abstruse skrev:
Halloj!
Blablabla...en Audi TT?
Nu ska du lyssna på Farbror valmers här ett tag:
Audi TT:
Visst, helt okej bil, för den som gillar formen.
Du vill helst ha en -01 eller nyare, eftersom den finns med sexväxlad låda då, bland annat. 180 hk-motorn (1,8TS) eller starkare är att rekommendera, eftersom bilen väger en del. 150 hk blir för klent.
Quattro:
Att köpa en en Audi utan Quattro är idioti; prispåslaget är oerhört ringa. Quattro är så överlägset på vintern, att man aldrig någonsin kan tänka sig en tvåhjulsdriven bil igen. Garanterat!
Högfartsstabilitetsproblem, TT:
Problemet fanns på -99

rna, men nästan alla är åtgärdade genom eftermontering av ESP (antisladdsystem) och en bakspoiler. Glöm det problemet.
Haldex-kopplingar:
Quattrosystemets Haldex-kopplingar hade fel mjukvara på tidiga exemplar, men detta ska vara åtgärdat. Lyssna inte på Offknuff; Haldexfyhjulsdrift är fantastiskt! Koppla ur ESP om du vill busa; styr in i kurvan, understyr bilen gasar du mer, bilen balanserar ut i en perfekt fyrhjulssladd, blir det för mycket överstyrning lägger systemet mer kraft på framhjulen. Vill man slököra har man ESP inkopplat. Bara att ladda på ishala vintervägar, greppet är magnifikt, inga styrkorrigeringar behövs, det enda som händer när det släpper är att det blinkar lite i ESP-lampan. Tryck plattan i mattan så fixar ESP resten, om du vill.
A3:
Jag är ju jävig, men kom ihåg att ett baksäte, även om det är litet, är bra att ha ibland. Köp INTE gubbmodellen med fyra dörrar.
Motorn bör även här vara på minst 180 hk; min A3 1,8TS Quattro väger 1430 kg.
Sammanfattning:
Köp INTE en Audi utan Quattro!