Tips o råd om 250 racers, önskas.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Många lovordar 250 R som den ultimata hojen att köra på bana, jag funderar på att lägga av med bankörning pga. skador och sliten kropp men skulle gärna vilja ge det en sista chans med en racer. Jag tror att det är lite lättare att köra en sån än den ca 200 kg monster jag nu har. Det blir en nivå som enbart handlar om kul, men jag är lite tveksam pga. mekandet. Inte så att jag har tummen mitt i handen utan att jag tröttnat på det för länge sedan.
Jag letar efter ngt. lättmekat och ganska ny hoj med inte allför dyra reservdelar till. (Honda har jag hört ska vara enkel att jobba med)
Problemet är att jag vet absolut ingenting om detta och var söker man svar om inte här?
Kan ni hjälpa mig med lite info om

- skillnader på årsmodeller
- vad får jag om jag köper lite nyare, jmfr lite äldre
- priser
-vad är prisvärt och går att sälja när den dan kommer, och motsatsen
- vad kostar res.delar och vart köper jag dessa
- vad ska jag kolla vid köp
- hur långt räcker std.fjädring o bromsar på Honda
- vad kostar uppgradering av det
- delar som ska bytas-hur ofta och pris
- vilka delar går att renovera
- hur viktig är detornations-sensor
- hur bestyckar man, och vad använder man för hjälpmedel till det
- är det speciell bensin och vad kostar den

Det finns säkert massor som jag inte kommer på eller ens vet om, så jag är tacksam för all info jag kan få.

Tack på förhand

Kari Svärd

PS. budgeten är tänkt ska ligga runt 100 men eftersom jag vet så lite så är den flytande både uppåt och neråt, prisvärt och lättsålt är kriterier som känns viktiga, förutom det jag nämnde tidigare.

- skillnader på årsmodeller

Honda 93-00 samma ram, lite uppdateringar med åren, förgasare, tändning etc.
Honda 2001-> samma hoj varje år, utom 01'an som har nån liten skillnad på framgaffeln.

Yamaha 93->96 ungefär samma hoj, 96-99 lite uppdateringar med airbox etc.
00-02, ny borr och slag, 54-54, betydligt rappare i motorn. 03-> nya cylindrar och avgasportar, sen dess samma hoj.

- vad får jag om jag köper lite nyare, jmfr lite äldre

Mindre sliten hoj såklart, mer lättkörd ju nyare, både vad gäller motor och chassi.

- priser

Du kan få en schysst 00 yama och framåt från 60kkr och uppåt.

-vad är prisvärt och går att sälja när den dan kommer, och motsatsen

Köper du den äldre hondan kan du få den riktigt billigt och få ungefär samma pengar tillbaka. Nyare hoj tappa en hel del i värde. Det du vill ha är mycket delar till cykeln, delar som är värda någonting.
Nåt slutkört utan grejer till är såklart svårsålt.

- vad kostar res.delar och vart köper jag dessa

Från japan, går att beställa själv, eller exempelvis genom Linda Watz

- vad ska jag kolla vid köp

Först det normala, att den inte är helt skrotad, d.v.s chassi rakt, att det inte är draget en massa gängpaj etc.
Sen att kolla så att alla miltal verkligen gäller som man får uppgivet, vilket kan vara svårt, så försök att starta säsongen med en fräsch motor, d.v.s ny vev och kolvar. Har man tid tar det heller inte lång tid att slita ut och kolla växellådan så att allt där är frsächt också.

Långt, dock är bakdämparen rätt kass på 01-honda och framåt sägs det iaf, på äldre hondor hittar man nog knappt någon som har standard dämparen kvar bak..

- vad kostar uppgradering av det

Samma priser som till en annan hoj.

Kolvar, ~50 mil, komplett c:a 2000kr, vev 150 mil på yamaha, 10000kr, ~200mil på honda, samma pris där också ungefär. tändstift 150mil ~800kr.
Blocken är rätt dåliga till yamaha från 00 och framåt och kan glappa upp sig i vevlager-sätena och till slute ge kraftiga vibrationer och sprickor, 20000kr.

- vilka delar går att renovera

en del renoverar honda-vevar, även de äldra yama-vevarna, prisskillnaden till en ny är dock så liten, samt att den renoverade villl man helst inte köra lika långt som en ny.

- hur viktig är detornations-sensor

Man klarar sig utan, men den är till väldigt stor hjälp.

- hur bestyckar man, och vad använder man för hjälpmedel till det

Väderstation behövs, få cykeln att gå perfekt, skriv upp vilken luftdensitet det var vid det tillfället, sen utgår man från den dagen. Det-sensor och avgastempmätare kan hjälpa oerhört att hitta den perfekta gången.

- är det speciell bensin och vad kostar den

Finns folk som kört på vanlig pumpsoppa, jag skulle iaf starkt avråda från det, då man vill ha konstanta värden att utgå ifrån.
Minst OK's alkylatsoppa, samma pris som 98 ungefär, eller 102 oktan race-soppa, från c:a 24kr/l till 40-50kr för de dyraste märkena.

oFFkeFF skrev:
Långt, dock är bakdämparen rätt kass på 01-honda och framåt sägs det iaf, på äldre hondor hittar man nog knappt någon som har standard dämparen kvar bak..

Kolvar, ~50 mil, komplett c:a 2000kr, vev 150 mil på yamaha, 10000kr, ~200mil på honda, samma pris där också ungefär. tändstift 150mil ~800kr.

Vill bara tillägga att jag inte riktigt håller med oFFkeFF när det gäller standarddämparen på -01ans Honda. Funkar hyfsat tycker jag, men det är klart Öhlins är alltid Öhlins.

Sedan; har i flera års tid kört 65-75 mil på kolvarna och ända upp mot 340 mil på vevarna på mina Hondor utan ett enda haveri, så det finns en del mariginal.

Jag vill även tillägga att ändrar motorn karaktär bör man byta vev tidigare än Honda rekomenderar, hade visserligen en 125:a men fick problem med veven vid 180 mil (rek 200 mil) körstilen har ju stor del i slitaget på motorn..... gick inte fort men jag gillar å hålla varv:näsblod

kolla ävan sp125racing.com, har 250 prylar å

racerskalman skrev:
2341684 Vill bara tillägga att jag inte riktigt håller med oFFkeFF när det gäller standarddämparen på -01ans Honda. Funkar hyfsat tycker jag, men det är klart Öhlins är alltid Öhlins.

Sedan; har i flera års tid kört 65-75 mil på kolvarna och ända upp mot 340 mil på vevarna på mina Hondor utan ett enda haveri, så det finns en del mariginal.

http://www.fatbaq.com/mainpage.phtml?topic=view_classifieds

kolla annonsen :D :D

1999 APRILIA RSV250
1999 Aprilia RSV250 grand prix motorcycle for sale. This is not an Aprilia Cup bike, but the real deal! 2004 'works' engine and electronics upgrade kit. NEW Double Valve cylinders, Ti Type 55 exhausts, S-Das2 ECU with current programming, Power Jet Carbs. Includes spare parts for gearing, carburation, and chassis (minimal). Bodywork is painted as it was from it's last GP in Aprilia Ipone GP Team colors.

The bike was completely gone through by Team Stargel Aprilia/Yamaha's Rocky Stargel and further upgrading done as per Mr. Stargel's advice.

$30,000.00 invested, make me an offer

Riley Will

July 27th 2006 03:00:54 PM by Riley Will

Aprilia är kanonfina men betydligt dyrare i drift än Honda/Yamaha.

oFFkeFF skrev:
2341649 - vilka delar går att renovera

en del renoverar honda-vevar, även de äldra yama-vevarna, prisskillnaden till en ny är dock så liten, samt att den renoverade villl man helst inte köra lika långt som en ny.
Skulle vilja påstå att det är ganska mycket billigare att renovera en Yamahavev än att köpa ny, ca 50% av priset. De går ju dock inte alltid att renovera och inte hur många gånger som helst.

Gixxer 1000 skrev:
2341200PS. budgeten är tänkt ska ligga runt 100 men eftersom jag vet så lite så är den flytande både uppåt och neråt, prisvärt och lättsålt är kriterier som känns viktiga, förutom det jag nämnde tidigare.
Är det din budget för inköp av hojen enbart? För de pengarna får du ganska mycket hoj och av de nyare modellerna, vilket jag skulle rekommendera. Ska du ha hjälp att hitta hoj är ett tips att kontakta Henrik Nordgren (Nordgren här på SH) eftersom han har bra kontakter. Chris Jensen i Danmark är också en bra källa för hojar och Yamahadelar, nummer och mail kan du få om du behöver. Familjen Watz kan även hjälpa dig ta hem hoj från Japan. http://www.watz-racing.com/

Last edited:
Nu har jag varit och läst på länkarna ovan och blir förvånad när jag ser att Honda verkar ha V-motor numera. Flera har för mig påvisat fördelarna med parallelltwin vad gäller ombestyckningsförfarandet, Honda skiter väl i det för oss som inte håller sig med proffsmekaniker men en liten besvikelse var det ju. Någon som vet när ändringen gjordes och hur mekandet är nu jämfört med Yamaha som jag tror alltid haft V-motor?

Enligt något test jag hamnade mitt i så är det Honda -02 som "gäller", vad kan en sådan betinga? 75k eller 150k eller vad?

Men RS.en har väl fortfarande förgasarna bredvid varandra i en gemensam luftburk, antar att det är det du syftar på?
Fram tom 90 var TZ:an en parallelltwin, men det är ju ingen årsmodell som är aktuell här.

Last edited:
Neutral skrev:
2342437 Nu har jag varit och läst på länkarna ovan och blir förvånad när jag ser att Honda verkar ha V-motor numera. Flera har för mig påvisat fördelarna med parallelltwin vad gäller ombestyckningsförfarandet, Honda skiter väl i det för oss som inte håller sig med proffsmekaniker men en liten besvikelse var det ju. Någon som vet när ändringen gjordes och hur mekandet är nu jämfört med Yamaha som jag tror alltid haft V-motor?

Enligt något test jag hamnade mitt i så är det Honda -02 som "gäller", vad kan en sådan betinga? 75k eller 150k eller vad?

Vad menar du med "gäller" ? är den bättre än en -04 tex.?

(har inte läst allt än pga. jag har svårt att sitta ngn längre stund just nu)

Gustav O skrev:
2342379 Aprilia är kanonfina men betydligt dyrare i drift än Honda/Yamaha.

Skulle vilja påstå att det är ganska mycket billigare att renovera en Yamahavev än att köpa ny, ca 50% av priset. De går ju dock inte alltid att renovera och inte hur många gånger som helst.

Är det din budget för inköp av hojen enbart? För de pengarna får du ganska mycket hoj och av de nyare modellerna, vilket jag skulle rekommendera. Ska du ha hjälp att hitta hoj är ett tips att kontakta Henrik Nordgren (Nordgren här på SH) eftersom han har bra kontakter. Chris Jensen i Danmark är också en bra källa för hojar och Yamahadelar, nummer och mail kan du få om du behöver. Familjen Watz kan även hjälpa dig ta hem hoj från Japan. http://www.watz-racing.com/

Ja det är enbart hojen, och jag har pratat med Henrik om en provkörning av en av hans hojar för att kunna bilda mig en uppfattning om en 250.
Tyvärr är det i skåne och på en bana som jag aldrig kört men det tar nog inte så lång tid att känna av vad man tycker, oavsett bansträckning.

Vad är det mer preciserat du rekommenderar?

Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
2342959 Vad menar du med "gäller" ? är den bättre än en -04 tex.?

(har inte läst allt än pga. jag har svårt att sitta ngn längre stund just nu)

-02 och framåt menas det då modellen inte ändrats något sen dess.

-01 är då den nya modellen kom men den har en skilnad i gaffeln och på avgasportsventilen mot -02 å framåt. Ingen större skilnad mer än att om du inte har dom delarna själv och behöver låna så måste du hitta någon som också kör en -01:a. Med den nyare eller gamla så har du större chans att hitta andra som har reservdelarna till dom 2 grejjerna då.

