Thunderace-tråden!

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace
Tjo är helt ny här på forumet.. Håller på o ta körkort just nu samt spanar efter min forsta hoj.. Som ni förstår eftersom jag skriver här så lutar det åt att köpa en dunderklump... Hittade en jag blev intresserad av men har inte en aning om pris på en sån här hoj så tänkte höra med er "gurus" om det finns några dunderklump ägare kvar i den här tråden ;).
Yamaha YZF 1000 Thunderrace -97
3700 mil,100 mil sen service,Nya däck, nytt drivpaket, slipon-orginal medföljer.
Här kommer dock kruxxet finns inga papper på att något är gjort sedan 2000mil p ga diverse anledningar enligt ägaren.Vad kan en sånhär hoj vara värd? Är det något att oroa sig för? Visuellt ser hojen riktigt kanon ut.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Gratulerar till din vishet Whitness. Thunderace är en mycket bra maskin. Kanske inte det allra bästa alternativet för en nybörjare men jag har själv låtit en f.d. flickvän övningsköra med hojen så jag vet att det går. :) (Fick bara plocka upp den från horisontalläge en gång...) Hon körde såsmåningom upp på en DR 700 (uppborrad) och det var en barnlek för henne då hon övningskört på en dunderklump.:tummenupp

Mellan 2000 och 3700 mil ska det bara göras en service enligt serviceboken. Med tanke på att hojen är 15 år gammal så tycker jag inte att det är särskilt konstigt att den tidigare ägaren inte valt attt vända sig till en firma för att få den stämpeln. Personligen slutade jag köpa stämplar till min servicebok vid 1500 mil då jag upplevde att jag kunde mer om maskinen än spolingen på den auktoriserade MC-verkstan. Jag kände inget förtroende alls för deras MC-kunskaper vid den tiden. Det var en yamaha-båthandlare som börjat sälja motorcyklar bara några månader dessförinnan. Så stämplar betraktar jag rent generellt som överreklamerade.

Den största/dyraste servicen på Thunderacear ska göras var 4200-mil. Då handlar det om kontroll/justering av ventilerna. Prislappen för en sådan service går nog sällan under 5 000 kr.

Lämpligt pris tycker jag är 70-65 000 kr men det finns säkert de som tycker att jag är lite partisk... Kolla på blocket och dra av 10 procent prutmån från snittpriset på såna hojar så hamnar du nog rätt nära aktuellt pris. Då hojen aldrig gick igenom några större förändringar så är det egentligen hugget som stucket vilken årsmodell man väljer.
 

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace
Den beryktade G-man :).. Till skillnad från många andra så har jag gått igenom hela tråden från början till slut varit timvis med jäkligt intressant läsande och just p ga det som jag fastnat för dunderklumpen. Verkar vara en väldigt potent hoj till vad man än kan tänka sig.. 65-70? Just denna hoj jag pratar om är till salu för 30tusen just nu jäkligt sugen o är väll egentligen inte prislappen det sitter i mest att jag inte vill ha några otrevliga överraskningar. Ägaren visste inte ens vad exup är för något. Men du tror inte det är någon fara med andra ord?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag gav drygt 11 tusen för min 96a förra året, 3300mil. Krockad så det fick läggas ner lite
pengar på den. Står mig i cirka 20 körbar och ser inte ut som en dunderklump.
Jag har inne den just nu för åtgärd i förgasarna så det kommer att kosta runt ytterligare 3.
Bänkning ingår då. Den sas vara dynojettad och hade stått ett bra tag krockad så
alla insugsgummina hade ordentliga sprickor.

Men du kan hitta fina exemplar med 3-5 tusen mil på mätaren för cirka 25000:-
(om du prutar på en som varit ute på annons ett bra tag). Enklast är väl att köpa en där
ventilkontrollen precis är gjord och kanske också åtgärdad (plussa på några tusingar då).
 

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace
"Tyvärr" så har det jag tittat på bara gått 2700mil respektive 3700mil så förmodligen ingen ventilkontroll gjord på dessa..Tyvärr så är alltför många dunderklumpar så långt söderut så blir jäkligt omständigt o ta sig dit o kolla på :gnissla.. Känns mindre kul o rulla 60mil för en hoj som kanske inte alls är vad man förväntar sig.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
"Tyvärr" så har det jag tittat på bara gått 2700mil respektive 3700mil så förmodligen ingen ventilkontroll gjord på dessa..Tyvärr så är alltför många dunderklumpar så långt söderut så blir jäkligt omständigt o ta sig dit o kolla på :gnissla.. Känns mindre kul o rulla 60mil för en hoj som kanske inte alls är vad man förväntar sig.
Här har du en 97a närmare dig, eller?
http://www.blocket.se/gavleborg/Thunderace_YZF_1000R_39502292.htm?ca=23_3&w=3
Troligtvis är det gjort ventilkoll/justering också. Men håller med dig. man kör ju inte
o kollar så där enkelt om man väljer att köpa långväga ifrån.
Blir att ta reda på allt per tele, pruta ordentligt och bara åka
o testköra/verifiera att allt säljaren sagt stämmer så blir det affär.
Jag hade lite otur med min TRX. Precis nyköpt på 60 mils avstånd. Allt stämde.
Gick mycket bra. Men, väl hemma började den nästan omedelbart bli svårstartad kall.
Slutade med att jag fick riva av och kolla ventilspelet. Vilket ventilspel?
Detta håller jag på med att åtgärda nu så vi får hoppas det räcker.
Så det är jättesvårt att veta sådant om man inte får info av säljaren.
TRXen är lite känsligare med sådant än dunderklumparna.
 

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Den beryktade G-man :).. Till skillnad från många andra så har jag gått igenom hela tråden från början till slut varit timvis med jäkligt intressant läsande och just p ga det som jag fastnat för dunderklumpen. Verkar vara en väldigt potent hoj till vad man än kan tänka sig.. 65-70? Just denna hoj jag pratar om är till salu för 30tusen just nu jäkligt sugen o är väll egentligen inte prislappen det sitter i mest att jag inte vill ha några otrevliga överraskningar. Ägaren visste inte ens vad exup är för något. Men du tror inte det är någon fara med andra ord?

Beryktade? :)

Jag tycker att om det är det någonting som man kan dra slutsatser av i denna tråd så är det angående vad som inte står här. Det finns inte en massa inlägg om defekta hojar som rasar stup i kvarten med en massa olika fel. Det finns väl egentligen bara tre fel som återkommer med någorlunda regelbundenhet här i tråden och det är:

1. Risk för hög oljeförbrukning på 96-orna. (Jag har då i.a.f. inte läst nån med nyare hoj klaga.) Hög oljeförbrukning kan man ju dock fixa till på alla maskiner om man våldtar dem.
2. Läckande packboxar i framgaffeln. Vilket till viss del borde kunna förklaras av att Thunderacen har bland de grövsta klassiska gafflarna. 48mm. Större gaffel=större packbox=mer som kan gå sönder.
3. Exup-problem. Vilket nog oftast beror på dåligt justerade och kärvande vajrar. = Inte en stort problem att fixa. Lite gnek om exupen kan vara irriterande men är sällan mer problem än så.

Som sagt. Angående de där 65-70 000 så kanske jag är lite partisk...

Dunderklumpen är alltjämt bland det snabbaste som finns out there på kvartsmilen. Finns ingen nybörjare i Sverige som behöver mer kraft. Den är inte det roligaste som finns för att cruisa i 25 km/h inne i stan men är en trevlig bekant för den som inte kräver det allra värsta. Den klassas ju som supersport-tourer idag men den är betydligt roligare när det svänger än t.ex. blackbirden och hayabusan.

Något du absolut borde göra som ny körkortsinnehavare är att pallra dig iväg till nån kursdag på Mittsverigebanan. SMC håller sådana kurser där med jämna mellanrum. Då får du lära dig att utnyttja hojen på ett bättre sätt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Mm http://www.blocket.se/vasterbotten/YZF_1000_Thunderace_40259621.htm?ca=4 och http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_YZF_1000_Thunderrace_38375061.htm?ca=4&w=3 även de "nära" mig för mig blir nära inom 30mils omkrets :rock.. Vet inte hur pass rädd man behöver vara för milen på klumparna?
O ja köpa begagnat är fan nästan jämnt som o spela lotto.. Man kan göra sin vanliga koll köra lyssna men lixom fan kan de hända nästan vadsomhelst när man kommer hem...
Jo, vill man slippa mesta problemen så köper man nytt. Men de förlorar man mest pengar på. :gnissla
Köper du en dunderklump och prutar bra så förlorar du inte mycket pengar om du vill
byta nästa år. Räkna dock med att sätta lågt pris för att locka och sedan dessutom bra
prutmån så säljs den snabbare. Det finns en i Arvidsjaur, nästan hemma eller? :)
 

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace
Haha japp nästan hemma ;). Jo men runt 30verkar de ligga på om man inte tittar I 6500mils klassen.. Så nybörjare som man e så känns de på något sätt bättre o betala 30för 2700mil än 5700mil :gnissla.
Med andra ord G-man så är de precis som ja fått för mig en jäkligt stabil o bra hoj med lite problem. O med handen på hjärtat hur ofta kör vi 25km i timmen? Eller pruttar runt I städer för den delen.. Själv hade jag tänkt ha klumpen till o mysåka kurvvägar o helt enkelt ha det allmänt bra, ibland ensam ibland passagerare. Och självklart ska man på smc för sin egen skull..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Med andra ord G-man så är de precis som ja fått för mig en jäkligt stabil o bra hoj med lite problem. O med handen på hjärtat hur ofta kör vi 25km i timmen? Eller pruttar runt I städer för den delen.. Själv hade jag tänkt ha klumpen till o mysåka kurvvägar o helt enkelt ha det allmänt bra, ibland ensam ibland passagerare. Och självklart ska man på smc för sin egen skull..

Just när det gäller passagerare så är Thunderacen ett mycket gott val inom segmentet. Jag har åkt bakpå i många mil och får jag bara sträcka ut benen en gång var 10:de mil så finns det ingenting att klaga på. (Storleksmäsigt så är jag så medel det går att komma.) Det är bred och skön sadel för såväl förare som passagerare. Ska man köra med passagerare så kan det nog dock vara klokt med topbox som nödryggstöd vid acceleration...

Har kört tämligen hårt på bana med passagerare som vägde närmare 90 kg och det märktes knappt när det gällde hojens uppträdande. Visst var det längre bromssträcka (basic fysik...) men hojen blev inte nervös i kurvorna.

Stod en gång o snacka med en kille på en MC-affär om Thunderacear. Han hade haft en och berätta att hans tjej inte hade varit glad när han sålde den. Hon hade verkligen gillat att vara spätta på den hojen.

Att vara spätt/spätta på en sporthoj med upphöjd passargerarsadel måste ju vara en ren pina. Brrrr, usch, fy.
 

Limedsforsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Lima
Hoj
Yzf1000R
Nu kanske jag går in på ett känsligt ämne, men jag har köpt en Thunderace och tycker att tailen eller bakdelen känns lite väl "fet", vet någon var man kan köpa en mer slimmad bakdel? letar febrilt på google, men finner väldigt få sidor.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu kanske jag går in på ett känsligt ämne, men jag har köpt en Thunderace och tycker att tailen eller bakdelen känns lite väl "fet", vet någon var man kan köpa en mer slimmad bakdel? letar febrilt på google, men finner väldigt få sidor.

Nej nej nej...

Du måste ju bara vara född på slutet av 80-talet/början av 90 som tycker att såna där smalrövar är snygga.

Jag har i.a.f. aldrig sett något annat än originalröv på Thundern. En smal röv i kombination med Thunderns breda framkåpa kommer knappast att bli en bra kombination. En av Thunderns starka kort är ju en behaglig sits för såväl förare som passagerare. Om man byter röv och sätter dit nån form av spinkig R6-rumpa så förstör man ju åkkomforten totalt. Limma fast ett liggunderlag på en bräda och sätt dig på den i en timme så kan du nog ana hur skönt det är att åka omkring med det på en hoj.

Rent generellt så tycker jag att det är ytterst sällan som röv-/kåp-transplantationer från en hoj till en annan gör hojarna snyggare. Det ser bara billigt ut såvida man inte gjort en drastisk modifiering av hojen i övrigt.

NÄE. Du FÅR inte förstöra Thunderns snygga linjer!



