Tips kring att ta körkortet

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Okej, så säsongen för i år är mer eller mindre över (tvekar dock inte på att det finns ett antal här som kör tills första snön faller :tummenupp ) och jag hade tänkt bli klar med körkortet i år. Detta blev tyvärr inte av.

Främst av en anledning, jag har inte råd att ta massor med lektioner hos en körskola och sedan köra upp. Men har heller ingen att övningsköra med om jag skulle köpa en mc.

Jag är klar med riskettan, risktvåan och teoriprovet. Så endast uppkörningen kvar. Det är här skon klämmer.

Jag ser två vägar till att klara uppkörningen:
A) Ta massor med lektioner på en körskola och köra upp med deras mc för att sedan köpa en när jag e klar. Detta blir dock väldigt dyrt för mig.
B) Köpa en mc och övningsköra privat. I slutändan det billigaste men då jag inte har någon att övningsköra med är detta nästintill omöjligt (om jag inte övar olagligt själv på områden/vägar där poliser nästintill aldrig syns).

Jag undrar då vad folk här på forumet har för tips för hur jag borde gå tillväga i början på nästa säsong för att snabbt få mitt efterlängtade körkort?
All hjälp är uppskattad!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du fixat riskutbildningarna borde du i alla fall ha ett hum om hur man hanterar en motorcykel så jag tycker det låter som du är på väldigt god väg.

Som du själv säger så är det mängdinlärning som ger bäst effekt. Ju mer du kör desto mer erfarenhet bildar du dig. Ska du göra det via körskola kommer det att kosta pengar och ska du göra det privat så behöver du en handledare.

Eftersom att betala 10-20 lektioner hos körskola inte är en möjlighet (är det nog inte för många) så tycker jag du ska försöka flirta med nån här som kan tänkas handleda dig. Det krävs inte mycket för att bli trygg på hojen. Bara en sån grej som att inte ha någon som bevakar dig (körskolläraren) gör väldigt mycket för självkänslan och man kan lägga fokuset mer på sin körning och inlärning istället för att fundera på vad läraren tänker när du gör fel.

Kommer säkert nån vänlig själ och skriver här i tråden om dom känner sig manade. :)
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Det behöver heller inte vara så att du måste ta "massor av lektioner". Om du nu har risktvåan färdig betyder det iaf att du bör kunna hantera en hoj på ett hyfsat säkert sätt.

Jag tog mitt kort i år, har varken kört moppe eller andra tvåhjuliga fordon tidigare och tog 4,5 lektioner på skola innan uppkörning. Så vet du med dig att du har lätt för att lära så behöver det inte alls bli särskilt dyrt.

Lycka till iaf!
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Köp en enduro och kör i skogen. Om inte för att lära dig så för att det är kul :)
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Finns inga genvägar om du vill ha kortet snabbt. körskola eller att hitta en handledare. Dock är det inte bara "hitta" någon vänlig själ som ställer upp, brukar mest funka för brudar av någon konstig anledning. :confused:

Köra olagligt är väl inte att rekomendera även om jag själv tjuvåkte lite. det kan sätta hojkorts planerna i kras ganska enkelt, speciellt i sthlm.

Men som andra sagt, och det håller jag med om. klarade du risk2an så bör ju inte behöva 20 lektioner för att lära dig resten :D räcker säkert med ett par st men det gäller att hitta rätt körskola som inte mjölkar dig på onödigt mkt cash. körkortsexpress hjälpte mig på 3 dagar iaf :tummenupp
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Tack för tipsen allihopa, uppskattas verkligen!

@Viktor L.
Ja det vore ju underbart om någon vänlig själv kunde tänka sig att hjälpa mig lite till nästa säsong :tummenupp
Om det inte finns någon här på sporthoj som kan hjälpa mig med detta kanske man kan fråga på något annat forum?


@Acid Nation
Jag känner mig ganska trygg på en hoj, men lågfarten känner jag att jag inte är nära att klara. Men känner också att fler "lektioner" inte kommer hjälpa, utan det gäller bara att repetera tills jag känner mig helt säker på det. Och stadskörning/trafikkörning har jag inte ens testat utöver den lilla biten jag körde från trafikskolan till risktvåan (körde då ensam med läraren i en bil framför).

Jag undrar även hur gammal du är? Jag ser att du har en väldigt fin zx6r där och kan tänka mig att försäkringen på en sådan är väldigt hög om man nyligen fått kortet? Hur gör du med detta?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Tack för tipsen allihopa, uppskattas verkligen!

@Viktor L.
Ja det vore ju underbart om någon vänlig själv kunde tänka sig att hjälpa mig lite till nästa säsong :tummenupp
Om det inte finns någon här på sporthoj som kan hjälpa mig med detta kanske man kan fråga på något annat forum?


@Acid Nation
Jag känner mig ganska trygg på en hoj, men lågfarten känner jag att jag inte är nära att klara. Men känner också att fler "lektioner" inte kommer hjälpa, utan det gäller bara att repetera tills jag känner mig helt säker på det. Och stadskörning/trafikkörning har jag inte ens testat utöver den lilla biten jag körde från trafikskolan till risktvåan (körde då ensam med läraren i en bil framför).

Jag undrar även hur gammal du är? Jag ser att du har en väldigt fin zx6r där och kan tänka mig att försäkringen på en sådan är väldigt hög om man nyligen fått kortet? Hur gör du med detta?

en zx6r kan du nog fetglömma om du tycker det är dyrt med körlektioner :) han bor inte i sthlm och då blir det lite humanare priser även om han säkerligen får pröjjsa en heldel för den han med.
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
en zx6r kan du nog fetglömma om du tycker det är dyrt med körlektioner :) han bor inte i sthlm och då blir det lite humanare priser även om han säkerligen får pröjjsa en heldel för den han med.

Haha, jo jag inser att jag inte kommer ha råd med en sådan. Men man måste ju fråga i alla :)
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jo absolut, fråga får man, men just försäkringar går inte att jämföra med andra om man inte är lika gamla och bor i samma trafikzon. men om du vill ha sportis och bor i sthlm så är det triumph daytona 675 som gäller, dom går att helförsäkra billigare än va du får ge för en trafikförsäkrad valfri japansk 600 :) och snygga är dom och går bra som fan
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Jo absolut, fråga får man, men just försäkringar går inte att jämföra med andra om man inte är lika gamla och bor i samma trafikzon. men om du vill ha sportis och bor i sthlm så är det triumph daytona 675 som gäller, dom går att helförsäkra billigare än va du får ge för en trafikförsäkrad valfri japansk 600 :) och snygga är dom och går bra som fan

Tackar för tipset! Verkligen uppskattat :)

Det är en väldigt snygg mc. Finns det fler liknande de riktigt sportiga fast kanske inte med den höga försäkringskostnad som existerar för unga förare?

Jag har själv kollat lite på er6or, då framförallt er6f. Men det är som något med de som inte riktigt tilltalar mig när jag kollar på de en längre stund, haha. Svårt att förklara men jag finner utseendet lite "mulligt" om man kan förklara det så.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Det finns daytona 600 och daytona 650 men jag har för mig dom kostar nästan lika mkt att försäkra som 675an som är vassast både utseende och kvalitetsmässigt.

er6n började jag med och den kanske inte är super snygg men den är ekonomisk och kul att köra, billig att försäkra. sen var det mer fartkänsla i den än i min nuvarande sporthoj. låg man i 170 med er6an kändes det som när jag ligger i 270 med min nuvarande :)

Dock är det roligast att köra kurvig landsväg och där är er6an perfekt. otroligt lättsvängd och man blir inte trött i röven/armar/ben efter 5min heller.
 
Last edited:

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Jag tog mitt kort nu i somras/höstas och min körskola hade ett avtal med nåt finansieringsbolag just för problemet med att det blir så dyrt om man behöver många lektioner. Kolla med körskolan eller leta upp nån som har finansiering är mitt tips. Lycka till! :tummenupp
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Satsar själv på att ta kortet tidigt nästa år, så fort som möjligt egentligen. Under tiden övningskör jag på min enduro.

Det jag undrar är, när brukar körskolorna köra igång med hojlektioner igen?
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Det finns daytona 600 och daytona 650 men jag har för mig dom kostar nästan lika mkt att försäkra som 675an som är vassast både utseende och kvalitetsmässigt.

er6n började jag med och den kanske inte är super snygg men den är ekonomisk och kul att köra, billig att försäkra. sen var det mer fartkänsla i den än i min nuvarande sporthoj. låg man i 170 med er6an kändes det som när jag ligger i 270 med min nuvarande :)

Dock är det roligast att köra kurvig landsväg och där är er6an perfekt. otroligt lättsvängd och man blir inte trött i röven/armar/ben efter 5min heller.

Låter bra det! Kanske ska ta en närmare titt på er6n.
Jag har inte lyckats hitta någon Daytona 675 reg nummer på en äldre modell, men testade på ett antal olika försäkringsidor med en daytona 650. De låg alla mellan 20-23k kr vilket är alldeles för mycket. Kan denna skyhöga premie ha att göra med att jag inte har körkortet än, eller är den så hög även strax efter jag har ett fullständingt körkort?
Om premien är så pass hög så är det omöjligt för mig att skaffa en sådan mc.

