Tappad = köpt?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag har svårt att tänka mig att vuxna männsikor är så klumpiga att de tappar hjälmarna i marken. Det kan ju inte hända ofta. Alls. Det går ju enkelt att lösa genom att fästa halsspännet i hyllan så att man endast kan flytta hjämen 20-30 cm från hyllan (precis så att folk får på den på skallen). Däremot tror jag att folk som ska kolla på MC-grejer när de har ungarna med sig kan ställa till lite skada (ungarna alltså).

När man ser de där skyltarna "tappad hjälm = köpt hjälm" får jag snarare en känsla av att butiken vill tjäna en snabb hacka på ev. klantskallar eller föräldrar med klantiga barn och tonåringar eftersom alla motorcyklister vet att en hjälm är förbrukad om den tappas. Om någon i butiken däremot skulle tappa en hjälm efter stängningsdags när ingen såg det hända (och det inte blev några stora repor eller märken på hjälmen) är jag övertygad om att de skulle ställa tillbaka hjälmen på hyllan, utan att överväga de moraliska aspekterna.

Swedecat skrev:
Rättsligt sett så skulle domstolen med stor sannolikhet se det som att handlaren får ta risken med att några hjälmar måste kasseras på grund av oförsiktiga kunder.
Det har jag faktiskt lite svårt att tro... Skulle samma sak gälla om man råkar repa upp sidan på en språjlans porsche Turbo med barnvagnen? Eller tippa en ny Ducati 1198 R?

Det rätten har att ta ställning till måste vara vållandet, inte vem som bör bära risken i butiken. Vållande utan vållandeförbehåll verkar inte rimligt att man kommer ifrån med hänvisning till risker som "en butik borde bära".

Zee skrev:
2665851 Jag har svårt att tänka mig att vuxna männsikor är så klumpiga att de tappar hjälmarna i marken. Det kan ju inte hända ofta. Alls. Det går ju enkelt att lösa genom att fästa halsspännet i hyllan så att man endast kan flytta hjämen 20-30 cm från hyllan (precis så att folk får på den på skallen). Däremot tror jag att folk som ska kolla på MC-grejer när de har ungarna med sig kan ställa till lite skada (ungarna alltså).
Du kan inte tro vad vuxna människor kan lyckas med. Det är mer än en gang jag med hjärtat i halsgropen räddat hjälmar fran att ramla i backen när den vuxna kunden skulle ställa den ifran sig. Dom ställer den pa kanten av disken, pa ostabila lador och slar hjälmarna i hyllor och annat.

Rätt ofta har man försiktigt fatt informera vuxna människor, som har MC, att man lägger inte en hjälm uppochner pa en slät yta eller uppochner överhuvudtaget för att det blir repor och det är väldigt lätt att den rullar runt och ramlar ner fran disken.

Vuxna människor tänker lika litet som ungdomar manga ganger..

Bingo skrev:
2665879 Det har jag faktiskt lite svårt att tro... Skulle samma sak gälla om man råkar repa upp sidan på en språjlans porsche Turbo med barnvagnen? Eller tippa en ny Ducati 1198 R?

Det rätten har att ta ställning till måste vara vållandet, inte vem som bör bära risken i butiken. Vållande utan vållandeförbehåll verkar inte rimligt att man kommer ifrån med hänvisning till risker som "en butik borde bära".

Fast för att fastställa vållandet kan rätten behöva ta med riskerna i beräkningen.

För att någon ska tvingas betala skadestånd ska man ha handlat avsiktligt, vårdslöst eller oaktsamt. En inte helt enkel bedömning förstås.

Slutsatsen man kan dra blir väl att det inte är ok att tappa en hjälm när man jonglerar med tre stycken hjälmar i butiken för att impa på brudarna men om man av en ren olyckshändelse tappar en hjälm så blir man inte skadeståndsskyldig.

Anta att du tror att du lagt tillbaka hjälmen på hyllan (som är av en sådan modell där hyllplanen lutar ut från väggen) men du har missat att lägga hjälmen på piggen som ska hålla den kvar och hjälmen åker rakt ner i golvet.
Då betraktas kunden knappast som skadeståndsskyldig.

Affärsägaren har lättare för att påverka riskerna i sin affärsmiljö, genom att inte ha lutande hyllor han förvarar hjälmarna på, kanske ha en mjuk heltäckningsmatta istället för betonggolv under hjälmhyllan osv...

Skadeståndslagen 2:1 skrev:
Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.

Vad som betecknas som vårdslöst varierar beroende på hur skadan inträffat och andra detaljer i fallet.

Bingo skrev:
2665507 Frågan som ställdes var denna: "Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?"

Jag tror inte det är någon på detta forum som vet faktiskt.

Chronic skrev:
2665505

Rätt ska vara rätt. På bolaget får man ju ny sprit om man tappar flarran i butiken.

/ SatanClaus:)

Tänk om det var en flaska för typ 6000:- då :D

Last edited:
burner skrev:
2665362 Om du har ingått ett avtal där du förbinder dig att köpa en hjälm som du tappar så är har de lagen på sin sida.

Har du INTE undertecknat något avtal(muntligt eller skriftligt) så kan de inte med lagens hjälp inte kräva något alls.

Om butiken inte kan bevisa att du med avsikt tappat hjälmen i golvet.

Tyvärr så har du delvis rätt där. Saken är den att du vid tappa hjälmen tricket förstör butikens/företagets egendom så visst kan du bli skyldig att betala. MEN dom kan inte få mer än självrisken om dom är försäkrade..

Så gäller det i IT handeln ialla fall...

PS: Hade skyllt i min butik "Snattare får spö" o det funkade :D

Jösse skrev:
2665949 Jag tror inte det är någon på detta forum som vet faktiskt.
Om man går förbi och råkar stöta till hjälmen när den står på hyllan betraktas det som en olyckshändelse och affären får stå för kalaset.

Om man plockar ner hjälmen från hyllan, vänder och vrider lite, och sedan tappar den är det slarv och den enskilde får pynta vad hjälmen kostar och sedan göra vad f-n han vill med hjälmen. Har han en försäkring som täcker så är det jättebra för honom...

Ni som skriver om att butiker är kassa om dom inte får ut en tappad hjälm på sin försäkring har inte en aning om vad ni pratar om. Självrisken ligger på 8000:- + moms ungefär...

/#23/

Palmas skrev:
2665898 Du kan inte tro vad vuxna människor kan lyckas med. Det är mer än en gang jag med hjärtat i halsgropen räddat hjälmar fran att ramla i backen när den vuxna kunden skulle ställa den ifran sig. Dom ställer den pa kanten av disken, pa ostabila lador och slar hjälmarna i hyllor och annat.

Rätt ofta har man försiktigt fatt informera vuxna människor, som har MC, att man lägger inte en hjälm uppochner pa en slät yta eller uppochner överhuvudtaget för att det blir repor och det är väldigt lätt att den rullar runt och ramlar ner fran disken.

Vuxna människor tänker lika litet som ungdomar manga ganger..

Nu börjar ni vara inne på den andra sidan av saken. Man kan ju undra hur människor beteer sig när en butik är "tvungen" att sätta upp sådana skyltar?
Igår stannade jag och käkade på en grill i Tollarp. Vid hyllan med tidningar står det nåt i stil med att "betala tidningen innan man läser den!" :va
Vid kassan stod ytterligare förmaningar till kunderna. Samt på toalettdörren den vanliga. "Toaletten är till för våra gäster!"

Man känner sig inte välkommen som kund när man läser sådana skyltar, samtidigt har man ju själv sett hur folk kan bete sig och förstår ju affärsinnehaveren också.

Men om man tappar en låda med ägg på ICA så kräver dom knappast ersättning för den! Dom har inte heller dessa skyltar även om den lokale franchistagaren säkert gäna skulle haft det ibland! Skyltarna kostar nog tyvärr mer än dom smakar. Idioten som läser tidningen vid disken istället för att köpa den fortsätter kanske det, medans man skrämmer iväg andra kunder.

Maffan skrev:
2665955
PS: Hade skyllt i min butik "Snattare får spö" o det funkade :D

Och hur många kunder som gick ut och inte kom tillbaka efter att ha läst den skylten får du aldrig veta!

Last edited:
Jösse skrev:
2665949 Jag tror inte det är någon på detta forum som vet faktiskt.

Jag vet att Bingo vet. Huruvida han vet att han vet, vet jag däremot inte. Men han vet. Kolla hans första inlägg i tråden så har du facit.

Kort sagt; om man av oaktsamhet skadar en hjälm har handlaren rätt till ersättning för sin förlust, dvs hans egen kostnad för hjälmen. Han har dock inte rätt till ersättning för utebliven vinst.

Two stroke man skrev:
2665965Men om man tappar en låda med ägg på ICA så kräver dom knappast ersättning för den! Dom har inte heller dessa skyltar även om den lokale franchistagaren säkert gäna skulle haft det ibland! Skyltarna kostar nog tyvärr mer än dom smakar. Idioten som läser tidningen vid disken istället för att köpa den fortsätter kanske det, medans man skrämmer iväg andra kunder.
Nu är det ju så att en Arai RX7 kostar 7290:- och inte 7,90:-... Största anledningen till att man hänger upp skyltar typ "Tappad hjälm = Köpt hjälm!" är ju inte att Cruiser-Hubbe kommer in och klämmer lite på grejorna, utan att det dyker upp klungor med 10-15 busiga 15-åringar när det är håltimma i skolan.

Jag tycker lapparna är bra, då kanske konsumenterna är lite mer försiktig med grejorna..?

/#23/

Swedecat skrev:
Slutsatsen man kan dra blir väl att det inte är ok att tappa en hjälm när man jonglerar med tre stycken hjälmar i butiken för att impa på brudarna men om man av en ren olyckshändelse tappar en hjälm så blir man inte skadeståndsskyldig.

Anta att du tror att du lagt tillbaka hjälmen på hyllan (som är av en sådan modell där hyllplanen lutar ut från väggen) men du har missat att lägga hjälmen på piggen som ska hålla den kvar och hjälmen åker rakt ner i golvet.
Då betraktas kunden knappast som skadeståndsskyldig.

Affärsägaren har lättare för att påverka riskerna i sin affärsmiljö, genom att inte ha lutande hyllor han förvarar hjälmarna på, kanske ha en mjuk heltäckningsmatta istället för betonggolv under hjälmhyllan osv...

Vad som betecknas som vårdslöst varierar beroende på hur skadan inträffat och andra detaljer i fallet.
Jaja, men nu blandar du ju in vållandeförbehåll. Då är det ju en annan sak och en annan bedömning. Frågan var ju om butiken kan kräva ersättning för en tappad hjälm. Det stod inget om sluttande hyllor, balanserande hjälmar, såphala golv eller nåt annat exotiskt. Frågan var vad som gäller om kunden tappar krukan i golvet, dvs är ensam vållnade.

Buspojke skrev:
2665985 Nu är det ju så att en Arai RX7 kostar 7290:- och inte 7,90:-... Största anledningen till att man hänger upp skyltar typ "Tappad hjälm = Köpt hjälm!" är ju inte att Cruiser-Hubbe kommer in och klämmer lite på grejorna, utan att det dyker upp klungor med 10-15 busiga 15-åringar när det är håltimma i skolan.

Jag tycker lapparna är bra, då kanske konsumenterna är lite mer försiktig med grejorna..?

/#23/

Du skriver innan du tänker!

Om du snubblar och fäller en helpall med ägg som krossas kommer ICA fortfarande inte kräva dig på pengar!
Fundera på varför! Och varför har dom inga skyltar?

Ankan skrev:
2665983 Jag vet att Bingo vet. Huruvida han vet att han vet, vet jag däremot inte. Men han vet.
Äh, jag fattar inte ens vad du menar :D

Two stroke man skrev:
2666006 Du skriver innan du tänker!

Om du snubblar och fäller en helpall med ägg som krossas kommer ICA fortfarande inte kräva dig på pengar!
Fundera på varför! Och varför har dom inga skyltar?
Det var du som skrev "tappar en låda med ägg på ICA"... Eller? Det blev till "pall", men, men... Det är ju änna skillnad på skit och pannkaka...

Om du snubblar och ramlar på en helpall ägg så är det ju en olycka, inte sant? Då får handlaren ta på sig ansvaret.

Tar du däremot upp pallen i famnen och jönsar runt med den innan du droppar den på backen (hur det nu skall gå till...) så är det ditt eget fel och oaktsamhet, och du kommer nog att få pynta en slant för dom äggen... Annars är ju handlaren korkad, sådan goodwill tror jag ingen står för... Fast det hade ju varit kul att testa kanske... :va
/#23/

Bingo skrev:
2666004 Jaja, men nu blandar du ju in vållandeförbehåll. Då är det ju en annan sak och en annan bedömning. Frågan var ju om butiken kan kräva ersättning för en tappad hjälm. Det stod inget om sluttande hyllor, balanserande hjälmar, såphala golv eller nåt annat exotiskt. Frågan var vad som gäller om kunden tappar krukan i golvet, dvs är ensam vållnade.

Vi skriver nog om varandra. :va :D

Frågan är ju bara om kunden är vårdslös när han tappar hjälmen.

imaster skrev:
2665386 Man brukar ju dock inte köpa just det exemplaret som man provar. Man provar ut rätt storlek sen ber man dem hämta en helt ny från förrådet... Eller är det bara jag..? :va

Så gör jag med alla prylar som går att prova, tänker fan inte tjacka nåt som nån annan har haft på sig om det inte är så att jag får rabatterat pris.

Stället där jag köpte min hjälm sa att dom brukar låta hjälmarna "gå runt lite". Alltså dom hänger upp nya hjälmar för att folk ska testa men för att dom inte ska bli "uttöjda" genom att folk provar dom så lägger dom tillbaka dom i lådorna o sätter upp nya...

En ny hjälm är ju tajt som fan men det är ju meningen eftersom hjälmen ska formas efter just din skalle. Om dom låter samma hjälm hänga framme för länge blir den ju lika slapp som en ... ja :)

Swedecat skrev:
2666042 Vi skriver nog om varandra. :va :D

Frågan är ju bara om kunden är vårdslös när han tappar hjälmen.
Nja, frågan är vem som är vållande. Man behöver inte vara vårdslös.

sandstream skrev:
2665353 Var inne i en MC-butik nyligen och de hade skyltar lite här och där som talade om att en tappad hjälm innebar att man hade köpt den.

Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?
Det borde ju isf gälla i alla butiker oavsett produkt om man har sönder något.
Jag skulle bestrida, ivarje fall óm det varit mina ungar, då får man skylla på att det varit för lättåtkomliga, dålig hylla, etc etc, skulle bestrida in i rättsalen.
Däremot om din hund har ner något så kan det bli dyrt, vet att mina föräldrars jycke hade ner ett stånd med solbrillor på en marknad när han var valp, innebar att man hade mycket:cool: att välja på den sommaren( alla mer el mindre repiga dock) i bilen....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back