Första hoj med ABS, 2000+?

Om TDM har abs är det en relativt bra första "sporthoj", en ovan förare kör nog fortare med en sån på bana än med en räser..

Det hänger nog på årsmodell.
Jag har en -00 TDM 850 och då tror jag inte det fanns. Dom nyare har. När dom införde det vet jag inte riktigt.

Men du har helt rätt i att det är en ganska bra första hoj. I alla fall enligt mig.
Man sitter relativt bekvämt så man grejar även lite längre etapper. Man sitter ganska upprätt så man har ganska bra överblick. Motorn har ett väldigt brett arbetsregister med fullt tillräckligt med kraft för att räcka till för vilken nybörjare som helst. Jag har personligen fortfarande inte råkat ut för att det skulle vara hojen som begränsar mig efter 3 år och 3000 mil i sadeln.
Den är också ganska lättsvängd när det börjar gå undan så man blir inte utan vidare avhängd av 600 sportisarna om det inte är för att man inte vågar hänga på. Men jag måste ju erkänna att ett gäng galningar på motards efter riktigt kurviga vägar är lite jobbigt att haka på faktiskt.

Äh, köp dig en gammal FJ. Dom finns med ABS från -92. Uppfyller alla krav du har.(Nästan, FJ:n är på 1200cc) Enda nackdelen är att den är tung. Men det är roligt när man skrämmer slag på R1:or och Gixxrar vid rödljusen. FJ:n sticker som en raket upp till hundra innan dom andra kommer ikapp :D
Du sparar massor med pengar och när du kört ett par år och lärt dig så byter du upp dig till en nyare hoj.

De snygga och billiga F800'orna tog slut på blocket...

F800S utan aftermarket kåpor = Nej
F800ST = Kanske
F800S med aftermarket kåpor = Yes, men dyrt att köpa till

VFR800 = Kanske.. kan man göra något åt lamphuset så det bättre ut?

Triumph Sprint ST 1050 = Snygg från sidan, speciellt i svart, men framifrån ser den värre ut än VFR800 - Går det göra något åt lamphuset? (Vad är det med folk som designar MC's??) Dyr som satan också.

Kawasaki ER6-F = Nja... jag vet inte... Den ser "billig" ut på foton, kanske får leta upp en i "real life"

Blackbird = Inte som nybörjare för mig...

Är jag för petig? Måste ju vara något fel på mig...
Fler idéer? :(

De snygga och billiga F800'orna tog slut på blocket...

F800S utan aftermarket kåpor = Nej
F800ST = Kanske
F800S med aftermarket kåpor = Yes, men dyrt att köpa till

VFR800 = Kanske.. kan man göra något åt lamphuset så det bättre ut?

Triumph Sprint ST 1050 = Snygg från sidan, speciellt i svart, men framifrån ser den värre ut än VFR800 - Går det göra något åt lamphuset? (Vad är det med folk som designar MC's??) Dyr som satan också.

Kawasaki ER6-F = Nja... jag vet inte... Den ser "billig" ut på foton, kanske får leta upp en i "real life"

Blackbird = Inte som nybörjare för mig...

Är jag för petig? Måste ju vara något fel på mig...
Fler idéer? :(

Lite gnällig är du allt :huvet:D

;)

SMC har bara kurser, inte bankörning som i träning inför tävling eller dylikt.

Anyway, du gör som du vill.

Med risk för att få smisk pga trådlyft, du hade rätt.

Fick detta från Dan Falconer på If.

Hej,

Våra märkesförsäkringar för BMW, Honda och Triumph gäller för de kurser som anordnas/arrangeras av SMC. Detta gäller hela den s.k. helförsäkringen, alltså även vid vagn- och stöldskador. Innehåller kursen moment som kan betecknas som tävling eller träning så gäller dock inte försäkringen för de momenten, men det handlar ju inte om det när SMC är arrangör. Detta åtagande gäller oavsett var kursen äger rum, alltså omfattas även inhägnade tävlingsområden som tex. Ring Knutstorp. Jag kan dock inte svara för hela försäkringsbranschen eftersom ”körning på inhägnat tävlingsområde” normalt inte omfattas av trafikskadelagen. Detta betyder att om annan orsakar en olycka så är det inte säkert att dennes försäkringsbolag ersätter skadorna genom det fordonets trafikförsäkring, skadorna på din hoj skulle dock ersättas genom märkesförsäkringens vagnskadeförsäkring med avdrag för självrisk. Detsamma gäller Trafikförsäkringsföreningen som ersätter trafikskador orsakade av oförsäkrade, dock med undantag för inhägnat tävlingsområde. Du kan alltså känna dig lugn försäkringsmässigt då du har BMWs märkesförsäkring.

Hälsningar
Dan Falconer

Även publicerat på deras sida, http://www.if.se/web/se/Privat/Rado...Batmotor/Pages/Motorforsakring.aspx#tabAnchor

Ursäkta formateringen på mailet, heh :)

Har du provat nån Sprint/VFR det är ju kanonhojar.

Mer motor och bättre ljud på trean från Triumph men
annars ganska lika.

Jag sökte också en F800 men vart lite tveksam till effekten
efter en provkörning, blir inte kul att köra den lastad.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!