Super-Henkan
Dirt Rider
nej jag vägra inte... men jag kommer aldrig köpa något där...Zee skrev:2665679Självklart vägrade du.
Väl!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
nej jag vägra inte... men jag kommer aldrig köpa något där...Zee skrev:2665679Självklart vägrade du.
Väl!?
Det har jag faktiskt lite svårt att tro... Skulle samma sak gälla om man råkar repa upp sidan på en språjlans porsche Turbo med barnvagnen? Eller tippa en ny Ducati 1198 R?Swedecat skrev:Rättsligt sett så skulle domstolen med stor sannolikhet se det som att handlaren får ta risken med att några hjälmar måste kasseras på grund av oförsiktiga kunder.
Du kan inte tro vad vuxna människor kan lyckas med. Det är mer än en gang jag med hjärtat i halsgropen räddat hjälmar fran att ramla i backen när den vuxna kunden skulle ställa den ifran sig. Dom ställer den pa kanten av disken, pa ostabila lador och slar hjälmarna i hyllor och annat.Zee skrev:2665851Jag har svårt att tänka mig att vuxna männsikor är så klumpiga att de tappar hjälmarna i marken. Det kan ju inte hända ofta. Alls. Det går ju enkelt att lösa genom att fästa halsspännet i hyllan så att man endast kan flytta hjämen 20-30 cm från hyllan (precis så att folk får på den på skallen). Däremot tror jag att folk som ska kolla på MC-grejer när de har ungarna med sig kan ställa till lite skada (ungarna alltså).
Bingo skrev:2665879Det har jag faktiskt lite svårt att tro... Skulle samma sak gälla om man råkar repa upp sidan på en språjlans porsche Turbo med barnvagnen? Eller tippa en ny Ducati 1198 R?
Det rätten har att ta ställning till måste vara vållandet, inte vem som bör bära risken i butiken. Vållande utan vållandeförbehåll verkar inte rimligt att man kommer ifrån med hänvisning till risker som "en butik borde bära".
Skadeståndslagen 2:1 skrev:Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.
Bingo skrev:2665507Frågan som ställdes var denna: "Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?"
Chronic skrev:2665505
Rätt ska vara rätt. På bolaget får man ju ny sprit om man tappar flarran i butiken.
/ SatanClaus![]()
burner skrev:2665362Om du har ingått ett avtal där du förbinder dig att köpa en hjälm som du tappar så är har de lagen på sin sida.
Har du INTE undertecknat något avtal(muntligt eller skriftligt) så kan de inte med lagens hjälp inte kräva något alls.
Om butiken inte kan bevisa att du med avsikt tappat hjälmen i golvet.
Om man går förbi och råkar stöta till hjälmen när den står på hyllan betraktas det som en olyckshändelse och affären får stå för kalaset.Jösse skrev:2665949Jag tror inte det är någon på detta forum som vet faktiskt.
Palmas skrev:2665898Du kan inte tro vad vuxna människor kan lyckas med. Det är mer än en gang jag med hjärtat i halsgropen räddat hjälmar fran att ramla i backen när den vuxna kunden skulle ställa den ifran sig. Dom ställer den pa kanten av disken, pa ostabila lador och slar hjälmarna i hyllor och annat.
Rätt ofta har man försiktigt fatt informera vuxna människor, som har MC, att man lägger inte en hjälm uppochner pa en slät yta eller uppochner överhuvudtaget för att det blir repor och det är väldigt lätt att den rullar runt och ramlar ner fran disken.
Vuxna människor tänker lika litet som ungdomar manga ganger..
Maffan skrev:2665955
PS: Hade skyllt i min butik "Snattare får spö" o det funkade![]()
Jösse skrev:2665949Jag tror inte det är någon på detta forum som vet faktiskt.
Nu är det ju så att en Arai RX7 kostar 7290:- och inte 7,90:-... Största anledningen till att man hänger upp skyltar typ "Tappad hjälm = Köpt hjälm!" är ju inte att Cruiser-Hubbe kommer in och klämmer lite på grejorna, utan att det dyker upp klungor med 10-15 busiga 15-åringar när det är håltimma i skolan.Two stroke man skrev:2665965Men om man tappar en låda med ägg på ICA så kräver dom knappast ersättning för den! Dom har inte heller dessa skyltar även om den lokale franchistagaren säkert gäna skulle haft det ibland! Skyltarna kostar nog tyvärr mer än dom smakar. Idioten som läser tidningen vid disken istället för att köpa den fortsätter kanske det, medans man skrämmer iväg andra kunder.
Ja och dom gjorde Sandstream väldigt köpsugen, eller?Buspojke skrev:2665985
Jag tycker lapparna är bra, då kanske konsumenterna är lite mer försiktig med grejorna..?
/#23/
Jaja, men nu blandar du ju in vållandeförbehåll. Då är det ju en annan sak och en annan bedömning. Frågan var ju om butiken kan kräva ersättning för en tappad hjälm. Det stod inget om sluttande hyllor, balanserande hjälmar, såphala golv eller nåt annat exotiskt. Frågan var vad som gäller om kunden tappar krukan i golvet, dvs är ensam vållnade.Swedecat skrev:Slutsatsen man kan dra blir väl att det inte är ok att tappa en hjälm när man jonglerar med tre stycken hjälmar i butiken för att impa på brudarna men om man av en ren olyckshändelse tappar en hjälm så blir man inte skadeståndsskyldig.
Anta att du tror att du lagt tillbaka hjälmen på hyllan (som är av en sådan modell där hyllplanen lutar ut från väggen) men du har missat att lägga hjälmen på piggen som ska hålla den kvar och hjälmen åker rakt ner i golvet.
Då betraktas kunden knappast som skadeståndsskyldig.
Affärsägaren har lättare för att påverka riskerna i sin affärsmiljö, genom att inte ha lutande hyllor han förvarar hjälmarna på, kanske ha en mjuk heltäckningsmatta istället för betonggolv under hjälmhyllan osv...
Vad som betecknas som vårdslöst varierar beroende på hur skadan inträffat och andra detaljer i fallet.
Buspojke skrev:2665985Nu är det ju så att en Arai RX7 kostar 7290:- och inte 7,90:-... Största anledningen till att man hänger upp skyltar typ "Tappad hjälm = Köpt hjälm!" är ju inte att Cruiser-Hubbe kommer in och klämmer lite på grejorna, utan att det dyker upp klungor med 10-15 busiga 15-åringar när det är håltimma i skolan.
Jag tycker lapparna är bra, då kanske konsumenterna är lite mer försiktig med grejorna..?
/#23/
Äh, jag fattar inte ens vad du menarAnkan skrev:2665983Jag vet att Bingo vet. Huruvida han vet att han vet, vet jag däremot inte. Men han vet.
Det var du som skrev "tappar en låda med ägg på ICA"... Eller? Det blev till "pall", men, men... Det är ju änna skillnad på skit och pannkaka...Two stroke man skrev:2666006Du skriver innan du tänker!
Om du snubblar och fäller en helpall med ägg som krossas kommer ICA fortfarande inte kräva dig på pengar!
Fundera på varför! Och varför har dom inga skyltar?
Bingo skrev:2666004Jaja, men nu blandar du ju in vållandeförbehåll. Då är det ju en annan sak och en annan bedömning. Frågan var ju om butiken kan kräva ersättning för en tappad hjälm. Det stod inget om sluttande hyllor, balanserande hjälmar, såphala golv eller nåt annat exotiskt. Frågan var vad som gäller om kunden tappar krukan i golvet, dvs är ensam vållnade.
imaster skrev:2665386Man brukar ju dock inte köpa just det exemplaret som man provar. Man provar ut rätt storlek sen ber man dem hämta en helt ny från förrådet... Eller är det bara jag..?
Så gör jag med alla prylar som går att prova, tänker fan inte tjacka nåt som nån annan har haft på sig om det inte är så att jag får rabatterat pris.
Nja, frågan är vem som är vållande. Man behöver inte vara vårdslös.Swedecat skrev:2666042Vi skriver nog om varandra.![]()
![]()
Frågan är ju bara om kunden är vårdslös när han tappar hjälmen.
Jag skulle bestrida, ivarje fall óm det varit mina ungar, då får man skylla på att det varit för lättåtkomliga, dålig hylla, etc etc, skulle bestrida in i rättsalen.sandstream skrev:2665353Var inne i en MC-butik nyligen och de hade skyltar lite här och där som talade om att en tappad hjälm innebar att man hade köpt den.
Förstår att de vill att folk ska vara rädda om hjälmarna men har de någon laglig rätt att kräva att man betalar för en tappad hjälm?
Det borde ju isf gälla i alla butiker oavsett produkt om man har sönder något.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |