Tips kring att ta körkortet

Bra tips är ju att köpa en bra hoj att övningsköra med och så ta den på släp ngnstans där man kan köra krypbanan, det gjorde jag fast jag smygkörde till där jag kunde köra ( tog kortet i somras)

tips på hoj kawasaki zr 7 s
( har en till salu som jag körde upp på)
lättkörd fin sporttouringhoj till rätt kurs

Min polare tog endast 5st 80 min lektioner, sedan bokade han uppkörning och klarade det, jag behövde 7 st.
Har du B körkort så behöver du endast lära dig hantera ett nytt fordon sen är det klart! Trodde jag skulle behöva många fler men det gäller att VÅGA, och satsa hårt.
Ex, innan en lektion så brukade jag gå igenom vad jag skulle göra på lektionen på bästa sätt.

Har du b-kort, fixat risk 1 & 2 så är det bara att börja nöta lågfartsbanan, iomed b-kortet bör du ju ha en del vana i trafiken, å den är ju densamma vare sig du sitter i en bil lr på en hoj=)
det är ju som sagt billigare att nöta lågfarten "privat" men å andra sidan krävs det en egen hoj alt en lånad hoj, sen skulle jag rekommendera att ta ett par dubbel lektioner innan uppkörning för att sedan köra upp på körskolans hoj pga att då vet du att hojen är helt grön att köra upp med, en del körskolor plockar bort styrstopp vilket underlättar just lågfartsdelen, och dom flesta om inte alla körskolor har abs på sina hojar, = du behöver inte oroa dig speciellt för att låsa bromsarna, du får lycka till i vår och att alla tips leder dig på rätt väg=)
Mvh

I somras övade jag på en stor parkering ganska mycket. Körde dit själv men den ligger bara någon minut ifrån mig. Man kan ställa upp petflaskor men övade mest på att köra 8:or me fullt styrutslag så sakta jag kan. Det kan även vara bra att öva på 90-gradersvängen i början för det kan vara svårt om man är nervös. (skaffa gatukrita)
Bakbroms och gas reglerar balans men det var stundvis hopplöst och ju bättre man blev desto saktare körde man och då blev det lika knepigt som när man började. Tänk på att hålla hojen upprätt när du svänger och det gör du genom att skjuter höften utåt om det behövs. Man kan inte öva detta för mycket men träna även bromsteknik och högfart åt båda hållen så att det sitter. Knip med benen, slapp i armarna och lås ej bakbroms, krama handbromsen hårt från början och släpp efter lite när du börjar stanna. Ibland fick jag till perfekt bromsning så att jag stod helt stilla utan att sätta ned fötterna. Det gjorde jag dock inte på körprovet men de är faktiskt inte så hårda, tvärtom skulle jag säga. När det gäller högfart är det viktigt att inte slå av på gasen när du väjer vilket är ganska naturligt att göra. Detta är mina tips för bandelen :)
Lycka till!

Jag tog oxå 5 lektioner varav 1 på väg och har inte B-körkort sen tidigare men det beror mycket på tidigare erfarenheter. Många har kanske kört cross eller moped under många år eller även tränat privat, sedan lär vi oss olika fort oxå så hur många lektioner andra tog spelar ingen roll. Öva så att du känner dig redo.. kan du köra är gubbarna på uppkörningen inget att frukta.

Last edited:
Även jag kom helt grön på 2 hjulingar och tog kortet nu i somras.

Jag hade turen att ha farsan som handledare så jag köpte en gammal FZ för 10 000 med försäkring på 1600 om året.

Sen övade jag 8:or på en vändplan själv. Runt runt runt så långsamt det gick.

Gjorde 3 uppkörningar innan jag klarade kortet och ändå kostade det precis över 10 000 totalt för allt utom hojen och bensin.
Tror jag räknade ut att det billigaste som GÅR komma är 6000.

Så mitt tips är helt klart att köpa den billigaste hojen du kan hitta på Blocket, försöka hitta någon som kan tänka sej stå som handledare och sen som någon sa kanske ska öva bakhjulskörning medans du snurrar runt i ringar i slow motion.
Sen när du klarat kortet säljer du vidare hojen till nästa generation hojåkare för nästan lika mycket som du gav för den och köper den hoj du vill ha.
Tänk på att det är lätt som faan att välta när man över krypkörning i åttor.

""Gjorde 3 uppkörningar innan jag klarade kortet och ändå kostade det precis över 10 000 totalt för allt utom hojen och bensin.
Tror jag räknade ut att det billigaste som GÅR komma är 6000."

Då var man rätt nära men tog kortet för 5 år sen och då fanns ingen risk1-2. Hade inte kört någon mc eller cross innan och körde enbart på körskolan innan. 6700:- gick kortet på totalt.

Vad många gör fel är att de blir så fruuktansvärt nervösa på uppkörningen.
Lycka till med kortet och kan varmt rekommendera en cbr 600f -99, -00 som första hoj. Lite tråkiga men går fort att ta sig ifrån A till B med dem.

Jag körde med två olika handledare och tog 7 lektioner, det var nog lite overkill egentligen. '

Mitt bästa tips är att kolla runt med folk du känner ifall de har någon förälder som kör mc eller liknande. Det är vanligare än man tror, jag har många i släkten och bekanta som hade kunnat vara handledare så jag har svårt att tro att det inte finns en enda i dina kretsar.

Jag lärde mig krypköra på en gpz 900 r och hade noll vana av kross eller moppe sen tidigare, det kan vara en del av förklaringen till att jag behövde så mycket tid och lektioner. Fixade å andra sidan uppkörningen på första försöket och classica-försäkringen är inte dum. 1700 kr hel/hel och när jag krachade 900an i våras så fick jag ersättning utan tjafs.

""Gjorde 3 uppkörningar innan jag klarade kortet och ändå kostade det precis över 10 000 totalt för allt utom hojen och bensin.
Tror jag räknade ut att det billigaste som GÅR komma är 6000."

Då var man rätt nära men tog kortet för 5 år sen och då fanns ingen risk1-2. Hade inte kört någon mc eller cross innan och körde enbart på körskolan innan. 6700:- gick kortet på totalt.

Vad många gör fel är att de blir så fruuktansvärt nervösa på uppkörningen.
Lycka till med kortet och kan varmt rekommendera en cbr 600f -99, -00 som första hoj. Lite tråkiga men går fort att ta sig ifrån A till B med dem.

Ja det var lite billigare för 5 år sen. Men sen skiftar det ju rätt mycket var man gör sina riskutbildningar.

Vad jag gjorde fel på dom 2 första uppkörningarna var att jag försökte mej på att köra nån slags superlångsam akrobatik körning på lågfarten.

Tredje gången tänkte jag att jag ska köra så fort jag behöver för att klara det ordentligen istället. Och det gick lätt som en plätt. Hela uppkörningen utan några omtag.

Det är ju inga Sune Andersson dom vill se på uppkörningen utan nybörjare som kan hantera en hoj och framförallt som förstår att man lär så länge man lever och om man lever som dom lär så lever man förhoppningsvis längre.

Jag funderar på om du verkligen behöver ha en handledare om du kör på inhägnat område. Finns ett gäng sådana i Stockholmsområdet, tex platser där uppkörningens manöverprov sker. Min tanke är att det kanske räcker med att du tar släpet dit, alternativt låter någon köra din hoj så du kan parkera den där, och sen köra själv. Trafikförsäkringen behövs ju inte på banhojar tex. Tror däremot att det kan bli problem med försäkringsersättning om du välter där utan handledare.
Jag håller med om att du inte behöver öva i trafik om du har bilkort. Det enda som var svårt för mig första gången på mc i trafik var att jag var lite stel och nervös första minutrarna utanför körgården. Lågfartsdelen kan du däremot behöva ett par timmar innan den sitter, och rätt broms- och undanmanöverteknik för högfartsdelen behöver du nån kunnig som kan berätta och visa och rätta dig så att det blir godkänt på en uppkörning.
Att skaffa privat handledare kostar inte bara pengar idag, du och handledaren måste även gå en skittråkig handledarkurs på 3 timmar tillsammans. Ovärt!
Lycka till med kortet, det är värt varenda spänn även om det blir dyrt!

@Acid Nation
Jag känner mig ganska trygg på en hoj, men lågfarten känner jag att jag inte är nära att klara. Men känner också att fler "lektioner" inte kommer hjälpa, utan det gäller bara att repetera tills jag känner mig helt säker på det. Och stadskörning/trafikkörning har jag inte ens testat utöver den lilla biten jag körde från trafikskolan till risktvåan (körde då ensam med läraren i en bil framför).

Jag undrar även hur gammal du är? Jag ser att du har en väldigt fin zx6r där och kan tänka mig att försäkringen på en sådan är väldigt hög om man nyligen fått kortet? Hur gör du med detta?

Okej! Det positiva är ju iaf att det låter som om du har bra koll på vad du kan och vad du behöver.

Är blott 23 år och jo försäkringen är väl inte i billigaste laget :gnissla Pröjsar 20k hel/hel, men som någon annan skrev så kommer jag ju ganska "billigt" undan då jag inte bor mitt i smeten i någon storstad :)

Jag övningskörde privat och utan handledare. Funkar utmärkt, knepet är att du måste ha en tillräckligt snabb hoj så att du kan sticka från snuten. Alla hojar som går över 250 km/h duger. Rekommendera en gammal r1a. Du kan få en riktigt fin för 35000. Lycka till med kortet :)

Last edited:
Haha, högfartsdelen går väl an men hur e lågfartsdelen på uppkörning med r1 då? Jag skulle nog rekomendera något mera lättstyrt som uppkörningshoj.

Jag övningskörde privat och utan handledare. Funkar utmärkt, knepet är att du har en tillräckligt snabb hoj så att du kan sticka från snuten. Alla hojar som går över 250 km/h duger. Rekommendera en gammal r1a. Du kan få en riktigt fin för 35000. Lycka till med kortet :)

R1 för uppkörning? Nja, skulle jag nog inte välja... Sedan att skaffa sig en "R" som första hoj överlag är kanske inte det smartaste valet av olika skäl, men det är min åsikt.

Jag körde upp på en Honda 600 Hornet och lättare hoj att köra lågfarten i får man leta efter.

Som 1:a hoj finns det ju massor av bra hojjar att välja mellan, allt är ju beroende på vad man vill betala och vad man är villig till att betala för försäkringen.
Själv köpte jag en Z750 som 1:a hoj, duger bra åt mig, sportig, snygg, lättkörd och billig i både inköp och försäkring.

Gällande körning/uppkörning så är det klokt att köra så mycket man kan själv, men det kräver såklart att man har en egen, eller en lånad hoj samt en handledare, eller om man kör på en parkering. Lågfarten är enbart att nöta, rätt som det är så sitter den, det var den jag missade på när jag körde upp första gången, mycket pga. nervositet.
Högfarten och bromsproverna är oerhört lätta, där behövde jag ingen träning alls nästan, dom satt direkt, men allt är såklart individuellt.

Trafikdelen är ju såklart lättare om man har B-kort sen tidigare, men tänk på att vara övertydlig i korsningar, övergångsställen, rondeller m.m. och titta höger, vänster, höger. Vrid på huvudet, inta bromsberedskap, håll hastighet, håll avstånd m.m.

Lycka till så ses vi på vägarna i sommar :)

Att skaffa privat handledare kostar inte bara pengar idag, du och handledaren måste även gå en skittråkig handledarkurs på 3 timmar tillsammans.
Du tänker nog på behörighet B, där var det så tidigare. Slopat att behöva gå den tillsammans, i alla fall om infon på körkortsportalen stämmer.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/handledarbevis/introduktionsutbildning/

Reglerna kan ju ha ändrats angående behöriget A sedan hösten 2010 då jag ansökte om att vara handledare.
Då kostade det bara någon hundring och ingen utbildning krävdes.

Tänkte bara tacka alla för tipsen ni kommer med i tråden! Verkligen uppskattat!

Min "preliminära" plan blir denna:
Köpa en billigare hoj för övningskörning (kanske er5? Tips är välkomna) som hyggligt enkelt kan säljes vidare efter kortet är i handen.
Träna så mycket jag kan på inhägnad område och samtidigt kolla runt lite bland bekanta om någon har en vän som skulle kunna tänka sig att vara ute någon sväng och lära mig lite.
Om jag inte hittar någon som kan hjälpa mig får jag i värsta fall kanske ta en eller två lektioner och kolla så jag kan allting till en eventuell uppkörning.

Vad tror ni om detta? Mitt största hinder är ekonomin så länge jag kan hålla priset nere så mycket som möjligt och ändå få ett kort i handen till början av nästa säsong är jag nöjd :)

angående försäkringsbolag så ring upp compricer och be dom kolla billigaste försäkringen just för dig!
det var så jag fick min billigaste försäkring, + att compricer är gratis att prata med! (inge 9.90kr/min)

angående försäkringsbolag så ring upp compricer och be dom kolla billigaste försäkringen just för dig!
det var så jag fick min billigaste försäkring, + att compricer är gratis att prata med! (inge 9.90kr/min)

Tackar för tipset!
Kan de även kolla upp försäkringar med 25kW? Inte bara fulleffekt?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman