Tillbakakallat körkort, beräkning av försäkring samt Audi TT...

abstruse skrev:
Du vägrar lyssna nu va? Det kvittar om jag köper en bil för 5kkr. Skatt, försäkring, service, reparationer och drifts-/bensinkostnader kommer iaf göra att jag inte kommer ha råd att köra RR. Tyvärr.

Som sagt, får jag jobb som inte kräver bil så kommer jag köpa en XXXXXX och göra allt jag kan, inklusive stånga pannan blodig, för att köra skiten ur supersponsrade förare som Palte etc... :D

Ok, så hmm, lån till en TT iaf minst 3-4000kr/månad. Försäkring på TT säkert en sådär strax runt 1000-lappen/månad. Soppa, vet iofs inte hur långt du ska köra, men det blir ju ungefär samma som på en äldre bil.
Service, tja, audi är ju inte direkt kända för att ha billiga servicar, och ska du pendla långt, så blir det rätt täta intervaller..
Du måste räkna jäfelskevt..
Min civic, som iofs var ett pissköp, då den var lite för risig, kostade mig här i sthlm 195kr/månad i försäkring, drog 0.55 landsväg och 0.6-0.7 blandad, skatten var 900 om året.

Goodstuff skrev:
Hur mycket har du budgeterat för en TT då? Inklusive allt jox som chipstrimning och fixande av taskig Haldexkoppling (låter svinbilligt.)

TT eller A3 återstår att se. Chipstrim kostar 4-6kkr, om det inte redan är gjort. Så vitt jag vet är det bara de fyrhjulsdrivna TT som har problem med Haldex, men de finns väl, mig veterligen, som framhjulsdrivna också? Måhända är jag dåligt påläst nu...

abstruse skrev:
That's it! Glöm inte boxhandskarna när du åker till Gåsen! :gnissla ;)

Jag vet, men det finns fix för det. ACE i Borås, bl a, har en lösning för det. Dessutom är väl inte ALLA TT fyrhjulsdrivna...

Du lär behöva mer än boxhandskar för att bevisa att du inte totalt fjollat ur.. :rolleyes:
Men jag kan ge dig ett handikapp, du kör utan handskar och jag kör med 16ounze handskar..

abstruse skrev:
TT eller A3 återstår att se. Chipstrim kostar 4-6kkr, om det inte redan är gjort. Så vitt jag vet är det bara de fyrhjulsdrivna TT som har problem med Haldex, men de finns väl, mig veterligen, som framhjulsdrivna också? Måhända är jag dåligt påläst nu...

Nej, det finns ju framhjulsdrivna också..

Klart grabben ska köra med rätthjulsdrift!
En sånhär ska du ju ha! (som Esquire skrev)
990_3.jpg

micke3.jpg

abstruse skrev:

Svara på frågan då. :fatta!
Hur mycket budgeterar du för inköp och underhåll/drift av ett styck Audi TT/A3.

oFFkeFF skrev:
Ok, så hmm, lån till en TT iaf minst 3-4000kr/månad. Försäkring på TT säkert en sådär strax runt 1000-lappen/månad. Soppa, vet iofs inte hur långt du ska köra, men det blir ju ungefär samma som på en äldre bil.
Service, tja, audi är ju inte direkt kända för att ha billiga servicar, och ska du pendla långt, så blir det rätt täta intervaller..
Du måste räkna jäfelskevt..

Nope, har en tredjedel av totalsumman av köpebeloppet liggandes. I dagsläget amorterar jag ganska kraftigt på befintligt lån och vad jag tänker göra är att dra ner lite på amorteringensbeloppet och utöka lånet med något år så kommer jag klara det iaf. Givetvis får jag utöka befintligt lån.

Vad gäller försäkringen har jag bara kollat med två bolag, men hittills har jag fått besked på allt ifrån 600:- till 900:-/mån. Jag kommer givetvis kolla med samtliga bolag före jag bestämmer mig. Det är skillnad att bo i Tokholm och lilla Herrljunga.

Jag kommer inte pendla så värst långt.

Summa summarum, har räknat jätterakt än så länge. :tungan

Återigen, jag har inte fått jobb än. Vad som helst kan hända.

Klart grabben skall ha en TT om han vill det.
Dock måste jag framhålla, Jocke, att det inte låter helt övertygande när du påstår att en bil för mindre pengar skulle vara lika förödande för RR-kontot som en dyrare. Köper du en TT och börjar chipsa etc. kommer det att bli dyrt. Som offkeff säger kan man få en mycket driftsäker bil för relativt lite pengar. För egen del del är jag övertygad om att kombinationen jobb+billig bil=RR.
Men som sagt, klart du skall ha en TT om du verkligen vill ha en.

oFFkeFF skrev:
Du lär behöva mer än boxhandskar för att bevisa att du inte totalt fjollat ur.. :rolleyes:
Men jag kan ge dig ett handikapp, du kör utan handskar och jag kör med 16ounze handskar..

Du får nog köra med handledsskydd också, så du inte skadar dig. :tomten

Goodstuff skrev:
Svara på frågan då. :fatta!
Hur mycket budgeterar du för inköp och underhåll/drift av ett styck Audi TT/A3.

Neeeeej! JAG VILL INTE! :gnissla

För det kommer kosta en del och då kommer du bara slå mig än mer... :D

abstruse skrev:
Du får nog köra med handledsskydd också, så du inte skadar dig. :tomten

Jag brukar hålla tyst om det.. Men du vet nog inte vem du utmanar :7peta
Jag kan köra utan handskar också, men då är matchen över på under 5 sekunder, plus att sätet i TT'n blir nedblodat, och det vill vi ju inte :näsblod :tungan

abstruse skrev:
Neeeeej! JAG VILL INTE! :gnissla

För det kommer kosta en del och då kommer du bara slå mig än mer... :D

Jag visste väl det. Jag behövde inte ens bloda ner mig för att vinna det slaget.

Lyssna på en vis och förståndig man som Ankan. Köp en vettig bil och ha råd med en hoj också för en summa som säkerligen underskrider kostnaden för en chipstrimmad frisörbil som endast duger till att posera vid mojjen med.

Ankan skrev:
Klart grabben skall ha en TT om han vill det.
Dock måste jag framhålla, Jocke, att det inte låter helt övertygande när du påstår att en bil för mindre pengar skulle vara lika förödande för RR-kontot som en dyrare. Köper du en TT och börjar chipsa etc. kommer det att bli dyrt. Som offkeff säger kan man få en mycket driftsäker bil för relativt lite pengar. För egen del del är jag övertygad om att kombinationen jobb+billig bil=RR.
Men som sagt, klart du skall ha en TT om du verkligen vill ha en.

Mnjae, det har jag aldrig påstått, läs mitt första inlägg igen. Ska jag köra RR så förutsätter det att jag klarar mig utan bil. Det kvittar om jag köper en bil för nästan inga pengar alls, driftskostnaderna kommer göra att jag inte har råd. Jag kommer alltså inte utöka lånet om jag kör RR. Däremot, ska jag inte köra RR så kan jag tänka mig att utöka lånet och köpa en bil jag trivs med. Dvs, då finns det inget RR-konto alls med i bilden. Visst, det blir värdeminskning på en bil, men majoriteten av pengarna jag ger, minus x kkr per år i värdeminskning, får jag tillbaks.

Jag tänker inte utöka lånet för att köra RR, pengar man aldrig får tillbaks. Eftersom ingen på forumet vet hur mitt lån ser ut i dagsläget så förstår jag inte riktigt hur man med sådan tvärsäkerhet kan uttala sig i frågan (syftar inte på dig nu, fjäderfäet).

Mitt beslut ändras inte p g a vad som skrivs här på forumet, utan enbart beroende på jobbsituation och var någonstans eventuellt jobb kommer finnas. Jag har ekonomisk utbildning i bagaget så jag betackar mig från vidare diskussion vad gäller lån, amorteringar och dylikt. Min kalkyl över de för min del aktuella alternativ, finns sedan en tid tillbaks i prydliga excel-ark, precis som min privatekonomi, aktieinnehav och övrigt sedan '94.

Bara för att göra om din kalkyl lite..
Köp en Jumpy, du får en fin sådan tdi för 60kkr, den drar 0.55 diesel per mil, dessutom låg skatt eftersom det är en lätt lastbil.
Då åker du för knappa 5kr milen, skitbillig försäkring dessutom eftersom det inte är ett fartmonster eller särskilt stöldbegärligt.
Sen för lika mycket som du tänkt låna till hojen, knäcker du in en fin hoj..

Men det är ju ditt val..

edit: Och din ekonomi, men en TT är dyyyr.. Hade du sagt att du bara haft råd med en skrotbil hade det vart en annan femma..

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Jag brukar hålla tyst om det.. Men du vet nog inte vem du utmanar :7peta
Jag kan köra utan handskar också, men då är matchen över på under 5 sekunder, plus att sätet i TT'n blir nedblodat, och det vill vi ju inte :näsblod :tungan

Nu låter du så där stor och jättetuff, så jag måste nog minst ha blöjor på mig också. :tomten :fyllisar

abstruse skrev:
Mnjae, det har jag aldrig påstått, läs mitt första inlägg igen. Ska jag köra RR så förutsätter det att jag klarar mig utan bil. Det kvittar om jag köper en bil för nästan inga peng --- yada yada --

Min kalkyl över de för min del aktuella alternativ, finns sedan en tid tillbaks i prydliga excel-ark, precis som min privatekonomi, aktieinnehav och övrigt sedan '94.

Du får göra hur du vill men jag fattar inte hur du prioriterar. Äga en fin bil, en hög med aktier och låna mer pengar kan du göra när du blir gammal och skaffar familj.
Nu kan du ju ha kul. Hur kul är en Audi TT jämfört med att slicka depåräcket nerför rakan på Åsen? :va

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Bara för att göra om din kalkyl lite..
Köp en Jumpy, du får en fin sådan tdi för 60kkr, den drar 0.55 diesel per mil, dessutom låg skatt eftersom det är en lätt lastbil.
Då åker du för knappa 5kr milen, skitbillig försäkring dessutom eftersom det inte är ett fartmonster eller särskilt stöldbegärligt.
Sen för lika mycket som du tänkt låna till hojen, knäcker du in en fin hoj..

Men det är ju ditt val..

edit: Och din ekonomi, men en TT är dyyyr.. Hade du sagt att du bara haft råd med en skrotbil hade det vart en annan femma..

Det tycks mig som ingen läser det jag skriver. OM jag ska köra RR så tas inga nya lån. Ska jag köra RR så har jag exakt 55kkr att leka med och då ska det räcka till:

* Hoj (De som är intressanta för mig ligger på 40-67kkr.)
* Bil (Billig bil = högre reparationskostnader)

Finns inte en chans i helvete att jag på kommande månatlig inkomst därefter kan både betala slicks, startavgifter, bensin till och från träning (då räknar jag ändå med samåkning), träningsavgifter, försäkring till både RR-cykel och bil, skatt på bil, service-, reparations- samt bensinkostnad för bilen.

Dessutom är jag djävligt trött på att leva på vatten och bröd, vilket lån och mc-åkande sedan '98 har medfört.

oFFkeFF skrev:
Hähä, inte jag som drog fram boxhandskarna :tungan

Det största misstag du kan göra i ringen, är att underskatta en motståndare du aldrig har mött. Ett misstag du nyss begått... ;)

(Med din längre erfarenhet bör du vinna, men att du förutsätter att så automatiskt blir fallet är inte något som ligger till din fördel.)

Goodstuff skrev:
Hur kul är en Audi TT jämfört med att slicka depåräcket nerför rakan på Åsen? :va

Att uttrycka sig på det där viset var ju dj*vligt orättvist. F*n också...

JAAA! JAG VET! :huvet

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...