Tillbakakallat körkort, beräkning av försäkring samt Audi TT...

Återkallat körkort......

abstruse skrev:
Halloj!

Fråga 1:

I somras var det någon som hade någon länk till någon sida angående problematiken när man varit av med körkortet och skulle skaffa ny försäkring. Dvs, jag tog själv körkort för bil runt '92 och var av med kortet (senaste gången) :rolleyes: 2000. Kruxet nu när man kollar nya bilförsäkringar så går ju försäkringsbolagen på 2000 och inte 1992 när de beräknar min nya försäkringspremie.

Jag vill minnas att det var något beslut från EU eller så (?) som sa att bolagen SKA utgå från det år då man tog körkortet och inget annat. Kommer inte ihåg exakt, men kontentan var något dylikt. Någon som kan upplysa i ärendet samt kommer ihåg källreferensen i detta ärende.

Det är Vägverket som är SKYLDIGA att utfärda nya körkortet med ursprungsdatum på de olika behörigheterna....Skriv och begär att få ett nytt körkort med RÄTT datum....

www.trafikjuristen.se...............där kan du läsa mer om det här.

KentW......också drabbad....men upprättad.

TT;n är en snygg och rolig bil.

dock inte kört själv, men åkt med.
och med 1,8t motorn på 225 (?) hästar och 4WD Så bär det iväg ganska fint =)

Kent W skrev:
Det är Vägverket som är SKYLDIGA att utfärda nya körkortet med ursprungsdatum på de olika behörigheterna....Skriv och begär att få ett nytt körkort med RÄTT datum....
Hmm... Så det är alltså därför som det står med på mitt senaste körkort när jag tog A1 men inte på det förra? :va

GSXR1100R skrev:
Jag fick tillbaks mitt KK precis när dom nya reglerna hade inträtt :tummenupp
Samma låga förs som vanligt med TH

Om du skaffar en TT istället för racehoj så ska vi stena dig :mad:

Mnjae, nu ska vi ta sakerna i rätt ända här. (Hur f*n lät inte det då...) :rolleyes:

Jag har ett jobb på g som verkar mycket positivt, dock är inget klart än, så vi ska inte ropa hej ännu. Likväl är det så, att får jag detta jobb måste jag skaffa bil för att kunna ta mig till jobbet. Mina tidigare jobb har legat 500m från lägenheten, men så'nt flyt kan jag inte räkna med framledes, om jag vill jobba med något som jag kan och trivs med.

Med tanke på min ekonomi, den jag kommer ha när jag får jobb, så tillåter denna att köra RR förutsatt att jag slipper köpa bil. Måste jag köpa bil, oavsett om jag köper en skruttbil eller inte, så klarar jag inte av att både ha bil och hålla igång en RR-säsong. Visst, man kan köpa en skrotbil och bara ha till och från jobbet. Dessvärre brukar det vara så att dessa kostar mer i service och reparationer än vad bilen betingar i pris när man köper billigast möjliga skrot. Sålunda, jag är inte villig att utöka mitt redan mastiga banklån för att kunna köra RR igen, men jag kan tänka mig att låna lite till för att köpa en bil jag trivs med. Jag skulle inte trivas med att köpa första bästa billiga mög bara för att ha en bil. Jag vill ha en bil som jag *VILL* ha.

Dessvärre handlar det inte bara om inköp och drift utan också om försäkringspremier. Jag hade en trevlig BMW 320i '96 med M-chassie och lite annat lull-lull år 2000. Den var dyr då, men skulle idag kosta skjortan i försäkring, trots att det är minsta sexan i den. Nu var den iofs import och då brukar de safta på lite extra.

Mikke: Jag är väl medveten om högfartsproblematiken med tidiga TT. Någon får dock gärna fylla i vilket årtal de fick ordning på dem. Jag vet också att Audi är medvetna om problemet och man därför satte på en vinge för att få mer downforce och därmed en stadigare bil. (Som Nisse nämnde).

Alla som tycker TT är gay: Jajajaja! Att TT är gay tycker bara folk som saknar koll [tm]. Troligtvis samma människor som springer omkring i för korta byxor och vita tubsockar. :zpy :hihi :arsele ;)

Skämt åsido, TT:n är GRYM! En av de snyggaste bilarna någonsin IMHO, med prislapp under 500kkr. Z3:an är också läcker, men den finns väl bara som cab, eller finns den som coupé? Jag kan f*n inte köpa en cab, blir ju förkyld så fort man åker med rutorna nedvevade... :rolleyes: (Jaja, det där kommer Chewbacca eller Gubbstrutt hugga som kobror på, men det bjuder jag på.)

Nisse_strykjärn: Jag kommer köpa en '99 eller '00:a. Troligtvis med 180hk-motorn och sedan chippa den.

Alternativt tar jag förnuftet till fånga och köper en Valmers-automoto, fast snikvarianten. En A3 Ambition 1,8T '99/00:a och sedan chipning.

Men, som sagt var, jag har bara kikat lite på intressanta bilmodeller. Min förhoppning är givetvis att hitta ett jobb där jag kan lösa transport utan bil. Då blir det till att köpa RR-hoj. Faktum är att jag har kollat upp en uppsjö olika cyklar och blir det köp av någon av dessa så kommer de som känner mig höja ögonbrynen en aning. Det blir nämligen inte riktigt det man förväntat sig. Ska det bli något mer köra så är det för att köra 12-/13-tider på Åsen, inget annat.

Har dock inte fått något jobb än så nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
Faktum är att RR-tiden på banan och i depån har varit den roligaste än så länge. Vore nedrans trist att inte kunna fortsätta vara en del av detta. Men tyvärr så skiter ju verkligheten en i ansiktet ibland. Jag kan inte blunda för det faktum att banklånet måste kapas en bit nedåt för att återigen kunna köra RR. Ett jobb där jag slipper köpa bil är liktydigt med RR 2004. Ett jobb där jag måste ha bil för att kunna ta mig dit är liktydigt med att jag får lägga RR på hyllan, men återkomma vill jag göra.

Det sista jag tänker göra är att köpa en klocka iaf.

Last edited:
abstruse skrev:

Det där räddar en del av din ära i varje fall.
Köp en bil för 10 000 så behöver du inte skruva hela tiden! :tummenupp
Det bästa är ju att köpa en Ford Transit så kan du köra hojen fram och tillbaka mellan banorna också. Två flugor i en smäll, Ford är dessutom billiga att reparera för det finns massor av dem på skroten.

abstruse skrev:
Skämt åsido, TT:n är GRYM! En av de snyggaste bilarna någonsin IMHO, med prislapp under 500kkr. Z3:an är också läcker, men den finns väl bara som cab, eller finns den som coupé? Jag kan f*n inte köpa en cab, blir ju förkyld så fort man åker med rutorna nedvevade... :rolleyes: (Jaja, det där kommer Chewbacca eller Gubbstrutt hugga som kobror på, men det bjuder jag på.)
http://www2.blocket.se/view/2213852.htm?l=0&c=1&city=0 :brynad

abstruse skrev:

Jasså, så låter det nu, när alla kan se. Vill du att jag ska citera ur de PM jag fick av dig angående klockor? :7peta

Öhh, Ms Apstruts, även om du behöver bil, så behöver du ju inte åka DYR bil, en TT är ingen bra grund för att minska lånen, eller för att snåla ner på soppakostnaderna(beror iofs på vilken motor och om det blir fyrkrafsare eller tvåkrafsare).
Du behöver ju välja mellan skrothög och dyr bil som är dyr i drift. Finns utmärkta japaner för 30-40kkr, som klarar pendling och är driftsäkra.

Fast för att såga TT ännu mer, fyrhjulsdriften, eller snarare balansen i den suger getballe, ena sekunden understyr den för att sen överstyra så ända in åt helvete, den är väldigt inkonsekvent så fort man pressar den, och det har inget med vingen att göra, utan haldexkopplingen som inte är riktigt rätt tweakad..

Fixa tjänstebil ;)

Goodstuff skrev:
Det där räddar en del av din ära i varje fall.
Köp en bil för 10 000 så behöver du inte skruva hela tiden! :tummenupp
Det bästa är ju att köpa en Ford Transit så kan du köra hojen fram och tillbaka mellan banorna också. Två flugor i en smäll, Ford är dessutom billiga att reparera för det finns massor av dem på skroten.

Som sagt, det kvittar. Köper jag en bil, även om den är billig, så har jag inte råd att köra RR. Jag kan tänka mig att utöka mitt lån för en fräsch bil, men inte utöka lånet för att kasta pengarna i det svarta hål som RR faktiskt är.

abstruse skrev:
Som sagt, det kvittar. Köper jag en bil, även om den är billig, så har jag inte råd att köra RR. Jag kan tänka mig att utöka mitt lån för en fräsch bil, men inte utöka lånet för att kasta pengarna i det svarta hål som RR faktiskt är.

Hmm, så rätt ny bil är inte att kasta pengarna i sjön?

abstruse skrev:

Så kul var det med Roadracing alltså. :7peta

McB skrev:
Jasså, så låter det nu, när alla kan se. Vill du att jag ska citera ur de PM jag fick av dig angående klockor? :7peta

Du får gärna citera PM:n. Jag har sagt att Breitling är fina och bra klockor, det är de. Dock tycker jag personligen inte deras snikvarianter under 40kkr är snygga. Då tycker jag min klocka för x antal tusen färre är vansinnigt mycket snyggare. Skulle jag själv lägga +20kkr på en klocka skulle jag köpa en Tag Heuer som jag tycker är vansinnigt mycket läckrare.

Själv skulle jag bara köpa en klocka för femsiffriga belopp om jag hade snuskigt mycket pengar och det inte märktes i plånboken om jag köpte klockan eller inte.

Jag skulle ALDRIG köp en så dyr klocka om valet var klockan eller RR. Men, som tur är, är valet fritt.

Goodstuff skrev:

Det dröjer inte länge förrän TT'n byts mot en mer praktiskt v70 kombi för att få plats med matkassarna och dra husvagnen med till solsta camping :D

Goodstuff skrev:

Du vägrar lyssna nu va? Det kvittar om jag köper en bil för 5kkr. Skatt, försäkring, service, reparationer och drifts-/bensinkostnader kommer iaf göra att jag inte kommer ha råd att köra RR. Tyvärr.

Som sagt, får jag jobb som inte kräver bil så kommer jag köpa en XXXXXX och göra allt jag kan, inklusive stånga pannan blodig, för att köra skiten ur supersponsrade förare som Palte etc... :D

abstruse skrev:
Du vägrar lyssna nu va? Det kvittar om jag köper en bil för 5kkr. Skatt, försäkring, service, reparationer och drifts-/bensinkostnader kommer iaf göra att jag inte kommer ha råd att köra RR. Tyvärr.

Som sagt, får jag jobb som inte kräver bil så kommer jag köpa en XXXXXX och göra allt jag kan, inklusive stånga pannan blodig, för att köra skiten ur supersponsrade förare som Palte etc... :D

Hur mycket har du budgeterat för en TT då? Inklusive allt jox som chipstrimning och fixande av taskig Haldexkoppling (låter svinbilligt.)

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Öhh, Ms Apstruts

That's it! Glöm inte boxhandskarna när du åker till Gåsen! :gnissla ;)

oFFkeFF skrev:
Fast för att såga TT ännu mer, fyrhjulsdriften, eller snarare balansen i den suger getballe, ena sekunden understyr den för att sen överstyra så ända in åt helvete, den är väldigt inkonsekvent så fort man pressar den, och det har inget med vingen att göra, utan haldexkopplingen som inte är riktigt rätt tweakad..

Jag vet, men det finns fix för det. ACE i Borås, bl a, har en lösning för det. Dessutom är väl inte ALLA TT fyrhjulsdrivna...

inget snack om saken, bilen är läcker, annorlunda o tuff, klart rätt bil om man vill "sticka ut" ur mängden..lycka till!!

//Niklas

oFFkeFF skrev:
Det dröjer inte länge förrän TT'n byts mot en mer praktiskt v70 kombi för att få plats med matkassarna och dra husvagnen med till solsta camping :D

Hehe, V70:n är en bra bil, så får man knoddar ligger en så'n bra till. Dock lär du aldrig få se undertecknad med egen husvagn.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph