Hej Chrille! Och alla ni andra också här på sidan.
Hej Chrille! Och alla ni andra också här på sidan.
Tack för dina synpunkter på gulflaggskörningen i helgen. Själv jobbade jag som säkerhetschef på denna tävling och kan bara intyga om hur rätt du har.
Jag tycker att respekten från förarna är noll……..
Beträffande situationen med ambulansen som Du beskriver så var det så att personalen på ambulansen vägrade att åka ut om vi inte täckte upp med en bil bakom,vilket vi gjorde efter den första insedenten som Du refererade till.
Många trodde att denna gråa BMW var en safety car ,var dom nu fick de ifrån. Bilen var skyltad på alla sidor med MEDICAL CAR alltså läkarbilen. Mycket riktigt diskuterades det på ett extra förarsamanträde på lördagskvällen om att använda SAFETY CAR till söndagen men på grund av att deltagandet var knappt 25% förare på mötet så vågade vi inte i tävlingsledningen att ta ut SC bilen på racen. Om nu SC bilen hade kommit ut på banan så hade vi haft gulflagg + SC skyltar ute runt hela banan för att markera detta,men det var tydligen få som uppfattade detta.
Ett annat fenomen som dök upp under lördagen var bärgningarna som vi utförde i sandlådan efter raken,vi använde en hjullastare med skopa för att få in hojarna som hade åkt av,vilket inte är allt för sällsynt efter rakan i Falkenberg. Jag vet av egen erfarenhet att det är inte det lättaste att bära bort en 1000cc i sanden (har vi någon frivillig bärare till nästa race så är ni välkomna) Under bärgning med hjullastaren så hade vi alltid minst tre poster med gulflagg (vad står det i boken om gulflaggssituation)innan vi gick ut. Själva tyckte vi att det gick snabbt och dom visade lite respekt för våran lastare med att dämpa farten.
Under lördagseftermiddag var vi tvungna att ta bort denna resurs efter påpekande från svemo och juri, Annledningen enligt dom var att det kunde finnas olja eller något annat på banan som kunde få till följd att någon hamnade i lastaren. Följden blev att cyklar som åkte av fick ligga kvar(alltnativ rödflagg) tills efter avflagning då våra funktionärer vägrade att gå ut i sanden med samma argument att det kan finnas olja på banan och då är det vi som är i farozonen.
Jag pratade med ett flertal förare om lastaren för att få synpunkter, alla jag pratade med tyckte att det var OK och att det gick snabbt att få bort cyklarna.
Jag tänkte bara på det, om det nu hade varit en oljefläck bakom ambulansen som var ute och lastade, vad kunde ha hänt då?????
Nä allmän skärpning innan det händer något riktigt allvarligt.
Hälsningar Roffe.
-------===== E min far som skrivet detta ovan!!! ======--------