Tips o råd om 250 racers, önskas.

Neutral skrev:
2349475 Har jag rätt?
Du har uppfattat det helt korrekt. När jag fiskade upp Skatungen från havsbotten kom den med en klämd kolvring. Det sammanföll dock med en spricka i bommen i avgasporten som kolv och ring hade legat och gnidit mot. Ringen satt inte tvärfast men hade förlorat den mesta av sin rörelsefrihet. Cylindern byttes ut och efter det har jag aldrig haft något problem med kärvande ringar. De glider runt i sitt spår som en tvål i ett handfat även efter många mil.

Brazze skrev:
2347566 På min Honda -02 med org. cylindrar å kolvar har kolvringen fastnat i kolven 2 ggr på 1.5 säsong. Så det är inget stort problem om man säger så. Brukar slipa med ett 3-kantigt bryne i kolvrings spåret innan jag sätter i nya kolvar å ringar efter 50 mil.

/ Brazze

Helt rätt. Modifierar man kolven lite med kitkolven som mall så funkar den förmodligen lika bra! (Fasa kolvringsspåret på avgassidan och fasa oljehålen med ett borr). Men det visste inte jag då.. Alla är välkomna till vårt tält för att titta på en kolv så ni ser vad som bör göras..

/Joakim

Teddy skrev:
2347846
Du är ett föredömme för alla som skruvar hoj. :tummenupp

Mnjää. Hojen strular för lite för att jag ska utvecklas och lyckas/behöva lösa problem. Lite nogrannhet och alla slitdelar som behövs gör att hojen snurrar på.

/Joakim

Edit: Du har fattat galoppen Gustav. Förmodligen därför din hoj står still för det mesta... Det kostar nästan pengar att varmköra den. ;)

Last edited:
Pålle skrev:
2349644 Mnjää. Hojen strular för lite för att jag ska utvecklas och lyckas/behöva lösa problem. Lite nogrannhet och alla slitdelar som behövs gör att hojen snurrar på.

/Joakim

Edit: Du har fattat galoppen Gustav. Förmodligen därför din hoj står still för det mesta... Det kostar nästan pengar att varmköra den. ;)
Du kan få låna min hoj och skruva med när du har för få utmaningar. :D
Jag vill inget hellre än att lägga ut pengar på varmkörning. :(

*/ ?>
Back