Tips o råd om 250 racers, önskas.

Gustav O skrev:
2344793 Jag tror det, observera tror. axxexxs eller racerskalman vet säkert.
I kväll kikade jag ner i Teddys luftburk så nu är alla missförstånd utredda. Hondan är V-twin, har båda förgasarna bredvid varandra på samma ställe med gemensam luftburk och bränslet åker via kanaler till de två cylindrarna. Till den ena rakt på så att säga och till den andra via en vinkel. Tack Teddy för demon. :)

Neutral skrev:
2344834 I kväll kikade jag ner i Teddys luftburk så nu är alla missförstånd utredda. Hondan är V-twin, har båda förgasarna bredvid varandra på samma ställe med gemensam luftburk och bränslet åker via kanaler till de två cylindrarna. Till den ena rakt på så att säga och till den andra via en vinkel. Tack Teddy för demon. :)
Fast frågan var väl hur de nyare modellerna har det? Jag är tämligen säker på att de har fuggarna bredvid varandra i en gemensam luftburk, med tanke på hur luftintaget sitter etc men var inte 100% säker.

Kvalitetsmässigt är det som annars att Hondan anses vara ngt. bättre?
(Jmfr. både äldre och lite nyare.)

Är det ngt. speciellt som är klent-inte håller på Honda resp. Yama?

Gustav O skrev:
2344861 Fast frågan var väl hur de nyare modellerna har det? Jag är tämligen säker på att de har fuggarna bredvid varandra i en gemensam luftburk, med tanke på hur luftintaget sitter etc men var inte 100% säker.

Samma där på hondan, 2001 och framåt har ju fortfarande många gemensamma delar med den äldre, som kolvar, vev m.m.

Gixxer 1000 skrev:
2344992 Kvalitetsmässigt är det som annars att Hondan anses vara ngt. bättre?
(Jmfr. både äldre och lite nyare.)

Är det ngt. speciellt som är klent-inte håller på Honda resp. Yama?

Skulle nog säga att hondan har lite högre kvalitet och är enklare att mecka med.
Dock är det mindre meck med yamahan, man behöver inte lyfta cylindrarna på yamman hela tiden, som man oftast måste med hondan för att kolla så man inte klämt kolvringen.
Har hittills heller inte nypt en enda yamaha-kolv, hondan gick det åt fler på.. Iofs har jag numer ganska stor hjälp av detonationssensorn, vilket jag inte hade på hondan.

Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
2344992 Är det ngt. speciellt som är klent-inte håller på Honda resp. Yama?
På Yamaha av senare årsmodell är ramlagren en faktor som kanrasa och de bör man byta oftare än vad Yamaha föreskriver för att undvika att de rasar, de äldre modellerna (91-99) har bättre ramlager.

oFFkeFF skrev:
2345401 Samma där på hondan, 2001 och framåt har ju fortfarande många gemensamma delar med den äldre, som kolvar, vev m.m.

Skulle nog säga att hondan har lite högre kvalitet och är enklare att mecka med.
Dock är det mindre meck med yamahan, man behöver inte lyfta cylindrarna på yamman hela tiden, som man oftast måste med hondan för att kolla så man inte klämt kolvringen.
Har hittills heller inte nypt en enda yamaha-kolv, hondan gick det åt fler på.. Iofs har jag numer ganska stor hjälp av detonationssensorn, vilket jag inte hade på hondan.

Hur menar du, klämma en kolvring? Vad har man gjort för fel då?

Gixxer 1000 skrev:
2345692 Hur menar du, klämma en kolvring? Vad har man gjort för fel då?

Hondan har en bom i avgasporten, blir den sliten/felslipad eller helt enkelt bara för varm, så kommer kolvringen nypa fast i framkant på kolven. Behöver inte vara något som går sönder på grund av det, men man tappar rätt mycket effekt.
Därför man bör kolla lite extra på just hondan.
Kolvringen är tunn som attan på tvåtakts-racers, 1mm på "standard", 0,7mm på kit-kolvar.

oFFkeFF skrev:
2345979 Hondan har en bom i avgasporten, blir den sliten/felslipad eller helt enkelt bara för varm, så kommer kolvringen nypa fast i framkant på kolven. Behöver inte vara något som går sönder på grund av det, men man tappar rätt mycket effekt.
Därför man bör kolla lite extra på just hondan.
Kolvringen är tunn som attan på tvåtakts-racers, 1mm på "standard", 0,7mm på kit-kolvar.
Av det jag läst och hört om detta verkar det mest vara ett problem på kit-kolvar. På vanliga standardkolvar i kombination med standard set-up verkar detta vara ett mycket sällsynt problem.

Teddy skrev:
2346048 Av det jag läst och hört om detta verkar det mest vara ett problem på kit-kolvar. På vanliga standardkolvar i kombination med standard set-up verkar detta vara ett mycket sällsynt problem.

