?

Jag har läst tabeller... MC klass + trafikzon + ålder av förare + ålder av MC... står inget i IF's tabeller om körkortsålder, vilket är rätt konstigt.

BMW F800S.
Touring 2, trafikzon 2, 25årig förare, 5 år gammal MC, 5148 kr i försäkring på IF. Men om jag inte får skriftligt av IF att man får gå på SMC's bankurser så tar jag bilsport försäkringen istället...

Tror nog det blir en F800S med AC kåporna, men ska kolla noga på alla alternativ som nämnts
 
Förstår inte varför många hojåkare verkar tro att bara för man har abs så trycker man alltid fullt utan känsla o låter absen sköta allt:S
Kör ni så med bilen??

Man har ju precis samma känsla med bromsen innan absen går in.

Sen beror de nog mycke på hur/när man kör hur mycke man värderar abs. Kör man hela sesången i nästan alla väder så är det rätt skönt med den extra säkerheten.

Men visst, abs räddar ju inte en om man låser hjulet vid "max" nerlägg men vid "touring" nerlägg så funkar den och tror inte att de flästa förarna här klarar hjullåsning vid särskilt mycke nerlägg iaf inte om de e lite skit på vägen o blött.
 
Jag har läst tabeller... MC klass + trafikzon + ålder av förare + ålder av MC... står inget i IF's tabeller om körkortsålder, vilket är rätt konstigt.

BMW F800S.
Touring 2, trafikzon 2, 25årig förare, 5 år gammal MC, 5148 kr i försäkring på IF. Men om jag inte får skriftligt av IF att man får gå på SMC's bankurser så tar jag bilsport försäkringen istället...

Tror nog det blir en F800S med AC kåporna, men ska kolla noga på alla alternativ som nämnts

Deras tabeller stämmer (så länge du har körkort för hojen) och du får köra på SMC´s kurser. Står på deras sidor för villkor.
 
ABS'en på bilen har hjälpt mig riktigt många gånger då det är halt ute

Hur är det på hoj, om man har bra varma däck som man kört varma, vad kommer först, släpp / ABS eller volt? eller känner abs'en av det också?
 
Måste bara säga att va roligt att den här enkla meningen skapar så många reaktioner bland oss MC förare "men man få ju lära sig att bromsa"! :tummenupp :D

Jag har själv kört med ABS och har absolut inget emot det, men ändå kändes det bra att kläcka ur sig att det är bra om man lär sig bromsa med eller utan ABS! :)

Ni som tyckte det var roligt att citera mig! :klappar Någon måste ju väcka intressanta diskussioner! :gnissla

Slutligen, ABS kan rädda liv!! Så är det bara! Bra uppfinning helt enkelt!
 
Jag har läst tabeller... MC klass + trafikzon + ålder av förare + ålder av MC... står inget i IF's tabeller om körkortsålder, vilket är rätt konstigt.

BMW F800S.
Touring 2, trafikzon 2, 25årig förare, 5 år gammal MC, 5148 kr i försäkring på IF. Men om jag inte får skriftligt av IF att man får gå på SMC's bankurser så tar jag bilsport försäkringen istället...

Tror nog det blir en F800S med AC kåporna, men ska kolla noga på alla alternativ som nämnts

6000 självrisk hos IMF också.
 
ABS'en på bilen har hjälpt mig riktigt många gånger då det är halt ute

Hur är det på hoj, om man har bra varma däck som man kört varma, vad kommer först, släpp / ABS eller volt? eller känner abs'en av det också?

Kan inte tala för alla hojar med abs, men på min så är det stoppieskydd i abs-systemet. Börjar den resa sig kompenserar bromsen för det.

I övrigt är det en grym livförsäkring, bromsar man på sig rejält så minskar absen risken att klota nåt enormt.
 
Hur funkar ABS i nedlägg?

Om man har ett hyfsat (även på gata räknat) nedlägg så kan det i mitt fall (V-twin) räcka med att släppa gasen för att det ska bli problem. Vad händer om man bromsar så hårt att abs-en behöver jobba, då har man ju liksom redan vurpat!

:va
 
Hur funkar ABS i nedlägg?

Om man har ett hyfsat (även på gata räknat) nedlägg så kan det i mitt fall (V-twin) räcka med att släppa gasen för att det ska bli problem. Vad händer om man bromsar så hårt att abs-en behöver jobba, då har man ju liksom redan vurpat!

:va

som jag tidigare skrev tänkte jag också på detta. Tror inte absen kan motverka att motorcykeln vill resa sig. Vid framhjulssläpp i kurva räcker det som du säger att släppa gasen.

ABS verkar nog lämpligt vid vanlig körning. Jag har då aldrig känt att mina bromsar är otillräckliga eller tenderar att låsa sig. Man har väl legat på gränsen då bakhjulet fladdrat vid hårda inbromsningar, men det ser jag inte som nått fel
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top