Tillbakakallat körkort, beräkning av försäkring samt Audi TT...

Ankan skrev:
Ja, nog tusan förvirrar han mig i alla fall. Men jag har ju å andra sidan aldrig förstått att man kan värdera ett fruntimmer högre än materiella ting eller trevig samvaro i glada vänners lag, som på RR-banan. :tungan

App! App! App! Det är ju just detta ankskrället har gjort! Ankskrället har ju alldeles för länge klarat sig undan från såväl licenskurser som en riktig RR-hoj värd namnet. Peno verkar ju snart trilla dit, men Fjäderfäet [tm] sitter hemma med gåsfarmor, ungar och putsar sina fjädrar. Seså, hoppa på gamlot med simhud mellan tårna nu!

(Så kan jag fortsätta leta b*lar i skymundan...) :rolleyes:

TT är, snällt sagt, en "frisörbil". Dvs. är du en "frisör" och tycker om bilen kan du väl köpa den. Men, om du inte är "frisör" och köper en kan andra börja tycka att du är en "frisör", eftersom du kör en bil som "frisörer" brukar köra...

För de pengarna som en bättre begagnad "frisörgolf/-octavia/-toledo/-A3" kostar kanske det skulle vara lika bra att ta en titt på en

-BMW 320 Coupe
-BMW Z-Coupe
-Mercedes CLK 200
-Mitsubishi 3000 GT
-Opel Astra Coupe
-Peugeot 406 Coupe`
-Toyota Supra
-Volvo C70

Bara dåliga förslag, men Audin betvivlar jag kan vara den "enda `sportbilen`"
som går hem hos folket på gatan :lol ...

Last edited:
abstruse skrev:
App! App! App! Det är ju just detta ankskrället har gjort! Ankskrället har ju alldeles för länge klarat sig undan från såväl licenskurser som en riktig RR-hoj värd namnet. Peno verkar ju snart trilla dit, men Fjäderfäet [tm] sitter hemma med gåsfarmor, ungar och putsar sina fjädrar. Seså, hoppa på gamlot med simhud mellan tårna nu!

(Så kan jag fortsätta leta b*lar i skymundan...) :rolleyes:

Det finns ett enda skäl till att du inte kan övertala mig till något i den riktningen. Jag är rädd och feg, rädd och feg, rädd och feg. Jag vill inte slå mig, jag vill inte slå mig, jag vill inte slå mig.

Vad gäller den eventuella kopplingen till fruntimmer, så handlar det inte om att jag hellre umgås med ett sådant en tar licens. Däremot är jag (som vanligt) livrädd för vad hon utsätter mig för om jag skulle börja yra om slika idéer.

PS. Om du nu måste ha en billig och bra bil, varför inte köpa beggad Saab av offknuff?? Svensk turbo går att chipsa minst lika bra som tysk, så de så. DS

PPS. Varför hackar du på mig förresten. :7peta Såvitt jag kan se är jag den enda här itråden som uttryckt vis förståelse för ditt önskemål om fjoll-audi. :tungan DDS.

Ankan skrev:
Det finns ett enda skäl till att du inte kan övertala mig till något i den riktningen. Jag är rädd och feg, rädd och feg, rädd och feg. Jag vill inte slå mig, jag vill inte slå mig, jag vill inte slå mig.

Jag räknar till 9 skäl där. Förvisso imonerande lika, men ändock 9 skäl.

Ankan skrev:

Vad gäller den eventuella kopplingen till fruntimmer, så handlar det inte om att jag hellre umgås med ett sådant en tar licens. Däremot är jag (som vanligt) livrädd för vad hon utsätter mig för om jag skulle börja yra om slika idéer.

Snacka om fjollig... :tuttar :tungan

Ankan skrev:
PS. Om du nu måste ha en billig och bra bil, varför inte köpa beggad Saab av offknuff?? Svensk turbo går att chipsa minst lika bra som tysk, så de så. DS

Jodå, tanken har slagit mig. Iofs finns det bara två SAAB-modeller som jag tycker är snygga och det är nya 9-3:an, vilken jag inte har råd med, samt flertalet modeller av 9-5:an. Frågan är ju bara: Skulle du köpa en bil av den där disträe tokholmaren? :rolleyes: :hihi

abstruse skrev:
Snacka om fjollig... :tuttar :tungan

Jodå, tanken har slagit mig. Iofs finns det bara två SAAB-modeller som jag tycker är snygga och det är nya 9-3:an, vilken jag inte har råd med, samt flertalet modeller av 9-5:an. Frågan är ju bara: Skulle du köpa en bil av den där disträe tokholmaren? :rolleyes: :hihi

Apapap.. Jag kan nog ordna en ny 9-3 sportsedan aero billigt åt dig.. Om du nu vill sumpa din egen rr-säsong så kan du ju iaf indirekt få stödja mig istället ;)

t-rex skrev:
Jag räknar till 9 skäl där. Förvisso imonerande lika, men ändock 9 skäl.

Har aldrig varit bra på matte. Därför har man blivit humanist och som sådan ser jag att strikt semantiskt rör det sig om ett skäl, ett synnerligen tungt vägande sådant. :hej

abstruse skrev:

Varför inte? Har ju en 9-5 redan som skall bytas ut så snart jag övertalat min bättre hälft därtill. Har den disträe tokholmaren något bra att erbjuda skulle jag överväga det. Den lokale Saab-krängaren försöker just sälja på mig en 2,3T med 220 hästar. Men jag är rädd för hästar så det blir nog inget....

Ankan skrev:
Har aldrig varit bra på matte. Därför har man blivit humanist och som sådan ser jag att strikt semantiskt rör det sig om ett skäl, ett synnerligen tungt vägande sådant. :hej

Förvisso riktigt.

Ankan skrev:
....Men jag är rädd för hästar så det blir nog inget....

Jag akn se det framför mig, ankan flyende över prärien med 200+ hästar villt galloperande bakom!

abstruse skrev:
Halloj!
Blablabla...en Audi TT?
Nu ska du lyssna på Farbror valmers här ett tag:

Audi TT:

Visst, helt okej bil, för den som gillar formen.
Du vill helst ha en -01 eller nyare, eftersom den finns med sexväxlad låda då, bland annat. 180 hk-motorn (1,8TS) eller starkare är att rekommendera, eftersom bilen väger en del. 150 hk blir för klent.

Quattro:

Att köpa en en Audi utan Quattro är idioti; prispåslaget är oerhört ringa. Quattro är så överlägset på vintern, att man aldrig någonsin kan tänka sig en tvåhjulsdriven bil igen. Garanterat!

Högfartsstabilitetsproblem, TT:

Problemet fanns på -99:orna, men nästan alla är åtgärdade genom eftermontering av ESP (antisladdsystem) och en bakspoiler. Glöm det problemet.

Haldex-kopplingar:

Quattrosystemets Haldex-kopplingar hade fel mjukvara på tidiga exemplar, men detta ska vara åtgärdat. Lyssna inte på Offknuff; Haldexfyhjulsdrift är fantastiskt! Koppla ur ESP om du vill busa; styr in i kurvan, understyr bilen gasar du mer, bilen balanserar ut i en perfekt fyrhjulssladd, blir det för mycket överstyrning lägger systemet mer kraft på framhjulen. Vill man slököra har man ESP inkopplat. Bara att ladda på ishala vintervägar, greppet är magnifikt, inga styrkorrigeringar behövs, det enda som händer när det släpper är att det blinkar lite i ESP-lampan. Tryck plattan i mattan så fixar ESP resten, om du vill.

A3:

Jag är ju jävig, men kom ihåg att ett baksäte, även om det är litet, är bra att ha ibland. Köp INTE gubbmodellen med fyra dörrar.
Motorn bör även här vara på minst 180 hk; min A3 1,8TS Quattro väger 1430 kg.

Sammanfattning:

Köp INTE en Audi utan Quattro!

Last edited:
Nisse Järnet skrev:
Klart grabben ska köra med rätthjulsdrift!
En sånhär ska du ju ha! (som Esquire skrev)
990_3.jpg

micke3.jpg

Det är den fulaste bil BMW någonsin byggt,
inkl 3-hjulingarna...
Den ser ut som en galosch på rymmen :4skrika

... och jag är BMW-ägare så jag borde vara positiv
men det går inte hur jag än försöker :3freak

valmers skrev:
Nu ska du lyssna på Farbror valmers här ett tag:

Haldex-kopplingar:

Quattrosystemets Haldex-kopplingar hade fel mjukvara på tidiga exemplar, men detta ska vara åtgärdat. Lyssna inte på Offknuff; Haldexfyhjulsdrift är fantastiskt! Koppla ur ESP om du vill busa; styr in i kurvan, understyr bilen gasar du mer, bilen balanserar ut i en perfekt fyrhjulssladd, blir det för mycket överstyrning lägger systemet mer kraft på framhjulen. Vill man slököra har man ESP inkopplat. Bara att ladda på ishala vintervägar, greppet är magnifikt, inga styrkorrigeringar behövs, det enda som händer när det släpper är att det blinkar lite i ESP-lampan. Tryck plattan i mattan så fixar ESP resten, om du vill.

Bilen saknar balansen, och det finns en anledning till att jag lämnat ett gäng TT's bakom mig snurrandes..
Ja, TT's fyrhjulsdrift funkar för gubbkörning, likaså audi S3, men så fort det blir lite mer avancerad körning, så hänger den inte med.
Då är s4'a eller a4's fyrhjulsdrift betydligt trevligare, visserligen kraftigt understyrande, men det kan man råda bot på genom lite elakare hjulinställningar, till viss del iaf. Det är inte roligt att ploga rakt fram med en fyrhjulsdriven bil..
TT'n ÄR inkonsekvent, precis som s3'an.

oFFkeFF skrev:
Bilen saknar balansen, och det finns en anledning till att jag lämnat ett gäng TT's bakom mig snurrandes..
Ja, TT's fyrhjulsdrift funkar för gubbkörning, likaså audi S3, men så fort det blir lite mer avancerad körning, så hänger den inte med.
Då är s4'a eller a4's fyrhjulsdrift betydligt trevligare, visserligen kraftigt understyrande, men det kan man råda bot på genom lite elakare hjulinställningar, till viss del iaf. Det är inte roligt att ploga rakt fram med en fyrhjulsdriven bil..
TT'n ÄR inkonsekvent, precis som s3'an.
Möjligen på bana, inte på gata.

abstruse skrev:
.... Måste jag köpa bil, oavsett om jag köper en skruttbil eller inte, så klarar jag inte av att både ha bil och hålla igång en RR-säsong. Visst, man kan köpa en skrotbil och bara ha till och från jobbet. Dessvärre brukar det vara så att dessa kostar mer i service och reparationer än vad bilen betingar i pris när man köper billigast möjliga skrot. ....

Du är så otroligt långt ute på bärtur nu att det är rent skrämmande. Att äga billigare bil än en femtusenkronor-i-inköp-bil går inte.

Exempel från en kille som skrotat alla sina bilar bortsett från tre(och jag har haft närmare 15):
Gammal Sierra/Opel/Volvo - inköps för MAX 5000 spänn nybesiktigad ofta med vinterdäck. Trolig servikostnad per år 1000-2000 spänn. Sen besiktigar man skiten, fixar till det som behövs och kör ett år till. Det enda som dödar en sån här bil är rost. Efter två år skrotar man skiten för att man är trött på den. Då har man haft bil i två år som kostat max 10000:- pesetas. ....och 2000 per år i försäkring.

Ibland har man tur - tar en gammal nybesiktigad bil som man kör skiten ur och skrotar efter ett år. Bilägande kostar 3000 ett sånt år.

Min gamla 740 köptes för 2500 spän, bytar kylare för 200 spänn och kör 80 mil per vecka i tre månader, bytar bromsbelägg, blir sen trött på skiten och lånar ut den till syrran i ett halvår som blir trött skiten och ger tillbaks den. Då besiktigar jag fanskapet men nu är jag riktigt tröttt på fanskapet och ger den till Stina som numer har en gratis nybesiktigad Volvo utanför kåken. Jag och ett par kvinnor har haft bil i totalt ett år för ca 4000:- plus skatt/försäkring och fanskapet är klart för ett år till. Fast gissa vem som får svetsa skiten fast jag gett bort den 2 ggr :huvet

Berätta för mig vad du har i ren värdeminskning per år på en TT..... Och berätta sen hur det blir ekonomiskt bilägande.

Dagens biltips - nybesiktigad Fiat Uno för 3000:- spänn. Gått bekymmersfritt i flera år. Drar lite. Även om den pajar ihop efter ett år så är det billig jobbpendling.....

Det går INTE att köpa ny dyr bil för att äga billig bil.

Chrille skrev:
Du är så otroligt långt ute på bärtur nu att det är rent skrämmande. Att äga billigare bil än en femtusenkronor-i-inköp-bil går inte.
*snip*

www.lasforstaelse.com

Läs om. Köper jag en hoj för 40-50kkr så tillåter inte min ekonomi NÅGRA andra utgifter relaterade till bilar. FÖRSTÅ! Jag kan inte säga något mer som jag inte tidigare har sagt. Dessutom tänker jag inte köpa en skitbil för under 80kkr av den enkla anledningen att ska jag ha en bil så ska jag ha en bil jag VILL ha. Detta har dock inte med tidigare ekonomiska förklarlingar att göra, men det kommer säkerligen att klankas på detta iaf från Uddevalla. Jag tänker inte utöka lån för att lägga pengarna på RR och tänker inte heller vidareutveckla den ekonomiska aspekten då 25-öringen uppenbarligen inte trillar ner.

Chrille skrev:
Du är så otroligt långt ute på bärtur nu att......Dagens biltips - nybesiktigad Fiat Uno för 3000:-........Det går INTE att köpa ny dyr bil för att äga billig bil.
Vänta lite här nu. Ska man kunna attrahera åttiotalsbrudarna måste man kunna visa upp lite läder, lyx och flärd. Dylikt är väldigt viktigt för de små liven, nämligen. Dyrt? Äsch, det är budgeterat.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra