Till alla idioter i Rookie1000.

Gixxer Jonas skrev:
Nu blev ingen bestraffad på Falken vilket är helt absurt.

Det "straffar" bara de som följde reglerna och vattnar ur.
Jag trodde att de hade tagit i med "hårdhandskarna" i år. Men tydligen bara i Linköping...

Jag tror att det var extremt många omkörningar på gul flagg just i den situationen så det var omöjligt för funkisarna att hålla reda på VEM som körde om VEM (vilket ju är rätt viktigt i sammanhanget om man ska anmäla en förare)...och det var tydligen ingen som la in protester heller så...tycker inte att folk ska anklaga funkisarna. Isf kan de själva ställa sig på postering till nästa rejs och se hur "lätt" det är!

Detta var ENDAST en liten reflektering från min sida!:) Inget påhopp till någon speciell person!

Pillis skrev:
Jag tror att det var extremt många omkörningar på gul flagg just i den situationen så det var omöjligt för funkisarna att hålla reda på VEM som körde om VEM (vilket ju är rätt viktigt i sammanhanget om man ska anmäla en förare)...och det var tydligen ingen som la in protester heller så...tycker inte att folk ska anklaga funkisarna. Isf kan de själva ställa sig på postering till nästa rejs och se hur "lätt" det är!

Detta var ENDAST en liten reflektering från min sida!:) Inget påhopp till någon speciell person!

Jag skyller absolut inte på flaggvakterna, dom gör det bra. Men att dom inte såg 1 enda omkörning vid GUL flagg, tycker jag faktiskt är lite "slapphänt". För om dom hade sett omkörningar vid GUL flagg skall detta rapporteras, vilket det inte gjordes. Detta ingår faktiskt i flaggvakternas arbete, som dom har tagit på sig. Men visst att se allt är nästan omöjligt.

Zilversurfer skrev:
Jag skyller absolut inte på flaggvakterna, dom gör det bra. Men att dom inte såg 1 enda omkörning vid GUL flagg, tycker jag faktiskt är lite "slapphänt". För om dom hade sett omkörningar vid GUL flagg skall detta rapporteras, vilket det inte gjordes. Detta ingår faktiskt i flaggvakternas arbete, som dom har tagit på sig. Men visst att se allt är nästan omöjligt.

Men hur lätt är det att se VEM som kör om??? Står man som funktionär och tittar så ska man ju titta längs med banan för att ha koll på vad som händer EFTER posteringen och ser du då en omkörning är det nästan omöjligt i många fall att se vilket nummer som kör om vem. Jag själv blev omkörd under en gulflaggning i helgen och hade inte möjlighet att se vem det var (ja, det säger ju en del om min fart, jag vet :3freak )...hur lätt ska det då vara för funktionärer som i många fall inte racar själva och inte känner till så många av de som kör??? Att sen kunna hantera en hel hop gulflaggs-omkörningar...ja, det säger nog sig själv att det inte finns en chans.

Vad kan man göra då?
-speciella poster/vakter som enbart har hand om att ha koll på gulflaggsrespekten och andra racemässiga bedömningar. Dessa kanske ska stå mellan de olika posteringarna och ha koll både uppåt och neråt i banan
-videofilma
-rödflagga
-Safety Car

För min del tycker jag man kan rödflagga direkt när man ser att det urartar i ett lopp och som jag såg det kunde man gott och väl ha rödflaggat R1000 i söndags. Tävlingsledningen borde väl ha förstått rätt snabbt varför inte hojarna efter start- och mål bärgades...det borde vara tecken nog för rödflaggning när inte funkisarna VÅGAR sig ut.

Att som nu i helgen släppa och bara låta racet ta slut ger inga bra signaler åt nåt håll. Om inte funktionärer vågar sig ut på banan för att bärga fordon som står farligt till...när ska man då rödflagga?

