Första hoj med ABS, 2000+?

Klart du ska ha ABS! Visst, om du knäskrapar på Bulten™ så hjälper det ju inte med ABS men det är inte det som tekniken är till för. Om man råkar ut för sådana problem kanske en hoj med traction control är något? Alternativt bättre däck/mindre hk.

Jag klarade mig undan två situationer i somras tack vare ABS, dels vid inbromsning på halt underlag med släpp både fram och bak samtidigt, blev lite förvånad när ABS'en slog igång men skönt att slippa skrapa sönder hojen 50 mil hemifrån. Andra gången var en panikbromsning vid kökörning i stan. Båda situationerna i låg hastighet.

Grattis till alla som bromsar bättre utan än med ABS! :arsele

Grattis till alla som bromsar bättre utan än med ABS! :arsele

Om du övat mycket på att bromsa i låg fart (vilket jag anser är svårare än i hög fart pga doseringssvårigheten), hade du inte klarat de situationer du nämner då?

Och viktigare, det som oroar mig i debatten är inte att ABS på något sätt skulle ställa till det. Jag är helt övertygad om att det är positivt på alla sätt, rätt använt. Däremot låter det lite som att de som kör med ABS köper bort behovet av att lära sig bromsa. För när man kommer med fart i kurva, eller bromsar under nedlägg öht om det är blött, kallt etc så kan det gå åt h-vete långt innan ABS börjar jobba pga viktförskjutningen som slår bort framhjulet, låsning eller ej.

Så, alla ABS-åkare. Kan ni fortfarande bromsa när det gäller även utan ABS?

Ja. Fler frågor?

[edit] Varför skulle man inte kunna det? Det är ju knappast så att man konstant tvärnitar bara för att man har ABS. Min ABS är bara bra att ha när den verkligen behövs. Alla andra gånger är det precis som att köra utan.

Last edited:
ABS är ju, förutom säkerhetsaspekten, även det perfekta hjälpmedlet för att just lära sig bromsa för fullt med sin hoj.

Tycker jag.

/J

Flera sanningar här. (Och jag ska hålla med (vilkenraceputtedetnuvar) nån från förra sidan också.)

ABS skapar förtroende, det i sin tur skapar mod att prova vilket leder till bättre medvetenhet om begränsningarna. Hur många släpp får en medelåkare per år? Jag fick typ 5 i fjol varav 1 på bana och 4 under provocerande bromsövningar.

Vidare är det som sagt aldrig kontrollerade förhållanden på väg, man planerar inte en maximal inbromsning, man råkar ut för den. En jäkla skillnad mot banåka ex.

På race däremot tycker jag att det är fusk :tungan

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Tillbaka till försäkringar.

Alla som kastar ur sig premier här, tar ni hänsyn till att TS ifråga inte ens har kortet än. Det är en väldig skillnad på att ha 2 gentemot 0 körkortsår när man pratar premier.

Och TS, har du FRÅGAT FB, eller har du läst tabeller?

Jag nämde lite premier och antal år med mc-kort har inte någon som helst betydelse hos vare sig Lf (hade dem på min cbr 900rr) eller Suzukis märkesförsäkring som jag har nu. Den går också via lf men annat telefonnr då mitt lokala lf-kontor inte visste vad jag pratade om när jag nämnde märkesförsäkring för dem. De frågade bara efter min ålder. Anledningen till att jag tog upp det är för att jag bara är ett par år äldre än TS.

Så, alla icke ABS-åkare. Kan ni göra en maximal inbromsning där underlaget skiftar, tex is-fläckar, grus-fläckar, lera mm??

Att träna upp sej att bromsa bra på ett underlag är ju inte de svåra, utan det är ju att bedömma gräppet och variera bromskraften efter det (utan att låsa hjulet) .

Min verklighet är inte en torr sopad bana iaf...

Så, alla icke ABS-åkare. Kan ni göra en maximal inbromsning där underlaget skiftar, tex is-fläckar, grus-fläckar, lera mm??

Att träna upp sej att bromsa bra på ett underlag är ju inte de svåra, utan det är ju att bedömma gräppet och variera bromskraften efter det (utan att låsa hjulet) .

Finns det något utförligt test på is & lera med hoj?

Finns det något utförligt test på is & lera med hoj?

Har själv testat det rätt utförligt i "vår":D

skulle inte ha nån chans att bromsa lika effektivt utan ABSen, iaf inte på en 250+kg bmw.

(menar altså asfalt med lera lr is fläckar på, är det ren lerväg så tycker jag att ABSen går in lite för tidigt om man har grovmönstrade däck)

Jag nämde lite premier och antal år med mc-kort har inte någon som helst betydelse hos vare sig Lf (hade dem på min cbr 900rr) eller Suzukis märkesförsäkring som jag har nu. Den går också via lf men annat telefonnr då mitt lokala lf-kontor inte visste vad jag pratade om när jag nämnde märkesförsäkring för dem. De frågade bara efter min ålder. Anledningen till att jag tog upp det är för att jag bara är ett par år äldre än TS.

Jag har jobbat på IF och VET att ålder har väldigt stor betydelse för premien även där. Hos Bilsport MC ex. så är X antal år med körkort ett krav för att få ex. 30+ försäkring.

Citat:
Inskickat av Hund
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Om du hade citerat hela det inlägget istället så hade tonen varit annorlunda. Jag är definitivt FÖR ABS, och skulle gärna ha det själv. Jag ser heller inga orsaker till att man skulle bli sämre på att bromsa pga ABS.

Däremot är jag orolig för de NYA hojåkare som börjar sin karriär med ABS och därmed får ett (liksom med bil) anat perspektiv på bromsning och träning på detsamma.

Last edited:
Om du hade citerat hela det inlägget istället så hade tonen varit annorlunda. Jag är definitivt FÖR ABS, och skulle gärna ha det själv. Jag ser heller inga orsaker till att man skulle bli sämre på att bromsa pga ABS.

Däremot är jag orolig för de NYA hojåkare som börjar sin karriär med ABS och därmed får ett (liksom med bil) anat perspektiv på bromsning och träning på detsamma.

Var inte menat som nått påhopp på ditt inlägg utan bara ett annat sätt att se de på.

Sen tycker även jag att det är en nyttig och viktig upplevelse att känna hur en framhjulslåsning känns....

Jag har en Kawasaki ER-6F 2008 med ABS, och jag är jätte nöjd med den :D
Kan starkt rekommendera den som nybörjar hoj :D

Bortsett inom racing, så finns det nog inte många som tycker att ABS är dåligt längre. Däremot är jag skeptiskt till följderna av den falska trygghet det inviger.

Man ser rätt tydligt hur folk (yngre som inte hade körkort innan alla system kom) inte vet hur en bil egentligen reagerar vid olika situationer. I sann sosseanda litas det för mkt på andra/annat än sig själv.

Problemet på 2 hjul är mer komplext eftersom omkullkörning kan ske på många fler sätt än att man bromsar omkull sig. Som nämnts flera ggr i tråden kan det räcka med att släppa gasen för att rasa om nedlägget vs friktionen är fel. När nån som "lärt" sig köra med ABS då råkar ut för en situation i en kurva med nedlägg, eller svag sväng för den delen på blött underlag.. Vad händer då?

Reflexer tränar man in/ut. Lär man sig att "våga nypa till" så sitter den reflexen sannolikt i även om man råkade svänga lite och det var blött.

Och ja, jag är på samma sätt kritisk mot antisladdsystemen i bilen, även om jag inte vill vara utan det. Jag anser bara att det borde ingå i utbildningen att lära sig den riktiga grunden i behörighetens (fordonets) beteende, för inget system är fullkomligt, nånsin.

Deras tabeller stämmer (så länge du har körkort för hojen) och du får köra på SMC´s kurser. Står på deras sidor för villkor.

Nja, det står utryckligen "avrostningskurs" i SMC's regi... Jag tror inte en "broms och kurvkurs" räknas som avrostning :(

Bortsett inom racing, så finns det nog inte många som tycker att ABS är dåligt längre. Däremot är jag skeptiskt till följderna av den falska trygghet det inviger.

Då borde du vara skeptisk till den tilltron folk sätter till sina däck med. Otaliga trådar handlar om "bäst grepp" och "det går ju inte att köra med sporttouringdäck" Många sätter nog för hög tilltro till sina däck med pga att de tror att de har J-O Waldner-gummi på fälgarna.

Av egen erfarenhet är ABS oslagbart för mig. (och för i princip alla i vanlig trafik) Jag tror att om det hade kört med ABS inom racingen så hade acceptansen varit mer utbredd. En del anser det viktigt att vara lika sina idoler som möjligt.

Då borde du vara skeptisk till den tilltron folk sätter till sina däck med. Otaliga trådar handlar om "bäst grepp" och "det går ju inte att köra med sporttouringdäck" Många sätter nog för hög tilltro till sina däck med pga att de tror att de har J-O Waldner-gummi på fälgarna.

Av egen erfarenhet är ABS oslagbart för mig. (och för i princip alla i vanlig trafik) Jag tror att om det hade kört med ABS inom racingen så hade acceptansen varit mer utbredd. En del anser det viktigt att vara lika sina idoler som möjligt.

Jag tvivlar (vilket jag sagt 7 ggr nu) inte på att ABS vore oslagbart för mig med. Vad jag ifrågasätter (igen) är konsekvensen vilken jag befarar blir att folk (noobs) börjar övervärdera ABS och slutar förstå att det kan släppa av 1000 andra anledningar låst hjul eller ej!

Ang. däck är jag nog tvärtom. Jag tror att många åker på alldeles för raciga däck, skurna slicks och allt vad det är. Med konsekvensen att de inte får upp dem i temp och därför blir hala.. För att, som du säger: "Vara så lika sina idoler som möjligt"

Kärnfrågan gällande däcksfäste är snarare den egna tilliten vilken jag tror brister hos de flesta vilket leder till märkliga beteenden som i sin tur är den egentliga orsaken till att det till slut släpper. De som kör så hårt att det faktiskt är däcken det hänger på tror jag har en hyfsad insikt om vad de har på fälgarna, även om du kanske har en poäng i det du säger. Jag har inte fått släpp med riktigt bra däck så jag håller tyst om vart den gränsen går.

Iofs är jag noob, men jag har absolut inga illusioner om att ABS kommer rädda mig om jag ligger ner i en kurva, råkar köra över en oljepöl, rullgrus, tjära, hårda plastbitar från glasskartonger etc etc.

Har heller inga illusioner om att jag kommer kunna tvärnita framför den där lastbilen som precis körde rakt ut i vägen heller...

Last edited:
Om du övat mycket på att bromsa i låg fart (vilket jag anser är svårare än i hög fart pga doseringssvårigheten), hade du inte klarat de situationer du nämner då?

Som flera tidigare har påpekat - det är skillnad på kontrollerad bromsning och panikbromsning. Det är när man inte riktigt är beredd som ABS'en är bra att ha.

Den största vinsten är ju att man slipper skitolyckorna, att bromsa omkull på när det blev oväntat halt (ingen panikbromsning) eller något pucko som ställer sig på bromsen utan anledning framför en (det hände mig).

Och viktigare, det som oroar mig i debatten är inte att ABS på något sätt skulle ställa till det. Jag är helt övertygad om att det är positivt på alla sätt, rätt använt. Däremot låter det lite som att de som kör med ABS köper bort behovet av att lära sig bromsa.

Det är väl ingen normal människa som tror att man kommer undan med vad som helst bara för att hojen har ABS? Det är ju som med bilar, ABS gör det enklare att klara sig helskinnad ur en situation som man hamnat i för att man redan kört över sin/fordonets begränsningar.

För när man kommer med fart i kurva, eller bromsar under nedlägg öht om det är blött, kallt etc så kan det gå åt h-vete långt innan ABS börjar jobba pga viktförskjutningen som slår bort framhjulet, låsning eller ej.

Som med bilar alltså, om det är snorhalt ute så går det som för polarens merca - skroten. Spelar ingen roll om man har ABS om inte väglaget räcker till.

Jag menar inte att skylla ifrån mig de två gånger då jag använt ABS i en skarp situation - det är ju i slutändan mitt eget fel att jag hamnade där. Men tack vare ABS så slapp jag ev kroppsskador, betala en massa självrisk och förlora dyrbar körtid pga. att bågen skulle stått på verkstaden.

Jag tvivlar (vilket jag sagt 7 ggr nu) inte på att ABS vore oslagbart för mig med. Vad jag ifrågasätter (igen) är konsekvensen vilken jag befarar blir att folk (noobs) börjar övervärdera ABS och slutar förstå att det kan släppa av 1000 andra anledningar låst hjul eller ej!

Ang. däck är jag nog tvärtom. Jag tror att många åker på alldeles för raciga däck, skurna slicks och allt vad det är. Med konsekvensen att de inte får upp dem i temp och därför blir hala.. För att, som du säger: "Vara så lika sina idoler som möjligt"

Kärnfrågan gällande däcksfäste är snarare den egna tilliten vilken jag tror brister hos de flesta vilket leder till märkliga beteenden som i sin tur är den egentliga orsaken till att det till slut släpper. De som kör så hårt att det faktiskt är däcken det hänger på tror jag har en hyfsad insikt om vad de har på fälgarna, även om du kanske har en poäng i det du säger. Jag har inte fått släpp med riktigt bra däck så jag håller tyst om vart den gränsen går.

Måste också säga att jag håller med dig om att all utbildning på både 2 och 4 hjul borde göras med fordon utan en massa hjälpmedel. Jag fick prova på att låsa lite allt möjligt på min körskolehoj - det var nyttigt. Nu vet jag hur det känns och är glad att jag har ABS ;) Kan ifs vara bra att folk får göra halkbanan (bil) med ABS så man inte tror att det går hur bra som helst med ABS.

Last edited:
Ajdå.... hittade ett "problem" med F800S.... bara ett utblås... ser lite löjligt ut med bara 1... borde vara 1 på var sida :(

Jag känner mig själv som ett bra fall för abs diskussionen. Har tagit en luft tur över styret efter att jag låst bromsarna. Jag har kört mycket hoj sen dess men känner mig inte helt 100 på min bromsteknik.

Alltså nu när jag skall köpa min nya hoj vill jag ha abs. Orsaken är att jag kör mycket i stan och bland övrig rusningstrafik. Håller med Hund om att jag egentligen borde träna upp min bromsteknik ordentligt. Men det är en trygghet att veta att jag kan nypa till ordentligt utan att det går åt helvete när jag missbedömt en situation. Den kan bespara mig mycket ont. Kan även säga att kör en bil ut framför mig vilket har hänt nyper jag bara och hoppas på det bästa.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!