Lutar mer och mer åt er6an fördel :)


@Pam33.
Tack för tipset!
Skall kolla upp lite om det
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Låter bra det! Kanske ska ta en närmare titt på er6n.
Jag har inte lyckats hitta någon Daytona 675 reg nummer på en äldre modell, men testade på ett antal olika försäkringsidor med en daytona 650. De låg alla mellan 20-23k kr vilket är alldeles för mycket. Kan denna skyhöga premie ha att göra med att jag inte har körkortet än, eller är den så hög även strax efter jag har ett fullständingt körkort?
Om premien är så pass hög så är det omöjligt för mig att skaffa en sådan mc.

Lutar mer och mer åt er6an fördel :)


@Pam33.
Tack för tipset!
Skall kolla upp lite om det

Det är if.se som har billiga försäkringar på daytona. glömde nämna det haha :) dock måste du vara minst 26år tror jag.
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Det är if.se som har billiga försäkringar på daytona. glömde nämna det haha :) dock måste du vara minst 26år tror jag.

Aha, det är åldern jag faller på alltså. Ibland är det jobbigt att vara ung, haha.

Men åter till topic.
Jag ska försöka hitta någon bekant/vänlig själ som kan tänka sig vara min handledare tills nästa säsong och förhoppningsvis hitta en vettig mc som både är snygg och försäkringsbar inom min budget :)
 

lundztrom

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2011
Ort
Vid älven
Hoj
Honda cbr 600rr 2008
Lite äldre hoj som du kanske tycker ser okej ut kan vara Honda CBR 600 F sport. Med märkesförsäkringen kommer du rätt hyfsat i pris. Fast vet inte riktigt hur det är i Stockholm då.

Annars är mitt tips att köpa dig en mc och sen öva själv på krypen, jag tyckte det kändes som rätt bortkastade pengar att behöva betala för något jag kunde gjort lika bra själv. Det är ju mest nötning som sagt. Du kanske kan lasta hojen på ett släp och köra iväg någonstans?

Har du bilkörkort så kommer nog inte trafikdelen bli något större bekymmer heller.

Lycka till i alla fall!
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Lite äldre hoj som du kanske tycker ser okej ut kan vara Honda CBR 600 F sport. Med märkesförsäkringen kommer du rätt hyfsat i pris. Fast vet inte riktigt hur det är i Stockholm då.

Annars är mitt tips att köpa dig en mc och sen öva själv på krypen, jag tyckte det kändes som rätt bortkastade pengar att behöva betala för något jag kunde gjort lika bra själv. Det är ju mest nötning som sagt. Du kanske kan lasta hojen på ett släp och köra iväg någonstans?

Har du bilkörkort så kommer nog inte trafikdelen bli något större bekymmer heller.

Lycka till i alla fall!


Tackar för tipset!
Framförallt det där om att lasta på släp och fara iväg och öva själv.

Jo, bilkörkort har jag redan. Känner dock att man borde bege sig ut på vägarna någon gång innan man kör upp.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Jag satt i samma sitts som du i sommras, allt var klart förutom uppkörning... Hade ingen att övningsköra med heller..

Jag ringde körkortsexpressen och bokade intensiv kurs
3 dagar 8800kr = körlektioner, uppvärmning före uppkörning samt lån av mc vid uppkörning, och läraren är med dig under hela kör provet...

Man kan låna utrustning där också! (INGÅR)

Helt klart värt pengarna, och magnus o christer är riktigt grymma!

Hur fick jag ihop cashen då!? :va

Jo jag gav fan i - festande,tjejer,större nöjen,shopping,snabbmat och annat pengar sugande skit i en månad!

Lycka till!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kör bil i typiska uppkörningsmiljöer och fokusera på vad du gör och kör så bilskoleenligt du kan, alltid. Hantera hojen är inte det stora i trafiken, så du kan öva mkt i bil där också. Överdriv med att vrida på huvet och allt sånt som de kräver sen på uppkörningen på hojen.

Och hör runt nu hela vintern om du kan hitta nån som kan ställa upp som handledare åt dig att öva körgård med, för det är där det brister mest sannolikt om man inte har 2-hjul i bagaget från början. Du kanske kan hitta nån att hänga med och åka lite konslalom och sånt medan din "handledare" övar på att lära sig åka bakhjul? Ett mer attraktivt upplägg än att fråga om nån vill åka runt och göra vänstersvängar i stan i tråkigt låga hastigheter.

*Tips*
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top