Till alla idioter i Rookie1000.

Chrille skrev:
Då är det korkade jäklar som inte borde få ha kvar licensbrickan. Detta förklaras så ofta på förarmöte, i reglemente och i licenskursen för den som orkar lyssna att okunskap i det här fallet är fråga om totalt felskruvade värderingar eller oförmåga att använda huvudet alls.

Den licenskursförättare som inte lärt ut och betonat korrekt beteende vid gulflagg bör anmälas till Svemo. Skulle en hel kull nylicensierade komma ut och inte veta vad gulflaggen innebär så är det skandal. Jag tror inte att det har hänt....

Att det kryllar av "korkade jäklar" trodde jag var allmän kännedom. Ett exempel som inte kan skyllas på ny och ytligt förvärvad kunskap:

På Sviestad för en månad sedan blev jag omkörd av en A-förare på en TZ250 ut på rakan. Plötsligt slutar han att gasa mitt framför mig – men ligger kvar i mitten av banan och lyfter slött vänster hand i knähöjd som tecken på att han ska in i depån. Jag fick växla ner, se mig om bakåt att ingen kom dånande och byta spår för att köra om den jäveln.
 
Last edited:
Vad krävs för att tillfälligt blåsa av ett rejs?

Drivis och orkanbyar?
 
Nyteknik skrev:
....
På Sviestad för en månad sedan blev jag omkörd av en A-förare på en TZ250 ut på rakan. Plötsligt slutar han att gasa mitt framför mig – men ligger kvar i mitten av banan och lyfter slött vänster hand i knähöjd som tecken på att han ska in i depån. Jag fick växla ner, se mig om bakåt att ingen kom dånande och byta spår för att köra om den jäveln.


En mer polisiär hållning från arrangörshåll hade lärt de flesta nötter hur man ska bete sig och fått väck de värsta.
 
Hej Chrille! Och alla ni andra också här på sidan.

Hej Chrille! Och alla ni andra också här på sidan.

Tack för dina synpunkter på gulflaggskörningen i helgen. Själv jobbade jag som säkerhetschef på denna tävling och kan bara intyga om hur rätt du har.
Jag tycker att respekten från förarna är noll……..
Beträffande situationen med ambulansen som Du beskriver så var det så att personalen på ambulansen vägrade att åka ut om vi inte täckte upp med en bil bakom,vilket vi gjorde efter den första insedenten som Du refererade till.

Många trodde att denna gråa BMW var en safety car ,var dom nu fick de ifrån. Bilen var skyltad på alla sidor med MEDICAL CAR alltså läkarbilen. Mycket riktigt diskuterades det på ett extra förarsamanträde på lördagskvällen om att använda SAFETY CAR till söndagen men på grund av att deltagandet var knappt 25% förare på mötet så vågade vi inte i tävlingsledningen att ta ut SC bilen på racen. Om nu SC bilen hade kommit ut på banan så hade vi haft gulflagg + SC skyltar ute runt hela banan för att markera detta,men det var tydligen få som uppfattade detta.
Ett annat fenomen som dök upp under lördagen var bärgningarna som vi utförde i sandlådan efter raken,vi använde en hjullastare med skopa för att få in hojarna som hade åkt av,vilket inte är allt för sällsynt efter rakan i Falkenberg. Jag vet av egen erfarenhet att det är inte det lättaste att bära bort en 1000cc i sanden (har vi någon frivillig bärare till nästa race så är ni välkomna) Under bärgning med hjullastaren så hade vi alltid minst tre poster med gulflagg (vad står det i boken om gulflaggssituation)innan vi gick ut. Själva tyckte vi att det gick snabbt och dom visade lite respekt för våran lastare med att dämpa farten.
Under lördagseftermiddag var vi tvungna att ta bort denna resurs efter påpekande från svemo och juri, Annledningen enligt dom var att det kunde finnas olja eller något annat på banan som kunde få till följd att någon hamnade i lastaren. Följden blev att cyklar som åkte av fick ligga kvar(alltnativ rödflagg) tills efter avflagning då våra funktionärer vägrade att gå ut i sanden med samma argument att det kan finnas olja på banan och då är det vi som är i farozonen.
Jag pratade med ett flertal förare om lastaren för att få synpunkter, alla jag pratade med tyckte att det var OK och att det gick snabbt att få bort cyklarna.

Jag tänkte bara på det, om det nu hade varit en oljefläck bakom ambulansen som var ute och lastade, vad kunde ha hänt då?????

Nä allmän skärpning innan det händer något riktigt allvarligt.

Hälsningar Roffe.

-------===== E min far som skrivet detta ovan!!! ======--------
 
Last edited:
stifmaister skrev:
Skälv jobbade jag som säkerhetschef på denna tävling och kan bara intyga om hur rätt du har.

Jag tycker att respekten från förarna är noll……

Ditt långa inlägg förklarar inte hur ni ska bemöta och stävja den obefinliga respekten i framtiden.
 
Nyteknik skrev:
Ditt långa inlägg förklarar inte hur ni ska bemöta och stävja den obefinliga respekten i framtiden.

Ursäkta men det är ju inte arrangörens uppgift att se till att förarna följer de regler som finns. Visst kan utbildningen av både förare och funktionärer alltid utvecklas och bli bättre men återigen:

Kunskapen och efterlevandet av reglerna måste varje förare ta ansvar för. För sin egen och andras skull. Lite jävla självrannsakan måste väl folk ägna sig åt ibland.
 
Goodstuff skrev:
....

Kunskapen och efterlevandet av reglerna måste varje förare ta ansvar för. För sin egen och andras skull. Lite jävla självrannsakan måste väl folk ägna sig åt ibland.


Exakt. Ökad medvetenhet och respekt bland förarna ökar säkerheten på banorna - ger funkisarna ett vettigt arbetsklimat - färre fuskare att hålla koll på.

Istället för att funkisarna, för säkerhetens skull, försöker bärga så fort som möjligt och samtidigt överleva så kanske någon av dem kan ta ett steg tillbaka och hålla koll på de enskilda fuskare som då finns kvar..

Och igen - Om 10 förare hade kört som Mumlan i söndags så hade det inte varit några problem med säkerheten för funkisarna.

Ett alternativ som hade varit extremt effektivt för just Falkenberg och deras speciella förutsättningar hade varit att ha gulflagg runt hela banan vid avåkningar i rookieklasserna. Gulflaggsomkörningar hade i varit omöjliga att komma undan med och fältet hade samlats i några klungor bakom långsamma förare. Eller har jag glömt något nu?
 
Last edited:
Goodstuff skrev:
Ursäkta men det är ju inte arrangörens uppgift att se till att förarna följer de regler som finns. Visst kan utbildningen av både förare och funktionärer alltid utvecklas och bli bättre men återigen:

Kunskapen och efterlevandet av reglerna måste varje förare ta ansvar för. För sin egen och andras skull. Lite jävla självrannsakan måste väl folk ägna sig åt ibland.


Vi är där igen att det aldrig är mitt fel. Det är alltid någon annan "högre upp" som måste ta ansvar för att jag gör fel. Oavsett om det är en högstadieskola där ungjävlarna inte lär sig nånting eller en roadracingtävling. Så innerligt trött på allt frånsägande av ansvar.
 
Nyteknik skrev:

Nja. Det hade varit fullt förståeligt om tävlingsledningen hade blåst av R1000-rejset i söndags och ogiltigförklarat alltihop - pga ett för stort antal förares oförmåga att köra enligt reglementet.

Varför är det så viktigt för dig att flytta fokus mot arrangören när problemet ligger hos förarna?
 
Nyteknik skrev:

Nej. De ska inte se till att reglerna följs. Det är förarens ansvar.
Arrangören ska vidta lämpliga åtgärder om förarna inte efterlever reglerna.

Vänd på resonemanget. Om ingen funktionär ser ett regelbrott. Inte är föraren oskyldig då?

Den enskilt största, viktigaste, effektivaste, smartaste, säkraste etc. etc. lösningen på problemet är ju att förarna tar sitt ansvar oavsett om det är 1000000 funktionärer eller en längs bankanten. Det är vi förare som sitter inne på gashandtag och bromshandtag. Inte funktionärerna.
 
Chrille skrev:
Varför är det så viktigt för dig att flytta fokus mot arrangören när problemet ligger hos förarna?

För att det verkar betydligt svårare att ändra attityden hos alla nytillkomna hetsporrar än för tävlingsarrangörerna att sortera bort dessa med skärpt övervakning.
 
Goodstuff skrev:
Den enskilt största, viktigaste, effektivaste, smartaste, säkraste etc. etc. lösningen på problemet är ju att förarna tar sitt ansvar oavsett om det är 1000000 funktionärer eller en längs bankanten.

Det är ingen lösning på problemet (utbredd respektlöshet för reglerna) utan önsketänkande om hur det borde vara.
 
Nyteknik skrev:
För att det verkar betydligt svårare att ändra attityden hos alla nytillkomna hetsporrar än för tävlingsarrangörerna att sortera bort dessa med skärpt övervakning.

Jovisst är jag för att piskan ska vina genom luften. Disciplinära åtgärder är oftast alldeles för sjyssta.

Däremot kan man bara hoppas att arrangören gör så mycket som möjligt med till buds stående medel. På en farlig bana som Falken måste prio ett vara att bärga på ett snabbt och säkert sätt. Kan man sedan få in fler funkisar som kan sitta och övervaka regelefterföljandet så är det ju bra....
 
Nyteknik skrev:
Det är ingen lösning på problemet (utbredd respektlöshet för reglerna) utan önsketänkande om hur det borde vara.

I beg to differ.

Att förarna tar sitt ansvar är den i längden mest hållbara linjen. Allt annat är såklart viktigt men det är förarna som kan påverka situationerna på banan mest - det är vi som kör och inga andra.
 
Goodstuff skrev:
I beg to differ.

Att förarna tar sitt ansvar är den i längden mest hållbara linjen. Allt annat är såklart viktigt men det är förarna som kan påverka situationerna på banan mest - det är vi som kör och inga andra.

Hur ser man praktiskt till att "förarna tar sitt ansvar"?
 
Nyteknik skrev:
Hur ser man praktiskt till att "förarna tar sitt ansvar"?

Påminner förare om den krassa verkligheten (som i den här tråden)

Straffar de man får tag på HÅRT och utan att tillåta käbbel. Domarn dömer och han kan inte vara 100% rättvis. I ALLA disciplinärenden.

Upprättar ett pricksystem för att kunna stänga av förare.

Fler funktionärer.

EDIT/ Så länge vår verksamhet bygger på frivilliga så kan vi inte kräva så mycket, bara fråga snällt. Och sköta oss så bra som möjligt.
 
Last edited:
Chrille skrev:
Påminner förare om den krassa verkligheten (som i den här tråden)

Straffar de man får tag på HÅRT och utan att tillåta käbbel. Domarn dömer och han kan inte vara 100% rättvis. I ALLA disciplinärenden.

Upprättar ett pricksystem för att kunna stänga av förare.

Fler funktionärer.

Hurra – vi är överens!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top