Tappad = köpt?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Var inne i en MC-butik nyligen och de hade skyltar lite här och där som talade om att en tappad hjälm innebar att man hade köpt den.

Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?
Det borde ju isf gälla i alla butiker oavsett produkt om man har sönder något.

Tappar man en syltburk pa affärn innan man hunnit ut ur butiken far man en ny, känns som bättre kundservice. Inte samma prisniva men ända.

sandstream skrev:
Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?

Om du har ingått ett avtal där du förbinder dig att köpa en hjälm som du tappar så är har de lagen på sin sida.

Har du INTE undertecknat något avtal(muntligt eller skriftligt) så kan de inte med lagens hjälp inte kräva något alls.

Om butiken inte kan bevisa att du med avsikt tappat hjälmen i golvet.

Last edited:
sandstream skrev:
2665353 Var inne i en MC-butik nyligen och de hade skyltar lite här och där som talade om att en tappad hjälm innebar att man hade köpt den.

Är det en seriös butik har dom försäkring som täcker skador på varor. Butiken har inget lagstöd att kräva betalt för tappade hjälmar. Som du skriver så borde det gälla alla varor i butiken och har dom försäkring så är dom ju skyddade.

Finns det lappar om tappad=köpt kan du räkna med att det är en butik utan försäkring ELLER att dom har försäkring med snorhög självrisk.... :)

Tillslut fick ingen prova Arai utan expedit.
Barn får ej gå lösa i butik när föräldrar tittar på MC-grejor.

De fall butiker skriver något liknande äör det nog mest som en uppmaning att ta det lite försiktigt.

/H

det har väl med att göra att dom inte kan garantera produkten efter att en hjälm är tappad, visst det låter knappast rimligt att en modern hjälm inte skulle klara en sån pass liten stöt.:confused:

Tolf

Tolf skrev:
2665370 det har väl med att göra att dom inte kan garantera produkten efter att en hjälm är tappad, visst det låter knappast rimligt att en modern hjälm inte skulle klara en sån pass liten stöt.:confused:

Tolf
Hjälmar kan jämföras med bilbälten. De är engangsprodukter, en smäll som absorberar kraften och de är förbrukade oavsett om de sitter pa huvudet när man kör omkull eller om de ramlar i backen av en kund pa affären. Butiken kan alltsa inte garantera en hjälm som har ramlat i backen. Vad skulle de sedan säga om köparen omkommer pga av en defekt hjälm....:confused:

De far väl göra pa MC-butikerna som hos guldaffären och lasa in hjälmarna i ett skap sa man maste kalla pa expedit för att fa prova....

Man brukar ju dock inte köpa just det exemplaret som man provar. Man provar ut rätt storlek sen ber man dem hämta en helt ny från förrådet... Eller är det bara jag..? :va

Så gör jag med alla prylar som går att prova, tänker fan inte tjacka nåt som nån annan har haft på sig om det inte är så att jag får rabatterat pris.

imaster skrev:
2665386 Man brukar ju dock inte köpa just det exemplaret som man provar. Man provar ut rätt storlek sen ber man dem hämta en helt ny från förrådet... Eller är det bara jag..? :va

Så gör jag med alla prylar som går att prova, tänker fan inte tjacka nåt som nån annan har haft på sig om det inte är så att jag får rabatterat pris.
Funkar sa länge det finns fler pa lager. Är det sista som hänger i butiken blir det bara att välja, köpa den eller vänta. Tror inte att sa manga butiker har rad att rabattera provhjälmen, allra helst inte under brinnande säsong.

Gör du samma sak hos skohandlaren när du provar skor? Kräver ett helnytt par? Rätt ofta kommer dom ju med den sko som finns i butiken plus den i ladan och i sa fall är ju dojan provad av manga svettiga fötter. :rolleyes:

sandstream skrev:
Tja, de har ju rätt att kräva dig ersättning för den skada du orsakar dem. Skadas hjälmen om du tappar dem har de rätt till ersättning därför. Däremot har de knappast någon rätt att kräva att du köper hjälmen eftersom det i priset ligger en handelsvinst och de knappast kan kräva dig på ersättning för indirekt skada (utebliven vinst för just den hjälmen). Man kan jämföra med att tappa en ny mc inne i butiken. Man kan knappast råka välta en och tro att man slipper betala för skadorna. Lika lite skall man tvingas köpa MC:n. MAn pröjsar för de skador man orsakat och så är det bra med det.

Ur kundservicesynpunkt är dock en försäkring en bättre lösning än fåniga lappar och att kräva sina kunder på ersättning för tappade sylturkar, hjälmar och hojar. Fast det är ju lätt att sitta här och säga för en annan, som inte är in MC-hjälmsbranschen.

Palmas skrev:
2665394 Funkar sa länge det finns fler pa lager. Är det sista som hänger i butiken blir det bara att välja, köpa den eller vänta. Tror inte att sa manga butiker har rad att rabattera provhjälmen, allra helst inte under brinnande säsong.

Har de inte ny på lagret så köper jag inte där men då vet jag storlek så då kan jag köpa den nån annan stans utan att prova. Att rabattera provhjälmarna gör de ju mot vintern ändå så de lär ju sällan gå för fullpris. Tuggad kindstoppning, hårstrån i botten och luktar inte helt ny, nja, den betalar jag inte fullpris för.

