R1 för uppkörning? Nja, skulle jag nog inte välja... Sedan att skaffa sig en "R" som första hoj överlag är kanske inte det smartaste valet av olika skäl, men det är min åsikt.
Jag körde upp på en Honda 600 Hornet och lättare hoj att köra lågfarten i får man leta efter.
Som 1:a hoj finns det ju massor av bra hojjar att välja mellan, allt är ju beroende på vad man vill betala och vad man är villig till att betala för försäkringen.
Själv köpte jag en Z750 som 1:a hoj, duger bra åt mig, sportig, snygg, lättkörd och billig i både inköp och försäkring.
Gällande körning/uppkörning så är det klokt att köra så mycket man kan själv, men det kräver såklart att man har en egen, eller en lånad hoj samt en handledare, eller om man kör på en parkering. Lågfarten är enbart att nöta, rätt som det är så sitter den, det var den jag missade på när jag körde upp första gången, mycket pga. nervositet.
Högfarten och bromsproverna är oerhört lätta, där behövde jag ingen träning alls nästan, dom satt direkt, men allt är såklart individuellt.
Trafikdelen är ju såklart lättare om man har B-kort sen tidigare, men tänk på att vara övertydlig i korsningar, övergångsställen, rondeller m.m. och titta höger, vänster, höger. Vrid på huvudet, inta bromsberedskap, håll hastighet, håll avstånd m.m.
Lycka till så ses vi på vägarna i sommar