Axxexs skrev:
2342977 -02 och framåt menas det då modellen inte ändrats något sen dess.

-01 är då den nya modellen kom men den har en skilnad i gaffeln och på avgasportsventilen mot -02 å framåt. Ingen större skilnad mer än att om du inte har dom delarna själv och behöver låna så måste du hitta någon som också kör en -01:a. Med den nyare eller gamla så har du större chans att hitta andra som har reservdelarna till dom 2 grejjerna då.

OK, då förstår jag.

Cylinderna var det som skiljer sig lite på -01 mot -02-framåt såg jag och inte avgasportsventilen. Dom hade lite olika artikelnummer. Skillnaden är väl en 1-2hk kanske.

Tack OFF-KEFF för ditt långa svar, jag har några frågor kring dessa

Ngn. sa att en renoverad vev tom. borde vara starkare-bättre än en ny?

Sensor och avgastempmätare, kopplar man det till en dator? eller vad var det "gubbarna" gjorde nere i Cartagena med VM-125:an? jag tror dom hade 3 laptops. Hade dom sensorer för hela hojen? fjädring- motor- etc.

Vad är alkylatsoppa?

Håller motorn bättre om man kör på 102-racesoppa eller är det bara effektskillnad?- (Jmfr alkylat)

Gixxer 1000 skrev:
..

Sensor och avgastempmätare, kopplar man det till en dator? eller vad var det "gubbarna" gjorde nere i Cartagena med VM-125:an? jag tror dom hade 3 laptops. Hade dom sensorer för hela hojen? fjädring- motor- etc.
..

Jag gissar att man kanske använde en dator till aprilias program där man beräknar drevning, bestyckning mm och kanske även deras dataloggningssystem. Den andra datorn kan ha varit till ett annat dataloggningssystem tex 2D om dom använde annat än aprilias eget. Den tredje datorn är ofta en reservdator ifall någon av dom andra inte vill vara med. Eventuellt har någon mekaniker en egen dator för att hålla koll på allt som man använder, kört med på passen. Kanske Tracktimer var på den! :)

Dom hade garanterat sensorer på typ det mesta på den!

Gixxer 1000 skrev:
Ngn. sa att en renoverad vev tom. borde vara starkare-bättre än en ny?

Om man bytt ut med bättre delar än orginal och/eller gjort någon förbättrning så kan den bli bättre. Beror också på vem som utfört jobbet och vad den då gjort. Någon kanske bara byter ut några lager och då är lagrena lika som på en ny vev men resten som på en begagnad. En annan renoverare kanske röntgar och mäter/väger upp nya stakar och polerar dom mm.

Gixxer 1000 skrev:
Vad är alkylatsoppa?

Alylatsoppa innebär att man alkylerat bensinen. Det som händer då är att man får bort omättade kolväten. Tex propylen, butylen och amylen slås samman och blir istället isoheptan och isooktan som båda har högt oktanvärde och är miljövänligare än dom omättde kolvätena.

Jag antar att du menar att det finns bättre-starkare vevar att köpa än original
Vet du pris-livslängd-mtrl etc. ?
Det här är ju överkurs i detta skede men det är alltid kul-intressant att veta, så mkt som möjligt.

Gixxer 1000 skrev:
2342959 Ja det är enbart hojen, och jag har pratat med Henrik om en provkörning av en av hans hojar för att kunna bilda mig en uppfattning om en 250.
Tyvärr är det i skåne och på en bana som jag aldrig kört men det tar nog inte så lång tid att känna av vad man tycker, oavsett bansträckning.

Vad är det mer preciserat du rekommenderar?
En Yamaha 03 och framåt eller Honda 02 och framåt.
Hoppas du blir nöjd. :)

Neutral skrev:
2343357 Ok, så ur meksynpunkt är "alles gut" alltså? :)
Jag tror det, observera tror. axxexxs eller racerskalman vet säkert.

Last edited:
*/ ?>
Back