Tappad = köpt?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Nikita-b skrev:
2665429 Tar man sönder något ( som ägs av någon annan) så tycker jag iaf att man ska betala ( för en ny eller för skadan), spelar ingen roll vart man är.

RÄTT!

Efter man visat sig vara en pinsamt klumpig j*vel med tummen i pannan så ska man alltid erbjuda sig att betala för skadan utan tjafs. Sedan är det upp till motparten att vara ädel och lösa det på det smidigaste sättet.

I butik-kund scenariot ligger det i bådas intresse att det löses utan tjafs. Går kunden därifrån skitsur och baktalar butiken på spo... eh.. nätet kan det kosta mer än den (försäkrade) hjälmen. En nöjd kund rekommenderar och återkommer.

(Men hur ofta kan det hända egentligen?)

Jag har faktiskt inget större problem med en sådan skyltning, även om det kanske inte är det mest finkänsliga sättet att kommunicera budskapet. Fast å andra sidan kan man knappast säga i efterhand att man varit ovetande om förhållandet.
Som Bingo skrev kan butiken rimligen inte ha någon framgång i att kräva att man köper en tappad hjälm till list(ut)pris, men att ersätta upp till butikens inköpspris är rimligt i mina ögon. Man får se till att ha fingrarna i styr om man hanterar prylar som kostar 5-10 kkr, oavsett om det är hjälmar, videokameror eller armbandsur m.m. Har man hemförsäkring (finns det någon som inte har?) så finns ofta ett "drullemoment" som täcker den typen av skadeståndskrav, eventuellt med avdrag för självrisk.

Märkligt vad alla har förstaelse för butikernas situation nu da? :va

Annat är det när det diskuteras vilka svinpriser och förtjänster dessa butiker drar in, da är det annat ljud i skällan. Da ska man minsann bojkotta och köpa utomlands, importera själv. :confused:

Det kanske inte är samma folk som är intresserad av denna trad som kosta pengar tradarna. :rolleyes:

Tappar jag en hjälm & de kräver ersättning så tar jag det på hemförsäkringen och sen provkör jag en hoj där veckan efter ( med lösskägg ) och skruvar av något med samma värde som självrisken, typ byter ut däcken.

Rätt ska vara rätt. På bolaget får man ju ny sprit om man tappar flarran i butiken.

/ SatanClaus:)

Palmas skrev:
2665493 Märkligt vad alla har förstaelse för butikernas situation nu da? :va

Annat är det när det diskuteras vilka svinpriser och förtjänster dessa butiker drar in, da är det annat ljud i skällan. Da ska man minsann bojkotta och köpa utomlands, importera själv. :confused:

Det kanske inte är samma folk som är intresserad av denna trad som kosta pengar tradarna. :rolleyes:
Men snälla... Frågan som ställdes var denna: "Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?"

Sen att många tycker att man sakll göra rätt för sig, vad är det för konstigt med det? Ställer man till skada för någon annan får man vara beedd att ersätta denne för hans skada. En butik är väl ingen frizon från personligt ansvar.

Inte för att jag riktigt fattar vad köp utomlands har med saken att göra, men det är väl självklart att man köper utomlands om man kan få en bättre deal där!? Jag har förtjänat mina pegnar själv och använder dem precis hur jag vill utan att förklara, motivera eller ursäkta mig för någon. (Bortsett från min kloka och vackra hustru så klart :) )

supermoppe skrev:
2665411 En butik i Uppsala?
Nej, det är en butik i Arlanda Outlet.

Jag förstår ju att butiken vill att man ska vara försiktig med hjälmarna men att så uttryckligt, på flera skyltar i butiken, skriva att tappad hjälm är lika med köpt hjälm får iaf mig att låta bli att titta/prova deras hjälmar.

Bingo skrev:
2665507 Men snälla... Frågan som ställdes var denna: "Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?"

Jag har förtjänat mina pegnar själv och använder dem precis hur jag vill utan att förklara, motivera eller ursäkta mig för någon. (Bortsett från min kloka och vackra hustru så klart :) )
Oupps läste inte den biten med laglig rätt fran början. :rodnar Kände mig bara jäkligt provokativ idag.

Det hade inget med att köpa utomlands att göra mer än att i alla andra tradar gällande handlare sa skriker alla (mellan raderna i alla fall) att handlarna blir rika pa deras bekostnad. Med bakgrund av detta sa är jag förvanad att sa manga helt plötsligt tycker att man skall ersätta och vara i övrigt förnuftiga i denna trad. Skulle det vara konsekvent sa skulle väl majoriteten ha uttryckt sig typ att butikerna far skylla sig själva.

Sedan haller jag med om att man skall ta ansvar för sina handlingar och göra rätt för sig om man förstör nagot. Det är skillnad pa oavsiktlig skada och avsiktlig = vandalisering även i en butik och personligt ansvar gäller alltid. Sedan brukar det vara allmän kutym att saker man skadar i en butik tar butiken kostnaden för, läggs i redovisning pa svinnkontot el dyl. Det normalt finnas större ekonomiska förutsättningar för en butik att klara en skada än en privatperson.

Pa fragan om laglig rätt vet jag inte om de har rätt att ta ut nagot. Stöld ja, vandalisering ja, olycka eller otur = vet ej?

Det är alltid ens fru som bestämmer vad man gör för pengarna.

sandstream skrev:
2665508 Nej, det är en butik i Arlanda Outlet.

Jag förstår ju att butiken vill att man ska vara försiktig med hjälmarna men att så uttryckligt, på flera skyltar i butiken, skriva att tappad hjälm är lika med köpt hjälm får iaf mig att låta bli att titta/prova deras hjälmar.

På andra än dig kanske det ger effekten att kunderna inte tappar hjälmarna inne i butiken, vilket då ger önskad effekt av lapparna.

Kanske ingen någonsin tappat en hjälm sedan lapparna kom upp, kanske saknas prejudikat? Ska du inte ta o maila någon:) :pannkyss

Palmas skrev:
2665516 Oupps läste inte den biten med laglig rätt fran början. :rodnar Kände mig bara jäkligt provokativ idag.

Det hade inget med att köpa utomlands att göra mer än att i alla andra tradar gällande handlare sa skriker alla (mellan raderna i alla fall) att handlarna blir rika pa deras bekostnad. Med bakgrund av detta sa är jag förvanad att sa manga helt plötsligt tycker att man skall ersätta och vara i övrigt förnuftiga i denna trad. Skulle det vara konsekvent sa skulle väl majoriteten ha uttryckt sig typ att butikerna far skylla sig själva.

Sedan haller jag med om att man skall ta ansvar för sina handlingar och göra rätt för sig om man förstör nagot. Det är skillnad pa oavsiktlig skada och avsiktlig = vandalisering även i en butik och personligt ansvar gäller alltid. Sedan brukar det vara allmän kutym att saker man skadar i en butik tar butiken kostnaden för, läggs i redovisning pa svinnkontot el dyl. Det normalt finnas större ekonomiska förutsättningar för en butik att klara en skada än en privatperson.

Pa fragan om laglig rätt vet jag inte om de har rätt att ta ut nagot. Stöld ja, vandalisering ja, olycka eller otur = vet ej?

Det är alltid ens fru som bestämmer vad man gör för pengarna.
Laglig rätt har de, men jag håller med om att att det kanske inte är det bästa att kräva kunderna på ersättning för en sak som inte ens behöver vara skadad. Försäkringar är bättre för alla parter.

Samtidigt är det faktiskt lätt att förstå butiken i det specifika fallet. Hjälmen kan kosta dem flera tusen och den kan se oskadd ut när man plockar upp den på golvet. Vad ska de göra då? Låtsas som ingenting och sälja den eller kassera den och ta förlusten?

Men men, försäkringar är som sagt bäst för alla och alla fruar bestämmer :D

Bingo skrev:
2665536 ..... alla fruar bestämmer :D
Sant :tummenupp

Jag kan bara se det sa att det maste ha drällt hjälmar runt golvet i butiken i fraga. Annars kan jag inte första att man sätter upp en sadan skylt överhuvudtaget.

När jag salde hjälmar fanns det folk som inte hade hjälmhanteringskunskap. Da fick man lära upp dom helt enkelt och ibland vara väldigt pa sin vakt vad som pagick. Nu hade jag en liten, liten butik sa ingen kund kunde greja pa utan att jag assisterade. Total butiksyta 9 m2.:tungan

Jag tycker man ska ställa lite krav på butiken också. Ibland står hjälmarna på hyllor som är 10 cm för korta så nästan halva hjälmen är utanför. Sen är dom inknökade så om man tar tag i en så följer det med minst tre.

Chronic skrev:
2665518 ... kanske saknas prejudikat?

Ganska givet att det saknas prejudikat då knappast någon handlare skulle dra en kund som tappat en hjälm inför rätten för att få ersättning och sedan ta det hela vägen till Högsta Domstolen.
Att det nästan är processrättsligt omöjligt att lyckas med det gör det inte mer sannolikt.

Att hjälmen är tappad i backen en gång gör den ju inte heller till en sämre provhjälm, storleken på inredningen kan knappast påverkas speciellt mycket mer av smällen mot golvet än av alla som trycker ner hjälmen på sina stora huvuden.

Skadeståndsskyldigheten kan uppstå om man tappar hjälmen i golvet oavsett om det sitter en lapp på väggen eller inte.

Lite långsökt kan man kanske anse att genom att ta i en hjälm efter att ha sett lapparna så har man ingått ett avtal om att man köper en tappad hjälm.
Men det är också något som man i en rättsprocess kan ifrågasätta ur många möjliga synvinklar.

Swedecat skrev:
2665569
Att hjälmen är tappad i backen en gång gör den ju inte heller till en sämre provhjälm, storleken på inredningen kan knappast påverkas speciellt mycket mer av smällen mot golvet än av alla som trycker ner hjälmen på sina stora huvuden.
Nja, jag tror inte att nagon firma, stor eller liten, har rad att köpa in hjälmar för 30 000 - 100 000 kr bara för att ha som provhjälmar.

Alla hjälmar inklusive de pa provhyllan skall säljas, sa funkar det bara.

Sen kan man naturligtvis ha kvar den kraschade hjälmen som just provhjälm om det skulle hända. En oskadad säljbar hjälm är dock bättre för butiken.

Skulle jag dock bli tvingad att betala för en skadad hjälm sa skulle jag kräva att fa den ocksa. Tappad = köpt = min..

Sisst jag va inne i en mcaffär nära där jag bor(Järfälla) som säljer yamaha... då fick jag lämna min hjälm i kassan...jävligt skumt eller? jag hade jeans o mc jacka på mig... trodde de att jag skulle sno nåt i hjälmen eller?
//Henkan

Super-Henkan skrev:
2665656 Sisst jag va inne i en mcaffär nära där jag bor(Järfälla) som säljer yamaha... då fick jag lämna min hjälm i //Henkan

Självklart vägrade du.

Väl!?

listya

Palmas skrev:
2665360 Tappar man en syltburk pa affärn innan man hunnit ut ur butiken far man en ny, känns som bättre kundservice. Inte samma prisniva men ända.
Du kan väl skicka en lista på¨grejer som finns kvar.

Kan det inte ha varit för att de är serviceminded?

Jag har själv lämnat hjälmen i kassan nån gång när jag ska gå runt.. jobbigt att bära på en klumpig hjälm om man ex. ska prova något..

Sisst jag va inne i en mcaffär nära där jag bor(Järfälla) som säljer yamaha... då fick jag lämna min hjälm i kassan...jävligt skumt eller? jag hade jeans o mc jacka på mig... trodde de att jag skulle sno nåt i hjälmen eller?
//Henkan

Palmas skrev:
2665640 Nja, jag tror inte att nagon firma, stor eller liten, har rad att köpa in hjälmar för 30 000 - 100 000 kr bara för att ha som provhjälmar.

Alla hjälmar inklusive de pa provhyllan skall säljas, sa funkar det bara.

Sen kan man naturligtvis ha kvar den kraschade hjälmen som just provhjälm om det skulle hända. En oskadad säljbar hjälm är dock bättre för butiken.

Vad jag försökte visa var att skadan som affären får lida för att en hjälm tappas inte är samma summa som hjälmens försäljningspris. Hjälmen blir inte helt värdelös (ekonomiskt) bara för att den tappats i backen en gång.

Det är utifrån skadan ett eventuellt skadestånd ska beräknas.

Frågeställningen i ursprungsinlägget handlar just om den lagliga delen med att ersätta en tappad hjälm och det var det jag försökte redogöra för.

Rättsligt sett så skulle domstolen med stor sannolikhet se det som att handlaren får ta risken med att några hjälmar måste kasseras på grund av oförsiktiga kunder.
Vilket inte ska tolkas som att det är fritt fram att gå in i närmaste affär och kasta ner hjälmarna i backen men att någon hjälm åker i golvet av ren olyckshändelse är sådant som händer.

Är affären jätterädd om sina hjälmar får de bygga ett madrasserat rum där man får prova hjälmarna. :D

sandstream skrev:
2665508 Nej, det är en butik i Arlanda Outlet.

Vet vad det är för butik. Var där i höstas. Och jag reagerade verkligen till när jag såg den skylten.
Jag gillar inte personalen så mycket på det stället. Dom va inte så hjälpsamma.

// Lena

Swedecat skrev:
2665746 Vad jag försökte visa var att skadan som affären får lida för att en hjälm tappas inte är samma summa som hjälmens försäljningspris. Hjälmen blir inte helt värdelös (ekonomiskt) bara för att den tappats i backen en gång.
Som affärsägare skulle jag nog se hjälmen som värdelös rent ekonomiskt om det har blivit tappad en gang. Sedan att man inte kan kräva fullt pris mot en kund bör följa samma sunda förnuft som att man skall göra rätt för sig om man har förstört nagot. Vill man sedan neka kunden att behalla den för att man fortfarande vill använda den som provexemplar far man vara beredd att dra av lite till pa ersättningen.

Swedecat skrev:
2665746
Rättsligt sett så skulle domstolen med stor sannolikhet se det som att handlaren får ta risken med att några hjälmar måste kasseras på grund av oförsiktiga kunder.
Vilket inte ska tolkas som att det är fritt fram att gå in i närmaste affär och kasta ner hjälmarna i backen men att någon hjälm åker i golvet av ren olyckshändelse är sådant som händer.
PRECIS! Som jag tidigare skrivit sa är affärer förenade med en viss risk av nagot slag. DVS vill man sälja maste kunden fa prova och känna pa varan med risken att en eller annan hjälm blir skadad. Det ingar som i hela affärsupplägget oavsett om man säljer dyra MC-prylar, juveler eller sylt.

Det ska precis som du skriver inte tolkas som att avsiktligt förstöra=vandalism eller stjäla är ok för det är brottsliga handlingar som defenitivt är reglerade i lag. Dit bör man inte räkna olyckshändelse i form av tappad hjälm.

Detta är vad jag hakar upp mig pa hos denna affär som skrivit skyltarna. Det maste inga i deras risk att olyckor kan hända. Bättre da att skriva en skylt som uppmanar kunden att ta kontakt med personal innan man provar hjälmarna.

Swedecat skrev:
2665746
Är affären jätterädd om sina hjälmar får de bygga ett madrasserat rum där man får prova hjälmarna. :D
Later som en bra idé! :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back