ZoulFly skrev:
Men hur lätt är det att se VEM som kör om??? Står man som funktionär och tittar så ska man ju titta längs med banan för att ha koll på vad som händer EFTER posteringen och ser du då en omkörning är det nästan omöjligt i många fall att se vilket nummer som kör om vem. Jag själv blev omkörd under en gulflaggning i helgen och hade inte möjlighet att se vem det var (ja, det säger ju en del om min fart, jag vet :3freak )...hur lätt ska det då vara för funktionärer som i många fall inte racar själva och inte känner till så många av de som kör??? Att sen kunna hantera en hel hop gulflaggs-omkörningar...ja, det säger nog sig själv att det inte finns en chans.

Vad kan man göra då?
-speciella poster/vakter som enbart har hand om att ha koll på gulflaggsrespekten och andra racemässiga bedömningar. Dessa kanske ska stå mellan de olika posteringarna och ha koll både uppåt och neråt i banan
-videofilma
-rödflagga
-Safety Car

För min del tycker jag man kan rödflagga direkt när man ser att det urartar i ett lopp och som jag såg det kunde man gott och väl ha rödflaggat R1000 i söndags. Tävlingsledningen borde väl ha förstått rätt snabbt varför inte hojarna efter start- och mål bärgades...det borde vara tecken nog för rödflaggning när inte funkisarna VÅGAR sig ut.

Att som nu i helgen släppa och bara låta racet ta slut ger inga bra signaler åt nåt håll. Om inte funktionärer vågar sig ut på banan för att bärga fordon som står farligt till...när ska man då rödflagga?

En liten newbie-funktionärsreflektion. Posteringen efter sista gulflaggan skall visa grön flagg. Det är omkörningsförbud fram till den gröna flaggan (vilket många glömmer). Man ser minst 1, ofta 2 posteringar bakåt fram. T.ex ser man på Sviestad postering 8 och 9 väldigt bra och postering 7 med lite vilja om man står på postering 10 som jag gjorde. När vi visade grönt så står en och ser uppåt mot postering 9 och en neråt för att kunna gulflagga. Om man är lite vaken ser man då väldigt lätt en omkörning inom gult. En sådan syndare släpper man inte med blicken utan man tar nummret när de passerar grönflaggan och så får man plita ner det... Vet att detta inte funkar på alla banor men det funkade i Sviestad och det har funkat på många av de banor jag flaggat för bilrace på.

Motsvarande går att gör "i raceriktning" och använda radion för att be nästa postering kolla nummer om man missar det.

Tyvärr tycker jag att det är för många funktionärer som mer eller mindre står och sover...

Enklaste sättet att få bort omkörningar är att i TR/förarmöte, uppmärksamma att omkörning vid GUL flagg är omedelbar diskvalificering ( i Rookie klasserna ) - då kan jag lova att förarna tittar mer än 1 gång på flaggposteringarna, och kör inte om förrän nästa flaggpostering visar GRÖN flagg. Jag tycker faktiskt att förare som blir omkörda vid GUL flagg skall lämna in en protest, detta är även ett sätt att uppmärksamma arrangörerna att det faktiskt är ett problem. Men om ingen opponerar sig, så finns det inget problem, eller hur?

Grönflaggning efter...

...gulflagg är det dåligt med på svenska tävlingar.
Det gör ju att det ofta är tveksamt om någon gjort fel.

Pillis skrev:
Jag tror att det var extremt många omkörningar på gul flagg just i den situationen så det var omöjligt för funkisarna att hålla reda på VEM som körde om VEM

Jag menar inte alls att kritisera er. Mer att tävlingsledningarna ser olika på samma "brott" vid olika race vilket skapar konfunderingar hos oss.

Tackar annars för en strålande insats av er funktionärer under helgen.

Ni kan ju inte rå för att vi kraschar hela tiden och skapar oljespill...

:tummenupp

Mulles skrev:
...gulflagg är det dåligt med på svenska tävlingar.
Det gör ju att det ofta är tveksamt om någon gjort fel.

Det är väl så att grönflaggan inte alltid behöver visas.

Det står väl:
Vid gulflagg är det omkörningsförbud fram tills dess att grönflagg visas, eller fram till nästa postering som inte visar gulflagg...

Om jag inte minns helt galet... :va

Macke skrev:

Det står väl:
Vid gulflagg är det omkörningsförbud fram tills dess att grönflagg visas, eller fram till nästa postering som inte visar gulflagg...

OK ! Då måste man alltså ha riktig koll på vart alla posteringar är.

Lime skrev:
Tyvärr tycker jag att det är för många funktionärer som mer eller mindre står och sover...

Utan att själv ha varit funktionär men efter att ha följt snacket om Falkenberg verkar det så. För visst borde det vara möjligt för en flaggvakt att se i alla fall en förare som kör om eller vårdslöst vid gulflagg?

Macke skrev:

Det står väl:

Jo, så är det. Men det var väldigt bra av funktionärerna på Sviestad att visa grönt. Det hjälpte i alla fall mig att slippa tänka mer än nödvändigt på något annat än att köra.

Mulles skrev:
OK ! Då måste man alltså ha riktig koll på vart alla posteringar är.

Samtliga posteringar skall visa stillastående grön vid sighting och warmup-varven utom på de posteringar som är närmast mål där gulflagg visas OCH ALLTSÅ GÄLLER. Vid träning och kval visas grön flagg stillastående på samtliga bemannade posteringa för att förarna skall kunna se var de finns.

Ganska enkelt alltså.

Själv tycker jag att det är självklart att det visas grönflagg när det är grönt och gul gäller fram till grön.

Nyteknik skrev:
Utan att själv ha varit funktionär men efter att ha följt snacket om Falkenberg verkar det så. För visst borde det vara möjligt för en flaggvakt att se i alla fall en förare som kör om eller vårdslöst vid gulflagg?

Ja man tycker det men om man kan lite om hur människans hjärna funkar så är det händer det lätt att man i en situation som t.ex. långa gulflaggen i Bergskurvan låser sig på det som har hänt och alltså står och tittar på de som håller på att kånka hojar och ta hand om skadade och inte på den uppgift man har.

Det löser man med utbildning och erfarenhet. Jag har innan jag blev rr-funkis varit bil-funkis ett antal år (låååångt innan jag skaffade mc-kort) och det hade jag mycket nytta av som rr-funktionär. Fast allt går ca 3 ggr fortare bland hojarna.

Lime skrev:
Ja man tycker det men om man kan lite om hur människans hjärna funkar så är det händer det lätt att man i en situation som t.ex. långa gulflaggen i Bergskurvan låser sig på det som har hänt och alltså står och tittar på de som håller på att kånka hojar och ta hand om skadade och inte på den uppgift man har.

Det löser man med utbildning och erfarenhet. Jag har innan jag blev rr-funkis varit bil-funkis ett antal år (låååångt innan jag skaffade mc-kort) och det hade jag mycket nytta av som rr-funktionär. Fast allt går ca 3 ggr fortare bland hojarna.

Jag förstår mer än väl att det blir stressigt när någon har kraschat i närheten av en postering. Men någon måste ju ansvara för att säkerheten upprätthålls. Tänker på den ruskiga filmen som Chrille postade. Det verkar ganska tydligt att instruktionerna till funktionärerna måste vara glasklara. Det är också lättare än att försöka öka kunskapsnivån bland hundratals förare.

Nyteknik skrev:
..... Det verkar ganska tydligt att instruktionerna till funktionärerna måste vara glasklara. Det är också lättare än att försöka öka kunskapsnivån bland hundratals förare.

På vilket sätt då?

Menar du att de bör ha bättre uppsikt efter regelbrott så är det ju en fråga om bemanning också.

Kunskapsnivån bland förarna är väl irrelevant så länge det vet vad som gäller på gulflagg, det är ju respekten för regelverkets faktiska innebörd som är skit.

Nyteknik skrev:
Jag förstår mer än väl att det blir stressigt när någon har kraschat i närheten av en postering. Men någon måste ju ansvara för att säkerheten upprätthålls. Tänker på den ruskiga filmen som Chrille postade. Det verkar ganska tydligt att instruktionerna till funktionärerna måste vara glasklara. Det är också lättare än att försöka öka kunskapsnivån bland hundratals förare.

Nja, alltså, det måste till erfarenhet, både för förare och funkisar. Givetvis skulle man önska att när det var rookies på banan skulle det vara anställda f1-funkisar på banan. Men det tar ett tag innan man kommer dit.

RR är en farlig sport, dödligt farlig, man måste ha ett säkerhetstänk, men alla situationer går inte att byggas bort, kunskapas bort. Jag vill inte dö på banan, men jag är väl medveten om att risken finns. Det tror jag dock inte alla som kör RR är, eller vet om det men blundar för det.

Chrille skrev:
Menar du att de bör ha bättre uppsikt efter regelbrott så är det ju en fråga om bemanning också.

Kunskapsnivån bland förarna är väl irrelevant så länge det vet vad som gäller på gulflagg, det är ju respekten för regelverkets faktiska innebörd som är skit.

Jag menar att deras uppgift ska vara glasklar – vilken prioriteringsordning saker har. När det berättas att ingen i Falkenberg tilldömdes straff för regelvidrigt beteende under gulflagg är det ju uppenbart att funktionärerna inte hade klart för sig vad de skulle göra eller var alldeles för få.

Du utgår från att alla vet vad som gäller vid gulflagg. Jag är säker på att många rookies inte gör det. Att döma av jargongen på kursen och de träningar jag har varit på verkar många tro att gu flagga är en signal att någon har kraschat och att man kör så fort man vågar.

Nyteknik skrev:
....

Du utgår från att alla vet vad som gäller vid gulflagg. Jag är säker på att många rookies inte gör det. Att döma av jargongen på kursen och de träningar jag har varit på verkar många tro att gu flagga är en signal att någon har kraschat och att man kör så fort man vågar.

Då är det korkade jäklar som inte borde få ha kvar licensbrickan. Detta förklaras så ofta på förarmöte, i reglemente och i licenskursen för den som orkar lyssna att okunskap i det här fallet är fråga om totalt felskruvade värderingar eller oförmåga att använda huvudet alls.

Den licenskursförättare som inte lärt ut och betonat korrekt beteende vid gulflagg bör anmälas till Svemo. Skulle en hel kull nylicensierade komma ut och inte veta vad gulflaggen innebär så är det skandal. Jag tror inte att det har hänt....

Nyteknik skrev:
Jag menar att deras uppgift ska vara glasklar – vilken prioriteringsordning saker har. När det berättas att ingen i Falkenberg tilldömdes straff för regelvidrigt beteende under gulflagg är det ju uppenbart att funktionärerna inte hade klart för sig vad de skulle göra eller var alldeles för få.

Alltså det där är ju en grej som skiljer mellan förare.
Fredde Watz kan köra 55'or på sviestad med en hand på styret, medan om jag nu hypotetiskt skulle komma ner på de tiderna, förmodligen köra på tandköttet. D.v.s även Watz, Fransson, Nordgren sänker tempot förbi gulflaggor, trots det åker de fortare än vad vi mindre erfarna gör.
Dock tror jag det är vanligare bland rookies att inte veta sina egna begränsningar, och därför kör farligare och vårdslösare(jag gick definitivt över mina gränser i mitt första race, jag fick betala med en bruten rygg, och fick iaf insikten att, farten på banan ska inte stressas fram, utan den får komma i den takt den kommer).
Finns ju en anledning till varför det vurpas mindre i a-klasser fast det ändå går fortare..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph