Till alla idioter i Rookie1000.

Chris Ash skrev:

Jag menar det att skadade förare och sjukvårdspersonal på banan borde tvinga alla förare att omedelbart stanna eller köra i depå.

Eller är det helt orimligt?
 
Gustav1 skrev:
Jag menar det att skadade förare och sjukvårdspersonal på banan borde tvinga alla förare att omedelbart stanna eller köra i depå.

Eller är det helt orimligt?

Nej det är det inte, speciellt inte med en massa förare som totalt skiter i att de finns där.
 
Nyteknik skrev:
Hur ser man praktiskt till att "förarna tar sitt ansvar"?


Vilka är "man"?
Jag håller med om att en mer strikt tillämpning av regelverket är på sin plats, tydligen. Men vilka är det som ändå i slutändan måste ta sitt eget ansvar för sina egna handlingar på banan oavsett hur hårda straffen är?

Varje enskild förare är skyldig att kunna och följa reglerna. Svårare än så är det inte.
 
Goodstuff skrev:
Men vilka är det som ändå i slutändan måste ta sitt eget ansvar för sina egna handlingar på banan oavsett hur hårda straffen är?

Det kommer alltid förekomma personer som inte förstår att eller vill följa regler. Så är det i alla sammanhang. Någon part måste acceptera ansvaret att reglerna efterföljs i största möjliga mån och det kan rimligen inte falla på något slags kollektivt förarsamvete.
 
Nyteknik skrev:
Det kommer alltid förekomma personer som inte förstår att eller vill följa regler. Så är det i alla sammanhang. Någon part måste acceptera ansvaret att reglerna efterföljs i största möjliga mån och det kan rimligen inte falla på något slags kollektivt förarsamvete.

OK. Jag ger mig. Det är arrangörerna, klubbarna och SVEMO som är ansvariga för att förarna kör som dårar.
 
Gustav1 skrev:
Jag menar det att skadade förare och sjukvårdspersonal på banan borde tvinga alla förare att omedelbart stanna eller köra i depå.

Eller är det helt orimligt?

Det är orimligt om vi inte skall stryka hälften av klasserna för att ha tid att stanna alla pass varje gång det hade räckt med en gulflagg om förarna hade respekterat reglementet.

Börja med att förklara vilka klasser du anser skall strykas från schemat, räkna med att ungefär hälften måste bort om det skall vara rimligt.
Om vi sedan skall föra det här idiotresonemanget vidare kan vi ju konstatera att det löser funktionärsproblemet, det räcker med en funkis per postering som kan flagga rött så fort något händer, vi kan sälja gulflaggorna och köpa poliser för pengarna. Böterna vi får in på alla som inte lyder, för med ert resonemang kommer väl förarna snart skita i både röda, svarta och svartvita flaggor, dom böterna kan vi ju köpa plats i häktet för, när någon kört ihäl någon annan och den tredje börjat misshandla den första.

Näe hörrni. Den dagen förarna frånsäger sig skyldigheten att följa reglementet om inte arrangören kan tvinga dom att göra det, den dagen dör rr-sporten och vi kan alla :fyllisar med resten av samhället.

/HW
 
Nyteknik skrev:
Jag tycker faktiskt det...

I så fall tycker jag du skall tala tyst om det annars kommer du snart ha många ovänner, och dina tävlinganmälningar kommer slarvas bort helt oförklarligt.....
 
Ansvariga för tävlingar måste ju visa förarna vad som är ok beteende. Ett problem är att det här inte är glasklara frågor...jovisst, omkörning vid gulflagg må vara det, men ett stort problem är att avgöra vad tillräckligt försiktig körning vid gulflagg innebär. Som Offkeff var inne på så är det ju helt olika hastigheter beroende på vem som kör. Men hur ska jag som FUNKTIONÄR veta att folk tar det "tillräckligt försiktigt"???

Som förare måste jag få reda på vad som anses vara ok beteende. Jag måste även få reda på vad som inte är ok beteende. Det här ÄR bedömningsfrågor så därför har någon ansvar för att tala om var dessa gränser går. Det kan man göra på olika sätt. I vissa fall kan man bestraffa enskilda förare, i vissa fall är det bara att rödflagga skiten och bryta racet, dvs en fett kollektiv bestraffning. Såklart det är förarnas fel att det är kaos, men om då ingen talar om detta för dom...hur ska dom då förstå att det är fel??? Tävlingsledningen har genom sitt beslut att låta racet fortsätta, talat om för samtliga förare att det är OK att köra på det sätt man gjorde i Falkenberg. Inga varningar, inga bestraffningar, ingenting överhuvudtaget...DÅ ÄR DET JU PER DEFINITION HELT OK BETEENDE.
 
Last edited:
Fast nu har vissa förare slagit ifrån sig allt ansvar och all förståelse trots att det från flera håll påpekats att det inte var acceptabelt. Den attityden måste fortfarande ändras om det skall bli någon förändring.


/HW
 
Last edited:
HW skrev:
Fast nu har vissa förare slagit ifrån sig allt ansvar och all förståelse trots att det från flera håll påpekats att det inte var acceptabelt. Den attityden måste fortfarande ändras om det skall bli någon förändring.

/HW
Du har rätt som vanligt HW, i slutändan är det ALLTID föraren som bär det största ansvaret, inför en åldersgräns på RR :tungan
 
Edit: Ingen av oss kan göra något åt det som hände och inte hände förra helgen, men det gör inte våra åsikter helt ointressanta eller oviktiga hoppas jag. Om vi inte kan få till ett ömsesidigt samarbete mellan förare, arrangörer och funktionärer kommer det inte blir några fler tävlingar. I alla fall inte med dagens folfeststämning. Ska det vara helt arrangörens ansvar blir det snart en myndighetssituation. Ni sköter er, annars djävlar!!! Inget snack, du gjorde något dumt, betala dina böter och åk genast hem. Tävlingsledningens beslut är inte diskutabelt utan att du fyller i 23 blanketter som vi behandlar under vintersäsongen.

Jag tror ingen av oss vill ha det så. Jag hoppas i alla fall....
 
HW skrev:
Fast nu har vissa förare slagit ifrån sig allt ansvar och all förståelse trots att det från flera håll påpekats att det inte var acceptabelt. Den attityden måste fortfarande ändras om det skall bli någon förändring.

/HW

Det är faktiskt en stoooor fördel om detta påtalas av tävlingsledningen prick på direkten, gärna under racet. Jag är inte ute efter att man ska bestraffa någon egentligen, men man måste fan tala om när skiten håller på att balla ur. Den som sätter reglerna har faktiskt ansvar för att dessa efterlevs.

Att det är lite diskussioner här på forumet är ju jättebra men dessa ord är snabbt bortglömda när man sitter med två ton adrenalin i ådrorna på rakan på Gelleråsen och jagar hojen därframme...
 
HW skrev:
I så fall tycker jag du skall tala tyst om det annars kommer du snart ha många ovänner, och dina tävlinganmälningar kommer slarvas bort helt oförklarligt.....

Jag framför såklart mina åsikter som det passar mig på samma sätt som du eller någon annan på det här forumet.

Om en klubb agerar arrangör av en SM-deltävling och inte lyckas genomföra den på ett säkert sätt bär man givetvis ansvar för detta. Det stora tillskott av nya förare som de senaste säsongerna har sett tarvar möjligen en större utbildningsinsats än man haft resurser för i de klubbar som har utfärdat licenser.

Edit: För övrigt har jag enbart berömt LMS för sitt sätt att flagga under Sviestadloppet.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Jag tycker faktiskt det...

Märkligt att du i denna fråga är så benhårt för hårdare straff medan du i andra trådar är emot samma resonemang.

Är det även körskolan/föräldern, polisen och VV som är ansvariga för alla dårar i trafiken? :va
 
Ja, yttrandefriheten fråntar oss allt ansvar för vad vi skriver här på forumet.

SWEDIE!!!! Allt som sägs här är ditt fel för det är ditt forum!

Jag tror alla i den här tråden strävar mot samma mål, fast våra sätt att uttrycka det skiljer sig en del.

Det faktum att jag sitter här och skriver ett antal långa inlägg och debatterar med er är väl ett klart tecken på att jag som delarrangör tar detta på stort allvar och försöker få fram en lösning till "min" nästa tävling.
Det som oroar mig är bristen på tillmötesgående. Vi arrangörer kan inte skylla allt på förarna och förarna kan inte helt frånsäga sig allt ansvar för vad dom gör på banan.

Om ni slutar göra fel så lovar jag att bestraffa er som tack!!! :va

/HW
(sovdags!!)
 
HW skrev:
Det som oroar mig är bristen på tillmötesgående. Vi arrangörer kan inte skylla allt på förarna och förarna kan inte helt frånsäga sig allt ansvar för vad dom gör på banan.

Hoppas bara att inte jag har gett några sådana signaler för det är verkligen inte meningen. Jag håller med om att det är ett kollektivt ansvar. Men brister det hos förarna...vad ska då hända? Då tycker jag faktiskt att det är typ tävlingsledningens ansvar att kunna vara kyliga nog att ta "rätt" beslut när man ser att säkerheten för förare och funktionärer äventyras.
 
Goodstuff skrev:
Märkligt att du i denna fråga är så benhårt för hårdare straff medan du i andra trådar är emot samma resonemang.

Är det även körskolan/föräldern, polisen och VV som är ansvariga för alla dårar i trafiken? :va

Jag hade förstått din förvåning om jag vrålade mig hes för fem års fängelse för brott mot gulflagg. Så är det ju inte. Det enda jag har menat, och jag förstår inte varför det ska vara så kontroversiellt, är att en arrangör måste vidta nödvändiga åtgärder för att kunna genomföra en tävling på ett säkert sätt. Om det är "förbjudet" att tycka är det verkligen inte högt i tak...

Att varje förare har ett personligt ansvar mot sin omgivning är underförstått och fråntar inte arrangören sin del av ansvaret.
 
Nyteknik skrev:
Att varje förare har ett personligt ansvar mot sin omgivning är underförstått och fråntar inte arrangören sin del av ansvaret.

Har aldrig påstått att arrangören inte har ansvar utan bara att det sist och slutligen handlar om förarnas egen självinsikt oavsett hur hårda straff man har.
Tror vi tycker ungefär samma men trycker på olika punkter.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top