Så det så!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu kanske jag går in på ett känsligt ämne, men jag har köpt en Thunderace och tycker att tailen eller bakdelen känns lite väl "fet", vet någon var man kan köpa en mer slimmad bakdel? letar febrilt på google, men finner väldigt få sidor.
Tur att smaken är delad. Jag tyckte lite som dig angående min.
Fast egentligen skulle skulle min Thunderace bara bidra med lite delar till
mitt YZF RR bygge men det blev tvärtom. :D
Så jag har en lite speciell Thunderace med bl.a. nya kläder. Bakkåpan kommer
från en YZF750R men är mycket modifierad för att någorlunda följa linjerna från Thunderns
extremt breda tank. Fick modda en hel del på Thunderns bakram och undertail
för att det skulle gå att få på. Finns viljan så kan du nästan få på vad som helst. :)
Sen att allt blev fel med lackeringen är en annan sak.
Du kan kolla här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?245439-Yzf-rr
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
hej!

har lagt upp en tråd redan om mitt problem, men tänkte höra med er här också.

får vakuum i tanken på min -97a efter att ja haft inne hojen på verkstad.
Nån som har koll på hur luftningen fungerar?

tråden heter vakum i tanken o ligger i teknik o mekhörnan.

Om någon mot förmodan skulle vilja lyfta av sitt tanklock (bara 4 skruv) o ta ett foto hur där ser ut så hade jag vart evigt tacksam!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
hej!

har lagt upp en tråd redan om mitt problem, men tänkte höra med er här också.

får vakuum i tanken på min -97a efter att ja haft inne hojen på verkstad.
Nån som har koll på hur luftningen fungerar?

tråden heter vakum i tanken o ligger i teknik o mekhörnan.

Om någon mot förmodan skulle vilja lyfta av sitt tanklock (bara 4 skruv) o ta ett foto hur där ser ut så hade jag vart evigt tacksam!

Det tog en kvart längre än jag räknat med men vad gör man inte för evig tacksamhet?

Tankhål Thunderace.jpg
Tanklock Thunderace med pilar.jpg

Om jag förstått det hela rätt så tas luften från atmosfären via hålet vid den blå pilen. Luften färdas sedan genom tändningslåset och kommer in i tanken via minihålet vid den röda pilen.

Jag skruvade upp tändningslåset och såvitt jag kunde förstå så fanns det hål och medvetna luftkanaler genom hela låset.

Om du skruvar upp låset så var försiktig... jag fick smärre panik när några av de 5 minifjädrarna däri flög iväg... Hittade dem alla dock tack o lov!

Lägger in en länk till din ursprungstråd.
 
Last edited:

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
tack gman du är en klippa!
läst mycke bra inlägg från dig i denna tråden tidigare.
nåt som ja har liiite svårt o se är dock:

Vid den blå pilen, sitter det något som helst gummi i det hålet?

Där har ju jag en stor orange gummi plutt med hål rakt igenom.

Verkar som att ja helt enkelt ska rycka ur o slänga iväg den?

skumt!

några funderingar?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
tack gman du är en klippa!
läst mycke bra inlägg från dig i denna tråden tidigare.
nåt som ja har liiite svårt o se är dock:

Vid den blå pilen, sitter det något som helst gummi i det hålet?

Där har ju jag en stor orange gummi plutt med hål rakt igenom.

Verkar som att ja helt enkelt ska rycka ur o slänga iväg den?

skumt!

några funderingar?

Jag har inget gummi där. (Min hoj är en 00:a.) Mitt förslag är således att du tar bort gummit. Gör inget hål i tanken. Det är möjligt att du fått ett tanklås från en årsmodell och en tank från ett annat åt. Min tank är slät precis som din. Men som vi sett på kort i den andra tråden så tycks det finnas tankar med en lite markering på tanken just där vid "den blå pilen".

Om du tar bort gummit hittar du ett litet hål därunder då?

Jag har ett minihål i metallen vid den röda pilen. Detta hål tycks mynna ut under tändningslåset vid den röda pilen som visas i inlägget ovan.

Tanklås minihål -00.jpg
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
japp jag har ett sånt hål också under gummit!
Då är det säkert som du säger, att det har med årsmodell att göra..
Plockar ur gummit o kör ett tag..
behövs ju inte nån långkörare för att höra om det suger in luft när man öppnar tanklocket eller inte :)

återkommer inom några dagar med resultat!

tack för din hjälp!!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top