Thunderace-tråden!

Hej!

Är det någon som har erfarenheter av att byta ut grenröret så Exup försvinner?
Säljaren lovar guld o gröna skogar naturligtvis men hur funkar det i verkligheten?

http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-YZ...99?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item1e6a9a670b

Yamaha har inte kört med exupventil i en massa år för att försämta motorprestandan så jag har svårt att förstå varför man ska ta bort den.

A common fault on the Thunderace is corrosion of the exup valve, resulting blowing headers (mot failure ) and broken control cables from the valve seizing shut,

Är det nån som någonsin hört talas om detta? Visst kan det gneka lite av ventilen på vårkanten men att den rostar fast... ?
 
Går vajern som öppnar av och exup står i stängt läge och man kör som ett psyk trots att varvräknaren fått damp och hojen går piss dåligt finns det en möjlighet säger möjlighet att det blir väl varmt "nånstans" (tex avgasventiler o säten)
man ska alltså vara rätt tom i pallet om man:
1. inte fattar att nått är fel (visuellt intryck)
2. inte bryr sej att hojen går dåligt. (kännsla)
Den enda gången det är nån som hällst vits att plocka bort exup är om du har "tok trimmad" motor som har effekt toppen på helt andra varvtal.
exupp:en sitter där för att motorn i standard utförande har kamtider mm. som gör den för vass (allt är relativt) för att fungera bra.
framförallt då man med "bara" 5växlar är mer beroende av ett brett effekt register.
Exup är närmast jämförbart med vanos (tex. bmw bilmotor) där man kan höja effekten med typ 20hk utan att tappa vrid i låg och mellan register (2liters 6:an i tex E36)
Funktionen exup respektive vanos är dock totalt olika.
-Exup:en avstämmer -stryper avgas flödet i förhållande till varvtalet så att inte spolförluster vid "låga" varv ska medföra att man tappar effekt i låg och mellan register.
Btw. ni vet väl att yamaha har inför exup och höjt effekten på årets prestanda snö skotrar....
och att den motorns ursprung har ett starkt släktband med den i våra "dunderklumpar".
-Orginal eller nära orginal motor:
TA INTE BORT EXUP om du inte vill ha sämmre ax och körbarhet.
det är nog bättre att ta sej i tid och se över exup:en.
Så att den går "lätt" och är rätt justerad.
 
Last edited:
Jag var inne på att köpa ett grenrör från dom till min 750 men de kunde inte skicka några dyno-papper så då fick det vara. Kollar man lite dynokörningar på andra hojar med EXUP så brukar man ofta se en dip i mellanregistret när man inte längre har EXUP, skulle tippa att det blir likadant med detta röret. Ska man köra bana eller tokgasa jämt så spelar EXUP:en ingen roll alls men för normal körning så gör den nytta.
Jag har faktiskt bytt ut mitt mot ett Akrapovic-rör men mest för att skiten strulade så mycket för mig.
 
Då va det lite som ja misstänkte.. Exup sitter där av en anleding!
På denna hojen e det just körbarheten o mellanregistert man vill ha. På fullgas o full varv bär det iväg mer än nog ändå!
 
Med risk för för att låta som jag inte har koll på någonting alls (vilket det väl i och för sig ligger nånting i...) Vad är det för dimension på kåpskruvarna? De lite mindre, som fäster i clipsen. (m6 x 20?) och var får jag tag på ett par stycken utan att behöva åka till min "lokala" yamahahandlare? På e-bay verkar det bara finnas kit till hela hojen för flera hundra... Jag märkte precis att det ju börjar bli vår & hög tid att skruva dit de däringa kinakåporna som legat ute i garaget hela vintern:)
 
De som håller ihop kåporna med varandra är M5. De som fäster kåpan i ramen M6. Vill du komma billigt undan så kan du köpa kåpglasskruvar på Biltema. De är M5 i aluminium. Tyvärr mjuka som smör så man drar lätt sönder insexspåret efter ett tag.

Om du kollar i Yamis YZF RR tråd bland hojbyggen så länkade han en sida till mig där de säljer originalskruvar. Komplett kit till min YZF skulle gå på 470:- med några extraskruvar. Men då är det original.
 
De som håller ihop kåporna med varandra är M5. De som fäster kåpan i ramen M6. Vill du komma billigt undan så kan du köpa kåpglasskruvar på Biltema. De är M5 i aluminium. Tyvärr mjuka som smör så man drar lätt sönder insexspåret efter ett tag.

Om du kollar i Yamis YZF RR tråd bland hojbyggen så länkade han en sida till mig där de säljer originalskruvar. Komplett kit till min YZF skulle gå på 470:- med några extraskruvar. Men då är det original.

Tack för info och tips!
 
Hej undrar om det finns någon som vet dimensioner på svingens lager? Skulle också behöva en "chainslider" nån som vet var man får tag i dom?
 
Hej undrar om det finns någon som vet dimensioner på svingens lager? Skulle också behöva en "chainslider" nån som vet var man får tag i dom?
Jag hade chansat att kolla upp några skrotar när det gäller glidskyddet. Brukar annars shoppa nytt på Boats.net när jag fått ihop lite grejer så det lönar sig.
Men denna kostade lite även här. Brukar vara minst halva priset.
http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Motorcycle/1997/YZF1000RJ/REAR ARM/parts.html
 
tja nån som har koll på bakhjulslager tjocklek på thunderace -97? lagren som jag tog bort var 12 mm tjocka, nya original som jag beställde var 15....det betyder ju att hela bakhjulet blir 6mm bredare..originaldels försäljarna menar att det ska va 15mm Jag fattar ingenting......
 
Hej hopp Är det någon som har koll på nån bra sida där man kan få tag i en övrestyrkrona för streetfighterbygge ( Crossstyre)?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top