Till alla idioter i Rookie1000.

Hoppar in lite sent i tråden här och reflekterar lite över det jag läst i detta forum under årens lopp. Får lite känsla av att de tävlingar som arrangeras blir mer och mer jippon utan ordning och reda. Håller rr på att dö eller är det tvärt om förmånga som tävlar? :va Eller är det rent av så att det är som vanligt fast i och med fler tävlande så blir det fler som kan skriva om felaktigheterna? Det verkar dock vara otroligt skön kamratskap och någonting måste det ju vara som gör att ni trots allt fortfarande kör. :tummenupp

303 skrev:
Hoppar in lite sent i tråden här och reflekterar lite över det jag läst i detta forum under årens lopp. Får lite känsla av att de tävlingar som arrangeras blir mer och mer jippon utan ordning och reda. Håller rr på att dö eller är det tvärt om förmånga som tävlar? :va Eller är det rent av så att det är som vanligt fast i och med fler tävlande så blir det fler som kan skriva om felaktigheterna? Det verkar dock vara otroligt skön kamratskap och någonting måste det ju vara som gör att ni trots allt fortfarande kör. :tummenupp
Inget fel på arrangemangen, dock verkar många förare kasta hjärnan i handsfacket innan race :kocko

Det kvittar hur bra allt är organiserat om förarna skiter i att följa reglerna

303 skrev:
Håller rr på att dö eller är det tvärt om förmånga som tävlar? :va

30-40% fler tävlande är givetvis en av anledningarna. Jag är helt övertygad om att alla arrangörer gör precis allt och lite till för att genomföra tävlingen på bästa sätt.
Att någon, eller några arrangörer sedan utöver detta råkar ha lite för mycket omkringidéer och försöker göra tävlingshelgerna till något extra utöver just tävlingarna hoppas jag du är den enda som upplever som något negativt.

/HW
(som inte alls tog illa upp av ditt inlägg, bara hoppas du förstår att tävlingen alltid har nr:1 prioritet även om det sker lite jippon vid sidan av)

HW skrev:
Att någon, eller några arrangörer sedan utöver detta råkar ha lite för mycket omkringidéer och försöker göra tävlingshelgerna till något extra utöver just tävlingarna hoppas jag du är den enda som upplever som något negativt.

Ok, jippo kanske var ett dåligt ordval av mig. Det är väl snarare självklart att det skall vara lite "runtomkringsaker", det ska ju vara folkfest med roadracing.
Reflekterade mest över att det faktiskt ÄR ont om pengar och svårt att få folk att ställa upp som flaggvakter mm. och då blir säkerheten lidande som det skrivits om i denna tråden. Det är väl en svår balansgång om vart man ska lägga pengarna... :3freak

303 skrev:
Reflekterade mest över att det faktiskt ÄR ont om pengar och svårt att få folk att ställa upp som flaggvakter mm. och då blir säkerheten lidande som det skrivits om i denna tråden. Det är väl en svår balansgång om vart man ska lägga pengarna... :3freak

Kanske är ett ypperligt tillfälle att i en sån här tråd "ragga" posteringspersonal till våra tävlingar på motorbanan? Borde ju finnas NÅGON som är villig att ställa upp för våra rr-förare!?!?? Finns en hel del olika uppgifter att göra på banan under en tävlingshelg ju!:)

Pillis skrev:
Kanske är ett ypperligt tillfälle att i en sån här tråd "ragga" posteringspersonal till våra tävlingar på motorbanan? Borde ju finnas NÅGON som är villig att ställa upp för våra rr-förare!?!?? Finns en hel del olika uppgifter att göra på banan under en tävlingshelg ju!:)
Vi raggar stenhårt på allt som rör sig:tungan

Chrille skrev:
Skyll inte på någon :tungan

Nästa gång när du jagar en kille så ser du att han är på väg åt fel hål tidigare och aktar dig istället.

Jag har gjort samma sak själv - Jagade Bjorn när han bromsade försent, tappade kontrollen och körde på Sara som ett resultat av det. Vems fel? Mitt så klart, även om bjorn lurade mig genom att bromsa 50 meter för sent.

Jajävlars.. nu vart det mitt fel att svidi klotade.. :huvet

/B

303 skrev:
Ok, jippo kanske var ett dåligt ordval av mig. Det är väl snarare självklart att det skall vara lite "runtomkringsaker", det ska ju vara folkfest med roadracing.

Vi kanske skulle lägga pengarna på hastighetsövervakning i samband med gulflagg så vi till att börja med kan garantera flaggvakternas och sjukvårdarnas säkerhet?

Nu tänker jag dra alla över en kam, ta illa upp om ni känner er träffade men glöm det annars:

Först gnäller ni på arrangörerna för att funkisarna är för få, för dumma eller bara idioter, sen riskerar ni att köra ihjäl dom få tappra hjältar som vi väl lyckas få tag på!!!

Det var det inte från början men nu har hela funkisproblemet blivit ett FÖRARPROBLEM! För att kunna höja standarden på arrangemangen så den motsvarar antalet förare måste NI som FÖRARE börja tänka lite på hur ni behandlar funktionärerna. Om det fortsätter att vara förenat med livsfara att vara funktionär kommer rr-sporten dö snabbare än dinosaurierna!

/HW

Chrille skrev:
Nu i helgen satt jag som publik på en tävling och försökte förlika mig med det faktum att det inte blir någon rejsing för farbror Chrille i år. Det var skitskoj samtidigt som det fanns negativa aspekter - den fruktansvärda startkraschen var naturligtvis en av dessa, men på ett mer grinigt plan så var det beteendet vid gulflagg. Det har retat mig under åren som tävlande och nu blev det för mycket....

Jag kan bara hålla med...det såg inte kul ut alls under R1000-racet när det var gulflagg för två hojar i gruset efter start- och mål-rakan. Det visslade av omkörningar under gulflagg.

Det pratades ju om att använda Safety Car på Falkenberg. Tyvärr tror jag idén övergavs, då det inte var speciellt bra uppslutning på just det förarmötet där man informerade om det. Personligen tycker jag idén låter kanonbra, för det skulle på ett mycket bättre sätt ge funktionärerna lugn och ro att göra det dom ska utan att riskera livet. Visst blir det en aning orättvist då fälten trycks ihop, men å andra sidan blir det ju roligare race, både för publik och för de flesta förare.

ZoulFly skrev:
Det pratades ju om att använda Safety Car på Falkenberg. Tyvärr tror jag idén övergavs, då det inte var speciellt bra uppslutning på just det förarmötet där man informerade om det
Ännu ett regelbrott altså, förarmöte är OBLIGATORISKT :4skrika

GSXR1100R skrev:

Problemet är att det är svårt att meddela ut extra förarmöten till precis alla. Jag fick reda på det extra förarmötet när det var 5 minuter kvar av det, jag hann precis dit för att höra ordet safety car.

oFFkeFF skrev:
Problemet är att det är svårt att meddela ut extra förarmöten till precis alla. Jag fick reda på det extra förarmötet när det var 5 minuter kvar av det, jag hann precis dit för att höra ordet safety car.

Jag hann inte dit alls för jag visste inte om att det var förarmöte...

GSXR1100R skrev:
Ni får väl döpa om förarmötet till saftstund istället! då kanske alla kommer på
förarmötet.När man läser vad som utspelat sig i Falkenberg att
flera av dom deltagande förarna tror att det är någon slags dagisverksamhet att köra rr.

BMW R90s skrev:
flera av dom deltagande förarna tror att det är någon slags dagisverksamhet att köra rr.
Saft & bullar och sen läser Luff & Lodnert en saga, vissa är ju galna i bullar

BMW R90s skrev:

Detta var ett EXTRA förarmöte, alltså inte annonserat någonstans tidigare. Tyvärr är det väldigt svårt att höra högtalarna på vissa ställen i depån, så sitter man på muggen, eller var och handlade i falkenberg är det väldigt svårt att få reda på det. Dessutom var det folk från utomlandet, som inte alls förstod de svenska meddelandena.

oFFkeFF skrev:
Detta var ett EXTRA förarmöte, alltså inte annonserat någonstans tidigare. Tyvärr är det väldigt svårt att höra högtalarna på vissa ställen i depån, så sitter man på muggen, eller var och handlade i falkenberg är det väldigt svårt att få reda på det. Dessutom var det folk från utomlandet, som inte alls förstod de svenska meddelandena.
Ok det förklarar en del

Pillis skrev:
När vi hämtade upp Swedie på baksidan av banan vart det ruskigt läskigt. Jag kunde inte hoppa in på förarsidan för hojarna kom så j***a fort...jag fick stå bakom ambulansen ett tag innan det var fritt...i det ögonblicket va man inte så kaxig kan jag säga! Ambulansen är lixom inte helt smidig att ta sig fram med på en bana full m hojar under rejs...och det var inge kul när hojarna strök m kanten på bilen och knäskrapa precis framför!

Håller helt med om att det var helt sjukt.
Jag blev åtminstone omkörd två ggr under racet under gulflagg.
Jag lärde min läxa på Sviestad när jag rullade förbi ett LGF under gulflagg ocg inte fick räkna något av mina kval.. Hade fått starta 3a annars.
Nu blev ingen bestraffad på Falken vilket är helt absurt.

Det "straffar" bara de som följde reglerna och vattnar ur.
Jag trodde att de hade tagit i med "hårdhandskarna" i år. Men tydligen bara i Linköping...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph