Thunderace-tråden!

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
tog en sväng idag. förvisso bara 2-3 mil men där fanns inga tendenser till sug när ja öppna tanklocket! ja tror på detta.. tack som fan gman
 

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace
ojojoj här var det dött.. måste väll skriva ett inlägg när man äntligen gjorde slag I saken o inhandlade en -00 thunderace I den snyggaste *host* färgen röd/silver...
 

Limedsforsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Lima
Hoj
Yzf1000R
Nej nej nej...

Du måste ju bara vara född på slutet av 80-talet/början av 90 som tycker att såna där smalrövar är snygga.

Jag har i.a.f. aldrig sett något annat än originalröv på Thundern. En smal röv i kombination med Thunderns breda framkåpa kommer knappast att bli en bra kombination. En av Thunderns starka kort är ju en behaglig sits för såväl förare som passagerare. Om man byter röv och sätter dit nån form av spinkig R6-rumpa så förstör man ju åkkomforten totalt. Limma fast ett liggunderlag på en bräda och sätt dig på den i en timme så kan du nog ana hur skönt det är att åka omkring med det på en hoj.

Rent generellt så tycker jag att det är ytterst sällan som röv-/kåp-transplantationer från en hoj till en annan gör hojarna snyggare. Det ser bara billigt ut såvida man inte gjort en drastisk modifiering av hojen i övrigt.

NÄE. Du FÅR inte förstöra Thunderns snygga linjer!



Så det så!

Förlåt då :hihi

Hade väl inte riktigt tänkt r6 bakdel, hade för den delen inte tänkt mig att stjäla stjärten från en annan hoj, utan vad jag tänkte mig var

mc-yamaha-96-yzf1000r-thunderace-rodvit.gif

alltså att få bort hängröven som går ner vid däcket.

Kan ju vara värt att sticka inom autoform i malung o höra med dom om dom kan skära till den för en billig slant
 

Limedsforsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Lima
Hoj
Yzf1000R
Idag inhandlade jag iallafall mattsvart färg + härdning . 800 riksdaler:död
1 liter bör räcka enligt lackeraren, får hoppas på det.
Tvivlar på min begåvning när det kommer till lackering så skickar jag in en bild tagen långt ifrån vet ni :lol

10 min kvar på jobb sen blir slipmaskin min vänstra hand resten av helgen :rock
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Idag inhandlade jag iallafall mattsvart färg + härdning . 800 riksdaler:död
1 liter bör räcka enligt lackeraren, får hoppas på det.
Tvivlar på min begåvning när det kommer till lackering så skickar jag in en bild tagen långt ifrån vet ni :lol

10 min kvar på jobb sen blir slipmaskin min vänstra hand resten av helgen :rock

Jag förstår inte vad du tänker ge dig på? Tänker du kapa av nedre delen av bakkåporna?

Tänker du tillräckligt mycket i 3D nu? Det finns ju saker innanför den nedre delen av kåpan. Vad ska du göra med allt det då? Ska du flytta upp allt sånt och sen bygga en helt ny megabred undertail som täcker allt under rumpan?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Thunderace frame.jpg

Thunderace bw .jpg

Om du väljer att kapa bort den del av kåpan som du markerat ovan så kommer du ju att frilägga ramen därunder. Det lär knappast göra damen snyggare att höftbenen sticker ut efter den bantning du tänker genomföra på henne...

Passagerarfotpinnarna sticker ju också ut där i "gumpen" på henne. Den konstruktionen är ju inte precis den snyggaste att frilägga.
 
Last edited:

Limedsforsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Lima
Hoj
Yzf1000R
G-Man du har säkert rätt!, tänkte inte på alla konsekvenser :hihi jag ansåg först att den var för fet, men jag misstänker att det kan bero på färgkombination då den var grå bak och svart fram, antar att det gråa framhävde den som mycket fetare än den egentligen är.

Har nu lackerat den svart, varav jag kom på att ovanstående nog var fallet.


529429_10150923179779436_92776210_n.jpg560918_10150923180864436_465418030_n.jpg

Blev faktiskt ganska nöjd med resultatet, första gången jag lackerat.

Nu ska bara drivpaketet bytas ut, och ny lampa i, så är hon som...ny....
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Tänkte bara säga hej i gruppen då jag köpt en silver/röd ace från -98.
Köpte en likadan ny när dom kom ut -98 och körde med den nåt år, så det är gott och vara tebax på en igen.
 
Last edited:

Limedsforsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Lima
Hoj
Yzf1000R
Nu har jag inte haft min så länge, men jag förstår att du har gått tillbaka till thunderace .:hej
Har haft olika typer av cyklar innan men som jag ser den nu så är det den bästa jag haft, och har svårt att tro att man tröttnar på den?:rock
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
... antar att det gråa framhävde den som mycket fetare än den egentligen är.

Har nu lackerat den svart, varav jag kom på att ovanstående nog var fallet.

Jag skulle nog vilja säga att det är ensitskutsen som gör baken bred på Thunders. Ta av den och du får en smäckrare bak. :)

Ett betydligt mycket enklare sätt att få "mer lyft" i baken än att ge sig på att kapa kåpor är ju att montera kortare dog bones. Då lyfter man baken 2-4 cm ungefär. Man får ju dock då samtidigt obekvämare sittställning och lite mer nervös hoj p.g.a. brantare styrvinkel. M.a.o. inte värt det enligt min måttstock.

Hur mycket färg gick det åt för lacka alla kåpor?
 

Limedsforsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Lima
Hoj
Yzf1000R
Jo det kan ju stämma, ska se vad jag får tid till i helgen, gillar dock det mer sportigare utseendet med ensitskuts.

Jo jag fick med nån sån tailraiser kallade säljaren det, är det vad du menar?

Ja det lär väl bli ännu mer framåtlutande sittställning med en sån imonterad?
Tänkte iallafall testa att sätta dit den, vem vet det kan ju alltid passa mig, ska nog inte vara så svår att montera heller.

Jag köpte 1 liter färg + 0,5 liter härdning, det räckte precis, (inkl omlackering på ställen som fått lite rinningar :crash)
Då hann jag med 3 lager, så om det räcker i det långa loppet vet jag inte men det ser fint ut idag iallafall
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Ta bort orginal downpipe med exup valve på min Thunderace????

Någon som har erfarenhet av hur det blir att ta bort orginal downpipe med exup ventilen och ersätta denna med en utan på sin Thunderace?????
Hur blir resultatet???
Har Yoshimura slipon och KN filter.

Funderar på att köpa en eftermarknads downpipe för bättre flöde ut!!!
Är jag helt ute och reser??
Här finns förhoppningsvis bättre vetande här än vad jag besitter:)
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Jag provade att köra original downpipe utan exup spjället på min FZR som ju har i stort sett samma motor, resultatet blev att jag fick en massa effektpucklar och sämre drag i botten/mitten registret. Jag har dessutom hört om folk som kört med helsystem utan förbättring på dessa motorer. Alltså troligtvis inte ens värt att försöka...
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
jag gjorde det på min thunderace motor i yzf750 chassi.
Inget att rekommendera.. trots mappning så blev det aldrig bra. Köpte helsystem (dyra pengar),mappade om men mellanregistret blev ungefär samma som org med exup men lite bättre på toppen 9-12000rpm.
Mitt svar... inte lönt !
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag körde utan exup på min YZF 750. Blev inge bra. Tappade botten och mellanregister med lite mer på topp. Och då har jag testat med både originalrör och ett par olika Effektrör. Att köra utan Exup är nog mest för banan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu är jag ju ingen expert på området men jag misstänker att exupventilen sitter där för att förbättra prestandan. Inte för att hojen skulle gå bättre när man tar bort den.

Ämnet diskuterades i Thunderacetråden för några månader sedan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vad tror ni om man tar ett helsystem och moddar dit ett spjäll?

Bara genom att titta på org-systemet så tycker jag det känns som att man kan vinna ett par hästar med ett mer välgjort system.
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Tack till er alla för era svar!
Tror att jag kör med orginal röret ett tag till!
Ska försöka hitta något lättare rör med exup ventilen bara!
väger ju en hel del:(

Någon som har trimmat en T-ace motor?
Har min gamla motor som jag skulle vlija göra något kul med!!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack till er alla för era svar!
Tror att jag kör med orginal röret ett tag till!
Ska försöka hitta något lättare rör med exup ventilen bara!
väger ju en hel del:(

Någon som har trimmat en T-ace motor?
Har min gamla motor som jag skulle vlija göra något kul med!!!

Läs i T-acetråden vettja.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top