Vanligare på kit-kolvar ja, men inte ovanligt på standard heller, särskilt inte efter en omnikasilning och en dålig tillslipning av avgasportsbommen.

Ok, jag får väl titta närmare på det när det blir dags.

Ni som kört både Honda och Yamaha, hur är dom i jmfr bromsar-och chassi ?
(dom lite nyare) effekt i all ära, den behövs när man är riktigt snabb, men vilken är mest lättkörd-stadig, har bästa fjädringskomponenterna?

Teddy skrev:
2346048 Av det jag läst och hört om detta verkar det mest vara ett problem på kit-kolvar. På vanliga standardkolvar i kombination med standard set-up verkar detta vara ett mycket sällsynt problem.

På vår hoj med orginalkolvar satt kolvringen fast efter vartannat pass ungefär, eftersom kolvringsspåret blev för trångt.. Efter snart 500 mil med kitkolvar har det inte hänt en enda gång. De har en extra "slits" på kolvringsspåret över och under kolvringen på avgassidan. Denna kan plattas ner innan kolvringen fastnar.

Med org. cylindrar hade jag inte vågat plocka ner annat än varje dag, med kit-cylindrarna låter jag den gå två dagar om jag känner för det. Men vad vet jag, vår hoj har strulat två gånger på 600 mil. En lös kontakt, och en tändspole som vi körde på övertid och som snabbt blev bytt. Oscar har missat 1,5 åkpass på 1,5 säsong pga. strulande hoj. Hejja Honda!

/Joakim

På min Honda -02 med org. cylindrar å kolvar har kolvringen fastnat i kolven 2 ggr på 1.5 säsong. Så det är inget stort problem om man säger så. Brukar slipa med ett 3-kantigt bryne i kolvrings spåret innan jag sätter i nya kolvar å ringar efter 50 mil.

/ Brazze

Pålle skrev:
2347449 På vår hoj med orginalkolvar satt kolvringen fast efter vartannat pass ungefär, eftersom kolvringsspåret blev för trångt.
Det var nytt för mig, dina och Filips erfarenheter med kärvande kolvringar alltså. Det var dock intressant att höra och jag får revidera min uppfattning. Har du några några andra teorier, än de Filip redan lagt fram, kring varför de kärvar?

Pålle skrev:
2347449Oscar har missat 1,5 åkpass på 1,5 säsong pga. strulande hoj. Hejja Honda!
Du är ett föredömme för alla som skruvar hoj. :tummenupp

Brazze skrev:
2347566 På min Honda -02 med org. cylindrar å kolvar har kolvringen fastnat i kolven 2 ggr på 1.5 säsong. Så det är inget stort problem om man säger så. Brukar slipa med ett 3-kantigt bryne i kolvrings spåret innan jag sätter i nya kolvar å ringar efter 50 mil.

/ Brazze
Vad menar ni med att ringen fastnar? Alltså totalstopp med cylinderhaveri eller att den kärvar och att man kan fixa det och köra vidare med samma prylar? Märker man detta på banan eller när man tar upp cylindern?

Neutral skrev:
2349238 Vad menar ni med att ringen fastnar? Alltså totalstopp med cylinderhaveri eller att den kärvar och att man kan fixa det och köra vidare med samma prylar? Märker man detta på banan eller när man tar upp cylindern?

Kolven brukade man få byta, totalstopp för klämd ring råkade jag aldrig ut för iaf.

oFFkeFF skrev:
2349416 Kolven brukade man få byta, totalstopp för klämd ring råkade jag aldrig ut för iaf.
Efter att ha läst Pålles och Brazzes inlägg igen undrar jag om ni menar att kolvringen kläms i sitt spår i kolven eller mot cylinderväggen? Jag antar att det är i kolvringsspåret och att den då tätar sämre men cylindern är utom fara. Om man tar upp cylindern kan man känna att ringen inte sitter löst längre. Har jag rätt?

Sorry för dumma frågor men jag vill känna att jag klarar normala saker själv innan jag ger mig in i det här. :)

Last edited:
Neutral skrev:
2349475 Efter att ha läst Pålles och Brazzes inlägg igen undrar jag om ni menar att kolvringen kläms i sitt spår i kolven eller mot cylinderväggen? Jag antar att det är i kolvringsspåret och att den då tätar sämre men cylindern är utom fara. Om man tar upp cylindern kan man känna att ringen inte sitter löst längre. Har jag rätt?

Sorry för dumma frågor men jag vill känna att jag klarar normala saker själv innan jag ger mig in i det här. :)

kläms i kölven :)

/Jörgen

Neutral skrev:
2349475 Efter att ha läst Pålles och Brazzes inlägg igen undrar jag om ni menar att kolvringen kläms i sitt spår i kolven eller mot cylinderväggen? Jag antar att det är i kolvringsspåret och att den då tätar sämre men cylindern är utom fara. Om man tar upp cylindern kan man känna att ringen inte sitter löst längre. Har jag rätt?

I kolvrings-spåret på kolven.

*/ ?>
Back