Palmas skrev:
2665394Gör du samma sak hos skohandlaren när du provar skor? Kräver ett helnytt par? Rätt ofta kommer dom ju med den sko som finns i butiken plus den i ladan och i sa fall är ju dojan provad av manga svettiga fötter. :rolleyes:

Japp, SÄRSKILT där kräver jag ett helnytt par och du skrev ju själv varför... ;) :tummenupp

imaster skrev:
2665400 Har de inte ny på lagret så köper jag inte där men då vet jag storlek så då kan jag köpa den nån annan stans utan att prova. Att rabattera provhjälmarna gör de ju mot vintern ändå så de lär ju sällan gå för fullpris. Tuggad kindstoppning, hårstrån i botten och luktar inte helt ny, nja, den betalar jag inte fullpris för.

Japp, SÄRSKILT där kräver jag ett helnytt par och du skrev ju själv varför... ;) :tummenupp
En finsmakare alltsa? :D :yoparty

Jag tror dock, inklusive mig själv ibland, att rätt manga accepterar att betala fullpris även för de provade skorna. Är inte sa kräsen just där. Hjälmen vet jag inte hur jag skulle göra med men förmodligen skulle jag köpa den om jag verkligen ville ha den. Med en MC-butik inom 10-20 mil med just den hjälmen där jag bodde förut i norra Sverige sa är det inte sa mycket att välja pa.

Jag vet vad du svarar, köp pa internet men da kan jag lika gärna vänta pa att butiken beställer hem en ny at mig.

sandstream skrev:
2665353 Var inne i en MC-butik nyligen och de hade skyltar lite här och där som talade om att en tappad hjälm innebar att man hade köpt den.

En butik i Uppsala?

Var in i en sån affär där det fanns såna skyltar. Nog allt förstår man dom men för mig som kund känns det som att "se men inte röra". Känns helt enkelt inte rätt att handla från den butiken.

Palmas skrev:
2665409 En finsmakare alltsa? :D :yoparty

Jag tror dock, inklusive mig själv ibland, att rätt manga accepterar att betala fullpris även för de provade skorna. Är inte sa kräsen just där. Hjälmen vet jag inte hur jag skulle göra med men förmodligen skulle jag köpa den om jag verkligen ville ha den. Med en MC-butik inom 10-20 mil med just den hjälmen där jag bodde förut i norra Sverige sa är det inte sa mycket att välja pa.

Jag vet vad du svarar, köp pa internet men da kan jag lika gärna vänta pa att butiken beställer hem en ny at mig.

Näj, jag hade inte tänkt att svara "köp på internet" men jag har å andra sidan omkring tiotalet stora butiker inom en femmilsradie... ;)
Vänta på att de ska beställa hem funkar också, jag brukar aldrig ha så bråttom med såpass dyra saker att jag måste ha det precis i detta nu.

Kräsen blir utan säger de och ibland får man stå sitt kast för principen... :hihi

imaster skrev:
2665413 Näj, jag hade inte tänkt att svara "köp på internet" men jag har å andra sidan omkring tiotalet stora butiker inom en femmilsradie... ;)
Vänta på att de ska beställa hem funkar också, jag brukar aldrig ha så bråttom med såpass dyra saker att jag måste ha det precis i detta nu.

Kräsen blir utan säger de och ibland får man stå sitt kast för principen... :hihi
Jag tycker det är rätt att vara kräsen, sa hall fast vid det. Man ska halla pa sina principer sa länge som möjligt.:tummenupp Ville bara ge en bild av hur det kan funka för mer principlösa eller veka människor... inte mig inkluderad:rolleyes:

Vill dock komma tillbaka pa traden igen och papeka att jag personligen tycker att det är rätt trakigt med sadana skyltar. Det innebär en viss risk att göra affärer och da är det ur ett kundservicehänseende bättre med en försäkring mot tappade hjälmar än förmaningar i butiken.

imaster skrev:
2665413 Näj, jag hade inte tänkt att svara "köp på internet" men jag har å andra sidan omkring tiotalet stora butiker inom en femmilsradie... ;)

Jo...men sen o andra sidan så slipper man då lukta på andras andedräkt i en hjälm.. ! :D

Tar man sönder något ( som ägs av någon annan) så tycker jag iaf att man ska betala ( för en ny eller för skadan), spelar ingen roll vart man är.

good? bad? hey, i'm the guy with the gun.

:D

sandstream skrev:

Det finns alltid möjlighet att avkräva skadestånd om du medvetet eller av oaktsamhet råkar skada något som är butikens egendom.

Det där är regler som affären själv satt upp och som bara delvis kan ha juridisk täckning.

Men jag tror att det är butiken själva som drar mest skada av att sätta upp liknande skyltar. De får det att verka som om det är ett jätteproblem och att man misstror alla sina kunder. Kliver man in i en sådan affär får man sällan känslan av att känna sig välkommen utan som kund upplever man sig som något ont i säljarens annars trevliga tillvaro.

Säkrast är väl att man kräver fullservice när man ska prova ut sin nya hjälm. Gå fram till kassan och be personalen att hjälpa till med att både sätta på och ta av hjälmen från huvudet så att man inte riskerar att tvingas köpa en hjälm i fel storlek.

Eller så går man helt enkelt till en annan affär.

Swedecat skrev:
2665456 De får det att verka som om det är ett jätteproblem och att man misstror alla sina kunder. Kliver man in i en sådan affär får man sällan känslan av att känna sig välkommen utan som kund upplever man sig som något ont i säljarens annars trevliga tillvaro.
Ha ha! Jobbet är rätt bra om det inte var för dom där jävla kunderna. :D :D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back